Hej,
Någon som vet något om begreppet "depersonalisering", eller vet var man kan läsa om det? Svenska eller engelska, spelar ingen större roll.
Tack på förhand!
Depersonalisering
Moderator: Moderatorgruppen
-
Metrodorus
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 16 feb 2006 21:36
- Ort: The Garden
- Kontakt:
Depersonalisering
Death is nothing to us!
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5804
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
-
Metrodorus
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 16 feb 2006 21:36
- Ort: The Garden
- Kontakt:
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5804
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Ibland blir jag så road av att läsa hur inavlad psykiatri till och från kan vara. http://www.dpselfhelp.com/
Det är komiskt hur man ibland vill sjukdomsförklara människor utfrån den accepterade världsbildens fundament, då människornas upplevelser går emot vedertagna fundament - Det är roligt hur människan ofta är så benägen att göra misstaget, att tycka det är människorna och inte teorierna som det möjligtvis är fel på.
Det finns inga "overkliga" upplevelser, alla upplevelser är fullt naturliga. Den finns dock många olika tolkningar av vad dessa upplevelser egentligen innebär, men de är för den delen inte "overkliga".
Jag citerar ovan nämda sida:
Nej det krävs studier i medvetandefilosofi och djupgående development psychology för att svara på dessa frågor. Psykiatrin är väldigt begränsad i dessa typer av frågor. Den borde hålla sig till det den gör bäst, nämligen att kartlägga biologiska/kemiska/materiella fenomen och hur dessa påverkar fenomen i medvetandet.
Vad som är verkligt kontra "overkligt" är bara en social, rationell konstruktion. När ska västerlänningar allmänt börja inse att det inte är världen som är rationell utan människan som kan resonera rationellt när hon tittar på världen?
Världen ÄR INTE rationell, men ur ett rationellt mänskligt perspektiv upplevs världen rationell. Djur och barn har alltså inte en "distored perception of physical enviornment" hur mycket än så överratonaliserande västerlänningar vill rationalisera om så är fallet.
Bara för att människor kan resonera rationellt, så innebär det inte att vi kan förstå världen, däremot kan vi förstå den bättre, ur ett mänskligt perspektiv, men vi kan aldrig förstå den full ut (utanför människan), eftersom människan är begränsad. För att ta ett exempel: Vi kommer aldrig att förstå hur en geting upplever världen, och därför kan vi omöjligt förstå hela världen.
Har du en annan syn än mig, så välkomnar jag en lugn diskussion.
Det är komiskt hur man ibland vill sjukdomsförklara människor utfrån den accepterade världsbildens fundament, då människornas upplevelser går emot vedertagna fundament - Det är roligt hur människan ofta är så benägen att göra misstaget, att tycka det är människorna och inte teorierna som det möjligtvis är fel på.
Det finns inga "overkliga" upplevelser, alla upplevelser är fullt naturliga. Den finns dock många olika tolkningar av vad dessa upplevelser egentligen innebär, men de är för den delen inte "overkliga".
Jag citerar ovan nämda sida:
Ursäkta, men... Vad fan är en distored perception of physical enviornment? Bedöms detta från en absolut måttstock? Har barn också en distored perception of physical enviornment? Har djur också en distored perception of physical enviornment?The major distinction is that the first is a distorted awareness of self, while the second is a distorted perception of the physical environment
Nej det krävs studier i medvetandefilosofi och djupgående development psychology för att svara på dessa frågor. Psykiatrin är väldigt begränsad i dessa typer av frågor. Den borde hålla sig till det den gör bäst, nämligen att kartlägga biologiska/kemiska/materiella fenomen och hur dessa påverkar fenomen i medvetandet.
Alltså, snacka om överrationella resonemang. "Verkligheten har inte gått förlorad" vilket skitsnack, ungefär som vi "ramlar ur verkligheten", men hur går det till egentligen? Men visst jag förstår... Vi ramlar ur den "rationella" och "sanna" "verkligheten".... dvs VERKLIGHETEN UTIFRÅN UPPLYSNINGSIDEALET. Men betyder detta att människor och barn inte befinner sig i "verkligheten"? Intressant sätta att resonera. Det får väldigt INAVLADE konsekvenser.... Nej det finns andra "verkligheter" än den rationella, och det är ABSOLUT INGENTING som säger att den rationella verkligheten är den mest "verkliga". Dock är det så våra nuvarande sociala konventioner ser ut (och sociala konventioner är ju alltid sanna och eviga, det vet vi ju alla)But these are feelings as if reality does not exist – or as if the self/identity has perished. We know better – we just cannot feel what we know. Reality has not actually been lost – it is only the ability to experience it that is temporarily beyond reach. The same cognitive clarity that allows us to realize that the world itself has not actually changed is the same cognitive strength that will allow for complete recovery.
Vad som är verkligt kontra "overkligt" är bara en social, rationell konstruktion. När ska västerlänningar allmänt börja inse att det inte är världen som är rationell utan människan som kan resonera rationellt när hon tittar på världen?
Världen ÄR INTE rationell, men ur ett rationellt mänskligt perspektiv upplevs världen rationell. Djur och barn har alltså inte en "distored perception of physical enviornment" hur mycket än så överratonaliserande västerlänningar vill rationalisera om så är fallet.
Bara för att människor kan resonera rationellt, så innebär det inte att vi kan förstå världen, däremot kan vi förstå den bättre, ur ett mänskligt perspektiv, men vi kan aldrig förstå den full ut (utanför människan), eftersom människan är begränsad. För att ta ett exempel: Vi kommer aldrig att förstå hur en geting upplever världen, och därför kan vi omöjligt förstå hela världen.
Har du en annan syn än mig, så välkomnar jag en lugn diskussion.
Alla s.k. "sjukdomar" är naturliga fenomen, så jävla hemskt att människor ska behöva gå runt och matas med massa skit av s.k. psykiatriker, som i själva verket inte har en jävla aning om vad detta egentligen handlar om, men som enligt fundamenten i den rationella världsbilden tror sig förstå fenomenen, eftersom de sitter på ett allmänt tolkningsmonopol kring dessa fenomen. Egentligen har de inte en jävla aning vad dessa fenomen innebär, men de hypnotiseras med konventionella uppfattningar och dikterar rationella fantasier som de senare övertygar sig själva att tro på, de skapar sig rationella mantran som de upprätthåller genom olika former av kollektiva ritualer (eller s.k. psykiatrikonferenser) som bidrar till att tolkningen känns mer och mer förankrad i "verkligheten"....
Tänk om du varit homosexuell för 100-år sedan, att konstant gå omkring och uppfatta sig som sjukdomsförklarad av andra människor.
Eller varför inte ta sexualitet? Den sexuella lusten har ju även den setts som en sjukdom, bara för att du har en "teori" som säger att "det är så det är".
Psykiatriker tror att de lägger fram s.k. rationella teorier om hur vad som är verklighet kontra "overkligt", friskt kontra "sjukt". När ska de fatta att det är deras teorier som det är fel på?
Förklara människan frisk! Bekämpa nertryckande "rationella" konventioner.
Tänk om du varit homosexuell för 100-år sedan, att konstant gå omkring och uppfatta sig som sjukdomsförklarad av andra människor.
Eller varför inte ta sexualitet? Den sexuella lusten har ju även den setts som en sjukdom, bara för att du har en "teori" som säger att "det är så det är".
Psykiatriker tror att de lägger fram s.k. rationella teorier om hur vad som är verklighet kontra "overkligt", friskt kontra "sjukt". När ska de fatta att det är deras teorier som det är fel på?
Förklara människan frisk! Bekämpa nertryckande "rationella" konventioner.
Kul att de på ovan nämda länk även refererar till kognitiv beteendeterapi, precis som om denna terapiform löser problem. Nej vilket jävla amerikanskt överrationaliserat naivt skitsnack. Gestaltterapi löser denna problematik, den transpersonella psykologin löser definitivt dessa "depersonalization" problem, det är därför den heter "trans-personell". Eller än bättre den integrala psykologin, som innefattar alla tidigare nämda perspektiv.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5804
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
Hittade en bok som känns ganska relevant:
Boken med tanke på den här beskrivningen, känns som en bra inkörsport för människor som är gröna på området.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188362159&s=1Transcendens Eller Psykos? : En Personlig Berättelse Om Ett Andligt Uppvaknande
När Stina efter en drömkurs för tio år sedan fick ett kraftfullt andligt genombrott ("a spiritual emergency") hamnade hon på en psykiatrisk klinik. Diagnosen var psykos och hon behandlades med neuroleptika, dvs. medicin som påverkar de psykiska funktionerna och "lugnar ner" patienten. När hon var tillräckligt neddrogad och själv kände sig som en zombie betraktades hon plötsligt som "frisk" och skickades hem.
I den här boken, som är en spännande berättelse om en sökares öde och samtidigt en personlig resa i det inre, analyserar hon vad som hände henne. Hennes syfte med boken är dels att få upprättelse och bli befriad från stämpeln att vara psykiskt sjuk, dels att hjälpa andra som hamnat i samma situation och som inte förstår vad det handlar om. Risken är nämligen stor att man, om man börjar med starkt lugnande mediciner och inte får någon annan hjälp, så småningom verkligen blir psykiskt sjuk.
Boken riktar sig naturligtvis även till läkare och annan vårdpersonal på våra psykiatriska sjukhus, som inte förstått att ett naturligt andligt sökande kan frigöra inre krafter så starka att det stormar i själen, med svåra kriser som följd.
Övrigt
Kerstin Stina Carlsson har arbetat som lärare under sitt vuxna liv. Hennes andliga resa började 1984, då hon var 50 år och började på en yogakurs. Fem år senare fick hon sitt andliga genombrott, som förändrade hennes liv och som hon berättar om i den här boken. Idag, med facit i handen, är hon tacksam för vad hon gått igenom eftersom hon har fått ett rikare liv.
Boken med tanke på den här beskrivningen, känns som en bra inkörsport för människor som är gröna på området.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster
