Nuet och medvetandet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 17 jan 2019 13:22

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Då kan man vidga det till att det gudomliga eller andliga ljudet är primärt i förhållande till ljuset om man får tro Bibeln. Gud säger: Varde ljus - och det vart ljus.

Samma sak i Tolkiens Silmarillion i den inledande skapelseberättelsen.

Jesu tal är primärt i relation till skriften, det synliga.

Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


De kan löpa parallellt också. Svårt att inte tänka det man ska säga samtidgt som man säger det. Eller?

Tänk först, tala sen...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 17 jan 2019 13:28

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


De kan löpa parallellt också. Svårt att inte tänka det man ska säga samtidgt som man säger det. Eller?

Tänk först, tala sen...


Självfallet, men när du talar är det väl inte bara munnen som går automatiskt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 05:56

xion skrev:Dags att vända blad.
Hittade den här texten bland tidigare anteckningar.

Vi får nöja oss med att försöka få bort våra gränser och bli ett med allt.


Gå igenom information först och livet är en skola såvida man inte är kriminell och försöker vara någorlunda måttlig och vill man ha förtroende extra ärlig, sedan sök Gnosism information!

Mvh
Sefe
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 20 jan 2019 18:57

Anders skrev:Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


Hur tänkte du med att tanken ver före talet?
Hur tänker man utan talet=orden?
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 21 jan 2019 11:02

xion skrev:Det finns ett annat sätt att se det där.
Antag att du inte känner några behov över huvud taget. Vore inte livet helt tömt på innehåll då?
Är det inte behov som uppkommer som driver livet framåt?
Är det inte att uppfylla våra behov som är själva kärnan i livet?
Vad du än gör, äter, skiter, slappar, sover eller vad som helst, så gör du det för att du känner behov av att göra det.
Vår civilisation drivs framåt av våra behov. Reklamens syfte är att skapa flera behov. Behov som vi inte visste att vi hade.
Om vi bara köpte det vi verkligen behövde skulle ekonomin kollapsa. Arbetslösheten skulle bli nära nog total eftersom produktionen har blivit alltmer rationell.


Ja det ligger något i det :)

Jag vet inte hur insatt du är i psyket och kroppen men vårat nervsystem har som två funktioner där den ena gör oss redo för aktivitet och det andra för återhämtning. Ofta säger man fight-flight och rest-digest.

https://adrenalfatiguesolution.com/figh ... nd-digest/

Dessa är helt inbäddade i kroppen/psyket och genom oss styrs vår uppmärksamhet genom att visa oss vad som är viktigt. De behov vi har kommer göra sig påminda genom att uppmärksamma det som är viktigt för oss. Behov ger oss begär med känslor och tankar som leder oss dit vi behöver hamna för att uppmärksamma dem.

Jag håller med om att livet till stor del handlar om behov och begär men vilka behov har vi och vilka begär är värda att följa?

Inom oss har vi som en viktighetsfunktion som styr och leder oss. Den har både färdiga program och möjligheter att programmera nya. Jag tror inte vi kan programmera om de färdiga programmen men vi kan skapa program som förhåller oss till dem på olika sätt.

Jag tänker då att livet inte bara handlar om att "följa behov" utan även om att leva livet genom att lära oss förstå och FÖRHÅLLA oss till våra behov. Eftersom vi har behov av alla möjliga typer som även går stick i stäv mot varandra är det komplext. Vi har ju behov av att känna mening och få återhämtning och känna balans och här är det viktigt för oss att själva delta i att förstå hur dessa saker fungerar för att få till det :)

Nu är det så här att våra två system som aktiverar oss eller återhämtar oss utesluter varandra. Stressar vi är vi inte i återhämtning och återhämtar vi är vi inte i stress. Vi kan inte samtidigt vara påslagna att hantera problem, konflikter och aktivitet och återhämta oss ordentligt.

Å ena sidan är vi som gjorda för att leva meningsfulla aktiva liv där vi kommer bli stressade och utmanade av saker och i relation till detta är vi som gjorda för att återhämta oss och samla våra krafter igen vid dagens slut.

Vi har alltså ett behov av "nuet" som är att vara vaken i ett balanserat tillstånd som återhämtar oss något. Är vi i ständig rörelse och alltid måste söka nya saker att tillfredställa landar vi aldrig. Att kunna landa är att kunna närvara här och nu. Jag tror att om uppmärksamheten ständigt jagas hamnar vi i en obalans och att vi får ett balanserat hälsosamt psyke genom att närvara här och nu till viss del. Känslorna av lugn vi kan få är när vårat system går in i återhämtning (rest-digest).

Det har som sagt inget med tid att göra utan psykisk vitalitet, hälsa, balans och återhämtning. Närvaron är tillgängliga psykologiska resurser och lugnet är känslor kroppen ger som säger "nu återhämtar jag". Att närvara helt är alltså motsatsen till stress. Jag tror att lugnet är känsloresan vi får från psykisk aktivitet till återhämtningen som förbereds åt oss när vi "landar".

Jag har själv svårt för detta, min hjärna är överaktiv och jag är sårbar här :) "landa" är något jag behöver göra oftare än vad jag gör.

Kontentan är att våra behov, begär och den mening vi drivs av har funktionen att aktivera våra liv men de kan överstyra dem och livet tappar balans. Att få kontroll över vår närvaro och landa är viktigt då vi har behov av återhämtning och balans.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 21 jan 2019 14:17

Nuet och dess strömmande innehåll är något vi konstruerar och upprätthåller i medvetandet via sinnesrapportarna som en representation av vad som precis skett i omvärlden (viss fördröjning mellan perception och nu-konstrution). När vi säger "det sker nu" är det redan historia.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 23 jan 2019 10:38

Algotezza skrev:Nuet och dess strömmande innehåll är något vi konstruerar och upprätthåller i medvetandet via sinnesrapportarna som en representation av vad som precis skett i omvärlden (viss fördröjning mellan perception och nu-konstrution). När vi säger "det sker nu" är det redan historia.


Å andra sidan är erfarenheten här och nu och aldrig historia. Värmen från solen är här och nu även om aktiviteten hos själva solen aldrig är det. Som jag ser det finns det ingen tid mellan solen och värmen här utan endast ett flöde av aktivitet i rummet, inte i tiden. Erfarenheten är innesluten i samband av hur vi erfara att saker hänger ihop och hur vi ser mening hos dem, hur minnet, psyket och världen ger oss erfarenheten så ges den oss som samband vi erfar som bland annat tidssamband. Tidssamband är en typ av meningssamband i erfarenhet. Allt detta finns inom naturen, världen och oss själva som en sammanhängande rik komplex verklighet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 23 jan 2019 13:21

Esther skrev:
Anders skrev:Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


Hur tänkte du med att tanken ver före talet?
Hur tänker man utan talet=orden?

Tänk först, tala sen, brukar vara en vanlig rekommendation.
Tänka med ord, tja, gör man det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 23 jan 2019 13:59

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Nuet och dess strömmande innehåll är något vi konstruerar och upprätthåller i medvetandet via sinnesrapportarna som en representation av vad som precis skett i omvärlden (viss fördröjning mellan perception och nu-konstrution). När vi säger "det sker nu" är det redan historia.


Å andra sidan är erfarenheten här och nu och aldrig historia. Värmen från solen är här och nu även om aktiviteten hos själva solen aldrig är det. Som jag ser det finns det ingen tid mellan solen och värmen här utan endast ett flöde av aktivitet i rummet, inte i tiden. Erfarenheten är innesluten i samband av hur vi erfara att saker hänger ihop och hur vi ser mening hos dem, hur minnet, psyket och världen ger oss erfarenheten så ges den oss som samband vi erfar som bland annat tidssamband. Tidssamband är en typ av meningssamband i erfarenhet. Allt detta finns inom naturen, världen och oss själva som en sammanhängande rik komplex verklighet.



Det finns en viss fördröjning mellan tidpunkten att ditt ögas retina tar emot reflekterat ljus från ett föremål tills din hjärna tolkat och skapat en bild av föremålet i ditt medvetande, materiellt sett hjärnans syncentrum. Nuet är något vi skapar och upprätthåller via yttre och inre sinnesrapporter till medvetandet. Det är abstraktion, en konstruktion, som alltså innebär en viss eftersläpning jämfört med när något synligt sker i omvärlden. Detta är snarare psykologi än filosofi. Inte spekulation utan det är så våra sinnesorgan fungerar. Materiellt sett. Vi bygger upp en mental representation av världen i vårt medvetande, som vi kallar här och nu, via sinnesrapporterna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 23 jan 2019 14:01

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


Hur tänkte du med att tanken ver före talet?
Hur tänker man utan talet=orden?

Tänk först, tala sen, brukar vara en vanlig rekommendation.
Tänka med ord, tja, gör man det?


Vi tänker i inre bilder, inre ljud, inre uttalade ord och snabba ordlösa abstraktioner. Känslor minnesbilder.

Ord hjälper oss hålla ihop tankarna och finna eller skapa och vidmakthålla logik i dem.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 24 jan 2019 08:35

Algotezza skrev:Det finns en viss fördröjning mellan tidpunkten att ditt ögas retina tar emot reflekterat ljus från ett föremål tills din hjärna tolkat och skapat en bild av föremålet i ditt medvetande, materiellt sett hjärnans syncentrum. Nuet är något vi skapar och upprätthåller via yttre och inre sinnesrapporter till medvetandet. Det är abstraktion, en konstruktion, som alltså innebär en viss eftersläpning jämfört med när något synligt sker i omvärlden. Detta är snarare psykologi än filosofi. Inte spekulation utan det är så våra sinnesorgan fungerar. Materiellt sett. Vi bygger upp en mental representation av världen i vårt medvetande, som vi kallar här och nu, via sinnesrapporterna.


Det är heller inte spekulation att detta är erfarenhet och att tidssambanden är meningssamband som sätts samman av hur bland annat hjärnan fungerar. Tiden du talar om är ingen tid utan erfarenhetssamband. Hela texten ovan är samband i erfarenhet.

Effekten av solens aktivitet vi kan mäta som solljus osv existerar här och nu och inte på solen för att avstånd mellan händelser alltid finns. De är dock inte avstånd i tid utan rum. Mellanrum mellan händelser i rum. Ett sätt att erfara och se dem kan vara att kalla mellanrummet tid. Som en erfarenhet av mellanrum mellan erfarenheter och samband hos dem.

Om något så är allt i nuet. Allt är i rum.

Men som psykologi där man talar om medvetandet och nuet handlar det om något annat. Att "vara i nuet" handlar om att ha mentala resurser fokuserade på den direkta erfarenheten snarare än i tanken menar jag.

Medvetandet är delvis en funktion som ger oss förmågan att välja fokus. Att snöa in på att frenetiskt söka och skapa mening såsom att bearbeta och generera tänkande kan ta för mycket mentala resurser i anspråk och vi kan tappa kontrollen. Medvetandet kan styra upp det så att vi återfår den. Nuet är som en portal för att styra upp detta då det är som motsatsen till frenetiskt tänkande.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 24 jan 2019 20:11

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Hur tänkte du med att tanken ver före talet?
Hur tänker man utan talet=orden?

Tänk först, tala sen, brukar vara en vanlig rekommendation.
Tänka med ord, tja, gör man det?


Vi tänker i inre bilder, inre ljud, inre uttalade ord och snabba ordlösa abstraktioner. Känslor minnesbilder.

Ord hjälper oss hålla ihop tankarna och finna eller skapa och vidmakthålla logik i dem.


:)
Här finns en bra artikel om hur människor tänker... eftersom den adresserar frågan om människor tänker i ord och om döva tänker i teckenspråk då?

Svaret är faktiskt ja. Många döva berättar att de i sina tankar – även i drömmen – ser händer som kommunicerar på teckenspråk framför sig. Forskare, som har studerat läsundervisningen för döva, har också funnit att många ”översätter” texten till teckenspråk inne i huvudet. Liksom man inte kan säga att alla hörande hela tiden tänker i ett slags inre monolog, kan man heller inte säga, att alla döva alltid tänker på teckenspråk.

Förmodligen tänker vi alla i en skön blandning av ord, bilder, ljud och vad i övrigt som kan ingå i hjärnans aktivitet. Att teckenspråk gärna låter sig användas som ”tankespråk”, råder det ingen tvekan om. Många hörande, som har lärt sig teckenspråk och använder det mycket, kan också berätta att de av och till tänker och drömmer på teckenspråk. De säger också – liksom många döva, som tidigare har varit hörande – att teckenspråk faktiskt har fler känslomässiga uttrycksformer än det talade och skrivna språket. Det finns helt enkelt nyanser som bättre kommer till uttryck på teckenspråk.

https://illvet.se/manniskan/tanker-dova-pa-teckensprak
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav naturaleeduco » 25 jan 2019 08:00

Enligt mig är bara vår ande medveten och här och nu sedan är kroppen en plats där vi bor som inte är här och nu och medveten.
:)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 25 jan 2019 10:58

naturaleeduco skrev:Enligt mig är bara vår ande medveten och här och nu sedan är kroppen en plats där vi bor som inte är här och nu och medveten.


Från ett andligt perspektiv håller jag med om att man kan säga så. All andlighet finns i nuet skulle man kunna säga. Hela vår erfarna person kan ses som en tidsbunden roll vi som tidlösa spelar ur ett andligt perspektiv. Detta säger inget om man inte har en referensram där begreppen betyder något.
Själen är evigheten och vår person är en tidsbunden förlängning av den.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 25 jan 2019 11:15

Smisk skrev:
naturaleeduco skrev:Enligt mig är bara vår ande medveten och här och nu sedan är kroppen en plats där vi bor som inte är här och nu och medveten.


Från ett andligt perspektiv håller jag med om att man kan säga så. All andlighet finns i nuet skulle man kunna säga. Hela vår erfarna person kan ses som en tidsbunden roll vi som tidlösa spelar ur ett andligt perspektiv. Detta säger inget om man inte har en referensram där begreppen betyder något.
Själen är evigheten och vår person är en tidsbunden förlängning av den.



Jag håller inte alls med.
Kroppen är andes UTTRYCK.
Och det finns olika andar...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster