Till icke troende.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 apr 2006 10:14

Viola skrev:Jag har uppfattat att du är kristen - eller hade jag fel?

Absolut inte. Jag är kristen, helt rätt.

Viola skrev:Är det i något sammanhang man kan uttrycka sig så - som kristen - som muslim eller annat är det väl när det handlar om frågor om vad man tror sker efter döden?

Mja, man skulle kanske kunna hävda att det finns en majoritetsuppfattning inom kristendomen om vad som händer när man dör, som grundar på en standardtolkning av skrifterna och tradition. Jag är knappast någon förespråkare för denna standardtolkning, så det vore lite magstarkt om jag uttalade mig "som kristen" i frågan. Det vore lika relevant som om jag uttalade mig "som civilingenjör" eller något annat. Jag vill inte påskina att jag har en "gängse kristen övertygelse", eller ens vidmakthålla en sådan gängse skrifttolkning. Tvärtom vill jag uppmuntra alla till ett personligt förhållningssätt till det gudomliga, vad det nu än må vara. Om jag satte mig in i Koranen skulle det inte förvåna mig om jag därefter också kom att betrakta mig som muslim. Jag är t.ex. på många sätt mer taoistisk i mitt synsätt än typiskt kristen. I korthet ser jag inte att etiketten tillför något, tvärtom förvirrar den.

Viola skrev:och är inte JAG ett medvetande som minns utan något helt annat då är det i alla fall finito när man dör...

Precis, det är där jag är överens med ateisterna och agnostikerna. Hur mycket minns man från sina tidigare existenser? För de flesta tycks det vara så att det, i den mån de minns något, inte är på ett medvetet plan. Några kanske kan det, minnas och komma ihåg andra själavandringar. Då har man alltså möjlighet att identifiera JAGet med något gränsöverskridande, som sträcker sig bortom den aktuella personliga identiteten - personligheten. "Kristus lever i mig", som du uttryckte det. Eller att Jaget lever i Kristus, man vandrar då längs den smorda vägen, kungsvägen, Vägen med stort V (Sanningen och Livet, du vet), TAO!

-narr-

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 26 apr 2006 16:57

Viola,

jag fick intrycket av att du inte ville ha en debatt om olika ontologier? Ska vi flytta tråden till "tankar och känslor" och så får du understryka att du bara söker råd utifrån de kriterier du gav i ditt första inlägg? Jag tror nog de flesta här förstår utmärkt vad det är du efterfrågar ÄVEN om det går att ifrågasätta denna inställning. I "psykologi" ligger tråden i ett lite mer utsatt debattläge. Jag kan knoppa av tråden från det att den kom att handla om något annat och döpa om den till något lämpligt. Upp till dig.

Johan

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 26 apr 2006 18:03

Johan Ågren skrev:Viola,

jag fick intrycket av att du inte ville ha en debatt om olika ontologier? Ska vi flytta tråden till "tankar och känslor" och så får du understryka att du bara söker råd utifrån de kriterier du gav i ditt första inlägg? Jag tror nog de flesta här förstår utmärkt vad det är du efterfrågar ÄVEN om det går att ifrågasätta denna inställning. I "psykologi" ligger tråden i ett lite mer utsatt debattläge. Jag kan knoppa av tråden från det att den kom att handla om något annat och döpa om den till något lämpligt. Upp till dig.

Johan

Det värmer i hjärtat att någon bryr sig om mina avsikter med ett inlägg. :) Det kan vara värt ett försök!

meanman

Inläggav meanman » 28 apr 2006 18:44

Viola/

För oss som antingen tillfälligt varit troende eller 'väjt undan' fast uppväxtmiljön i stort har varit det, kan det vara en lisa att läsa förkristen litteratur, och kanske skall jag säga litteratur opåverkad av Plotinos.
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Angelica

Inläggav Angelica » 03 maj 2006 20:28

Som Ateist så möts man oftast av frågan:

Men kära du, undrar inte du vad som kommer att ske när du dör? Tror du att du kommer multna med kroppen? (eller något liknande).

Detta är mycket påfrestande och många gånger så har andra svårt att acceptera ens val och börjar därmed att försöka pracka på en ens egen uppfattning över religion.

Jag brukar känna mej djupt sårad när folk gör sådant.
Alla har rätt att tro/icke tro på Gud.
Att försöka övertala någon på sådant sätt är bara fel.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 04 maj 2006 07:06

Jag håller fulkomit med dig <B>Angelica</B>
tro är något som "du" bestämer inte andra.
även hur mycke något hota dig om du inte tro det som dom vill
så är du den endra som kan besäma vad du tro.
även om du sägra att du tro som någon annan så gör du
inte det för du gör det.

VI alla har tro,
Fårgan är mer hur vi har torkat det.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 04 maj 2006 17:28

meanman skrev:Viola/

För oss som antingen tillfälligt varit troende eller 'väjt undan' fast uppväxtmiljön i stort har varit det, kan det vara en lisa att läsa förkristen litteratur, och kanske skall jag säga litteratur opåverkad av Plotinos.

Kan du namnge något som har varit speciellt mycket "lisa"
för dig?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 04 maj 2006 17:33

Angelica skrev:Som Ateist så möts man oftast av frågan:

Men kära du, undrar inte du vad som kommer att ske när du dör? Tror du att du kommer multna med kroppen? (eller något liknande).

Detta är mycket påfrestande och många gånger så har andra svårt att acceptera ens val och börjar därmed att försöka pracka på en ens egen uppfattning över religion.

Jag brukar känna mej djupt sårad när folk gör sådant.
Alla har rätt att tro/icke tro på Gud.
Att försöka övertala någon på sådant sätt är bara fel.

Vad du beskriver är ändå på något sätt frågor som går att besvara. Det finns sånt som är mer påfrestande enligt mig.
Att tala om för mig vad "jag tror innerst inne" t.ex.

Angelica

Inläggav Angelica » 04 maj 2006 20:14

Men om man har besvarat samma fråga om och om igen så har man faktist all rätt att bli både förbannad och j*****t less.

PLUS att de oftast inte godtar svaret och upprepar frågan ca 5ggr.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 04 maj 2006 20:29

Angelina, jag lite svårt att förstå varför du tar spörsmålet på så stort allvar?
Men på sätt och vis känner jag till den norrbottniska kulturtraditionen med schamaner och annat löst folk. Laestadiner och de ska ha en smäll i käften och jag kan leverera den. Dumt folk, dumma traditioner, assvart och jävla idioter, där ryms inget intellektuellt snack utan brutalt utnyttjande av människor.
Fan att ni inte själv vaknar nångång utan utan låter mörkermän utan eget liv styra era liv?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 maj 2006 23:03

suchanother,

Oj då, på dåligt humör? Läs användarnamnet igen och du ska se att n blir c.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 05 maj 2006 05:56

Angelica skrev:Men om man har besvarat samma fråga om och om igen så har man faktist all rätt att bli både förbannad och j*****t less.

PLUS att de oftast inte godtar svaret och upprepar frågan ca 5ggr.

Ja, då är jag med. Då blir det samma problem som jag beskrev.
Att man inte tror på ens ärlighet utan vill fiska efter vad man
"egentligen" tror och tänker. Fy för den lede! :twisted:

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 05 maj 2006 10:31

Ta inte bibeln bokstavligt.
Annars går det som för boxaren "Lillen" Eklund som uppfattade bibelcitatet "vända andra kinden till" bokstavligt och fick ta emot smäll efter smäll.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 maj 2006 18:07

Förväxla inte Angelica med mig nu suchanother. :)

Du verkar ha svåra erfarenheter av just Leastadianer, vill du berätta?

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 06 maj 2006 06:43

Tack Angelina för att du tog bort den migränframkallande
loggan! :)

Återgå till "Psykologi"