Det goda/dåliga självförtroendet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 17 mar 2012 13:06

freddemalte skrev:
Cosmic philosopher skrev:5) Hur stor andel av den idealiserade självbilden tror du "ligger bakom" "det dåliga självförtroendet"(som ligger i att man har en omedveten föreställning om att man borde kunna prestera mer än vad man har resurser eller förutsättningar för)? Där man helt enkelt överskattar sin förmåga och tror att man är skickligare än vad man egentligen är? Där detta dåliga självförtroendet är en reaktion på egna överkrav?
Nja, jag tycker inte att varken media eller allmänheten har särskilt stora krav på människor - det är ofta "korkade" människor som exponeras i TV i diverse dokusåpor etc, det var länge sedan jag såg att kunskap, intelligens och annat framhölls som något positivt. Visst existerar det en viss elitism i kraft av att den sämste röstas ut eller får dåliga betyg i skolan etc, men det dåliga själförtroendet tror jag mer (i de flesta fall) bottnar i att barn inte får prova sig fram, inte får misslyckas utan att bli utskällda, inte får tillräckligt med beröm för de bra saker de gör etc.

Hej freddemalte!

Tack för ditt intressanta svar (som vanligt) !

Ja,man kan undra varför barn inte får prova sig fram? Har det att göra med "effektivitetstänkandet" - att allt måste gå så snabbt framåt som möjligt för att det ska ge "vinst" och där man utgår från att alla barn ungefär lika lätt och lika fort kan lära sig det ena eller det andra ämnet? Likaså att man inte får misslyckas.  Varför har man inte rätten till att göra fel (där man inte kan annat för stunden)? Rätten till fela och "misslyckas" (erfarenhetsberikning) verkar inte vara så populärt var man än kommer. Hur har det blivit så? Är den grundläggande rädslan att misslyckas just rädslan för att stötas ut ur gruppen och bli avvikande på något sätt? I djurriket är det väl ett slags ideal att gruppen strävar efter att dräpa den mest avvikande och "svage"i gruppen så denna "svage" inte blir någon "barlast" för gruppen. Är det dessa anlag vi har med oss ifrån djurriket i form av "mindre dräpande anlag" som mobbning etc? Rädslan för att göra fel blev ju heller knappast mindre av att kyrkan speciellt i det förflutna hotade med "helvetet" om man inte "skötte sig". Man kan undra hur mycket av detta "hot"  som fortfarande sitter kvar i världen och som påverkar människorna här och var att "under dressyr" "vara duktiga minsann", "sköta sig" och "absolut inte få göra fel".

freddemalte skrev:
Cosmic philosopher skrev:7) Vad är det bästa sättet anser du att stärka sitt självförtroende?
Att våga testa nya saker, läsa på det man känner att man inte behärskar, våga fråga andra människor om råd och hjälp etc.

Ja, att våga testa nya saker kan bland annat  handla om att möta sina rädslor. Eller tänker du på annan erfarenhetsberikning här? Att bli mer kreativ etc?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 17 mar 2012 13:26

Oj, ja det är nog på väldigt olika nivåer och på olika sätt som den mentaliteten närs och byggs upp. Det handlar nog om allt från barnuppfostran (”fyandet”) och skolans hantering av människor (betygssystemet) och barn till hur samhället och dess institutioner samt media etc, hanterar saker och ting (man straffas så fort man gjort något klantigt). Den beskrivning är nog helt korrekt sen är det inte alltid säkert att det handlar om illvilja hos den som inte låter barnet misslyckas – det kan även handla om en missriktad vilja att göra barnet en tjänst genom att hela tiden tillrättavisa barnet eller på annat sätt ”bestraffa” snesteg. Det är självklart en svår balansgång det där med hur man ska guida ett barn på livet stig, men att låta barnet testa sig fram, vara nyfisken och kreativ och samtidigt låta henne själv upptäcka effekterna av sina misstag är nog, i längden ett bättre sätt om man vill stärka barnets självförtroende. Men visst, nästan alla system så som spel (familjespel), media, dokusåpor, skolan, tävlingar etc, handlar ju om att ”förloranden = lika med den som gjorde dåligt eller fel ifrån sig” är en misslyckad individ. Inte konstigt att folk får prestationsångest etc. Kanske är det bättre att, när barnet råkar ha sönder en sak istället låta henne vara med och laga saken och därigenom se hur mycket arbete det innebär, än att bara skälla ut henne etc. Men det är som sagt en lurig fälla det där.

Cosmic philosopher skrev:[...]Ja, att våga testa nya saker kan bland annat  handla om att möta sina rädslor. Eller tänker du på annan erfarenhetsberikning här? Att bli mer kreativ etc?
Både och!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 mar 2012 17:58

Har ett blygt barn sämre självförtroende ?
nja, vet inte det... jag var blyg redan som barn,
en vilde på samma gång.. stod alltid i centrum för allt som hände.
men strosade gärna på egna äventyr med.

En 70 talsunge med mycket egen tid..

det är mer biologiskt än socialt inlärt att vara blyg.

Sen behöver inte blyghet synas,
man kan öva bort symptomen, men fortfarande vara blyg.

varför skulle inte en blyg personlighet veta om vad den kan ?
och varför skulle det ge dålig själkäsla ?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 17 mar 2012 18:49

Marko skrev:Har ett blygt barn sämre självförtroende ?[...]
Jag är inte utbildad inom psykologi och har inte heller tagit del av någon statistik kring detta, men blyghet handlar väl mer om ångest eller ett obehag vid konfrontation med nya och/eller många människor och behöver väl inte i sak ha något med om man tror på sig själv i termer av egen kapacitet, förmåga eller kompetense. Man kan mycket väl tänka sig en person som har ett stort självförtroende vad gäller t.ex. sin konstnärliga förmåga men så blyg att denne inte vill gå på så sina egna vernisager. Man kan även tänka sig en person som är helt oblyg vad gäller mötet med andra människor men inte tror på sig själv vad gäller förmågan att klara av vissa saker. Självbilden handlar väl mer om hur man ser på sig själv etc.

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 mar 2012 18:58

freddemalte skrev:
Marko skrev:Har ett blygt barn sämre självförtroende ?[...]
Jag är inte utbildad inom psykologi och har inte heller tagit del av någon statistik kring detta, men blyghet handlar väl mer om ångest eller ett obehag vid konfrontation med nya och/eller många människor och behöver väl inte i sak ha något med om man tror på sig själv i termer av egen kapacitet, förmåga eller kompetense. Man kan mycket väl tänka sig en person som har ett stort självförtroende vad gäller t.ex. sin konstnärliga förmåga men så blyg att denne inte vill gå på så sina egna vernisager. Man kan även tänka sig en person som är helt oblyg vad gäller mötet med andra människor men inte tror på sig själv vad gäller förmågan att klara av vissa saker. Självbilden handlar väl mer om hur man ser på sig själv etc.

men om djur föds med blyghet och drar sig lite undan, är det baserat på rädslor för att prata i grupp ?
eller finns det något annat där som är av vikt ?

Om katter kan käna sig rädda och blyga, och människan gör den samma,
så kan man utesluta stora delar av social påverkan, och anta att det har mer biologiska orsaker, vilket också en del forskning tror.

ångest, det tror jag är mer ett mänskligt drag, jag kan ha ångest utan att vara blyg,
jag har inte fullföljt mina egna krav på vad som är rimligt, och det kan ge prestationsångest, inte blyghet.
man drar sig undan av olika anledningar vid ångest. en del blir arga, ledsna eller bara tysta, andra förstärker blyghet.

om en person inte vill se sina egna verk på en vernisange, så har det säkert inget att göra med att han inte tycker att han presterat bra. för han vet oftast och innom sig att han gjort ett bra arbete, däremot kanske han vet att folk inte kommer att förstå hans budskap.. kan vara en orsak av miljarder till varför man inte gör saker. så där är jag med dig.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 mar 2012 21:39

Tycker det här är ett bra uttalande .

Båda psykologerna konstaterar att blyghet inte behöver vara något handikapp, utan tvärtom kan bli en tillgång i livet.

– De blyga barnen är verkligen fascinerande ungar! De befinner sig lite i utkanten och iakttar vad som händer, vilket gör att de lär sig väldigt mycket både om världen och om sig själva, säger Malin Alfvén.

– Ja, och tänk om alla i en grupp skulle slåss om att få stå i centrum hela tiden. Det skulle inte gå. Ska det bli någon balans så måste det finnas olika personligheter som bidrar på sitt sätt, säger Marie Carlsson.

Ett vanligt missförstånd är att blyga barn är mindre sociala och har sämre social kompetens. Men de här barnen kan vara minst lika sällskapliga som sina jämnåriga. Umgänget ser bara lite annorlunda ut. De föredrar kanske att fördjupa leken med en kompis i taget i stället för att rusa runt med halva dagisgänget.

Eftersom det blyga barnet ofta står lite i utkanten och iakttar sina kompisar, utvecklar de också en stor förståelse för det sociala spelet. De vet hur gruppen reagerar i olika situationer och hur man smidigast närmar sig olika kompisar.

– Vill man veta något om vad som pågår i dagisgruppen så ska man fråga det blyga barnet. Han eller hon har ofta stenkoll, säger Malin Alfvén.

Blyga barn stämplas också ofta som osäkra och otrygga, men inte heller det ställer psykologerna upp på. Att man känner sig obekväm i vissa situationer, ­behöver inte betyda att man saknar självkänsla.

– Det barn som alltid ställer sig mitt i ringen har kanske ett stort självförtroende, men det är inte samma sak som självkänsla. När de blyga barnen samlar på sig en massa information om omvärlden, speglar de samtidigt sig själva i det de ser. De vet därför tidigt vad det innebär att vara människa och hur de själva fungerar som personer. Det ger en god självkänsla, säger Malin Alfvén.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 18 mar 2012 08:47

blyghet menas bara att ens gener är från ROYAL familj,

jag var så blyg sa mamma att ingen fick röra mig, bara hon,

men jag var också en liten prins

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 mar 2012 10:56

Ett mycket bra och intressant inlägg Marko!

Chrille

Re: Det goda/dåliga självförtroendet

Inläggav Chrille » 19 mar 2012 11:51

1) Vad innebär det att inneha ett bra/mycket bra självförtroende?  Hur definierar du det?

För mig handlar självförtroende om något jag gör och är inte något generellt. T.ex. så kan jag känna mig trygg och duktig inom mitt fält på jobbet. Men jag kanske inte är lika trygg i min roll som medlem i bostadsrättsföreningen.
Eftersom det tidigare i tråden pratades om att tala offentligt så kan en definition vara att jag utan problem kan tala offentligt inom de områden jag har gott självförtroende men inte de andra.
Alltså att jag har förtroende för att jag kan klara av uppgiften, egentligen baserat på ren kunskap och erfarenhet.

Självkänsla däremot är känslan jag har för mig själv i stort. Att jag är värd att älskas, vara omtyckt för den jag är, ha något att bidra med och att jag känner att jag tycker om mig själv.

De gånger jag har känt mig helt tillfreds med mig själv har jag nästan tappat behovet att prata. Däremot har mitt behov att lyssna blivit starkare. Helt enkelt för att jag inte behövde höja mig själv utan bara var bra som jag var.
Ofta tycker jag det verkar som att orden mest handlar om att positionera sig i sociala sammanhang, min teori är att det är utifrån osäkerhet, dålig självkänsla och skam.

2) Har det goda självförtroende något att göra med hur skicklig man är på ett visst område/prestationer? Eller på flera områden? Kan man säga att ju  skickligare man är på alla områden - desto bättre självförtoende har man?

Ja och nej.

3) Låt oss tänka oss en fullständigt lam,förståndshandikappad,autistisk,icke-talför person A  med mycket inskränkt tankeförmåga(som ej förstår abstraktioner,innesluten i sin egen värld etc). Är det möjligt att A kan ha ett bra eller t o m mycket bra självförtroende?

Nej det tror jag inte, däremot kan man ha en god självkänsla eller vara tillfreds med sitt liv...kanske. Jag gissar att vi aldrig kommer få veta eftersom personen inte kan kommunicera.

4) Kan hög intelligens hämma självförtroendet? Hur i så fall? Berätta!

Det finns så många varianter nu för tiden med iq, sq, eq och allt vad de heter. Det beror på om du menar i sociala sammanhang, på jobbet, i labbet, när man skriver eller vilken annan situation som helst.

5) Hur stor andel av den idealiserade självbilden tror du "ligger bakom" "det dåliga självförtroendet"(som ligger i att man har en omedveten föreställning om att man borde kunna prestera mer än vad man har resurser eller förutsättningar för)? Där man helt enkelt överskattar sin förmåga och tror att man är skickligare än vad man egentligen är? Där detta dåliga självförtroendet är en reaktion på egna överkrav?

Väldigt stor. Alla passar inte in i ramen vi ska pressas in i vilket skapar utanförskap och dåligt självförtroende. Om man inte lyckas med de uppgifter som krävs så tror jag det är svårt att bygga upp ett förtroende för att man ska klara saker.
Självkänslan blir ungefär detsamma -> jag passar inte in, jag är fel.

6)Tror du att det är precis "lika illa" för självförtroendet att underskatta sig själv och sina förmågor som att överskatta sig själv? Vilket är vanligast tror du - att överskatta sig själv eller underskatta sig själv?

Tror båda kan vara tecken på bristande självkänsla, mänsklig oförmåga till objektivitet och för mycket tankesnurr. Om man tänker jag kan det jag kan, i vissa sammanhang är jag lärare och i andra elev, vilket inte gör mig bättre eller sämre än andra så skapar det en verklighet. Om jag däremot hela tiden jämför mig selektivt med de som kan mindre eller mer och antingen känner mig överlägsen eller underlägsen så skapar det en annan verklighet.

7) Vad är det bästa sättet anser du att stärka sitt självförtroende?

Vara bra på det jag gör, ändra tankemönster, se igenom den teater vi lever i, sluta jämföra min insida med andras utsida. Alla människor är just bara människor med förbjudna tankar, störda känslor (utifrån rådande ideal), egon och allt annat som gör oss mänskliga.
Färdas bortom ord och masker.

8.) Anser du att det finns något samband mellan självförtroende och ärlighet? Berätta! Är det viktigare med "själv-ärlighet" än ärlighet mot andra för  ens självförtroende?

Klurar vidare på den där en stund.

Bild

9) Tycker du själv att du har ett gott självförtroende? Från skalan 1-10 - var bedömer du att du står just nu på denna tiogradiga "självförtroendeskalan"? Där 1 är botten och 10 toppen.

Jag är alla grader samtidigt, bäst och sämst, upp, ner och allt däremellan. Expressen eller Aftonbladet, jag tar båda...eller ingen.
It´s nice to be important, but it´s more important to be nice :)

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 19 mar 2012 23:10

Chrille skrev:
1) Vad innebär det att inneha ett bra/mycket bra självförtroende?  Hur definierar du det?

För mig handlar självförtroende om något jag gör och är inte något generellt. T.ex. så kan jag känna mig trygg och duktig inom mitt fält på jobbet. Men jag kanske inte är lika trygg i min roll som medlem i bostadsrättsföreningen.
Eftersom det tidigare i tråden pratades om att tala offentligt så kan en definition vara att jag utan problem kan tala offentligt inom de områden jag har gott självförtroende men inte de andra.
Alltså att jag har förtroende för att jag kan klara av uppgiften, egentligen baserat på ren kunskap och erfarenhet.

Hej Chrille!

Tack för ditt svar! Det var mycket intressant att läsa!

Då är alltså -enligt din definition -självförtroendet en fråga om erfarenheter och skicklighet? Jo, vårt förtroende för vår förmåga kan ju vara mycket olika i den ena eller den andra situationen. Gör du skillnad här på ditt förtroende för din förmåga och på ditt förtroende för dig själv? Skiljer du på "din förmåga" och på "dig själv" här vad gäller självförtroende ? Eller är det identiska begrepp för dig?
Man kan ju säga att vi har en hel mängd olika delpersonligheter som vi identifierar oss i olika situationer. Brister på erfarenheter inom ett visst område kan ju då skapa en osäkerhet/dåligt självförtroende som du menar.

Men om vi tänker oss person X med inga erfarenheter alls på A och är helt oskicklig på A. Har då X inget självförtroende här i denna situationen  just under tiden/när X utför just A?  Men om X tar just detta utförande av A med lugn,glädje och ro och tror att han förr eller senare kan bli lika bra på A som någon annan) och ändå har samma positiva känslotillstånd i sin kropp som om han har när han verkligen lyckas med något - kan man då kalla det att X innehar ett dåligt självförtroende här? Eller är det bara självkänslan som jag här i detta fallet beskriver menar du?  

Chrille skrev:Självkänsla däremot är känslan jag har för mig själv i stort. Att jag är värd att älskas, vara omtyckt för den jag är, ha något att bidra med och att jag känner att jag tycker om mig själv.

Är självkänslan här förankrad i en människas varande och djupare människovärde framför en prestationsbaserad sådan?

Chrille skrev:De gånger jag har känt mig helt tillfreds med mig själv har jag nästan tappat behovet att prata. Däremot har mitt behov att lyssna blivit starkare. Helt enkelt för att jag inte behövde höja mig själv utan bara var bra som jag var.
Ofta tycker jag det verkar som att orden mest handlar om att positionera sig i sociala sammanhang, min teori är att det är utifrån osäkerhet, dålig självkänsla och skam.

Intressant! Det är kanske därför man har 2 öron och 1 mun. :wink:  Kan det vara så att när man har ett bra självförtroende så lyssnar man helt enkelt mer på andra än pratar? Finns det ett samband? Eller är det när man lyssnar ungefär lika mycket som man pratar?

2) Har det goda självförtroende något att göra med hur skicklig man är på ett visst område/prestationer? Eller på flera områden? Kan man säga att ju  skickligare man är på alla områden - desto bättre självförtoende har man?

Chrille skrev:Ja och nej.

Vill du utveckla?

Chrille skrev:
5) Hur stor andel av den idealiserade självbilden tror du "ligger bakom" "det dåliga självförtroendet"(som ligger i att man har en omedveten föreställning om att man borde kunna prestera mer än vad man har resurser eller förutsättningar för)? Där man helt enkelt överskattar sin förmåga och tror att man är skickligare än vad man egentligen är? Där detta dåliga självförtroendet är en reaktion på egna överkrav?

Väldigt stor. Alla passar inte in i ramen vi ska pressas in i vilket skapar utanförskap och dåligt självförtroende. Om man inte lyckas med de uppgifter som krävs så tror jag det är svårt att bygga upp ett förtroende för att man ska klara saker.

Intressant! Är det vi själva som har ett högmod eller en teomani bakom denna idealiserade självbild? Där vi tror om oss själva att vi(mest omedvetet) är ett slags perfekta "gudar" som "är så jätteduktiga" och "aldrig kan göra fel"?

Chrille skrev:
8.) Anser du att det finns något samband mellan självförtroende och ärlighet? Berätta! Är det viktigare med "själv-ärlighet" än ärlighet mot andra för  ens självförtroende?

Det ser jag fram emot att få läsa!  Kul! :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Chrille

Inläggav Chrille » 21 mar 2012 02:33

Tack för ditt svar! Det var mycket intressant att läsa!

Då är alltså -enligt din definition -självförtroendet en fråga om erfarenheter och skicklighet? Jo, vårt förtroende för vår förmåga kan ju vara mycket olika i den ena eller den andra situationen. Gör du skillnad här på ditt förtroende för din förmåga och på ditt förtroende för dig själv? Skiljer du på "din förmåga" och på "dig själv" här vad gäller självförtroende ? Eller är det identiska begrepp för dig?
Man kan ju säga att vi har en hel mängd olika delpersonligheter som vi identifierar oss i olika situationer. Brister på erfarenheter inom ett visst område kan ju då skapa en osäkerhet/dåligt självförtroende som du menar.

Ja, jag skiljer på min förmåga och mig själv på så sätt att min förmåga representerar det jag gör. Så jag kan egentligen ha ett gott självförtroende inom en hel rad områden men ändå skämmas för den jag är.

Det kanske visar sig på så sätt att varje gång jag får en känsla kommer det även ett skam-paket. Om mina känslor har blivit kränkta/ ej bekräftade kontinuerligt som barn så tenderar man att frysa ner dessa och göra känslolivet till något som är fel och fult = skam.
Istället för att skapa intima relationer skapar jag ytliga relationer, trots att längtan efter nakenhet, beröring, sanning och kontakt alltid finns där.
Tyvärr blir resultat ofta att man hittar illusioner för att ersätta sann intimitet. Detta görs enklast genom att konsumera porr, droger, arbete, människor, pengar etc etc.
Eftersom man letar lösningen på fel adress så blir man otillfredställd och fortsätter jaga, hamsterhjulet snurrar vidare.

Så jag tror man kan ha ett gott självförtroende utan en god självkänsla, antagligen kan den förstnämnda agera substitut för den andra.
Men har man en god självkänsla har man mer eller mindre automatiskt gott självförtroende, i praktiken innebär det att jag klarar att misslyckas utan att jag känner mig fel, ful, deprimerad eller vad man nu blir när man hänger upp sitt värde på sina prestationer. Att bli besviken är inte samma sak som fel, ful osv.

Men om vi tänker oss person X med inga erfarenheter alls på A och är helt oskicklig på A. Har då X inget självförtroende här i denna situationen  just under tiden/när X utför just A?  Men om X tar just detta utförande av A med lugn,glädje och ro och tror att han förr eller senare kan bli lika bra på A som någon annan) och ändå har samma positiva känslotillstånd i sin kropp som om han har när han verkligen lyckas med något - kan man då kalla det att X innehar ett dåligt självförtroende här? Eller är det bara självkänslan som jag här i detta fallet beskriver menar du?  

Tänker att man kan ha ett bättre eller sämre förtroende till sin förmåga att hantera nya situationer utifrån t.ex. hur uppmuntrande föräldrar man har haft, livspartners, klasskamrater, genetik, tidigare misslyckanden/lyckanden och allt däremellan.

Tankegångar:

1. "hmm, det här har jag aldrig provat förut men det finns ju andra som klarar det så då är det ju inte omöjligt. Går det så går det, och annars går ju livet vidare ändå" Utifrån att personen har klarat nya saker förut så har man positiva erfarenheter gällande nya saker vilket gör det lättare att testa. Om X misslyckas så har han ändå försökt och åker inte hem och ältar hela natten om hur korkad han såg ut, vad de andra tänkte, hur han ska kunna visa sig igen osv.

2. "Oj det här har jag aldrig gjort förr, hur ska det här sluta? Jag som knappt kan lära mig en ny telefon, usch va många som tittar dessutom, det här klarar jag aldrig"X kan lyckas men tycker nog att han kunde gjort det lite bättre, snabbare, snyggare och proffsigare. Men prestationen kommer sätta betyget på X mående tills han har chansen att prestera fram ett nytt mående/värde igen.

Human beeing vs human doing

Att göra en distinkt skillnad mellan de två begreppen är nog väldigt svårt, i exemplen tänker jag att det X tänker innan prestationen har mer med självförtroende att göra.
Det som händer efter är att den ena är lika mycket värd som innan och behöver inte tröstäta Snickers på vägen hem.
I exemplen kan man hävda att det har med rädsla, skam och osäkerhet att göra vilket förmodligen är lika sant som nåt annat, de två begreppen är ganska generella begrepp.

Är självkänslan här förankrad i en människas varande och djupare människovärde framför en prestationsbaserad sådan?

Ja.

Intressant! Det är kanske därför man har 2 öron och 1 mun. :wink:  Kan det vara så att när man har ett bra självförtroende så lyssnar man helt enkelt mer på andra än pratar? Finns det ett samband? Eller är det när man lyssnar ungefär lika mycket som man pratar?

Tycker mest munnen fungerar som ett egots verktyg, vet inte hur det är med er andra men jag upplever ofta att folk frågar saker men lyssnar sällan på svaren.
Sitter ofta själv när någon pratar och funderar på vad JAG ska säga härnäst.
En del frågar något och börjar direkt prata med någon annan, pillar på mobilen, tittar och hejar glatt på förbipasserande, tittar på klockan, börjar laga mat...ja du förstår vad jag menar :)
Ju nöjdare jag är med mig själv desto mindre behöver jag höja mitt värde genom olika former av öppet/dolt självförhärligande. Det betyder inte total tystnad på något sätt bara en annan sorts kommunikation med ett mer empatiskt utgångsläge.

Chrille skrev:Ja och nej.

Vill du utveckla?

Om man har en låg självkänsla men ändå upplever sig som kompetent inom ett område så kan man så att säga känna sig bekväm i sin prestation och i ett socialt sammanhang där man får glänsa.
Men chansen är stor att man ändå upplever separation då man upplever sig som överlägsen eller underlägsen. Om man skapar sitt högre värde genom att ge andra ett lägre värde så har man satt sig i en position där man antagligen är rädd att bli avslöjad, uppfattas som arrogant eller skapat en myt som är omöjlig att leva upp till.

Det man gör är att skapa substitut för intimitet, kärlek, syfte och gemenskap med hjälp av bekräftelse och beundran.
I själva verket tror jag vi uppskattar mänsklighet mer än fullkomlighet. Problemet är när gemene man inte inser att alla andra också bara är människor med samma fel, brister, tillgångar, känslor som oss själva.
Man faller för det sociala spelet så att säga.

Ett praktexempel är busiga grabbar som påstår att de gillar att slåss och inte är rädda för nåt. Varför lägger man då ner tusentals kronor på att se farlig ut?
Ofta backar man inte för fysisk konfrontation men är livrädd att uttrycka sina känslor..

Illusionen säger: Jag är inte konflikträdd

Sanningen: Jag skäms så innihelvete för mina känslor så jag slår hellre ihjäl nån än erkänner och säger att jag upplever mig orättvist behandlad, är ledsen, svartsjuk osv.

Dessa typer av illusioner/masker/spel finns det hur många av som helst, de flesta är väl kanske lite mer subtila än exemplet ovan.

Poängen är att en tuff kille kan äga rummet han kommer in i (självförtroende) men det är helt ihåligt och rasar om det ifrågasätts (låg självkänsla/skam).

Chrille skrev:

Intressant! Är det vi själva som har ett högmod eller en teomani bakom denna idealiserade självbild? Där vi tror om oss själva att vi(mest omedvetet) är ett slags perfekta "gudar" som "är så jätteduktiga" och "aldrig kan göra fel"?

Tror vi är fullkomligt vilseledda faktiskt. Det är många ungdomar som vill bli kända idag men när de blir tillfrågade vad de vill bli kända för så vet de inte, de vill bara bli kända. För att duga måste man vara känd, ha pengar, rätt kläder, rätt vänner mm mm.
Man skapar genom t.ex. media en illusion av den perfekta människan som är helt onaturlig. Det man egentligen visar är ändlöst konsumerande som aldrig kan erätta det grundläggande behovet av nära relationer, en jakt efter något som aldrig kan fångas.
Om vi förväntas vara nåt vi aldrig kan bli kommer vi aldrig vara tillfreds med oss själva.

En gissning kan vara att det är de som tjänar mest på konsumtionssamhället som matar oss med den här skiten så vi fortsätter konsumera.  

Chrille skrev:

Det ser jag fram emot att få läsa!  Kul! :wink:[/quote]

Jo, jag tror det finns ett samband. Om man inte är ärlig så är det svårt att leva efter sina värderingar och om man inte gör det så sviker man sig själv.
Det gör nog de flesta till och från, det är aldrig kul att tänka...jag borde gjort så här, jag borde sagt nåt eller liknande.

Frågan är bara hur ärlig kan man vara mot sig själv? Det kan vara lätt att bedra sig själv för att undvika något eller uppnå något som förblindar för stunden.

Egentligen är självkänsla/självförtroende lite luddigt att diskutera, iofs som allt annat inom psykologi. Om man skulle vilja gå mer på djupet så är anknytningsteori ganska spännande (John Bowlby).

Då blir också begreppen, symptomen och resultaten ganska vida men det skapar en annan helhet.

Det finns alltid en logik i hur folk beter sig även om det är en annan än vår egen.
It´s nice to be important, but it´s more important to be nice :)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 mar 2012 08:30

jag menar alltså att en blyg människa har fått detta karma för att utmana sin blyghet
och kämpa fram den egna inre personligheten så att hon blir en oerhört central människa i världen som kan exibitionera hela sig sjölv.

Återgå till "Psykologi"