Funderar på de som varit totalt blinda hela livet hur deras drömmar ser?
Eller ser de inte alls ut på ett sätt, består de bara av ljud och lukt och känsel?
Jag kan tänka mig att det är svårt att ta reda på detta då man måste lyckas med konststycket att förklara vad syn är åt de blinda.
Blind dröm
Moderator: Moderatorgruppen
-
MrTambourineMan
-
David Bengtsson
Det beror förmodligen också på vilket typ av blindhet det rör sig om. De som är blinda från födseln är oftast "kortikalt" blinda, dvs. de har fel på syncentrat i hjärnan. Dessa har förmodligen inga "bilder" i sina drömmar. Men man kan också vara blind pågrund av ett problem liggande tidigare i det visuella systemet, t.ex. i synnerven. Då kan man ha ett fungerande, men mycket riktigt outvecklat, visuellt kortex. Det har säkert gjorts experiment på huruvida detta område är aktivt under dessa människors drömmar, och det borde väl i såfall besvara frågan? Säkert är dock att dessa "bilder" inte är bilder av "verkliga objekt".
Men de som inte har några sinnen alls, hur drömmer de och hur tänker de?
Kan de teoretiskt sätt utveckla ett nytt sinne eller bli väldigt duktig på att använda hjärnan på annat sätt?
Om man försöker tänka utan inblandning av sinnen går det, kanske, blir väldigt mjukt och stilla. Skulle vara rätt roligt att veta hur de tänker och om man själv kan lyckas tänka på samma sätt..
Kan de teoretiskt sätt utveckla ett nytt sinne eller bli väldigt duktig på att använda hjärnan på annat sätt?
Om man försöker tänka utan inblandning av sinnen går det, kanske, blir väldigt mjukt och stilla. Skulle vara rätt roligt att veta hur de tänker och om man själv kan lyckas tänka på samma sätt..
-
MrTambourineMan
- ShittyPrince
- Kontakt:
människor som har varit blinda från födseln använder sig av de andra sinnena som den använder i vaket tillstånd också, känsel, lukt, hörsel, upplevelse av rörelse.
En blind kvinna uttryckte sig genom "att se" i sina drömmar, som hon gör i vaket tillstånd. men med mycket större uppdåd av fantasi och inbillningskraft.
Drömmar är verkligen intressant,
vad har ni för teorier om vad det innebär att drömma?
kan man tolka drömmar för att vara en annan verklighet eller är det bara något man tänker på med sitt omedvetande om sin "vakna" värld ?
- eller kanske det är just det som är en annan verklighet..? hmm..
En blind kvinna uttryckte sig genom "att se" i sina drömmar, som hon gör i vaket tillstånd. men med mycket större uppdåd av fantasi och inbillningskraft.
Drömmar är verkligen intressant,
vad har ni för teorier om vad det innebär att drömma?
kan man tolka drömmar för att vara en annan verklighet eller är det bara något man tänker på med sitt omedvetande om sin "vakna" värld ?
- eller kanske det är just det som är en annan verklighet..? hmm..
"Nothing would be what it is,
Because everything would be what it isn't.
And contrary-wise
-what it is, it wouldn't be.
And what it wouldn't be, it would.
You see?"
- Alice in Wonderland.
Because everything would be what it isn't.
And contrary-wise
-what it is, it wouldn't be.
And what it wouldn't be, it would.
You see?"
- Alice in Wonderland.
-
MrTambourineMan
- Johan Ågren
- Administratör
En annan fråga att ställa sig är om även vi – med fullt utvecklad syn – verkligen ser bilder i våra drömmar, i den bemärkelse som vi ser bilder med våra ögon på dagarna.
Minnet är väldigt intressant, i den bemärkelsen att det är t.ex svårt att beskriva hur vi bär oss åt när vi blundar och tänker på ett bekant ansikte tillhörandes någon vi känner; vi "ser" ansiktet där framför oss samtidigt som vi inte gör det. Jag tror att de blindas förmåga att drömma och se bilder fungerar lite på samma sätt, vår trubbiga fantasi gör det bara så svårt att föreställa oss hur det är.
Minnet är väldigt intressant, i den bemärkelsen att det är t.ex svårt att beskriva hur vi bär oss åt när vi blundar och tänker på ett bekant ansikte tillhörandes någon vi känner; vi "ser" ansiktet där framför oss samtidigt som vi inte gör det. Jag tror att de blindas förmåga att drömma och se bilder fungerar lite på samma sätt, vår trubbiga fantasi gör det bara så svårt att föreställa oss hur det är.
dröma hoss blinda,
även som dom är blinda så tro jag nog ändå att dom kan se på setovis,
skulle vija påstå att dom som är blinda
drukna inte i det medvtna och är därför nog mer motaliga för andra kafter som styr,
PS du får väl leta up någon som är blind och fråga
även som dom är blinda så tro jag nog ändå att dom kan se på setovis,
Jag skulle vilja anse att drömmar är ens omedvetna impulser. Man kan också ha en stor nytta av att tolka dessa.
skulle vija påstå att dom som är blinda
drukna inte i det medvtna och är därför nog mer motaliga för andra kafter som styr,
PS du får väl leta up någon som är blind och fråga
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com