Aktivera den logiska delen av hjärnan

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 03 jul 2008 07:25

kaktus skrev:Du förnyar dig hela tiden. Matematiken ger inte verket en karaktär, beskriver inte uttrycket i ansiktet. Kanske kan man i matematiken fånga rörelsen, skapa kontinuitet, som i konsten, , den rör sig hela tiden, skapar nya former.
Jag är modernist :) , först skriver jag inledningen traditionellt, sedan skriver jag folkmusik och efter det plötsligt jazzackordet A9, och några toner till för att avsluta med ett sus ackord, jag har alltid varit sådan, lite originell.
 Jag kunde läsa inan jag började skolan, ska inte upp tid
igt imorgon, men nu ska jag sussa, god natt

MVH:Kaktus

Ja är faktiskt en väldigt duktig (enligt kritiker) kompositör, pianist, producent, mixare, masterer också.. ja gillar särskilt mitt senaste låt som heter 'Zen' som beskriver det vackra i det som redan existerar.. Ja föredrar jazz och blues.. Skapar musik i form av blues och jazz möter klassisk musik.. akustisk, gillar inte artificiella instrument! :)

Innan 20 års ålder hade jag gjort 200-250 låtar.. har alltid betraktats som ett geni, oavsett område.. men det är sådär. Vi är alla olika, man måste acceptera sig själv och leva sig själv. Hållas tillbaka av grupptryck och jantelagen tror ja inte gynnar en själv. Att vara fri inspirerar andra också andra att bli friare!

Började programmera vid 9-10 års åldern.. producera musik gjorde jag vid 12-13 men komponera hade ja börjat med tidigare.. Visst detta kan verka som ego beundran men ja är bara ärlig. Denna tråd gick över från quizz till särbegåvning så..

Du verkar vara en fri själ?

kaktus

Inläggav kaktus » 03 jul 2008 14:22

Intressant att du skriver sånger.  Jag lyssnar nästan aldrig på sång i form av jazz eller blues, är inte speciellt intresserad av sång, då ska det vara opera Puccini eller Verdi. En operasångare ger verket en karaktär som inte finns i den vanliga sången, operasångaren kan gestalta djup sorg eller  stor glädje, musik är inte bara ljud. Jag har sjungit så många höga C`n så jag har tröttnat, säger nej till att sjunga offentligt.   Jag är mezzosopran, har sjungit privat hos en operasångare. Mina lärare sade att jag var mkt intelligent, men IQ måste praktiseras också. Min IQ är nog lägre än din, men jag har andra mkt ovanliga begåvningsfaktorer som inte mäts i IQ. Jag är ingen typisk bohem, jag måste ha ordning och reda och är irriterad över att jag inte finner noterna till Satie
Sedan så ska man inte gå fram till ngn som spelar fel efter konserten och säga ngt negativt, som man själv skulle bli trist av att höra, det har med respekt inför den andra individen att göra. Under applåderna lade musikproffessorn sin hand på den lille gossens axel som en bekräftelse på att han spelade mkt bra , det är viktigt för att styrka barns självkänsla, han fick noter av Debussy som belöning av sin lärare. Jag fattar inte varför körledaren rekommenderar mig den bästa cellisten han vet. Jag väntar på att musikern som jag ska samarbeta med kommer hem från sin långa semester i Asien.
Jag sjöng på en 75 års fest och sedan så vägrar jag att sjunga offentligt, trots att andra tjatar på mig. Däremot uppmuntrar man inte mig om jag målar, jag målar för husbehov och förväntar mig inte att bli ngn ny Munch.
jag gillar inte att måla, men vill gärna ha ngn färgklick på väggen.
Jag ger inte mina tavlor namn sade en bildmålare, därför att när jag gör det så blir det en diskussion med åskådaren om vad det föreställer, jobbigt. Jag ger mina verk botaniska namn, drömde om att studera botanik, annat kom emellan
Jag ställer inte upp i tävlingar :) . Jag blev tillfrågad och sade att jag deltar inte i ngn hopptävling med ponnyn, med risk för att hamna på jumboplats, det gör inget, men ändå :)
Parallella noner eller decimer med ngt däremellan skapar ett utrymme, det får dig att andas ute i skogen, notationen blir inte så tät.
Jag är mig själv och har inget som helst behov av att tävla mot ngn. Jag tänker mkt mera på hur du är som person och jag måste vakta mina tomater också, se till att dem får tillräcligt med vatten.
Beethoven var den störste av dem alla, han och Schubert är mina två stora favoriter, Jag gillar nämligen Schuberts språk bättre än Beethovens. Mozart var mera glättig. Sibelius, Dvorak, Chopin och övriga romantiker är så underbara att lyssna på.  Bach blev väldigt sur när han fick i uppdrag att leda en amatörkör, det kan jag gott förstå.
Man måste ha tid att smälta intryck också, då lyssnar jag på Satie. Detta med högskolan, pluggar man musik, så måste man ändå undervisa parallellt som tonsättare eller oboist för pengarna, därför att mkt få kan försörja sig som pianister, fastän dem är mkt duktiga. Konserter ska finansieras också och där har man ett broblem Jag vet hur det är, ska man satsa på att bli tolk, ja då måste man bo i t.ex Italien några år  för att behärska språket som en inföding. Jag bor i Norge, därför blir det ett och annat uttryck på norska. Jag är omringad av fjäll :) Jag ska bygga ett växthus och flytta klaveret till trapphallen, det blir nog bättre akustik där etter oppussing. Jag målar själv inomhus och sånt, en proff målare kostar en förmögenhet. Det är ännu vikigare att du upplever att du har en god livskvaltet och att du lever ett gott liv, än allt det här andra.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 03 jul 2008 14:43

Ojoj har lite svårt att hänga med i svängarna.. Du verkar pyssla med väldigt mycket! Kul. Ja måste sysselsätta min ostimulans varje dag och det är kul! Ha re

kaktus

Inläggav kaktus » 03 jul 2008 20:05

Tack, sedan man måste göra ngt annat, du blir nog stel i ryggen när du sitter framför datorn, så rör på påkarna för hälsans skull. Sedan så måste man göra tråkiga saker, som att borsta tänderna och sånt. Den som är mensan kan tycka, ska man bara vara på börsen, nej jag vill ha lugn och ro och leta efter guld :) . Har man en karriär som forskare, då har man också jobbat hårt för att komma dithän och det är inte så många som tänker på det.En mkt duktig sångare som får kritik för att denne inte klarar så bra av att sjunga vissa vokaler i den eller den arean, dem som kritiserar skulle göra det själva bättre.
Karl Lagerfeldt går väl knappast hem och lipar bara för att ngn journalist ger plagg som han har designat dålgt betyg. Ngn gång så har han skapat ngt som passar fint till en maskerad, genialt du blir inte igenkänd :lol:
Jag personligen är mkt mera intresserad av att bli medlem i andra föreningar. Vi har det gott i Skandinavien, mkt få går och letar efter mat på  sopberget, vi blir inte sjuka av vattnet, förutom vid ngt enstaka tillfälle över en begränsad tidperiod.
Ändock intresserar fattigdomsproblematiken  i Skandinavien mig, den berör många människor. Jag menar människor som inte har råd att köpa nödvändigheter eller som inte har råd att köpa blommor till en begravning och sånt.
Jag har sällan tråkigt.
En analys av Mozart skulle bli att jag ger två exempel och säger åt vederbörande att lyssna på skillnaden i ackord och innehåll, jag tänker inte undervisa. Jag förväntar mig att den som frågar använder sitt gehör och kommer fram till vilka ackord verken består av.
Mozart kunde konsten att enkelt skriva mkt eleganta verk av några få ackord utan en massa krumelurer, hans verk "Reqiem" är av ett helt annat slag. Satsa på italienska ballader, det säljer nog som smör :D  Ha det riktigt gott

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 03 jul 2008 20:35

kaktus skrev:Tack, sedan man måste göra ngt annat, du blir nog stel i ryggen när du sitter framför datorn, så rör på påkarna för hälsans skull. Sedan så måste man göra tråkiga saker, som att borsta tänderna och sånt. Den som är mensan kan tycka, ska man bara vara på börsen, nej jag vill ha lugn och ro och leta efter guld :) . Har man en karriär som forskare, då har man också jobbat hårt för att komma dithän och det är inte så många som tänker på det.En mkt duktig sångare som får kritik för att denne inte klarar så bra av att sjunga vissa vokaler i den eller den arean, dem som kritiserar skulle göra det själva bättre.
Karl Lagerfeldt går väl knappast hem och lipar bara för att ngn journalist ger plagg som han har designat dålgt betyg. Ngn gång så har han skapat ngt som passar fint till en maskerad, genialt du blir inte igenkänd :lol:
Jag personligen är mkt mera intresserad av att bli medlem i andra föreningar. Vi har det gott i Skandinavien, mkt få går och letar efter mat på  sopberget, vi blir inte sjuka av vattnet, förutom vid ngt enstaka tillfälle över en begränsad tidperiod.
Ändock intresserar fattigdomsproblematiken  i Skandinavien mig, den berör många människor. Jag menar människor som inte har råd att köpa nödvändigheter eller som inte har råd att köpa blommor till en begravning och sånt.
Jag har sällan tråkigt.
En analys av Mozart skulle bli att jag ger två exempel och säger åt vederbörande att lyssna på skillnaden i ackord och innehåll, jag tänker inte undervisa. Jag förväntar mig att den som frågar använder sitt gehör och kommer fram till vilka ackord verken består av.
Mozart kunde konsten att enkelt skriva mkt eleganta verk av några få ackord utan en massa krumelurer, hans verk "Reqiem" är av ett helt annat slag. Satsa på italienska ballader, det säljer nog som smör :D  Ha det riktigt gott

hehe  :lol:

kaktus

Inläggav kaktus » 03 jul 2008 23:22

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 03 jul 2008 23:40

ooooooh  :lol:

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 00:14

Kan man få höra er musik, ni som nu betraktar er själva som "genier" och allt vad det nu är, eller lever vi bara i en värld där tomma tunnor skramlar mest? Upp till bevis nu!

Min erfarenhet av "kompositörer", trots att jag då själv i viss mening måste betraktas som en sådan, är att de allihopa lider av storhetsvansinne. Och just därför har jag i regel så djävla svårt för dem att jag blir spyfärdig. Här har ni en möjlighet att göra mig, och världen, en tjänst att ändra på denna fördom (i den mån den nu är en fördom och inte en sanning).

Kan vi få höra nåt ni komponerat?

Ditt språkbruk annars, Kaktus, vittnar alls inte om någon modernism utan snarare om ett klassicistiskt regeltänk. I samma mening som man talar om Stravinskij som klassicist. Jag menar "jazzackord"? What? Snacka klassisk skolning, och att hålla sig till klassiskt tänkande.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 04 jul 2008 00:21

varför måste man jämt bevisa sig för dig Avantgardet? Vi pratar bara här med varann

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 00:23

För nonsens och skitsnack hör inte hemma här. Vill ni hålla på och lalla så skriv en blogg eller nåt. Här eftersträvas en viss nivå, vill ni inte anpassa er utan bara svamla så vet jag inte vad ni gör här, och vill ni bara surra så finns det en PM-funktion. Allmänna riktlinjer.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 04 jul 2008 00:29

vi för en intellektuell diskussion.. inte något bevisprövande domstolsbeslut

hur kan man bevis filosofi?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 00:56

Empiri och logik är två metoder som är allmänt vedertagna men som ni skyr som pesten vad det verkar, båda två på era egna sätt. Vid någon tidpunkt blir det onekligen aktuellt att fråga sig vad era syften här på stället är, om det bara är att snacka goja så är ni fel ute. Och nu har ni båda två hängt med så pass länge att ni blivit någorlunda familjära med oss andra här och därför blir det nödvändigt att fråga och på samma gång klargöra vad vi sysslar med här. Riktlinjer finns, annars borde förnuftet vara en tillräcklig guide. Det finns ett fokus på filosofi, och det innefattar just detta med att förutsätta en sanning och en strävan att nå denna, inte att snacka en massa skit som man sedan inte kan finna stöd för på något sätt.

PM-funktionen finns som sagt av en anledning. Hade i övrigt velat att ni hörsammade mig här, eftersom denna attitydförändring som jag här talar om hos er skulle vara högst önskvärd då det skulle göra det möjligt att gemensamt fortsätta jakten på sanningen. Ser inget intellektuellt i er diskussion annars. Snarare ser jag en massa svammel och nonsens, påhitt, direkta felaktigheter m.m. Som när Kaktus skriver "Mozart kunde konsten att enkelt skriva mkt eleganta verk av några få ackord utan en massa krumelurer", vet inte vilket verk hon syftar till men Mozart rent generellt måste sägas ha sysslat med precis det rakt motsatta, och jag vet inte vad hon har för referensramar som gör denna direkt vansinniga tolkning. Finns det möjligtvis någon enda kompositör som överdrivit snabba passager och ostinaton i skalor, eller drillar? Det är ju precis däri Mozarts hela egenart som kompositör ligger. Han var den främsta av klassicisterna, den som tog deras formdyrkan till fulländan i sitt behärskande av den, och detta ser vi allra tydligast i det att han just tillåter sig leka med alla dessa helt överflödiga toner. Men det räcker tydligen enligt er att bara hosta upp vilket befängt påstående som helst. Men som jag tidigare förklarat för dig så handlar detta ställe om sanning och inte åsikter. Däri ligger hela filosofins essens, om vi kan tala om en sådan.

Sen handlade den här förfrågan om att få lyssna på er musik egentligen inte om något som hade med prestation att göra utan bara en personlig önskan att få lära känna er musikaliskt. Men så blir jag lite pissed när folk sitter och påstår sig vara så djävla duktiga men absolut förvägrar en att ta del av detta duktiga, vilket för mig då bara framstår som tomt snack och inget annat. Därav min irritation.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 jul 2008 04:38

Rätt Avantgardet, så helt och hållet rätt rakt igenom, men samtidigt en viss sårad stolthet som lyser igenom, men ack så rätt och välformelerat.
Har själv funderat på att ta upp det du gjorde, nu slapp jag det.

Så skall ett skåp placeras. ( I detta fallet visade sig det tunga ekskåpet vara gjort av balsaträ och således ett falsarium!  :wink: ).

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 jul 2008 08:48

Sårad stolthet? Lite besvikelse snarare, tror gott om människor och ger dem alltid en chans, tyvärr visar det sig ofta att jag varit allt för godtrogen.

Filosofen är den som gläds när han blir överbevisad, då det på samma gång vittnar om att kunskapen ökat och ett falsarium undanröjts. Det är väl allombekant att vi lever i en historisk period av stor skepsis, och denna skepsis riktar sig främst mot språket och sanningen. Men slänger man ut babyn med badvattnet så hamnar man i sofistiken.

Samtidigt så tycks man, i brist på sanning och kött på benen, hela tiden vilja hänvisa till nåt slags IQ eller "geni" som skall stå som garant för att det man säger är riktigt. Som om man inbillade sig att orden blev sanna i kraft av detta. Så det är väl till att instämma med tråden själv - aktivera den logiska delen av hjärnan (som tyvärr råkar vara en något oriktig bild för det hela, men som likväl har sin poäng)!

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 04 jul 2008 09:59

Jo tack.. ja kom på det när jag sov också att vår diskussion var lite "svårkategoriserad" som diskussion i huvudtaget

Återgå till "Psykologi"