MrTamboruineMan skrev:Vad jag försöker säga är att lycka som neurologiskt fenomen kan man aldrig tröttna på, men vår biologi är gjord sådan att stimuli från omvärlden sorteras och filtreras bort. Utåtsett ser det ut som vi tröttnar på lyckan, men i själva verket, det som egentligen händer i våra hjärnor är att stimulansen, de biologiska incitamenten, för lycka förlorar sin kraft, inte själva lyckan.
Jo jag märker att det låter skrämmande likt det jag tror!
MrTamboruineMan skrev:Jag betraktar inte lyckan som något fysiskt som kittlar mig till skratt, eller obehag som något fysiskt som slår mig på fingrarna. Lycka och nedstämdhet är olika "kanaler" som jag kan zappa in i min hjärna. "Kanalerna" kan aldrig nötas ut (förutom vid fysisk skada på hjärnan) men "fjärrkontrollen" (=roliga aktiviteter) kan förlora sin glädjestimulans.
Nej jag håller med dig, det där du skrev om skratt/slag på fingrar är inte riktigt lycka det handlar om då utan snarare fysiskt välbefinnande. Du har nog rätt i att det inte är kanalerna som nöts ut utan snarare så att upprepade upplevelser (när man upplevt dem många ggr) inte når dessa "kanaler", eftersom de inte uppfattas av psyket som just "det där lilla extra" som via den "rätta kanalen" ger lycka.
MrTamboruineMan skrev:MVH,
Mr Tambourine Man
Värst vad vänskaplig man kan vara!
Simma lungt, vi hörs!