Freud och psykoanalysens oefiktivitet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2008 02:33

PopJimmy skrev:
Avantgardet skrev:Försöker bara förstå dig. Vad menar du med social konstruktion?
Trodde du upplevde att förståelse var omöjlig? Men du kanske har ändrat uppfattning på senare tid?

Vad jag menar med social konstruktion? Jag vet inte, jag har ingen aning. Det är bara något jag säger för att bryta ner din argumentation. Jag har frågat dig och andra, väldigt många gånger, vad en social konstruktion är - men gång på gång så undviker människor att svara på min fråga. Jag har inget svar på din fråga eftersom det inte finns någon substans i det jag säger.

...

Jag har naturligtvis ett resonemang om vad "förståelse" och "social konstruktioner" är, men dessa går bara att veckla ut för någon som har viljan att kommunicera, och just nu vet jag inte om du har den viljan. På något sätt måste du övertyga mig.

Menar du att du är så här barnslig? Borde inte mitt kommunicerande på detta ställe - och att jag riktar mig till dig - vara tillräckligt i detta avseende? Det enda möjliga och nödvändiga beviset på det du avser? Vad är läpparnas bekännelser värt? Jag ger inte ett piss för politikernas löften, jag ser till handlingar.

Och återigen, angående förståelse (och vet inte att jag skulle hävdat något annat) så beror det på vad man lägger in i begreppet. Jag behöver inte någon vidskeplighet, saker och ting rullar på ändå. "Förståelse" duger gott, i synnerhet som vi inte kan bevisa något annat.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 feb 2008 18:07

Avantgardet:
Så vad är då en social konstruktion?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2008 18:10

Det är i sig självt en social konstruktion, men om du vet vad som avses med begreppet så borde det inte utgöra ett problem. Kanske vill du bara krångla för krånglandets skull?

Begrepp är sociala konstruktioner, genom vilka vi gör erfarandet av tingvärlden meningsfullt.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 feb 2008 18:25

Avantgardet skrev:Det är i sig självt en social konstruktion, men om du vet vad som avses med begreppet så borde det inte utgöra ett problem. Kanske vill du bara krångla för krånglandets skull?
Så det underliggande axiomet i tillvaron är en sociala konstruktion?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2008 18:28

Vilket menar du vara "det underliggande axiomet i tillvaron"?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 feb 2008 00:29

En sån här tråd som man inte har nåt att tillägga, bara att lära. Har inspirerat mig till ett intensivt Wikipedande.

Kul tråd över huvud taget hittills, innan mitt inlägg. Inte minst de här sociala konstruktionerna.

Hittade den här godingen på Wikin:

"Psykoanalysen är en grupp ..metoder som..förutsätter att människans psyke har en omedveten del".

Så klickade man på psyke:

... ; Psyke är flödet av medvetande. Det inkluderar alla hjärnans medvetna processer.

Den här omedvetna delen av medvetandet...? Ja, inte blev jag klokare av det klicket.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 28 mar 2008 17:06

Inom psykodynamisk terapi finns det som du nämner psykoanalysen men det finns också objektrelationsteorin och den sist nämnda är en utveckling av vad Freud kom på och den metoden är fortfarande väldigt populär idag så jag anser att du har fel när du säger att Freuds psykoanalys är oeffektiv hans teori är bara vidarutvecklad till något som heter objektrelationsteorin.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 28 mar 2008 17:08

Även om alla Freuds ideér inte var helt fullfjädrade och lite galna så är han en betydelsefull person för de som vi vet idag och har man någon koll på psykologi så borde man veta det.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Återgå till "Psykologi"