Har någon hört talas om detta? Har hört att man t.o.m skall kunna suggestera sej själv till att dö...
Väldigt fascinerande tycker jag.
Denna konst vore något att lära sej.
Självsuggestion
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Hittade en text här som kan vara av intresse: http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppla ... tbepk4.htm
Johan
Johan
Någon annan kanske har en bättre definition, men som jag förstått självsuggesion handlar det om att påverka kroppen med medvetandet. Ett extremt exempel är starkt troende kristna som framkallar sår på händer och fötter - påstådda bevis för korsfästelsen. Själv kan jag (och sannolikt andra som försöker) i viss mån påverka min hjärtrytm och kroppstemperatur genom koncentration (prova gärna). Ett extremt exempel på det senare såg jag i en dokumentär på Discovery där buddhistiska munkar torkade blöta lakan på sina bara kroppar i en oisolerad lada med en omgivningstemperatur av 4 grader Celsius.
- Johan Ågren
- Administratör
Har läst att det används inom västerländsk rehabilitering numera.
Tex förlamade uppmanas skapa sig en bild av sig själa där dom går eller springer.
Jag tror att vi bör ta lärdom av självsuggestionisterna
Alvarligt! Jag tycker det är bedrövligt med den inställning som råder idag. Att vi alla bara är offer för omständigheter och folk som blir knäppa bara blir det, vi har ingen kontroll över våra sinnen eller medvetanden.
Kom igen vi har full kontroll det handlar bara om att erkänna ansvaret
Tex förlamade uppmanas skapa sig en bild av sig själa där dom går eller springer.
Jag tror att vi bör ta lärdom av självsuggestionisterna
Alvarligt! Jag tycker det är bedrövligt med den inställning som råder idag. Att vi alla bara är offer för omständigheter och folk som blir knäppa bara blir det, vi har ingen kontroll över våra sinnen eller medvetanden.
Kom igen vi har full kontroll det handlar bara om att erkänna ansvaret
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Vi har fullt ansvar för att vi har förmågan att ta kontroll enligt mig.
Jag har under ett flertal år praktiserat en meditationsmetod som bygger på föreställningsförmågan och upptränad kontroll över den och sina egna tankar för att därigenom samarbeta med kroppen på ett effektivare sätt. Funkar rätt bra trots att jag inte övar särskilt mycket.
/Wu
Jag har under ett flertal år praktiserat en meditationsmetod som bygger på föreställningsförmågan och upptränad kontroll över den och sina egna tankar för att därigenom samarbeta med kroppen på ett effektivare sätt. Funkar rätt bra trots att jag inte övar särskilt mycket.
/Wu
-
Advocate
Jag tycker iofs att hela våran prägling vi får av våran kultur är Suggestion.
Vi tror att våran verklighetsuppfattning är den SANNA och att den kommit av sig själv utan påverkan. hahaha
Jag utgick ifrån: http://www.susning.nu/Suggestion
Vi tror att våran verklighetsuppfattning är den SANNA och att den kommit av sig själv utan påverkan. hahaha
Jag utgick ifrån: http://www.susning.nu/Suggestion