Vad är mobbing?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 19 jan 2011 23:03

Mobbing.

Kan man kanske säga så här:
Det krävs minst ett offer och minst en mobbare + en "publik".
Att ibland är själv "publiken" just den där 'gruppen' som inte agerar utan mest ser på.
Och "publikens" 'icke agerande' gör mobbingen möjlig att fortgå.

Hmmm, kanske;
>Mobbaren får snabbt vatten på sin kvarn så fort någon i "publiken" hör eller ser på - men inte agerar med varken  motstånd/avståndstagande. :roll:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Lufier

Inläggav Lufier » 19 jan 2011 23:11

Basal skrev:Mobbing.

Kan man kanske säga så här:
Det krävs minst ett offer och minst en mobbare + en "publik".
Att ibland är själv "publiken" just den där 'gruppen' som inte agerar utan mest ser på.
Och "publikens" 'icke agerande' gör mobbingen möjlig att fortgå.

Hmmm, kanske;
>Mobbaren får snabbt vatten på sin kvarn så fort någon i "publiken" hör eller ser på - men inte agerar med varken  motstånd/avståndstagande. :roll:

Det förklaringen köper jag. Det betyder att en person kan mobba en annan på ett forum, om andra läser utan
att ingripa.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 20 jan 2011 04:17

Lufier: ja, man skulle kunna säga så faktiskt. Det sker överallt.
Fast det kan också vara mer "svårt" att konkret 'veta' vilka som förstår vad som händer.
IRL är det hela kanske mer tydligt, skulle jag tro. :roll:  

..att veta vem som blir mobbad om man inte är uppdaterad med det mest aktuella är svårt på större forum.
Vissa forum "kräver" nästan en hårdare attityd - exempelvis så är inte flashback känd för att odla på en vänskaplig anda på något sätt.

Om någon håller på med systematiskt 'nät-mobbing' så kan en admin alltid banna en sån användare.
Det är ibland nödvändigt om det liksom inte sker någon förändring trots att personen i fråga fått kanske varningar.
Sen kan man alltid tröstas av tanken att kanske det finns några som också agerar utan att det syns i trådarna = talat med admin via PM. T.ex anmäler olämpliga inlägg, påhopp, etc..
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

Minded

Inläggav Minded » 20 jan 2011 21:37

Fan Basal, va härligt att du börjar ge dig själv mer plats! Bra jävla grejer är det också.

...Haha - But dont stop there, bättre kan du ;)

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 20 jan 2011 22:39

Minded skrev:Fan Basal, va härligt att du börjar ge dig själv mer plats! Bra jävla grejer är det också.

...Haha - But dont stop there, bättre kan du ;)

:lol: :!:

Morningstar

Inläggav Morningstar » 17 mar 2011 22:46

----

suzzette

Re: Vad är mobbing?

Inläggav suzzette » 24 mar 2011 13:51

Minded skrev:Nyfiken på vart det leder..

Mobbning är när en person är osäker på sig själv och måste ge sig på en person som är annorlunda för att själva framhäva sig för att bli mer själv säker. En mobbare har ofta en hel del folk på sin sida för att dom vågar ej umgås med den som blir mobbad för att dom är rädda för att dom själva ska bli mobbade.  Så den personen som blir mobbad är egentligen den som är den starke just för att den vågar vara annorlunda och det kan mobbaren se som ett hot. Dom som är mobbare får oftast sin egen karma tillbaks i form av att någon behandlar dom illa.

Man är den man är. Just nu och där man är.  Alla har vi olika sätt och det är både bra och rätt.

Mobbaren måste gå i genom sin resa med sina fel och brister och likadant är det med den som blir mobbad.  

Alla gör vi våra fel och misstag och det måste man göra för att lära sig av sina misstag.   Vem vet mobaren kanske är värdens goaste människa i dagens läge och hjälper folk som har blivit mobbade och där med har en god karma nu.

Den som blev mobbade kanske lär sig att vara mer bestämd och sätta gränser. Då har ju mobbarn fått den personen till att stå för den den är utan den har varit medveten om det.

Mer eller mindre så har vi en mobbare i oss och en som blir mobbad.      Med det så menar jag att vi alla har en god och en ond sida i oss.

Ha det gött!  :)

kort

Inläggav kort » 24 mar 2011 18:34

Jag har faktiskt ett bra svar på denna svåra fråga. En liten berättelse:

Vid skogsbrynet sitter en gammal man med en pilbåge gömd bakom en sten, han vågar inte gå in i skogen för han är rädd för vargen. Den gamle jagar alltid sina hjortar i utkanten av skogen men över fältet i riktning mot skogen kommer en ung man gående, den unge får idéen att pröva lyckan inne i skogen. Den gamle spänner bågen och skadeskjuter den unge i benet. Han vänder åter hem för att läka sina sår för att senare göra ett nytt försök. Men var gång den unge med sin båge ämnar sig in i skogen så blir han skjuten med en pil i benet, så han kommer aldrig in i skogen. Den gamle tycker inte att det är bra om den unge får jaga under bättre förutsättningar än han själv så han skjuter den unge gång på gång och önskar att även han en dag skall sitta i skogsbrynet som han själv. Vad den unge hade gjort med sitt byte om han hade fått tillträde till skogen får vi aldrig veta, kanske skogen var full av hjortar bara det att gamlingen jagade på fel ställe och på fel sätt.

Proteus

Inläggav Proteus » 04 apr 2011 02:48

Zokrates skrev:Mobbad eller förföljd, vad är skillnaden?
Jag har haft en del kontroverser med suchen och matahari här på forumet, men jag ogillar inte någon av dem,
båda har sina förtjänster och sina brister, mattan kommer ju då och då in med intressanta nya inlägg, suchen ser
jag som väldigt öppen och ärlig, en som dessutom visar direkt vad han känner, alltså en väldigt levande person.
Det är smällar man får ta ibland, kontroverser hör till när meningarna går isär.

Hmm, det här säger nog mer om dig än dem du råkar ha kontroverser med och de är betydligt fler än 2 som du försöker utmåla. Förutom att detta är nog bara ännu ett sätt för dig att säga du anser dessa två vara idioter. Glöm nu inte bort alla de andra du klassat som idioter på FF under årens lopp, sammantaget påvisar det väll din idiot status? Dessutom har du glömt bort ärke antagonisten KalleKula en i raden av dem du brukar förfölja. Höj ditt perspektiv från förföljandets paranoida dimma och du blir en bättre människa

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 apr 2011 09:47

Proteus skrev:
Zokrates skrev:Mobbad eller förföljd, vad är skillnaden?
Jag har haft en del kontroverser med suchen och matahari här på forumet, men jag ogillar inte någon av dem,
båda har sina förtjänster och sina brister, mattan kommer ju då och då in med intressanta nya inlägg, suchen ser
jag som väldigt öppen och ärlig, en som dessutom visar direkt vad han känner, alltså en väldigt levande person.
Det är smällar man får ta ibland, kontroverser hör till när meningarna går isär.

Hmm, det här säger nog mer om dig än dem du råkar ha kontroverser med och de är betydligt fler än 2 som du försöker utmåla. Förutom att detta är nog bara ännu ett sätt för dig att säga du anser dessa två vara idioter. Glöm nu inte bort alla de andra du klassat som idioter på FF under årens lopp, sammantaget påvisar det väll din idiot status? Dessutom har du glömt bort ärke antagonisten KalleKula en i raden av dem du brukar förfölja. Höj ditt perspektiv från förföljandets paranoida dimma och du blir en bättre människa

Oj vad du vet!

Nej, jag menade faktiskt ordagrant det jag skrev, visst blir jag upprörd när jag blir påhoppad, men det är utvecklande. :)
Vad gäller idioter så har vi haft en del både belästa som intellektuella sådana här under årens lopp, att de ofta samtidigt uppvisat stora empatiska och sympatiska brister är nog värre än när någon mindre intellektuell gör det, de borde ju veta bättre, men kanske är det så, ju mer någon kan och vet, desto mer outhärdlig tenderar denne bli?

Proteus

Inläggav Proteus » 05 apr 2011 01:49

Zokrates:
Nej, jag menade faktiskt ordagrant det jag skrev, visst blir jag upprörd när jag blir påhoppad, men det är utvecklande.  
Vad gäller idioter så har vi haft en del både belästa som intellektuella sådana här under årens lopp, att de ofta
samtidigt uppvisat stora empatiska och sympatiska brister , men kanske är det så, ju mer någon kan och vet,
desto mer outhärdlig tenderar denne bli?

Hmm, du menar att du inte är beläst och intellektuell? Tyckte nyss du sa att du var det? Eller har jag missförstått dig på någon punkt.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 05 apr 2011 04:10

Det kanske bara är så enkelt att mobbing sker mot dom som är annorlunda gentemot de som sätter normen. Dom som inte följer normpedanternas ledare och attityder blir mobbade. Skolan är en grym uppfinning där man skiljer barn från deras naturliga uppväxtmiljö och tvingar dom att bli konformister.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 apr 2011 12:59

Proteus skrev:
Zokrates:
Nej, jag menade faktiskt ordagrant det jag skrev, visst blir jag upprörd när jag blir påhoppad, men det är utvecklande.  
Vad gäller idioter så har vi haft en del både belästa som intellektuella sådana här under årens lopp, att de ofta
samtidigt uppvisat stora empatiska och sympatiska brister , men kanske är det så, ju mer någon kan och vet,
desto mer outhärdlig tenderar denne bli?

Hmm, du menar att du inte är beläst och intellektuell? Tyckte nyss du sa att du var det? Eller har jag missförstått dig på någon punkt.

Ganska intressant det här, en ny? användare kommer in, gräver upp något i tråden och gör personliga utspel angående mig som person, är dessutom insinuant på gränsen till otrevlig. Så om jag nu ger svar på tal, kommer du då att påstå att jag förföljer dig då? Ungefär så har det ju gått till med dem du påstår att jag förföljt, de kommer med insinuationer, märker ord, sätter epitet, jag svarar, är det detsamma som att förfölja? Konsekvenslogik är tydligen inte din starka sida och förmodligen har du en egen personlig agenda med din medverkan här och jag antar följdaktligt att du varit registrerad här under ett annat nick tidigare Proteus.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 apr 2011 15:16

Hej Proteus! Jag tycker att du inger ett otrevligt "första intryck". Är det en bestående egenhet?

När det gäller att motverka mobbing är det bästa medlet att ignorera idiotin om man kan. Ska vi gå och ta en kopp kaffe, Zokrates?

Zuchen

Inläggav Zuchen » 27 apr 2011 01:33

Sceptisk skrev:Det kanske bara är så enkelt att mobbing sker mot dom som är annorlunda gentemot
de som sätter normen. Dom som inte följer normpedanternas ledare och attityder blir mobbade. .

Ja visst och Zokrates är en sådan slags normpedant, norm narcissist, vad annat kan kommunister vara?
Brister i förståelsen av konsekvenslogikens verkningar, en av kommunismens många sidoeffekter?
Zokrates får gärna fortsätta att skriva, ju mer han skriver desto smartare får han alla andra att framstå!

Återgå till "Psykologi"