Vad är viktigast att jobba med?
Att acceptera att ilskan och hatet finns inom en och försöka eliminera detta ...eller att måla hela världen i kärlekens färger ?
Både och , kanske...
Men jag börjar , med åren , inse att kärlek inte funkar lika bra som motarbetande av ilskan inom mig...
Man hör det i musiken , ser det på teven , läser om det ...älska dig själv , älska det ena med det tredje , älska hela världen så blir du lycklig... (underförstått)...
Men är det verkligen så ?
Vi kristna har dessutom en förkärlek till kärlek som universallösning...
Läser man Buddha och gitorna står det mer om att hantera sin ilska där...och jag börjar tro att den vägen är klokare...
Jag ska ge ett exempel av många möjliga :jag retar mig på arbetskamraten "Nisse"...nåt så fruktansvärt...det har gått så långt så att allt han säger blir infekterat och det hindrar samarbetet , smittar av sig till de övriga i gruppen , allt blir ett helvete för alla...
Jag använde en visualiseringsteknik tidigare , inspirerat av KBT , där jag försökte att smälta in en person som jag älskade in i den hatade personens ansikte , och på så sätt associera en del finare känslor/tankar till den hatade personen i fråga , vilket så småningom hjäpte mig att hantera situationen lite bättre...
Nuförtiden arbetar jag med mig själv ...jag mediterar och använder mig av visualiseringstekniker och avslappningstekniker för att bli av med min ilska...
Min inställning till vilken av de två känslorna är viktigast har också förändrats...
VARNING : för de som inte funderat på detta , eller tänker sätta igång att bli kvitt sin ilska ... de kommer att upptäcka att ilskan har varit en motiverande faktor och den allmänna motivationsnivån kommer att sjunka...
Men detta är bara en barnsjukdom som så småningom blir bra , och då ska man kunna vara ännu mer objektiv och effektiv i det man företar sig ...
Erfarenheter , åsikter ?