Intressant att du skriver sånger. Jag lyssnar nästan aldrig på sång i form av jazz eller blues, är inte speciellt intresserad av sång, då ska det vara opera Puccini eller Verdi. En operasångare ger verket en karaktär som inte finns i den vanliga sången, operasångaren kan gestalta djup sorg eller stor glädje, musik är inte bara ljud. Jag har sjungit så många höga C`n så jag har tröttnat, säger nej till att sjunga offentligt. Jag är mezzosopran, har sjungit privat hos en operasångare. Mina lärare sade att jag var mkt intelligent, men IQ måste praktiseras också. Min IQ är nog lägre än din, men jag har andra mkt ovanliga begåvningsfaktorer som inte mäts i IQ. Jag är ingen typisk bohem, jag måste ha ordning och reda och är irriterad över att jag inte finner noterna till Satie
Sedan så ska man inte gå fram till ngn som spelar fel efter konserten och säga ngt negativt, som man själv skulle bli trist av att höra, det har med respekt inför den andra individen att göra. Under applåderna lade musikproffessorn sin hand på den lille gossens axel som en bekräftelse på att han spelade mkt bra , det är viktigt för att styrka barns självkänsla, han fick noter av Debussy som belöning av sin lärare. Jag fattar inte varför körledaren rekommenderar mig den bästa cellisten han vet. Jag väntar på att musikern som jag ska samarbeta med kommer hem från sin långa semester i Asien.
Jag sjöng på en 75 års fest och sedan så vägrar jag att sjunga offentligt, trots att andra tjatar på mig. Däremot uppmuntrar man inte mig om jag målar, jag målar för husbehov och förväntar mig inte att bli ngn ny Munch.
jag gillar inte att måla, men vill gärna ha ngn färgklick på väggen.
Jag ger inte mina tavlor namn sade en bildmålare, därför att när jag gör det så blir det en diskussion med åskådaren om vad det föreställer, jobbigt. Jag ger mina verk botaniska namn, drömde om att studera botanik, annat kom emellan
Jag ställer inte upp i tävlingar

. Jag blev tillfrågad och sade att jag deltar inte i ngn hopptävling med ponnyn, med risk för att hamna på jumboplats, det gör inget, men ändå
Parallella noner eller decimer med ngt däremellan skapar ett utrymme, det får dig att andas ute i skogen, notationen blir inte så tät.
Jag är mig själv och har inget som helst behov av att tävla mot ngn. Jag tänker mkt mera på hur du är som person och jag måste vakta mina tomater också, se till att dem får tillräcligt med vatten.
Beethoven var den störste av dem alla, han och Schubert är mina två stora favoriter, Jag gillar nämligen Schuberts språk bättre än Beethovens. Mozart var mera glättig. Sibelius, Dvorak, Chopin och övriga romantiker är så underbara att lyssna på. Bach blev väldigt sur när han fick i uppdrag att leda en amatörkör, det kan jag gott förstå.
Man måste ha tid att smälta intryck också, då lyssnar jag på Satie. Detta med högskolan, pluggar man musik, så måste man ändå undervisa parallellt som tonsättare eller oboist för pengarna, därför att mkt få kan försörja sig som pianister, fastän dem är mkt duktiga. Konserter ska finansieras också och där har man ett broblem Jag vet hur det är, ska man satsa på att bli tolk, ja då måste man bo i t.ex Italien några år för att behärska språket som en inföding. Jag bor i Norge, därför blir det ett och annat uttryck på norska. Jag är omringad av fjäll

Jag ska bygga ett växthus och flytta klaveret till trapphallen, det blir nog bättre akustik där etter oppussing. Jag målar själv inomhus och sånt, en proff målare kostar en förmögenhet. Det är ännu vikigare att du upplever att du har en god livskvaltet och att du lever ett gott liv, än allt det här andra.
MVH:Kaktus