Tidigare straffad få psykologlegitimation?

Moderator: Moderatorgruppen

Vampira

Tidigare straffad få psykologlegitimation?

Inläggav Vampira » 16 maj 2012 01:18

Jag vill börja läsa på psykologprogrammet på högskolan inom något/några år. Problemet är dock att jag antagligen kommer att bli dömd för grov misshandel ganska snart (mitt livs värsta misstag). Efter avslutad psykologexamen + PTP ska man ansöka om psykologlegitimation hos Socialstyrelsen. De kontrollerar belastningsregistret hos sökande person, men "att en sökande har begått något sådant brott betyder inte automatiskt att en legitimation är utesluten. Socialstyrelsen gör en individuell prövning av varje ansökan." står det på Socialstyrelsens hemsida.

Vad jag nu undrar är detta:

* Är det någon här (eller om ni vet någon) som är dömd för brott, t e x grov misshandel som har fått psykologlegitimation ändå?

* Är det någon som vet hur lång tid efter att man har tagit psykologexamen man kan vänta innan man söker:
1. PTP
2. Psykologlegitimation hos Socialstyrelsen?
(Jag tänker att man kanske kan vänta tills uppgifterna i belastingssystemet har tagits bort och sedan söka, för då kan de ju inte säga någonting?)

Vore ytterst tacksam för svar, spekulationer, vadsomhelst, känner mig desperat.  :cry:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Tidigare straffad få psykologlegitimation?

Inläggav Pilatus » 16 maj 2012 02:48

Vampira skrev:Jag tänker att man kanske kan vänta tills uppgifterna i belastingssystemet har tagits bort och sedan söka, för då kan de ju inte säga någonting?

Du bör läsa Lag (1998:620) om belastningsregister
Se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm
Skriv ett brev till Socialstyrelsen och ställ en rak och enkel fråga då du har fått domen och du vet hur länge uppgifterna kommer att finnas kvar i registret.

Vampira

Inläggav Vampira » 16 maj 2012 22:36

Okej tack.. Någon annan?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 maj 2012 22:49

Jaha, någon annan?

Blir du väl antagen till utbildningen, vilket inte är helt säkert beroende på vad du gjort,
så sker det alltid en individuell lämplighetsprövning, så hoppet är ju inte helt borta
även om du just då finns kvar i brottsregistret ytterligare ett tag, vilket om inte jag
minns helt fel skall gallras bort 10 år efter dom.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 16 maj 2012 22:50

Vet inte så mycket om detta specifikt. Men om jag får spekulera..

Om detta blir en bedömningssak för en eller några personer så löper du alltid en viss risk att drabbas av deras nycker.

Annars handlar det nog antagligen som ett fall de har någon form av rutiner för. De har att se till patientenernas/kundernas säkerhet. Beroende på hur grov misshandel det rör sig om. Framkommer tex att du oprovocerat eller utan motvåld misshandlat och visat likgiltighet inför varaktiga skador. Finns det kvarvarande rädsla hos offret för din gärning? Frågor som dessa bör de titta på, men det rör sig om jag förstår dig rätt om minst fem år fram i tiden? Har du inte gjort dig skyldig till mer och du fortfarande ser det som ett alllvarligt och dumt misstag så borde det rimligen väga tungt/tyngst i beslutet.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 maj 2012 17:46

Väldigt tragiskt och tråkigt för alla att berövas en duktig psykolog för att man fokuserar på en del av dig MÄNNISKA. Därmed straffar man både sig själv och dig. Många som drabbas av detta(kulturen, regler, lagar) varje dag, lider. andra i dess närhet får även de lida. De gör sämre ifrån sig som människa och andra lider, pga detta, de gör sämre ifrån sig osv.... osv... ... Det sprider sig.
Så här är det i samhället. Man förstår delar av människor och bedömmer dem efter detta. Spelar ingen roll hur mycket bra man gör. Får någon ideen att leta efter felen så är det de som räknas. Delar styr inte helheten. Men det har man inte förstått.

Återgå till "Psykologi"