J R Auk skrev:Självklart själen?
Det är inte så självklart vill jag poängtera, och nu ska ni inte ta mig som någon som strikt förnekar.
Det är bara det att det här begreppet har kommit att förändras så mycket över tiden. För Aristoteles var 'själen' det som 'rör' människan. Inte som i berör utan som i rör upp, "styr" henne. Men sedan med nyplatonismen blev själv i det hinsides och således det som skulle frälsas.
Men jag kan berätta att jag blir som besatt ibland. När jag dricker tungt, och länge. Eller när jag är med om traumatiska saker. Men oftast är det alkohol med i bilden. Men det är egentligen inte "jag" som blir besatt. Utan det är min persona som förändras så mycket att andra ser på mig som besatt. De som är psykologiskt orienterade säger att jag uppvisar psykotiskt beteende.
Jag har sett det hos många andra också. Och för mig handlar det om att undertryckta impulser tar sig ut. Vi lever så mycket i skenet av saker så att de flesta sublimerar saker (och ja de som säger att de inte gör det är oftast de som gör det mest) och det kommer ut. Läcker ut, när vi ser andra som andra (därav ruset), eller när vi ser oss själva som andra (därav ruset). Men ruset är bara en form av förändrat medvetandetillstånd. Och på det kommer ursäkten.
Jag minns som yngre sa jag att det "bara var spriten". Nu inser jag det befängda i det och försöker istället ansvara för den ångest som jag fyllt rummet, samvaron med. Men det är inte lätt (varför man så gärna säger sig inte ha någon kontroll i efterhand). Det fanns ett skäl till sublimeringen.
Men, jag försöker inte ge en annan, utan en alternativ, förklaring till de "andar" som andra berättar om. Snarare så är det jag säger något som skänker realitet snarare än förtar det.
Som jag minns ett program jag såg där en flicka sa sig vara hemsökt av spöken, och utredningen sa att hennes klockradios frekvens gav henne känslan. Slutsatsen de gav var att man bevisat att inga väsen fanns. Slutsatsen som bör göras är att vi är sensibla för annat än vad vi kan se och höra.
Så.... Jag säger emot, tror inte på er. Men tror på er.
tycker du skriver otroligt bra på sistonde, samma med din text kring Marx..
det är väl inget fel i det du nu skrev,
för mig är själen/energier samma sak, det som får kroppen att röra sig, men också något som skall frälsas, och underkastas det högsta goda,
hela världen är sammanbunden, på samma sätt som vi alla andas samma luft, är våra energier sammanbundna, likaså våra medvetanden, vi kan på så vis kommunicera telepatisk genom själen.. och det är inte heller konstigt att ifall en människa vistas i ett moln av smog, att en annan som kommer i närheten också börjar hosta