Falsk/sant jag ?

Moderator: Moderatorgruppen

rammstein

Falsk/sant jag ?

Inläggav rammstein » 14 dec 2011 00:52

Kan man tala om ett falskt respektive sant jag? Existerar detta?

Marko
Avstängd

Re: Falsk/sant jag ?

Inläggav Marko » 14 dec 2011 01:24

rammstein skrev:Kan man tala om ett falskt respektive sant jag? Existerar detta?

Din bild av dig är sann och din bild av världen är sann. (men kanske inte perfekt återskapad)

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 dec 2011 08:07

FALSE EGO ...
...är någonting som buddhister och new-age folk pratar om som en av alla grejer som man kan bli olyckligt bunden till i sin strävan att bli andlig och hitta sin själ...
Du kanske tänker på en konflikt som kan pågå medan man har ett inre samtal/en inre dialog av något slag ?
Någon bok/artikel som du läst ?
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Falsk/sant jag ?

Inläggav Algotezza » 14 dec 2011 09:06

rammstein skrev:Kan man tala om ett falskt respektive sant jag? Existerar detta?

Javisst, men det beror förstås på hur man definierar dem. Vilken är din definition?

Vissa menar att kroppen är ett falskt jag, alltså när man ser sig som identisk med sin kropp och där det vi kallar själ /ande bara mekaniskt emanerar ur eller speglar kroppens fysiologiska processer.

Andra menar tvärtom, att kroppen är det enda jag som finns och att själen som nämnts speglar kroppsliga processer.

Oavsett hur vi ser på sant/ falskt jag, kan man fråga sig om man öht kan se jaget som ett ting, och att det därmed kan utgöra objekt för filosofiska undersökningar, eller om det snarare är en samling processer som drar i åt samma håll, ett i sig tomt rör som medvetandet strömmar genom. Medvetande = våra perceptionsprocesser.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

rammstein

Inläggav rammstein » 14 dec 2011 21:12

Skriver en tenta med problemformulering om det så kallade "jaget". Har kört fast lite så tänkte att det skulle kunna vara givande att ta del av andras åsikter för att få en bättre bild.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 14 dec 2011 22:58

Vill du verkligen utmana kan du skriva att jaget och överjaget och detet inte finns ...
Skriv istället att det finns en inre dialog mellan en sträng röst och en drömmande röst och att de är röster från tidigare liv som  ger dig en bild av sanningen medan din kropp är en intuitiv mottagare och datasamlare inför senare generationer i universums enorma apparat.... :shock:
Det borde röra om i grytorna ordentligt. :wink:  
(...viss risk för att bli intagen )

ps jag tror inte på detta själv(men jag vet inte vad tror på heller,jag lever för mina närmastes skull mest , och för att det är kul) :idea:
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Återgå till "Psykologi"