Smart - Hur lyder definitionen?

Moderator: Moderatorgruppen

A

Inläggav A » 27 apr 2008 23:48

Hm... smart? Haha.... Hur gör man det? Det är omöljigt att vara smart! Nämen okej, smart är väl när man lyckas göra en låt, då. När man lyckas skriva en tanke i ord, när man... tittar? När jag uppskattar mammas bullar, då är jag smart!

Ta det lugnt.

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 13 maj 2008 17:05

Smart är någon som är bra på logik och problemlösning. En människa som är smart behöver inte vara intellektuell det är två skilda saker. Smart är någon som är duktig på datorer, naturkunskap, matte, schack, problemlösning och andra typer av logiskt tänkande.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 maj 2008 18:00

bumbimys skrev:Smart är någon som är bra på logik och problemlösning. En människa som är smart behöver inte vara intellektuell det är två skilda saker. Smart är någon som är duktig på datorer, naturkunskap, matte, schack, problemlösning och andra typer av logiskt tänkande.

Streetsmart, då?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 13 maj 2008 20:06

Algotezza skrev:
Streetsmart, då?

undrar Algotezza

Det är absolut smart inte intelligent för då använder du ditt logiska tänkande

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 maj 2008 09:49

bumbimys skrev:
Algotezza skrev:
Streetsmart, då?

undrar Algotezza

Det är absolut smart inte intelligent för då använder du ditt logiska tänkande

Kan man vara intellektuell utan att vara vare sig smart eller intelligent?

Vad menar du, Bumbimys? Och andra...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 16 maj 2008 16:34

Algotezza skrev:Kan man vara intellektuell utan att vara vare sig smart eller intelligent?

Vad menar du, Bumbimys? Och andra...

MVH

Algotezza

Intellektuell och intelligens är samma sak men smart är en annan sak.  Smart är förmågan att lösa logiska problem och intellektuell/intelligens är förmågan att kunna tänka och analysera.

Är man smart är man bra på logiska saker men är man intelligent så kan man tänka och analysera, finns ju tex något som heter EQ emotionell intelligens. Smart är mer mekaniskt, logiskt hur man kommer runt ett problem medans intelligens kan vara mer humant tänkande, filosofiska analyser och resonemang.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 maj 2008 22:18

Algotezza skrev:....
Kan man vara intellektuell utan att vara vare sig smart eller intelligent?
.....

Krånglar inte till det, norpar från Wikin så man får nåt att hålla sig till

Intellektuell : "Intellektuell kallas en person som ägnar sig åt tänkande och analys av olika ting" osv.

Intelligens : "Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning." osv.

Den problemlösande hantverkaren har åtminstone inte nödvändigtvis för avsikt att "ägna sig åt tänkande och analys av olika ting", men han löser ändå problem och komplicerade orsakssammang, begriper, inser, avgör. Så man kan vara intelligent utan att vara intellektuell. Hen frågan var det omvända så vidare:

Har man för avsikt att ägna sig åt tänkande, behöver man väl inte vara särskilt bra på det... Jag kan tänka på en och annan från min utbildningstid. Men förhoppningsvis skall väl ändå flertalet av de intellektuella besitta åtminstone skaplig mental förmåga...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 20 maj 2008 18:35

Anders skrev:

Intellektuell : "Intellektuell kallas en person som ägnar sig åt tänkande och analys av olika ting" osv.

Intelligens : "Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning." osv.

Den problemlösande hantverkaren har åtminstone inte nödvändigtvis för avsikt att "ägna sig åt tänkande och analys av olika ting", men han löser ändå problem och komplicerade orsakssammang, begriper, inser, avgör. Så man kan vara intelligent utan att vara intellektuell. Hen frågan var det omvända så vidare:

Har man för avsikt att ägna sig åt tänkande, behöver man väl inte vara särskilt bra på det... Jag kan tänka på en och annan från min utbildningstid. Men förhoppningsvis skall väl ändå flertalet av de intellektuella besitta åtminstone skaplig mental förmåga...

Som om det inte var det jag tog upp i mitt inlägg och med egna ord också inte med något kopierat från wikipedia som är från någon annan som kanske inte kan mer än dig. Mr bessiwisser :evil:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 maj 2008 22:28

bumbimys skrev:
Anders skrev:

Som om det inte var det jag tog upp i mitt inlägg och med egna ord också inte med något kopierat från wikipedia som är från någon annan som kanske inte kan mer än dig. Mr bessiwisser :evil:

Me inte besswisser, därför behöva wiki. Ville inte klampa in på din, du donade med smart. Jag ville så gott det går sära på intellektuell och intelligent.
4 november 2017

kaktus

Inläggav kaktus » 25 maj 2008 19:53

Goethe betraktas som ett universlgeni,men han intresserade sig aldrig för matematik.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 maj 2008 12:15

kaktus skrev:Goethe betraktas som ett universlgeni,men han intresserade sig aldrig för matematik.

Unversalgeni med specialintressen?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 maj 2008 13:31

kaktus skrev:Goethe betraktas som ett universlgeni,men han intresserade sig aldrig för matematik.

Inga märkvärdigheter, eller? Har själv och känner många som har lätt för matte, men tycker det är skittråkigt. Tacka vet jag en evil sudoku(www.websudoku.com).
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 maj 2008 16:07

Anders skrev:

Inga märkvärdigheter, eller? Har själv och känner många som har lätt för matte, men tycker det är skittråkigt. Tacka vet jag en evil sudoku(www.websudoku.com).

Sudoku är min reseunderhållning. Löser bara sodoku på flyg, båt, tåg... Aldrig hemma... Men bra på det är jag inte. Är inte tillräckligt petemetrisk.

Skall TV5 inte ha en SoDoku-såpa snart?  :)

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

kaktus

Inläggav kaktus » 26 maj 2008 17:01

Jag skulle nog definiera en smart person,som en person som är duktig i ekonomi -en "smart" person för mig kan hantera pengar och får pengar att växa genom diverse smarta placeringar.

anvandarn

Inläggav anvandarn » 30 aug 2008 02:56

kaktus skrev:Jag skulle nog definiera en smart person,som en person som är duktig i ekonomi -en "smart" person för mig kan hantera pengar och får pengar att växa genom diverse smarta placeringar.

Nej, usch då, tvärtom. De flesta människor som är "duktiga" på ekonomi och pengar tänker endimensionellt och dumt.
-- Heurejösses! --

Återgå till "Psykologi"