Anders skrev:Kierkegaard... det GÅR inte att bortse ifrån att han var son i en stormrik familj! Låt vara auktoritär och fanatiskt religiös men likväl - han har the rich mans blues - det här väljandet. Sökandet efter mening. Mantrat om att göra något med sitt liv. Det är så groteskt skilt från vad jag själv växte upp med - och jag var ändå villaunge i den tråkiga förorten. Men - ingen ångest över val förekom över huvud taget. Och jag vill påstå att det gick riktig, riktigt djupt. Inte bara sånt som yrkesval, studieval. Utan också sånt som kärlek, skaffande av barn osv.
Allt har bara hänt mig. Valet minsta motståndet, go with the flow är liksom självklart. Man skaffade ungar då alla andra skaffade ungar. Man blev ingenjör om man var kille och hade läshuvud. Man köpte en kåk då man hade råd, bara det förnuftiga, säkra. Lönearbetare normal arbetstid självklart, där man hade bedömts passas in Produktionen av skolan.
Inte så flashigt, men rätt skönt på sätt och vis. På fritiden gör man vad man vill, så länge det funkar med de andra runtikring.
Kan rätt säkert säga att jag inte har haft ångest över ett enda val, som jag har haft att göra. Har inte haft så många. Hela min omgivning, med någon slags pengar i bakgrunden har dock denna ångest. Och jag tror det vore rätt bra om de inordnades i samma bedömning som alla andra. Rika, progressiva mammor bör börja i den ändan. Inte prata om att vilja sitt barns bästa. Utan att acceptera att barnet sorteras in rätt, som alla andra barn. Du har fött en människa, och inte ett medel för ditt självförverkligande.
Liberalt, knappast. Men det liberala har varit lika förödande som det rödgröna för landet och det är samma äckliga antimeritokrati som gjort Sverige till ett land som inte längre ses som ett föredöme.
Ja, Anders, go with the flow. Men vad säger flowet att du ska göra nu?
Att bara följa flödet behöver inte göra dig mindre radikal, tänker jag. Tvärtom... kan ångesten uppstå just när flowet är på väg att slänga dig ut i en helt galen tripp, och du är rädd och försöker motstå detta.
Om ångesten är likt en storm, tror jag bästa strategin kan vara att söka skydd i stormens öga. Istället för att försöka springa undan, placerar du dig i mitten, och följer med i alla dess svängar....en annan version av go with the flow.