Livspartner

Moderator: Moderatorgruppen

Rorschach

Re: Livspartner

Inläggav Rorschach » 10 mar 2011 21:31

transversal skrev:Till alla er som har en partner ni lever med,

vad fick er att välja just denna person att leva med?

Det är svårt att hitta precis vad avgjorde det valet, utan det är en hel massa saker som att vi trivs tillsammans, har roligt, saknar varandra när vi är borta ifrån varandra och så vidare. Det är väl egentligen inte ett val man gör en gång, utan snarare något som sker hela tiden och påverkas av hur förhållandet utvecklas med tiden.

Något som är lite intressant är att det finns egenskaper hos min partner som jag vid vissa tillfällen kan tycka är gulliga och vid andra tillfällen är de snarare irriterande.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 mar 2011 22:31

Ja du kalle, det övergick väl din fattningsförmåga att jag beskrev några olika kvinnor i förhållanden jag haft, det kortaste varade nog en vecka, sedan varierat fram till det längsta som varade i nästan 10 år. Det är lättare att beskriva hur jag blev tillsammans med dem än varför och det är omöjligt att beskriva vad som skulle krävts för att ha fått det att funka i längden med var och en av dem var för sig, vilken jag än tar av dem som exempel.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 mar 2011 23:10

Jag har valt bort några personer i mitt liv.
De med dålig respekt för sina barn, käringaktiga och sura när dom e sig själva, respektlösa mot andra (skvallrande fruntimmer), självupptagna och så vidare... egenskaper som jag ogillar.

Min förra partner valde jag av ett fåtal orsaker, rättvis, tuff och respekterade andra människor och framförallt har hon sin egen syn på vad som gäller.  En grym tjej och underbar morsa till våra barn..fem guldstjärnor till henne
(hon skällde och gormade på mig om vartannat, en superegoist, men på rätt sätt som inte gick ut över andra.. Älskar människor som vågar vara sig själva.. dessutom hade hon en udda morsa som har en riktigt härlig personlighet..)

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 23:51

Vilka sköna svar.

Detta som Rorschach menar, att vissa drag kan vara både frånstötande och tilldragande på en gång men vid olika tillfällen, känner igen det.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 mar 2011 10:01

Zokrates skrev:Ja du kalle, det övergick väl din fattningsförmåga att jag beskrev några olika kvinnor i förhållanden jag haft, det kortaste varade nog en vecka, sedan varierat fram till det längsta som varade i nästan 10 år. Det är lättare att beskriva hur jag blev tillsammans med dem än varför och det är omöjligt att beskriva vad som skulle krävts för att ha fått det att funka i längden med var och en av dem var för sig, vilken jag än tar av dem som exempel.

Ähä tagga ned. Ta en banan. Luta dig tillbaka och lär dig lite kärlekskonst. Fast vem vet du kanske lärde dig eftersom du hade längre förhållanden. Berätta mer om rollspelsbiten i dessa istället så blir det mer stuns och spänning.
Fridens Liljor

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 mar 2011 03:29

I ett sammanhang behövde jag tas ur min förtrycka tillvaro, och då fick jag en kvinna som ledde mig. I ett annat sammanhang behövde jag tas ur min förrycka tillvaro, och då fick jag en kvinna som ledde mig.

Vi njöt av stunderna och jag hoppas vi båda berikade.

Jag valde inte mer än hon utan det valdes i att våra behov tillgodosågs av vår syntes.

Och det är kärlekens underbara skapande kraft. Och varför den inte är absolut utan relativ och måste äras så som den kommer och går, och måste hållas öppen för de förändringar som våra liv innebär.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 mar 2011 03:36

transversal skrev:
You wish. Nä, jag är mer den tykna typen. Jag har nog aldrig varit en sån där girl-next-door. Eller som en fd kille sa: Jag valde dig inte för att du var snygg utan för att du var smart. Idag vet jag inte ens hur det är med smartheten. :-)

För en som vill ge behöver man inga kvaliteter utan bara det som saknas. Bara för den som tar måste du ha en kvalitet av smarthet eller snygghet.

Jag tror inte du vinner på något av ovan, utan det är din charm som vinner.

Och vem har inte charm i en kontext av bedömning för den som charmen kan se? Vore det inte så skulle charm vara absolut och den stackaren som hade det kvantitativt mesta av det jagad av hela jordens befolkning som visste om det. ;)

(Med andra ord du är ju störtskön så tvivla inte!)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 mar 2011 04:31

Kallekula skrev:
Ähä tagga ned. Ta en banan. Luta dig tillbaka och lär dig lite kärlekskonst. Fast vem vet du kanske lärde dig eftersom du hade längre förhållanden. Berätta mer om rollspelsbiten i dessa istället så blir det mer stuns och spänning.

Berätta om hur du blev ihop med din kärring själv vet ja, eller skit i det, tror jag minns att du nämnt finlandsbåten, raggandet och viftandet med plånboken.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 mar 2011 13:38

Det blev så med tiden. Vi liksom bara växte ihop. Inget direkt val.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

transversal

Inläggav transversal » 14 mar 2011 21:49

Anders skrev:Det blev så med tiden. Vi liksom bara växte ihop. Inget direkt val.

Ok, så vad får dig att stanna kvar?  :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 15 mar 2011 07:19

Transversal,
Jag förstår vad Anders menar.
Det var likadant för mig, jag och min fd sambo växte ihop, det tog runt 3 år innan vi var 'tillsammans'
vi levde många år ihop och fick ett bra liv ihop. Jag tror inte på väst extas behov om att det perfekta ska major existera i ett förhållande, för det gör det aldrig. Man lär sig varandra med tiden och accepterar varandra på ett helt annat sätt om man växer ihop. det skapade en kärlek som är mer djup än vad jag ens kunde tänka mig vad kärlek är. När jag läser om maximera lycka blir jag bara ett stort frågetecken. vet folk ens vad dom pratar om ?

jag kan inte ens vara arg på henne idag, jag är inte förälskad i henne, men har en kärlek till henne som är djupt rotad.,

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 mar 2011 12:55

Zokrates skrev:
Kallekula skrev:

Berätta om hur du blev ihop med din kärring själv vet ja, eller skit i det, tror jag minns att du nämnt finlandsbåten, raggandet och viftandet med plånboken.

Finess annars blir det det bara skogshuggartjäbbel, och det är väl inget kul.  :)

Du verkar ta detta seriöst. Skippa det så går det bättre.
Fridens Liljor

Återgå till "Psykologi"