Pilatus skrev:reflex skrev:Sambandet mellan koldioxidhalten i atmosfären och jordens medeltemperatur visar ingen vidare samstämmighet.
Det är inte fråga om att ändra någon åsikt. Jag går efter historiska fakta och vad som faktiskt sker.
Kan du ge en referens till de "fakta" du åberopar? Det är alltid bra om fakta kan underbyggas med en källhänvisning. Utsagan om dålig korrelation mellan CO2-halten i atmosfären och jordens medeltemperatur är inte trovärdig.

400,000 year CO2-Temperature Correlation
Med dålig överensstämmelse menade jag den bild man får då man jämför koldioxidhaltens förändring med den globala temperaturvariationen de senaste 100 åren.
Som jag tidigare sagt så köpte jag alla de böcker om klimatet som kom ut i samband med Al Gores "En obekväm sanning".
Den bok som var bäst och som jag använder som källa för mina påståenden och åsikter är "En varmare värld", utgiven av SMHI (SweClim) och Naturvårdsverket(2003). Den kan jag varmt rekommendera även om den börjar bli något passe när det gäller senaste data.
Beträffande det samband som du visar i ovanstående tabell så står det följande (Sid 28): " Analyser av koldioxid- och metaninnehållet i luftbubblor infrusna i den antarktiska inlandsisen visar att dessa växthusgasers haltvariationer i atmosfären har varit slående lika temperaturens variationer under hela den period på drygt 400000 år som har kunnat följas; Ju lägre temperatur, desto lägre halter av koldioxid och metan. Av allt att döma förändras växthuseffekten med en viss fördröjning i förhållande till temperaturvariationerna. När det blir kallare i inledningen till en ny istid tycks det sålunda dröja minst ett par årtusenden innan koldioxidhalten börjar sjunka. Så länge vi håller oss till nedisningarnas tidsskalor kan det därför knappast råda mycket tvivel om att det är temperaturförändringarna som utlöser förändringarna av växthuseffekten, inte tvärtom."