Är moral en klassfråga för morgondagen?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 19:31

Många frågor - inga svar!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:33

Pilatus skrev:Många frågor - inga svar!

That's ethics!
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 19:38

Algotezza skrev:En besläktad fråga: Vilken skillnad är det mellan etik och moral?

Jag tycker etik är värdelöst! :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:40

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:En besläktad fråga: Vilken skillnad är det mellan etik och moral?

Jag tycker etik är värdelöst! :D

Våffö då då?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 19:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?

Håller med dig om att det är viktigt hur moralen utvecklas. Kommer vi att vara likgiltiga för slaktmetoder, omskärelse, sena aborter, eutanasi, dopning, kroppsmodifierande operationer, fosforbomber mot skolor, att utpeka politiska motståndare till terrorister, att föda inseminerade barn där fadern är anonym etc?

Jag tror att många får ångest av att tänka på det, men jag tror inte heller att konsumtionssamhället kommer ta hand om oss när vi blir gamla...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?

Håller med dig om att det är viktigt hur moralen utvecklas. Kommer vi att vara likgiltiga för slaktmetoder, omskärelse, sena aborter, eutanasi, dopning, kroppsmodifierande operationer, fosforbomber mot skolor, att utpeka politiska motståndare till terrorister, att föda inseminerade barn där fadern är anonym etc?

Jag tror att många får ångest av att tänka på det, men jag tror inte heller att konsumtionssamhället kommer ta hand om oss när vi blir gamla...

Det kombinerade konsumtions- och återbrukssamhället löser "ta-hand-om"-frågan...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 19:50

Väderkvarn

Det måste vara propagandan som får oss att tro att människor för tusen år sedan inte kunde tänka. Alla politiker som vill få oss att tro att det är nu det gäller, makthavarna som ska vara så kompetenta och all teknik som nästan kan tänka åt oss. Man kan fråga sig om det är högre krav på människan av idag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:53

klorofyll skrev:Väderkvarn

Det måste vara propagandan som får oss att tro att människor för tusen år sedan inte kunde tänka. Alla politiker som vill få oss att tro att det är nu det gäller, makthavarna som ska vara så kompetenta och all teknik som nästan kan tänka åt oss. Man kan fråga sig om det är högre krav på människan av idag.

Innan skriften kom hade människan bättre inre minnesförmåga. Med allt minne i allt högre grad utanför oss har vi snart alla bara rudimentärt "guldfiskminne" kvar. Till slut sugs via upp av och i digitaliteten. Cyberia.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 20:07

Men ingen vet något om vad det goda är? Behövs inte etiken? Överlåter vi åt staten, jurister, olika ombudsmän och opinioner att tycka något om vilken fråga för dagen som är viktig att ha rätt åsikt om?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 20:12

Pilatus skrev:Men ingen vet något om vad det goda är? Behövs inte etiken? Överlåter vi åt staten, jurister, olika ombudsmän och opinioner att tycka något om vilken fråga för dagen som är viktig att ha rätt åsikt om?

Fråga ditt samvete. Skit i maktens personer och deras syn på etik!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 20:14

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Men ingen vet något om vad det goda är? Behövs inte etiken? Överlåter vi åt staten, jurister, olika ombudsmän och opinioner att tycka något om vilken fråga för dagen som är viktig att ha rätt åsikt om?

Men jag förväntar mig något litet mer än att försöka handla rätt i ett samhälle som verkar osäkert på vad som är det goda?
Moderator

Väderkvarn

Inläggav Väderkvarn » 01 okt 2014 20:21

klorofyll skrev:Väderkvarn

Nja nu var det väl överklassen på 1800-talet som glorifierade den ädle vilden som plundrade....
Och sen i svallvågorna av den moralen så dök Adolf Hitler upp.

Det där med moralisk klass
Det där är väl inget nytt. Det finns ju i indiska kastväsendet.
Brahminerna har högst status därför att de har högst moral.

"-Blanda aldrig in min familj" Tyder på moraliskt tänk!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 20:24

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:

Men jag förväntar mig något litet mer än att försöka handla rätt i ett samhälle som verkar osäkert på vad som är det goda?

Vad skulle det vara?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 20:41

Väderkvarn

Enligt mig så behöver inte den godaste klassen ha högst moral, den kan likaväl ha sämst moral. En morals höghet styrs, vad jag tror, bara av vilken status eller popularitet den för tillfället har.

Det jag skriver i den här tråden är jag inte säker på, jag skriver vad jag just nu tror och testar mina tankar.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 20:57

Tänk på något gott du har gjort för en annan människa idag, det spelar ingen som helst roll hur liten denna handling var från din sida, det kan t.ex. vara så att du lämnade plats åt en kvinna med barnvagn eller ringde upp och pratade med en släkting. Fortsätt att göra liknande handlingar imorgon. Ju mer du tänker på sådana här saker desto mer kommer det uppfylla dig av positiva tankar av glädje och desto mer kommer din nyvunna medkänsla resultera i att du ser ytterligare möjligheter att vara god. Det största steget är det första, att våga glädja sig åt det goda man faktiskt gjort idag.

Återgå till "Psykologi"