Förklaring på allt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Förklaring på allt?

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 08:45

Det finns en hel del fenomen i våra liv som det än så länge inte existerar någon heltäckande och trovärdig naturvetebskaplig förklaringsmodell till.

Frågor:

1. Bör vi ha en naturvetenskaplig förklaring till allt?

2. Mår vi bra av sådana förklaringar?

3. Vad ser du som icke önskvärt att få förklarat? Varför?

4. Vad ser du som absolut nödvändigt att få förklarat? Varför?

5. Tror du att allt går att förklara? Berätta hur du tänker!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Förklaring på allt?

Inläggav Zokrates » 26 feb 2012 12:04

freddemalte skrev:Det finns en hel del fenomen i våra liv som det än så länge inte existerar någon heltäckande och trovärdig naturvetenskaplig förklaringsmodell till.

Frågor:

Ett fåtal kan svara på det mesta, men de flesta förstår inte svaren, om ens frågan,
så att kunna svara men trots det inte kunna förklara så att folk förstår, är dilemmat.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 feb 2012 13:03

freddemalte skrev:Det finns en hel del fenomen i våra liv som det än så länge inte existerar någon heltäckande och trovärdig naturvetebskaplig förklaringsmodell till.

Frågor:

1. Nej, många ämnen diskuteras utan naturvetenskapliga metoder, psykoanalys, sociologi, teologi med mera.
2  Vet inte. Jag gillar konkret fakta. med fakta kan man utgå från något och man kan nå resultat. det är väl vetenskapens fördel, man har fakta att utgå ifrån.
3 mina hemligheter
4 dina hemligheter ; ), nej jag ser inte att något måste bli förklarat, men det är ganska kul att lära sig.
5 nej, allt går inte att förklara, men vi ser ofta saker som vi vill lära oss att förstå. ex:
varför finns det brott?, varför försvinner inte brottslighet, ökar eller minskar det?. vi ser att brott begås men förstår inte alltid varför.

alla frågor har en etik, speciellt naturvetenskapen, då den tekniska utvecklingen kan drabba och skada många.
ska vi undvika att lära oss vissa saker ?, nej. ska vi undvika laborera med vissa saker?, ja.

sen är det skönt att inte veta allt, man kan låta saker vara som dom är.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 26 feb 2012 13:31

Förvänta dig ingenting.....av livet!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 15:07

Zokrates skrev:
freddemalte skrev:Det finns en hel del fenomen i våra liv som det än så länge inte existerar någon heltäckande och trovärdig naturvetenskaplig förklaringsmodell till.

Frågor:

Ett fåtal kan svara på det mesta, men de flesta förstår inte svaren, om ens frågan,
så att kunna svara men trots det inte kunna förklara så att folk förstår, är dilemmat.
Tack för det svaret Zokrates. Är inte riktigt säker på hur jag ska tolka det dock? Menar du att det mesta går att förklara men att de felsta inte fattar svaren därför att det är för svårt att återge förklaringen till folk? Eller missade jag något?

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 15:08

Marko skrev:
freddemalte skrev:Det finns en hel del fenomen i våra liv som det än så länge inte existerar någon heltäckande och trovärdig naturvetebskaplig förklaringsmodell till.

Frågor:

1. Nej, många ämnen diskuteras utan naturvetenskapliga metoder, psykoanalys, sociologi, teologi med mera.
2  Vet inte. Jag gillar konkret fakta. med fakta kan man utgå från något och man kan nå resultat. det är väl vetenskapens fördel, man har fakta att utgå ifrån.
3 mina hemligheter
4 dina hemligheter ; ), nej jag ser inte att något måste bli förklarat, men det är ganska kul att lära sig.
5 nej, allt går inte att förklara, men vi ser ofta saker som vi vill lära oss att förstå. ex:
varför finns det brott?, varför försvinner inte brottslighet, ökar eller minskar det?. vi ser att brott begås men förstår inte alltid varför.

alla frågor har en etik, speciellt naturvetenskapen, då den tekniska utvecklingen kan drabba och skada många.
ska vi undvika att lära oss vissa saker ?, nej. ska vi undvika laborera med vissa saker?, ja.

sen är det skönt att inte veta allt, man kan låta saker vara som dom är.
Fint och tydligt svar. Har inga övriga frågor. Roligt! Men lite synd eftersom det även är skoj att fortsätta dialogerna ;-)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 15:10

Korrespondenten skrev:Förvänta dig ingenting.....av livet!
Varför korresponderar du på detta sätt? Varför ska man inte förvänta sig något av livet? Vilket liv avser du föresten, allt liv, ditt liv, mitt liv, andras liv eller bara den biologiska massan i den ekologiska biosfären som vi i enklare termer kallar liv?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 feb 2012 21:02

freddemalte skrev:
Zokrates skrev:

Frågor:

Tack för det svaret Zokrates. Är inte riktigt säker på hur jag ska tolka det dock? Menar du att det mesta går att förklara men att de felsta inte fattar svaren därför att det är för svårt att återge förklaringen till folk? Eller missade jag något?

Det är ett gammalt problem, betänk att om nu Jesus verkligen var ordet i en förkroppsligad gestalt,
alltså en del av Gud, så klarade ju inte ens han av att förklara utan att trassla till det med liknelser,
hur var det nu, den som har öron och förstånd förstår?

Evangelium enligt Matteus, 13 Kapitlet

Jesus undervisar i liknelser om
               himmelriket, bemötes i sin fädernestad
                            med förakt.

14.  Så fullbordas på dem Esaias' profetia, den som säger:

'Med hörande öron skolen I höra,
       och dock alls intet förstå,
       och med seende ögon skolen I se,
       och dock alls intet förnimma.
15.    Ty detta folks hjärta har blivit förstockat,
       och med öronen höra de illa,
       och sina ögon hava de tillslutit,
       så att de icke se med sina ögon,
       eller höra med sina öron,
       eller förstå med sina hjärtan,
       och omvända sig och bliva helade av mig.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 01 mar 2012 18:18

Frågor:

1 Visst borde ni det.

2 Ja, om ni begriper dem.

3 Sånt jag redan begriper.

4 Sånt jag inte begriper.

5 Begreppet "allt" bör definieras innan frågan är klart definierad.

Avslappnade frågor :)

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 02 mar 2012 01:44

Frågor:

Ehhh, förstår du "nil admirari" bättre då?

Jag kan leka lite och svara på dina frågor...om så önskas!

1. Bättre en förklaring än att låta kulturer vidhålla vidskepliga uppfattningar, som kan skada. Ex.: oftast när häxjakt under medeltiden pågick på oskyldiga kvinnor, så var orsaken att de oftast använde örter som läkekonst.

2. Ja, det kan undanröja tvivel, upplysa människan och stimulera vidare utveckling.

3. Tvärtom, all kunskap förkovrar.

4. Hur interstellära rymdresor för människans framtida levnad kan bli en verklighet? Första problemet är tidens åldrande ( stora avstånd = sekel eller millenium i restid ) och försvagande tyngdlöshet ( förlust av muskelmassa och lägre skelettdensitet ). Avel måste förekomma och hur påverkas sedan fosters utveckling av tyngdlöshet?

5. Ja, allt existerande utgår ifrån matematiska och fysiska lagar.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 02 mar 2012 10:28

Frågor:

Hej freddemalte!

1. Ja.

2. Ja. Dock inte alla människor. Bättre med kunnighet än okunnighet.

3. Inget. 

4. Alla slags frågor -speciellt kanske de som rör de mest grundläggande frågor om själva livet. Fortsätter livet "efter döden"?  Vart är vi på väg? Vilka är vi egentligen? Medvetandets problematik. Finns det något objektivt mål? etc.  En fråga är en slags "hunger som är till för att mättas" genom ett sant,vetenskapligt svar/ förklaring.

5. Ja, det är kanske möjligt. 
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 02 mar 2012 10:45

freddemalte skrev:1. Bör vi ha en naturvetenskaplig förklaring till allt?

Intressant!

Cosmic philosopher skrev:1. Ja.
Hur kommer det sig att du tycker att vi bör ha en naturvetenskaplig förklaring på allt? Har du några särskilda skäl eller är det enbart nyfikenheten?

Cosmic philosopher skrev:2. Ja. Dock inte alla människor. Bättre med kunnighet än okunnighet.
Varför anser du att det är bättre att vara kunnig än okunnig? Förklara ;-)

Cosmic philosopher skrev:3. Inget. 
Oj! Spännande . . .

Cosmic philosopher skrev:4. Alla slags frågor -speciellt kanske de som rör de mest grundläggande frågor om själva livet. Fortsätter livet "efter döden"?  Vart är vi på väg? Vilka är vi egentligen? Medvetandets problematik. Finns det något objektivt mål? etc.  En fråga är en slags "hunger som är till för att mättas" genom ett sant,vetenskapligt svar/ förklaring.
Hur kommer det sig att du är så nyfiken på just sådana existentiella frågor?

Cosmic philosopher skrev:5. Ja, det är kanske möjligt. 
Hur tänker du då?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 02 mar 2012 10:54

SigurdV skrev:[...]5 Begreppet "allt" bör definieras innan frågan är klart definierad

Allt ska förstås på ett sådant sätt att om allt går att förklara så existerar det inget (som människan kan erfara) som inte går att, kontextuellt och koherent, förklara inom ramen för traditionell kunskapsteori, empiri, naturvetenskaplig metodik samt gängse matematiska eller formella och logiska system etc.

Exempel:

Någon lyfter fram fenomen A

A går att förklara i enlighet med det ovan sagda precis som att man kan förklara vilka biokemiska mekanismer som ligger till grund för att upprätthålla homeostasen i den mänskliga kroppen, eller förklara hur planetsystemet fungerar, eller förklara hur en bil är uppbyggd etc.

Om allt går att förklara existerar det inte något som kan lyftas fram och inte kan motsvaras med detta A.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 02 mar 2012 13:28

Hej freddemalte!

freddemalte skrev:Hur kommer det sig att du tycker att vi bör ha en naturvetenskaplig förklaring på allt? Har du några särskilda skäl eller är det enbart nyfikenheten? 

Vetenskapen verkar befriande, förenar människor (på möjligen lång sikt mest).  "Sanningen gör en fri". Den(vetenskapen) verkar befrämja freden. Men också inte minst  av blotta nyfikenheten som "motorn" bakom.
freddemalte skrev:Varför anser du att det är bättre att vara kunnig än okunnig? Förklara ;-) 

För att undgå lidande (på lång sikt). Okunnigheten underbygger,stimulerar och befrämjar "ondskan". Uttrycket "det man inte vet(ser) (okunnighet) har man inget ont av" är bara ett perspektiv sett utifrån ett kortsiktigt tänkande. Men gäller inte i längden...

freddemalte skrev:Hur kommer det sig att du är så nyfiken på just sådana existentiella frågor? 

Jag är utomordentligt fascinerad av själva livets existens och allt vad det innefattar. Jag har nog en religiös läggning.  ;-)

freddemalte skrev:Hur tänker du då?

Detta kommer nog av min "tro" på att vetenskapen hela tiden/med tiden kommer utvecklas utomordentligt mycket... 
Kanske ungefär som:
http://www.martinus.dk/sv/tt/index.php?bog=51&stk=180
(får gärna kritiseras!)  ;-)
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

SigurdV

Inläggav SigurdV » 02 mar 2012 17:45

Korrespondenten skrev:

Frågor:

Ehhh, förstår du "nil admirari" bättre då?

Jag kan leka lite och svara på dina frågor...om så önskas!

1. Bättre en förklaring än att låta kulturer vidhålla vidskepliga uppfattningar, som kan skada. Ex.: oftast när häxjakt under medeltiden pågick på oskyldiga kvinnor, så var orsaken att de oftast använde örter som läkekonst.

2. Ja, det kan undanröja tvivel, upplysa människan och stimulera vidare utveckling.

3. Tvärtom, all kunskap förkovrar.

4. Hur interstellära rymdresor för människans framtida levnad kan bli en verklighet? Första problemet är åldrande tid och försvagande tyngdlöshet.

5. Ja, allt existerande utgår ifrån matematiska och fysiska lagar.

VA!? Är någon mer än jag intresserad?

Titta in på Naturvetenskap: Öppnade just en tråd om Rymdresor och därmed sammanhängande frågor!

Fråga mig gärna om interstellära och intergalaktiska rymdresor ;)

Återgå till "Psykologi"