Vad är medvetande?

Moderator: Moderatorgruppen

ManFreD

Inläggav ManFreD » 14 maj 2008 09:44

Känner för att sammanfatta begreppet "medvetande"..

Så kan definitionen av begreppet "medvetande" efter vad som skrivits här vara att medvetandet medvetandet handlar om sin förmåga om att aktivt uppmärksamma sig själv och sin omgivning.
medvetandet kommer i olika grader, där några av dem är:

Intuition och instinkt är nedärvda förmedvetna förmågor, som gör att vi får en aning om vad som ska ske innan det har skett.

Reflexer är en omedveten handling som styrs av våra nerver. (borde därför höra till det omedvetna, då vi inte kan kontrollera det)

Sedan har vi det omedvetna, som påverkar våra känslor och vårat beteende utan att vi riktigt kan förklara det.

sammanfattningsvis är medvetandet vår förmåga att uppmärksamma vår omgivning. Detta kan ske på en medveten (alltså att vi har full kontroll över vad som sker omkring oss), på en förmedveten nivå (intuition och liknande, där vi efter tidigare liknande upplevelser får aningar om vad som ska hända.
Sedan sker det saker på en omedveten nivå, där vi kan lägga sådana saker som reflexer och liknande. Vill också nämna den psykodynamiska teorin om det omedvetnas påverkan, men eftersom det är en omedveten process och inte en medveten, så vill jag bara nämna det.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 14 maj 2008 23:19

Ling skrev:Den mentala reflexen kanske utlyses genom nedärvt beteende ( jag bara tror här), att gråta, bli arg osv, är ju känslor vi ibland inte rår över, de sköljer över oss. Man kan nog lära sig att kontrollera det här, men inte fullt ut.

Du menar att den känslomässiga responsen beror på nedärvda och erfarenheter.
Man lär sig att det är OK att gråta eller att hålla tillbaka sorgen.

Tänk på att reflexen (och sedan känslor) utlöses av externa retningar av våra sinnen.
Tex. synen upptäcker en orm, Amygdala utlöser direkt kemiska signaler och jag hoppar undan.

Ca 0,2-0,5 sek senare blir jag medveten om ormen och fylls med känslan rädsla.
Medvetandet kan sen via minnet och känslorna förstärka eller förminska Amygdalas signalering till kroppen.

Kroppen aktivera först innan man blir medveten om saken som orsakade känslan.
Medvetandet (med dess känslor) har vi fått för att förstärka/förminska Amygdalas signaler.

Hoppas det gick att förstå?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 15 maj 2008 01:30

J R Auk skrev:
magicadehex skrev:medvetande torde vara odefinierbart, eftersom det är föränderligt i varje given stund.

Men kan vi inte definiera det som så då?

Det tror jag inte.. varför måste det definieras? Förlåt om det låter dumt.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 15 maj 2008 01:34

ManFreD skrev:magicadehex skrev:  medvetande torde vara odefinierbart, eftersom det är föränderligt i varje given stund.

Men i så fall borde man väl kunna definiera medvetandet, på det sätt som du just skrev? Att medvetandet handlar om sin förmåga att aktivt ta in information, och att medvetandet är föränderligt ger oss en skala på mer eller mindre medvetenhet om vad som pågår?

Manfred: Eftersom medvetandet är olika beroende på vårt egna individuella jag, så kan vi inte definiera medvetandet, eftersom ett medvetande för ett jag är något annat för ett annat jag.
Är iallafall vad jag tänker mig. Men lyssna inte så mycket på mina spekulationer.. dom kan lika snabbt ändras :)

magicadehex

Inläggav magicadehex » 15 maj 2008 01:36

Erik Thurin skrev:Vettiga synpunkter.

Antagligen är medvetande inte någonting antingen-eller utan en glidande skala. Min gymnasielärare (tror jag det var) föreslog att ens medvetande börjar komma igång i samband med att man börjar minnas. Man minns antagligen även saker från sitt tidigare liv, men då har man inga minnesfilmer typ utan bara känslor när man konfronteras med olika saker. När sedan medvetandet utvecklas börjar man minnas, inte helt plötsligt utan mer och mer.

Antagligen är det en extra påbyggnad på våra hjärnfunktioner som utvecklas när man växer upp och slutar fungera när man är full. Då man är jättefull slutar man (iallafall jag) minnas, och man (iallafall jag) gör mindre medvetna val.  

Jag har hört att medvetandet bara kan lägga in veto mot saker hjärnan hittar på, inte någonting annat. Dvs att medvetandet bara är nån slags övervakningscentral som väljer bort dåliga handlingsalternativ.

Enligt detta synsätt: Om man får en impuls att säga någonting otrevligt så tar impulsen en väg förbi medvetandet och blir underkännd, och en ny impuls tar form där en annan otrevlighet försöker ta sig ut, men underkänns. En ny impuls tar form med någonting vettigt, och denna blir godkännd och tar sig till stämband och tunga.

Om man när man är full har ett avstängt medvetande skulle inte veto kunna läggas in mot otrevligheterna, utan de skulle kanske båda yttras.

På något plan tror jag det synsättet är vettigt, och enligt det synsättet är ens vilja långt i från fri.

magicadehex skrev:medvetande torde vara odefinierbart, eftersom det är föränderligt i varje given stund.

På vilket sätt är detta någonting unikt och definerande för medvetande?
En liter luft är också föränderlig i varje stund, men ändå definerbar på en mängd olika sätt.

Jag tycker inte det är något unikt. Varför måste vi ha en given definition på allt? Ligger det i människans natur att måsta veta allt om allt?

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 15 maj 2008 08:39

Fromm skrev:
Ling skrev:Den mentala reflexen kanske utlyses genom nedärvt beteende ( jag bara tror här), att gråta, bli arg osv, är ju känslor vi ibland inte rår över, de sköljer över oss. Man kan nog lära sig att kontrollera det här, men inte fullt ut.

Du menar att den känslomässiga responsen beror på nedärvda och erfarenheter.
Man lär sig att det är OK att gråta eller att hålla tillbaka sorgen.

Tänk på att reflexen (och sedan känslor) utlöses av externa retningar av våra sinnen.
Tex. synen upptäcker en orm, Amygdala utlöser direkt kemiska signaler och jag hoppar undan.

Ca 0,2-0,5 sek senare blir jag medveten om ormen och fylls med känslan rädsla.
Medvetandet kan sen via minnet och känslorna förstärka eller förminska Amygdalas signalering till kroppen.

Kroppen aktivera först innan man blir medveten om saken som orsakade känslan.
Medvetandet (med dess känslor) har vi fått för att förstärka/förminska Amygdalas signaler.

Hoppas det gick att förstå?

Som jag sa, så var mitt påstående bara en lekmans tankar.
Men om vi tar ditt exempel med ormen, var kommer rädslan ifrån? Föds vi med den, eller kommer den via påverkan från omgivningen? Båda har nog påverkan antar jag, åtminstonde graden av rädsla. Om jag är rädd för ormar, så överför jag den rädslan till mina barn via mitt beteende. Är jag fobisk, så blir ju barnen ännu mer rädda.

När det gäller andra känslor som ilska, sorg osv, så tror jag vi föds med ett visst responssätt när vi utsätts för dessa. Jag tror dock att det kan ändras beroende på vilka erfarenheter vi får under livets gång.
Jag utgår helt från mig själv som person när jag säger detta, jag borde nog försöka hitta info om det, då jag tycker det är intressant.

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 15 maj 2008 20:44

Jag tror just ormar, tillsammans med spindlar och insekter på nära håll och en del andra grejer, är nedärvt läskiga. Vi har instinkter om att hålla oss borta från dem. Jag har hört om experiment där man visat att det första vi får syn på i ett rum är saker som ormformer, starka färger eller hastiga rörelser. Till viss del nedärvt alltså.

Men om man när man är liten får en massa spindlar över sig och drabbas av panik kommer man antagligen mycket starkare associera spindlar med panik. Genom att man varje gång man ser spindlar efter detta känner rädsla kommer man fortsätta förstärka känslan av att spindlar är farliga, om man inte väntar till rädslan gått över.

Jag misstänker att medvetenhet är en gradskala, där man blir medveten medans man växer upp. Men om vi är mer medvetna än vi var som barn, hur skulle livet te sig om vi var mycket mer medvetna än vi är idag? Skulle man kunna få folk att bli det genom att ge dem mer av de hormoner som utvecklar barns medvetande? Är medvetenhet kopplat till intelligens? Och till minne?

Magicadehex det ligger nog i människans natur att vilja veta allt om allt, och det är ett av de få drag jag är riktigt stolt över att vi har  :)
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 maj 2008 21:59

Ling skrev:Men om vi tar ditt exempel med ormen, var kommer rädslan ifrån? Föds vi med den, eller kommer den via påverkan från omgivningen? Båda har nog påverkan antar jag, åtminstonde graden av rädsla. Om jag är rädd för ormar, så överför jag den rädslan till mina barn via mitt beteende. Är jag fobisk, så blir ju barnen ännu mer rädda.

När det gäller andra känslor som ilska, sorg osv, så tror jag vi föds med ett visst responssätt när vi utsätts för dessa. Jag tror dock att det kan ändras beroende på vilka erfarenheter vi får under livets gång.

"En apas medfödda rädsla för ormar inte bara kräver att apan utsätts för åsynen av en orm, utan också ser moders uttryck av fruktan för ormen.
Det räcker med en enda gång för att beteendet ska vara på plats, men om det inte sker kommer det medfödda beteendet inte att uppstå.

Något liknande gäller för sociala emotioner. Tex. skapandet av dominans- och underkastelsemönster hos mycket unga apor under deras lek."

Ling skrev:Jag utgår helt från mig själv som person när jag säger detta, jag borde nog försöka hitta info om det, då jag tycker det är intressant.

Min text baserar jag tidigare på boken Hjärnan och citatet ovan är från Damasios_bok.

Sternendiener
Avstängd
Kontakt:

Re: Vad är medvetande?

Inläggav Sternendiener » 06 nov 2008 15:26

Erik Thurin skrev:Jag tycker att medvetenhet är intressant. Samtidigt är det rätt flummigt.

Vad är medvetande? Vad skiljer ett medvetet val från ett omedvetet val? Har barn och djur medvetanden? Är medvetandet någonting som växer fram hos barn, och kan man isåfall vara olika mycket medveten? Är olika människor olika medvetna, har det någonting med intelligens att göra?

Men framförallt, vad är medvetande?

Typ idag brände jag mig på kokhett vatten när jag lagade mat, och då fick jag en reflex att dra bort handen. När handen flög bort från kastrullen slog den till mig i magen, inte så att det gjorde ont men ändå så att det kändes. Var det jag som slog till mig i magen eller kan man säga att det var mitt undermedvetna typ :) Jag fick iallafall en association till att det var som att någon som inte var jag styrde min hand när jag tänkte på att rörelsen inte hade haft kontakt med min hjärna innan den utfördes.
Medvetande är allting. Materia är en omedveten aspekt.
Jag håller på med ett arbete. Jag är intresserad av shamanism och praktisk magi, men är även transcendentalist. Jag har även ett politiskt syfte. Jag studerar psykologi och religion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 nov 2008 15:57

Sternendiener skrev:
Erik Thurin skrev:Jag tycker att medvetenhet är intressant. Samtidigt är det rätt flummigt.

Vad är medvetande? Vad skiljer ett medvetet val från ett omedvetet val? Har barn och djur medvetanden? Är medvetandet någonting som växer fram hos barn, och kan man isåfall vara olika mycket medveten? Är olika människor olika medvetna, har det någonting med intelligens att göra?

Men framförallt, vad är medvetande?

Typ idag brände jag mig på kokhett vatten när jag lagade mat, och då fick jag en reflex att dra bort handen. När handen flög bort från kastrullen slog den till mig i magen, inte så att det gjorde ont men ändå så att det kändes. Var det jag som slog till mig i magen eller kan man säga att det var mitt undermedvetna typ :) Jag fick iallafall en association till att det var som att någon som inte var jag styrde min hand när jag tänkte på att rörelsen inte hade haft kontakt med min hjärna innan den utfördes.
Medvetande är allting. Materia är en omedveten aspekt.

Medvetande är allting utom det något som är medvetet, det som bär eller äger medvetandet.

Med vänlig hälsning Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 09 nov 2008 17:47

Algotezza skrev:
Medvetande är allting utom det något som är medvetet, det som bär eller äger medvetandet.

Nu förstår jag inte.
Innebär det att Jaget inte är ett medvetande? Vem har då ett medvetande?  Eller har jag förstått dig helt fel   :?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 nov 2008 11:15

Ling skrev:
Algotezza skrev:

Nu förstår jag inte.
Innebär det att Jaget inte är ett medvetande? Vem har då ett medvetande?  Eller har jag förstått dig helt fel   :?

Jaget har ett medvetande. Alltid. Men medvetandet manifesteras i tid och rum medan jag är "rotfäst" utanför tid och rum men "allestädes närvarande" i sitt medvetande. Enligt Martinus' definition av jaget, ej Freuds.

Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inläggav Ripper » 12 nov 2008 01:09

Erik Thurin skrev:Men framförallt, vad är medvetande?

Begreppet "medvetande" är nog ett begrepp som vi borde göra oss av med p.g.a. dess vaghet.

Hur som helst så är medvetandet ett medvetande om någonting, ex. att en sabeltandad tiger närmar sig grottan. Detta medvetande är någonting som alla högt utvecklade nervsystem har för sig, det rör sig om särskilda processer i hjärnan som är en följd av evolutionär adaption; en lika naturlig anpassning till livsbetingelserna precis som ögon, öron, fötter, händer etc.
Vi har ett medvetande eftersom vi har nytta av det helt enkelt.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem

"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2008 09:40

Ripper skrev:

Begreppet "medvetande" är nog ett begrepp som vi borde göra oss av med p.g.a. dess vaghet.

Vaga begrepp är väl möjliga att precisera.

Ripper skrev:Hur som helst så är medvetandet ett medvetande om någonting, ex. att en sabeltandad tiger närmar sig grottan. Detta medvetande är någonting som alla högt utvecklade nervsystem har för sig, det rör sig om särskilda processer i hjärnan som är en följd av evolutionär adaption; en lika naturlig anpassning till livsbetingelserna precis som ögon, öron, fötter, händer etc.

Vilka är "vi" som "har ett medvetande"? Ansamlingar av  fysiska materier som via evolutionen fått ett sådan struktur och funktionalitet att de motsvarar kriterierna för liv och medvetande, kriterier som dessa köttberg/ mobila proteinreserver själva satt upp?

Är det fysiska primärt i relation till "medvetandet"?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2008 09:41

Ripper skrev:

Vaga begrepp är väl möjliga att precisera.

Ripper skrev:Hur som helst så är medvetandet ett medvetande om någonting, ex. att en sabeltandad tiger närmar sig grottan. Detta medvetande är någonting som alla högt utvecklade nervsystem har för sig, det rör sig om särskilda processer i hjärnan som är en följd av evolutionär adaption; en lika naturlig anpassning till livsbetingelserna precis som ögon, öron, fötter, händer etc.

Vilka är "vi" som "har ett medvetande"? Ansamlingar av  fysiska materier som via evolutionen fått ett sådan struktur och funktionalitet att de motsvarar kriterierna för liv och medvetande, kriterier som dessa köttberg/ mobila proteinreserver själva satt upp?

Är det fysiska primärt i relation till "medvetandet"?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"