havre skrev:Jag har hört att alla människor är lite kluvna.
Jag har också hört att detta är en del av sjukdomen schizofreni.
Om någon vet, är dessa påståendena sanna?
Det beror på hur du menar med "kluvna". Att ha flera personligheter räknades länge till sjukdomen men idag så räknas det inte längre som schizofreni utan faller under "Multipla personligheter".
Att vara kluven i en fråga har vi alla nog varit både en och två gånger men att inte kunna bestämma sig för om man är sugen på skinka eller ost på mackan är inte sjukligt. Det blir en sjukdom först när man inte
kan bestämma sig utan måste låta någon annan göra valet åt en. Detta kallas ambivalens och är ett utav många symptom av sjukdomen ifråga.
Sedan läste jag någonstans att någon påstod att rösthallucinationer inte var vanliga. Detta är fel. Detta tillhör de vanligaste hallucinationerna. Sen måste man vara noga med att inte blanda ihop detta med vanföreställningar.
Skillnaden kan enklast beskrivas med ett exempel:
Hallucination:
Jan, 45 och sjuk, hör röster om natten som skrämmer honom. De talar om för honom att någon ur hans familj kommer dö om han inte skär sig i vänster ben varje dag.
Vanföreställning:
Jan har genom rösterna fått reda på att en hemlig organisation vill störta regeringen och att det är hans uppgift att rädda alla som sitter i regeringen.
Många förväxlar dessa två med varandra och kan då lätt få för sig att det inte är hörselhallucinationer som är den vanligaste hallucinationen utan att paranoian som är det. Att det är att man är utsänd för att rädda jorden/mänskligheten/landet etc. som är det vanligaste.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...