HBTQ...P?

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

HBTQ...P?

Inläggav Kristofer » 21 sep 2013 15:09

Borde kanske egentligen lagt denna tråd under rubriken "politik" snarare än psykologi då det numera närmast etablerats en sanning om att HBTQ är biologiskt betingat...denna sanning har förstås inget med psykologisk forskning att göra...nåväl.

1. Hur tänker ni kring HBTQ, är detta ngt medfött eller ngt som utvecklas, främst, genom miljörelaterade faktorer, både ock?

2. Det har vuxit fram ett väldigt starkt "stöd" för att stärka individer i sina avvikande sexuella läggningar och sexuella identiteter. En mkt stor grupp som ständigt lämnas utanför i denna debatt är dock de med pedofil läggning (därav rubriken). Är denna läggning karaktärsskild från övriga (HBTQ)? eller varför ignoreras den i debatten? är detta rätt?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

HBTQ...P?

Inläggav Zokrates » 21 sep 2013 15:14

Till minst 95% är det en medial skapelse, en metod för att söndra och härska bland folk och fä där alla metoder är tillåtna för att förvrida människans fokus bort från det viktiga som sker bakom deras ryggar.
Bild

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

HBTQ...P?

Inläggav Kristofer » 21 sep 2013 16:03

[quote="Zokrates"]Till minst 95% är det en medial skapelse, en metod för att söndra och härska bland folk och fä där alla metoder är tillåtna för att förvrida människans fokus bort från det viktiga som sker bakom deras ryggar.

Ok...så, om man ser det på individnivå tänker du att det är de mest "lättledda" människorna som utvecklar dessa avvikande sexuella läggningar och identiteter?

Varför tror du att just denna "metod" tillämpas?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

HBTQ...P?

Inläggav Zokrates » 21 sep 2013 16:43

Det är en försvinnande liten del som föds med genitala missbildningar i Sverige, mellan 5 till 10 barn per år. Även när det gäller kromosonavvikelser är de så få att man med fog kan anta att av 100 HBTQ personer bör det vara cirka 5% som har inre biologiska orsaker bakom sin tvivlan angående könstillhörighet, resten påverkas av yttre psykosociala faktorer i sin omgivning. Idioter till föräldrar skulle ju kunna vara en del i det, men andra vuxna, barn och media spelar garanterat in i den identitetsbilden de försöker skapa av sig själva. "Trollen" som jag nämnt tidigare har ju en större andel som föds med fel, runt 30%, självklart ligger de bakom detta fenomen.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

HBTQ...P?

Inläggav reflex » 21 sep 2013 17:17

Zokrates skrev:Det är en försvinnande liten del som föds med genitala missbildningar i Sverige, mellan 5 till 10 barn per år. Även när det gäller kromosonavvikelser är de så få att man med fog kan anta att av 100 HBTQ personer bör det vara cirka 5% som har inre biologiska orsaker bakom sin tvivlan angående könstillhörighet, resten påverkas av yttre psykosociala faktorer i sin omgivning. Idioter till föräldrar skulle ju kunna vara en del i det, men andra vuxna, barn och media spelar garanterat in i den identitetsbilden de försöker skapa av sig själva. "Trollen" som jag nämnt tidigare har ju en större andel som föds med fel, runt 30%, självklart ligger de bakom detta fenomen.

För mig förefaller det som om du applåderarar den ryska linjen att förbjuda information om sexuella avvikelser?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

HBTQ...P?

Inläggav Zokrates » 21 sep 2013 17:26

Nej, det finns ju bevisligen genetiska orsaker som visar sig på olika sätt, som t.ex "skäggbarn" som nyligen var på tapeten,
sedan finns det konstruerade orsaker som påverkar människors fantasier som en del svaga individer faller offer för, varav det senare är det som Putin vill hindra. Skall vi acceptera att en minoritet styr vad som är normen så raserar vi snabbt det normala och går in i en ny fas med allt vad det innebär i form av personliga tragedier och grusade familjedrömmar. Nu senast gick ju påven ut och välkomnade både gayrörelser och fri abort, det ortodoxa Ryssland är lite mer konservativt för att falla platt för de globala mediejättarna som lever på att sälja just fantasier.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

HBTQ...P?

Inläggav Antic » 21 sep 2013 18:54

Citerar Adolf Hitler

"Det är tur för härskare att massan inte tänker"

Några kloka saker sa han i alla fall trots allt vansinne i Nazityskland 1933-45.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

HBTQ...P?

Inläggav Zokrates » 21 sep 2013 22:17

Ja om nu människorna själva hade fått bestämma utan all indoktrinering och hjärntvätt så hade mycket elände kunnat undvaras.
Men, så länge inte människorna inser sitt eget bästa så gör t.ex Putin helt rätt som förbjuder homosexuell propaganda till minderåriga.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

HBTQ...P?

Inläggav reflex » 22 sep 2013 07:24

Zokrates skrev:Ja om nu människorna själva hade fått bestämma utan all indoktrinering och hjärntvätt så hade mycket elände kunnat undvaras.
Men, så länge inte människorna inser sitt eget bästa så gör t.ex Putin helt rätt som förbjuder homosexuell propaganda till minderåriga.

Är gay-parader och pride-festivaler homosexuell propaganda? Om inte, hur ska man definiera dessa företeelser?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

HBTQ...P?

Inläggav Zokrates » 22 sep 2013 13:47

reflex skrev:
Zokrates skrev:Ja om nu människorna själva hade fått bestämma utan all indoktrinering och hjärntvätt så hade mycket elände kunnat undvaras.
Men, så länge inte människorna inser sitt eget bästa så gör t.ex Putin helt rätt som förbjuder homosexuell propaganda till minderåriga.

Är gay-parader och pride-festivaler homosexuell propaganda? Om inte, hur ska man definiera dessa företeelser?


Det beror ju självklart på hur och till vem propagandan riktar sig till, riktar den sig enbart till vuxna och det på en plats och tidpunkt där få eller inga barn är så är den ju direkt riktad till vuxna och därmed inte till barn. I klartext innebär det att man inte kan ha en parad mitt på dan genom en stad. Jag förstår egentligen inte vad problemet med att förbjuda sexuell propaganda till barn består i, de är ju barn och borde inte alls vara måltavlor för dylika organisationer vars enda budskap bygger på egocentrism och lusta.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

HBTQ...P?

Inläggav förstår mig själv » 22 sep 2013 14:46

Jag vill inte vara den som bestämmer vad någon annan ska göra. Jag har insett att det mår vi alla bra av. Vi vet ju förfan inte ens vad som är rätt för hundar ens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

HBTQ...P?

Inläggav Pilatus » 22 sep 2013 14:47

Kristofer skrev:2. Det har vuxit fram ett väldigt starkt "stöd" för att stärka individer i sina avvikande sexuella läggningar och sexuella identiteter. En mkt stor grupp som ständigt lämnas utanför i denna debatt är dock de med pedofil läggning (därav rubriken). Är denna läggning karaktärsskild från övriga (HBTQ)? eller varför ignoreras den i debatten? är detta rätt?

Det finns antagligen inte några riktigt skarpa gränser mellan vad som är vad. Kanske är det bäst att se till hur människor hanterar sina sexuella preferenser. Om någon utnyttjar barn sexuellt är det ett mycket grovt brott. Men ibland väcks misstankar helt grundlöst och drivs på samma grunder som gamla dagars häxjakter. I svenska domstolar har en rad dubiösa rättegångar hållits.

Varför någon inte mognar och utvecklar ett heterosexuellt beteende har man säkert funderat på i alla tider. Jag tror det har med pubertetsåren att göra. Hurdana är de första sexuella erfarenheterna. Att man leker "doktor" tillsammans med andra barn och därför måste undersöka varandra. Litet senare gissar jag att nya erfarenheter vinns tillsammans med någon av samma kön. Men sedan då, varför överförs inte alltid intresset till det andra könet? En ambivalens som utvecklas till homosexualitet för att två människor tycker mycket om varann? En störning i mognadsprocessen? Eller varför utvecklar några ett infantilt begär till små barn? Antagligen kan bara några få svara bra på sådana frågor. Orsakerna kan säkert vara mångskiftande, skulle jag tro.

För övrigt, om vuxna människor tycker om varann så anser jag inte detta kan vara så mycket att oroa sig för. Det är långt otrevligare då intolerans och sexualfientlighet tillåts att breda ut sig.

Bild
Moderator

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

HBTQ...P?

Inläggav Kristofer » 22 sep 2013 22:43

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:2. Det har vuxit fram ett väldigt starkt "stöd" för att stärka individer i sina avvikande sexuella läggningar och sexuella identiteter. En mkt stor grupp som ständigt lämnas utanför i denna debatt är dock de med pedofil läggning (därav rubriken). Är denna läggning karaktärsskild från övriga (HBTQ)? eller varför ignoreras den i debatten? är detta rätt?

Det finns antagligen inte några riktigt skarpa gränser mellan vad som är vad. Kanske är det bäst att se till hur människor hanterar sina sexuella preferenser. Om någon utnyttjar barn sexuellt är det ett mycket grovt brott. Men ibland väcks misstankar helt grundlöst och drivs på samma grunder som gamla dagars häxjakter. I svenska domstolar har en rad dubiösa rättegångar hållits.

Varför någon inte mognar och utvecklar ett heterosexuellt beteende har man säkert funderat på i alla tider. Jag tror det har med pubertetsåren att göra. Hurdana är de första sexuella erfarenheterna. Att man leker "doktor" tillsammans med andra barn och därför måste undersöka varandra. Litet senare gissar jag att nya erfarenheter vinns tillsammans med någon av samma kön. Men sedan då, varför överförs inte alltid intresset till det andra könet? En ambivalens som utvecklas till homosexualitet för att två människor tycker mycket om varann? En störning i mognadsprocessen? Eller varför utvecklar några ett infantilt begär till små barn? Antagligen kan bara några få svara bra på sådana frågor. Orsakerna kan säkert vara mångskiftande, skulle jag tro.

För övrigt, om vuxna människor tycker om varann så anser jag inte detta kan vara så mycket att oroa sig för. Det är långt otrevligare då intolerans och sexualfientlighet tillåts att breda ut sig.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I stora drag håller jag med dig. Eftersom en människa inte föds sexuell så är det rimligt att anta att ens första sexuella upplevelser blir viktiga (därmed inte sagt att man inte föds med en potential att utveckla en sexuell preferens).

Vad gäller pedofila läggningar så är ju dessutom människor som själva varit utsatta för pedofiler gravt överrepresenterade. Dvs deras sexuella läggning är till stora delar ett resultat av ett trauma.

Jag håller förstås med dig om att intolerans och fientlighet alltid är förkastligt. Särskilt när det gäller människor som redan innan tillhör en sårbar grupp (en mkt stor andel av HBTQ personer har funderat på eller försökt ta livet av sig, rimligtvis en ännu större andel av människor med pedofil läggning). Dock ser jag en risk i när alla röster som höjs är riktade mot att stärka individernas läggning och sexuella identitet (vilket det görs gällande HBTQ)...det är inte främst i sin läggning de behöver stöd...stödet bör vara riktat direkt mot individen. Det finns en fara i att blint stödja ngn i dennes sexuella läggning och identitet utan att ha en aning om orsaken till den. Stödjer jag exempelvis en person i dennes transexuella läggning blir det också ett legitimerande av ev. trauman som influerat utvecklandet av denna identitet. Nu menar jag inte att alla som har en avvikande sexuell läggning eller identitet har varit utsatt för trauman...men att stödja ngn i ngt som man inte vet orsaken till kan faktiskt vara en björntjänst. Jag stödjer inte en person som slutar äta för den upplever att den är tjock i sitt svältande om personen faktiskt inte är kraftigt överviktig, jag ser ingen orsak att tänka annorlunda kring detta...På samma sätt, kommer det en person som är rädd för hundar kritiserar jag givetvis inte denna rädsla...inte heller ser jag "hundrädda" som mindre värdefulla människor...kanske är tom rädslan fullt befogad...dock försöker jag inte bekräfta individens hundrädsla utan att först försöka utforska vad den grundar sig i...

I HBTQ- debatten börjar det nästan bli fult att ens fråga om ev. yttre orsaker...jag tror inte detta är det bästa stödet man kan ge HBTQ...P - personer. Det måste finnas en öppenhet så att folk vågar prata om sina läggningar men jag tror också det måste finnas en möjlighet att ifrågasätta läggningens/identitetens uppkomst, då byte/utvecklandet av en avvikande läggning/identitet sällan fungerar som en universallösning för allt en människa varit med om...

Den pedofila läggning är förstås den allra svåraste att hantera då dessa inte har ngr offentliga stödgrupper att vända sig till och inte heller kan de ta upp debatten i det offentliga rummet utan att bli totalt sågade. Att ha en pedofil läggning måste vara fruktansvärt för de personer som har det, de kan inte leva ut den och många lever med ett ständigt självförakt, det är inte accepterade i ngr sammanhang (inte ens via grupper som utger sig för att vara mkt öppna för avvikande sexuella läggningar, typ rfsu). Så länge det ser ut så kommer det vara mkt svårt att "hjälpa" denna grupp, vilket sannolikt också bidrar till att det faktiska antalet övergrepp på barn ökar. Jag ser ingen orsak till att denna lite "smutsigare" läggning skulle vara karaktärskild från andra avvikande läggningar...så därför ser jag heller ingen orsak till att den skulle hanteras annorlunda.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

HBTQ...P?

Inläggav Pilatus » 24 sep 2013 01:23

Kristofer skrev:I stora drag håller jag med dig.

Så bra då. Du skriver mycket insiktsfullt om detta. Det verkar genomtänkt.

I kvarteret där jag växte upp visste barnen vilka "de fula gubbarna" var. De var ofta kända och tydligen förutsatte de vuxna att vi själva skulle kunna räkna ut vad dessa personer var ute efter. Det fanns alla varianter, godis eller pengar i byxfickorna. Någon ville känna efter hur tung man var. Öppen flirt, sånger som skulle fått Eddie Meduza att rodna och illa dolda antydningar. En del obehagliga typer som man verkligen inte ville ha något att göra med. Men barnen var inte utan moteld. På vintern blev de lätta offer för snöbollskastning med efterföljande snabba språngmarscher. Jag tror inte man var mer liberal mot dessa herrar då jag växte upp än man är i dag, men tonläget var några oktaver lägre.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17425
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

HBTQ...P?

Inläggav Pilatus » 24 sep 2013 01:30

Bild

– Om farbror följer med upp i skogen, skall farbror få en pilsner!
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster