Smisk skrev:Illusionen II skrev:
En lite annorlunda infallsvinkel i synen på vad ”jaget” representerar.
Medvetandet är en typ av sak, erfarenheter en annan och föreställningarna som seden kan existera är ytterligare en.
En aspekt av jaget är då det vi föreställer oss att vi är och alla föreställningar fungerar som "mentala objekt" som representerar något vi syftar på med dem. Det blir snabbt komplext här dock och man tappar bollen när man talar om dessa saker rätt fort här

Bilden och konceptet "jag" representerar olika saker för olika personer men på ytan så fungerar alla koncept likadant.
Med andra ord, inga koncept är vad vi någonsin "är" utan de är föreställningar med betydelsen de har för oss.
En sak som gör det komplext är då att konceptet kan peka på olika saker för olika personer.
Vad jag talat om är att vår kropp existerar, vårat psyke existerar och vi är samtidigt något annat/mer än endast dessa saker.Om konceptet "jag" endast refererar till en kropp som endast är en fysisk entitet är detta en väldigt enkel och ytlig representation i vårat tänkande.
Det jag tänker på när jag hör något om att "jaget är en illusion" är att "fingret som pekar på månen inte är månen", alltså att föreställningarna som representerar saker aldrig är det som representeras.
Medvetandet ger att vi kan erfara saker och föreställningarna att vi kan representera saker.
På ett sätt är alla dessa delar av vad vi är, alltså vi har förmåga till medvetande, erfarenhet och föreställningar och på ett sätt så är detta precis ett argument för att vi inte "ÄR" någon specifik sak av dessa förmågor.
Bland svenska vetenskapsmän betraktas fysikerna Ulf Danielsson och Max Tegmark som några av de starkast
lysande stjärnorna. På den här länken diskuterar de kosmologi, strängteori, medvetandets plats i universum,
och relationen mellan matematik och fysik, alltså detsamma som Delta-konceptet avhandlar.
https://www.youtube.com/watch?v=7CZXwmTUVQEPersonligen har jag, som novis inom området matematik, via egna resonemang kommit till slutsatsen att
matematikens regelverk är utformat för att återspegla den förnimbara verkligheten.
De resultat som matematiken förmår leverera, bör således i minst något avseende vara beroende av sättet
varpå verkligheten uppfattas/förnims inkl bakomliggande storheter och samband.
Detta beroende kräver svar på Citat A och Citat B, men svaren saknas alltså.
I väntan på trovärdiga svar går det ej att utesluta att matematikens förmåga, att via sin inneboende logik
beskriva något som är beläget ”bortom” verkligheten, är behäftad med ej försumbara begränsningar.
Detta leder till en intressant och berättigad följdfråga. Hur långt sträcker sig matematikens förmåga
och kapacitet att beskriva och förutse annat än verklighetens atomärt betingade egenskaper, m a o,
HUR GOD ÄR SIKTEN ?Den frågan förmådde inte Ulf Danielsson och Max Tegmark ge ett bra svar på.
Tegmark är dock slagfärdig och rolig, så det är väl värt att lyssna på dem.
Ett till synes rimligt antagande är att en förutsättning för förnimmelse, inom ramen för vår verklighet,
är att det finns något som i viss bemärkelse existerar relativt något, och besitter egenskap/förmåga
att förnimma.
En konsekvens av detta bör vara att förnimmelsen till sin natur i någon form är beroende av denna
egenskap/förmåga. Av det skälet ställs i konceptet frågan,
VAD UTGÖR MEDVETANDETS REFERENS ? Saknas svar på frågan går det inte att trovärdigt hävda att verkligheten inkl universum utgör den
absoluta sanningen.
Det blir då t ex svårt att motbevisa påståendet att förnimmelsen är en typ av
ILLUSION.
Den för förnimmelsen nödvändiga kommunikationen mellan atomer sker via växelverkan i
något som kan liknas vid en ”eter” och här benämns
GRUNDSTATUS, G.
Att formulera en grundhypotes inom fysiken baserat på vardagliga begrepp och storheter,
utan att fullt ut bemästra de inledande Citat A och B, samt vad medvetandet representerar,
är sannolikt omöjligt.
OBSERVERA därför att, oavsett vad som anges som BÄRANDE GRUNDHYPOTES så krävs
det något, som det som hävdas REFERERAR till! Av detta går det att dra vissa slutsatser, vilket redovisas i patentansökan.
/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.