Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

JonasNyström
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 jun 2018 18:18

Re: Sadomasochism

Inläggav JonasNyström » 02 jun 2018 18:10

Å. Du är bara för fin alltså! <3

Nu lever vi i en märklig prövortid, komplett med hushållerska och allt. I skrivande stund hör jag hushållerskans plaskande i köket. Hon kommer just tillbaka från tvättstugan. Unga fröken (snart fästmön, får vi hoppas) är idag hos sina föräldrar för det Besvärliga Samtalet. Det föreligger trots allt en strindbergsk åldersskillnad och ett och annat måste göras tydligt för att alla skall bli glada. Men det är tåga i tösen, så det går nog vägen. Wish us luck! (Och ja, självklart är jag varsam, det ingår i att ha en fast hand och det är precis det hon vet).

Löjtnantshjärtat

JonasNyström
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 jun 2018 18:18

Re: Sadomasochism

Inläggav JonasNyström » 03 jun 2018 10:35

Läser igenom början av den här megatråden och ser en sak jag känner fortfarande håller måttet:

15 jan 2004 21:06
… Att jag är praktiserande sadist betyder inte att jag drivs av ett inre tvång att ge smärta, det betyder att jag vet hur man gör det UTAN att komma från ett aggressivt ställe. Den tillfredsställelse jag får ut av detta är väl samma som en tandläkare som drar ut en tand. Eller en bättre liknelse är en trummis. Spelar man trummor så älskar man sina trummor, man vill dem inget illa. Man lever inte ut sig på dem, man lever sig in genom dem. Fattar du skillnaden? Och min partner i en smärtsession är både trummorna OCH publiken.

jn

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Sadomasochism

Inläggav sökandesjäl » 16 jul 2018 02:18

De Sade själv ville väl lägga hela världen inför sina fötter precis som alla oss andra. Alltså, så har dessa parafilier ( namnkallandet ) kommit till som svar på människans lögn, att hon ej får ha begär som inte tillfaller henne inom samhällets ramar. De Sade skapade med andra ord ett tillfälle för människan att kunna ljuga rumsrent. Om man är sadist så är man det som en syndabock som skapades för att människans samvete skulle få förbli rent.

I övrigt så vet jag inte om jag ser någon skillnad mer än i gradering mellan s.k. vanligt sex och sadomasochism.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Sadomasochism

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 10:30

sökandesjäl skrev:I övrigt så vet jag inte om jag ser någon skillnad mer än i gradering mellan s.k. vanligt sex och sadomasochism.

Njeae, finns en sådan gradskala, menar du? Själv vill jag nog se båda sidorna (sadism o masochism, båda formerna ses som en form av parafili) som personlighetsstörningar. I alla fall om det är på "riktigt", dvs ett nödvändigt inslag för sexuell upphetsning och tillfredsställelse.

Mer lekfulla varianter förekommer för att öka på spänningen, att variera sig, experimentera.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Sadomasochism

Inläggav sökandesjäl » 16 jul 2018 11:35

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:I övrigt så vet jag inte om jag ser någon skillnad mer än i gradering mellan s.k. vanligt sex och sadomasochism.

Njeae, finns en sådan gradskala, menar du? Själv vill jag nog se båda sidorna (sadism o masochism, båda formerna ses som en form av parafili) som personlighetsstörningar. I alla fall om det är på "riktigt", dvs ett nödvändigt inslag för sexuell upphetsning och tillfredsställelse.

Mer lekfulla varianter förekommer för att öka på spänningen, att variera sig, experimentera.


Jag menar att sexualitet överhuvudtaget sker på ett våldsamt sätt. Det är en oerhörd kraft som måste till för att uppnå extas, så bara för att två personer tex. sticker nålar i varandra, så skulle kanske inte jag kalla det något annat än helt vanligt sex, men med en liten annan krydda tillförd i rätten givetvis.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Sadomasochism

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 12:23

sökandesjäl skrev:
Pilatus skrev:Njeae, finns en sådan gradskala, menar du? Själv vill jag nog se båda sidorna (sadism o masochism, båda formerna ses som en form av parafili) som personlighetsstörningar. I alla fall om det är på "riktigt", dvs ett nödvändigt inslag för sexuell upphetsning och tillfredsställelse.

Mer lekfulla varianter förekommer för att öka på spänningen, att variera sig, experimentera.

Jag menar att sexualitet överhuvudtaget sker på ett våldsamt sätt.

Njea, jag delar inte din uppfattning om att sexualiteten med nödvändighet är våldsam. Det vore ju trist, eftersom sexualitet lika gärna kan vara fylld av lust och glädje.
sökandesjäl skrev:Det är en oerhörd kraft som måste till för att uppnå extas, så bara för att två personer tex. sticker nålar i varandra, så skulle kanske inte jag kalla det något annat än helt vanligt sex, men med en liten annan krydda tillförd i rätten givetvis.

Själv föredrar jag det sensuella, framför att stegra känslan till det outhärdliga.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Sadomasochism

Inläggav sökandesjäl » 16 jul 2018 13:44

Du kanske redan från början har en viss makt att rida på, Pilatus, och du kanske också känner dig avslappnad när du har en annan människa nära dig. I det läget så skulle jag tro att du får offra ( därför att den djuriska sexualitet bör känna av ett starkt hat för att helt fungera ) en del sexuell extas mot att känna dig allmänt tillfreds, eller om du kan få båda delarna så är du en lycklig man. Men i det fallet vet inte jag svaret. Möjligtvis att du är oerhört potent så att du ännu inte behöver starka retningar för att fungera sexuellt.

Det kan också hända att vi talar om någon slags varm vänskap, men inte är det väl en djurisk sexualitet som du beskriver.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Sadomasochism

Inläggav sökandesjäl » 20 jul 2018 05:32

Det är tungt att vara sadist, för jag själv måste först ha accepterat vad jag sedan blir att tillfoga offret. Man måste alltså varit med om samma sak, antingen på riktigt eller i tanken. Förstår ni andra detta? Men vissa dras ändå mot ondskan och föder av den för att orka leva vidare.

Vi måste väl ändå försöka reda ut detta och kanske kunna få ett stopp så att inte vissa personer blir att skada andra nästan i onödan?

En liknelse om sadismen blir en kock som smakar av såsen innan ha serverar.

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Sadomasochism

Inläggav småkaniner » 18 okt 2018 14:11

sökandesjäl skrev:Det är tungt att vara sadist, för jag själv måste först ha accepterat vad jag sedan blir att tillfoga offret. Man måste alltså varit med om samma sak, antingen på riktigt eller i tanken. Förstår ni andra detta? Men vissa dras ändå mot ondskan och föder av den för att orka leva vidare.

Vi måste väl ändå försöka reda ut detta och kanske kunna få ett stopp så att inte vissa personer blir att skada andra nästan i onödan?

En liknelse om sadismen blir en kock som smakar av såsen innan ha serverar.


Jag har respekt för sadister just av den anledningen, det är ett ansvarstagande, ett ansvarstagande inte alla klarar av.
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Sadomasochism

Inläggav Esther » 20 okt 2018 06:41

Denna form av behandling av andra människor är djupt depraverad och ondskefull.
Punkt.
Veritas vos liberabit

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Sadomasochism

Inläggav småkaniner » 20 okt 2018 12:44

Finns ju mängder av religiösa riter - inklusive inom kristendomen - som ägnar sig åt masochistiska handlingar för att uppnå renhet och en närmare relation till Gud. Jag antar iofs att du är emot det med men ville ändå säga det.
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Sadomasochism

Inläggav Esther » 20 okt 2018 16:01

småkaniner skrev:Finns ju mängder av religiösa riter - inklusive inom kristendomen - som ägnar sig åt masochistiska handlingar för att uppnå renhet och en närmare relation till Gud. Jag antar iofs att du är emot det med men ville ändå säga det.


Anledning eller vem/varför är ointressant.
Sak gäller.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Sadomasochism

Inläggav Anders » 23 okt 2018 21:03

Sadist kan vara en livsförstörare... eller en bringare av stor tillfredställelse. Sadist är ett mycket brett begrepp. Och totalt väsensskilt från psykopat. En sexuellt upphetsad människa är en person som är mottaglig för intensiva känsloupplevelser.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster