Inläggav hovnarr » 20 dec 2004 14:57
Hej Tore!
Jag har ett "paranormalt" fenomen som jag tänkte att du (eller någon annan) kunde hjälpa mig att förklara (eller varför inte testa själv?)
Du behöver:
*Synål
*Aluminiumfolie
*Sax
*Sudd, häftmassa eller liknande
*Limstift eller superlim
Stick den trubbiga änden av synålen i suddet och placera på ett bord i lagom höjd. Gör en "krona" av en tunn remsa aluminiumfolie (klipp en remsa, forma till en cirkel och limma ihop, vik änden 90 grader och låt den bilda en båge över en tänkt "hjässa" och fäst den sedan på motsatta sidan cirkeln). Aluminiumkronan är lämpligen välbalanserad och så stor att den ungefär passar på din tumme.
Placera den lätta kronan på nålspetsen, så att cirkelns centrum penetreras av den vertikala nålen, som ligger an mot insidan av kronans hjässband. Nu till experimentet:
*Förutsatt att det är vindstilla i rummet kommer kronan inte att rotera (verifiera)
*Sätt dig på en stol nära kronan och verifiera att den ännu inte roterar
*Kupa dina händer nära kronan, så att handflatorna är cirka 5 cm ifrån, på var sin sida om kronan (viss rörelse kan skönjas)
*Koncentrera dig (intensivt) på att få kronan att rotera åt vänster eller höger (tänk att en kraft går runt, runt i dina händer)
*När kronan roterar, koncentrera dig på att få den att byta riktning (ändra inget annat i experimentet än din koncentration).
*Upprepa sista steget så många gånger du har lust
Efter viss övning kan jag få kronan att börja rotera i stort sett omedelbart och med ganska god precision byta riktning på den när jag bestämmer mig för det. Hoppas detta funkar för dig också Tore. Om det gör det undrar jag hur man kan förklara det hela.
Jag har försökt upprepa experimentet med tempererade glas med vatten om 37 grader C i varje, vilket inte gett något resultat ens då de stått nära kronan. Jag har också försökt manipulera kronan med små luftströmmar, vilket inte alls gått med samma precision (ofta ramlar kronan av nålen). Jag har också försökt upprepa experimentet med papper istället för aluminiumfolie, vilket INTE lyckats - vet dock inte om det beror på materialet eller att vikten var större (eller friktionen mot nålspetsen).
Vetenskapen säger mig att det är fråga om någon sorts kraft eftersom den uträttar ett arbete. Att jag kan byta riktning på kronan säger mig också att den tycks gå att påverka med min koncentration (oerhört skumt). Att det inte går med en papperskrona säger mig att kraften är mycket svag.
Eventuellt är det fråga om någon termisk ström som ger upphov till någon svag riktad luftström mellan handflatorna. Jag vet exempelvis att shaolinmunkar kan styra sin kroppstemperatur med viljan i ganska hög utsträckning (källa: Discovery). Det verkar ändå osannolikt att termiken skulle vara så precis att man kunde byta riktning på en sådan luftström med viljan.
Jag inbjuder så många som möjligt att reproducera experimentet. Ett tips är att inte tänka på något annat än en kraft som går runt, runt, runt, runt - då börjar den lilla rackaren snurra nästan av sig självt.
Lycka till!
§