Att brytas ner för att förstå sig själv - Bra eller anus?

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Inläggav Antic » 01 okt 2013 22:41

Så fort man får motgångar.

Du pratar om utbildning och stöd. Jag om motgångar.

Jag hade en kompis som nästan aldrig blev sjuk. Minsta sjukdom och det var något väldigt hemskt för honom. Det finns de som knappt vet något om den verkliga världen eftersom de levt i en skyddad sockersöt värld där föräldrarna varit överbeskyddande. Skulle de stöta på problem så står de där. lika bra att lära barn direkt vad de kommit till för något ställe och att världen är allt annat än snäll.

Motgångar härdar som man säger.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 02 okt 2013 10:38

Antic skrev:Så fort man får motgångar.

Du pratar om utbildning och stöd. Jag om motgångar.

Jag hade en kompis som nästan aldrig blev sjuk. Minsta sjukdom och det var något väldigt hemskt för honom. Det finns de som knappt vet något om den verkliga världen eftersom de levt i en skyddad sockersöt värld där föräldrarna varit överbeskyddande. Skulle de stöta på problem så står de där. lika bra att lära barn direkt vad de kommit till för något ställe och att världen är allt annat än snäll.

Motgångar härdar som man säger.

Jaa...där håller jag med dig...blir man magsjuk i 3 dgr kommer den som inte är van vid motgångar ofta tycka att det är jobbigare än den som är van vid motgångar...frågan är om detta i långa loppet har ngn som helst betydelse, det är ju inte direkt ngn livsavgörande motgång.

Näe...det är inte lika bra att lära barn att världen inte är snäll...den "verkliga världen" ser ju förstås olika ut för olika människor...De mörkare delarna av världen kommer man alltid att stöta på...det finns ingen poäng i att på förhand ha ett överdrivet fokus just på dessa delar. Ju yngre ett barn är desto mer bör man skydda det från det mörka och onda i världen...ju äldre de blir desto större kommer deras värld att bli och desto mer ondska och förhoppningsvis även godhet kommer de stöta på. Att direkt medvetandegöra barnet om allt de mörka i världen för att "härda" dom vore ren dumhet. De finns få "elaka" människor däremot kommer många vara elaka i relation till vissa personer...det innebär att hur man själv är kommer i väldigt stor utsträckning att påverka hur snäll eller elak världen och medmänniskorna kommer att uppfattas som. Förstår man, och utifrån denna förståelse, bemöter sina medmänniskor på ett respektfullt sätt kommer 99% av alla människor uppfattas som "snälla" skulle jag säga.

Antic

Inläggav Antic » 02 okt 2013 11:06

Titta på världen får du se, det är ingen vidare värld att växa upp i med både väntade klimatkatastrof och ett samhålle som fungerar väldigt dåligt. Ett samhälle där ord som rättvisa, lika inför lagen och moral bara är ord. Ett samhälle där inte ens de styrande försöker föregå med gott exempel. Ett samhälle fullt med våld, föroreningar, djurfabriker, skövling och där frihet aldrig varit mindre då vi alla ständigt är övervakade elektroniskt.

Det är väl vad mina barn skulle få höra tidigt, då blev de i alla fall inte besvikna på världen som jag själv blev när jag började förstå hur den såg ut.

Och så skulle orden "sluta aldrig bry er" komma också.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 03 okt 2013 22:55

Antic skrev:Titta på världen får du se, det är ingen vidare värld att växa upp i med både väntade klimatkatastrof och ett samhålle som fungerar väldigt dåligt. Ett samhälle där ord som rättvisa, lika inför lagen och moral bara är ord. Ett samhälle där inte ens de styrande försöker föregå med gott exempel. Ett samhälle fullt med våld, föroreningar, djurfabriker, skövling och där frihet aldrig varit mindre då vi alla ständigt är övervakade elektroniskt.

Det är väl vad mina barn skulle få höra tidigt, då blev de i alla fall inte besvikna på världen som jag själv blev när jag började förstå hur den såg ut.

Och så skulle orden "sluta aldrig bry er" komma också.

jag förstår vad du menar men anser att du har fel...säger du till en 7-åring första skoldan att alla hans klasskompisar är elaka och bara kommer försöka lura honom kommer han att bemöta klasskompisarna utifrån denna premiss...detta kommer i sin tur att leda till att en mkt större andel av klasskompisarna verkligen kommer att bemöta honom så...du hade rätt...en självuppfyllande profetia. berättar man istället att dom allra flesta människor är snälla men att det ofta blir missförstånd kommer han ha en helt annan inställning och leva i en helt annan värld...varken mer eller mindre sann...men han kommer definitivt att vara omgiven av "snällare" människor, trots att dom är dom samma i båda fallen. Livet är fullt av besvikelser dom kan du aldrig skydda dig emot.

Återgå till "Psykologi"