Hur bär sig svenskarna åt för att vara så skenheliga? Hur klarar de att förneka sin egen syndiga natur?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Kontakt:

Re: Hur bär sig svenskarna åt för att vara så skenheliga? Hur klarar de att förneka sin egen syndiga natur?

Inläggav Mlw » 26 jun 2025 05:29

Algotezza skrev:Jag tror inte på arvsynden. Jag kan erkänna min själs mörker men har inte det minsta förtroende för professionella svartrockar. Kyrkans representanter är ofta just skenheliga. Dem jag mött. Men jag har träffat en "vandringsman" som var ärlig och sann. Han led själv också.

Då tror du inte på vetenskapen. Enligt Steven Pinker visar forskningsresultat att den postmoderna uppfattningen om människans natur saknar vetenskapligt stöd, medan det finns anmärkningsvärda beröringspunkter mellan empirisk forskning och den kristna arvsyndsläran. Egenskaper som förbättrar överlevnaden förs vidare till nästa generation, oavsett om de är onda eller goda (jfr. "Ett oskrivet blad – och andra myter om människans natur", 2006, kap. 3).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Hur bär sig svenskarna åt för att vara så skenheliga? Hur klarar de att förneka sin egen syndiga natur?

Inläggav Algotezza » 26 jun 2025 06:01

Mlw skrev:
Algotezza skrev:Jag tror inte på arvsynden. Jag kan erkänna min själs mörker men har inte det minsta förtroende för professionella svartrockar. Kyrkans representanter är ofta just skenheliga. Dem jag mött. Men jag har träffat en "vandringsman" som var ärlig och sann. Han led själv också.

Då tror du inte på vetenskapen. Enligt Steven Pinker visar forskningsresultat att den postmoderna uppfattningen om människans natur saknar vetenskapligt stöd, medan det finns anmärkningsvärda beröringspunkter mellan empirisk forskning och den kristna arvsyndsläran ("Ett oskrivet blad – och andra myter om människans natur", 2006, kap. 3). Egenskaper som förbättrar överlevnaden förs vidare till nästa generation, oavsett om de är onda eller goda.

Arvsyndsläran är av religiös natur och förklaras religiöst. Jag förklarar individernas natur utifrån begreppen karma och reinkarnation.

Obs! Jag tror inte på postmodernismen. Men om det känns bekvämt för dig att sätta den stämpeln på mig, gör det, men det säger mer om dig och din bedömningsförmåga än om mig.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 jun 2025 08:34

Tror inte på synd. Det är att blicka bakåt. Bäst att skärpa till sig i stunden, då man kommer på att skärpa sig.

Av Hitlers avskedsbrev framgår det att han inte tyckte han uppträtt syndigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 02 jul 2025 19:56

Mlw skrev:I boken "Sacrifice And The Death Of Christ" (1975) säger Frances Margaret Young:

Som människor bär vi på en inneboende spänning mellan självbevarelsedrift och flockinstinkt, där gemenskapens behov kan överträffa våra egna. Denna spänning skapar personligheter kluvna mellan kärlek och hat, frid och aggression. En "integrerad personlighet" kan hantera denna spänning, men de flesta av oss lyckas bara delvis. Detta arv skapar, liksom vår miljö, ett samhälle av frustrerade och alienerade människor som är främmande både för varandra och sig själva. Hur kan en sådan analys av människans villkor förneka existensen av synd?

Vi försöker alltför ofta undertrycka vår medvetenhet om detta. I det moderna samhällets strävan efter respektabilitet förnekar vi våra aggressioner och flyr från vår skuld och otillräcklighet genom att låtsas att de inte existerar. Det finns en förväntan att vi alla ska ha en naturligt optimistisk och positiv syn på oss själva och livet, att vi utan ansträngning ska vara omtänksamma och självuppoffrande—det William James kallade de "en gång födda". Men många av oss vet innerst inne att detta bara är en fasad, en kuliss. Bakom den döljer sig inre strider mellan omtanke för andra och egenintresse, mellan kärlek och hat, mellan hopp och förtvivlan.

Till slut kan våra frustrationer och förbittring, vår skuld och otillräcklighet, vår oförmåga att möta oss själva eller livets krav, inte längre hållas tillbaka. Antingen bryter de fram i anfall av förtvivlan och irrationell ilska, eller så projiceras de omedvetet på andra som tycks hota vår trygghet, vilket vi såg i diskussionen om "syndabocken". Otrygghet föder fientlighet. Resultatet blir samhälleliga fördomar och terrorism, söndrade familjer, psykisk ohälsa och ibland självmord. Även om de flesta undviker sådana katastrofer finns tendensen där.

Helhet och integritet kan endast uppnås genom att erkänna, acceptera och konstruktivt hantera våra aggressiva och självcentrerade drifter. Om vi är realistiska inser vi snart människans oförmåga att skapa Utopia. Vi ser, både som individer och samhällsmedlemmar, vårt misslyckande att leva upp till de ideal om kärlek och rättvisa som vår kultur bekänner sig till.

I detta sammanhang blir Kristi offer relevant eftersom det konfronterar och accepterar denna situation. Det får oss att kliva ner från våra piedestaler av stolthet och självtillräcklighet, att erkänna vår otillräcklighet och djupet av vår synd och skuld, att se vårt behov av ånger. Efter denna ödmjukelse hanterar det problemet genom att erbjuda acceptans, villkorslös förlåtelse, genom att utplåna skulden och alienationen, genom att läka främlingskapet.

Detta är möjligt eftersom offret accepterade den tragiska situationen utan förbehåll och tömde dess fruktansvärda konsekvenser till sista droppen. Situationen varken undveks eller undertrycktes. Kalken varken avvisades eller överlämnades. Eftersom han accepterade den kan vi känna oss accepterade trots medvetenhet om skuld, trots att vi är oacceptabla. (s. 126-28)
Young drar slutsatsen att vi måste återupptäcka den symboliska innebörden i Kristi tragiska död som ett symboliskt och rituellt sätt att hantera skuld och synd, och därigenom finna befrielse.

Hur får vi bukt med små och stora problem?

En tro, en religion, som enar och inte splittrar.
Tillsamman som enhet med gemensam riktning.

Vad gör vi här, att förändra det kaotiska,
Att kunna konstruera och förverkliga.
Det funktionella som bär frukt att skörda.

Min bild av folk som väljer det lilla i det stora.
För att få en starkare sammanslutning och tillhörighet.

Positionera avsikter, genom handling och konsekvens, trots samhällets påbud om uppluckring.
Skapa samhällen i ett samhälle, utan att vara utanförskap.

Inte försvarbart att dämpa och underlåta sig fel åtgärder.
Låta varje riktning med sin bubbla få spira i full blomning.

Kraften finns, vad är rätta vägen att vandra?
Spejar hur det skissas och tecknas med det som komma skall.

Föreställer mig dig, likt mig, med ett splittrat samhälle som onyktert.
För mycket kohandel och kompromisser utan riktig handlingskraft.

Demokratins vagga och lika för alla, är det melodin.
Medans små samhällen växer fram med en annan vilja.

Vaelira, Selyra, Orionis, Maviro.

Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jul 2025 15:50

Anders skrev:Tror inte på synd. Det är att blicka bakåt. Bäst att skärpa till sig i stunden, då man kommer på att skärpa sig.

Av Hitlers avskedsbrev framgår det att han inte tyckte han uppträtt syndigt.

Hitler så sig som försynens eller ödets verktyg. Det han gjorde såg han som absolut nödvändigt.

Fördelen att tro på arvsynden är att man inte själv orsakat densamma och det enda som krävs är att erkänna sig som syndig och tro på Jesus så blir man syndfri och kommer till himlen.

Synd är en benägenhet att handla så att man fjärmar sig från Gud, om jag tolkar kristendomen rätt. Man missar målet: gudsrelationen. Men för dem som är ointresserade av en sådan relation, blir det väl inget problem att handla så att man fjärmar sig från en Gud man inte ens tror finns. Man förverkligar sig själv i stället och blir en rik influencer.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 16 jul 2025 17:16

Begreppet arvsynd härrör från Adams ohörsamhet.
Adams ohörsamhet har inga beröringspunkter med genetik.
Visa gärna att den har det!
Mlw skrev:

Då tror du inte på vetenskapen. Enligt Steven Pinker visar forskningsresultat att den postmoderna uppfattningen om människans natur saknar vetenskapligt stöd, medan det finns anmärkningsvärda beröringspunkter mellan empirisk forskning och den kristna arvsyndsläran. Egenskaper som förbättrar överlevnaden förs vidare till nästa generation, oavsett om de är onda eller goda (jfr. "Ett oskrivet blad – och andra myter om människans natur", 2006, kap. 3).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 jul 2025 17:22

Hubert skrev:Begreppet arvsynd härrör från Adams ohörsamhet.
Adams ohörsamhet har inga beröringspunkter med genetik.
Visa gärna att de har det!
Mlw skrev:

Troende söker med ljus och lykta efter minsta empiri som kan bekräfta urkunderna och tolkningarna av dem, även om det ibland blir rätt långsökt.

Sedan finns det ju dessutom sådana som finner "koder" i Bibeln...

Plus tolkningar av Uppenbarelsebokens utsagor som de troende menar "bekräftas" av det som sker idag.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jul 2025 09:53

Algotezza skrev:Sedan finns det ju dessutom sådana som finner "koder" i Bibeln...

Augustinus skriver om arvsynden.
Adam och Evas fördrivning ur paradiset är en berättelse om människans situation och moralens ursprung, vårt kunskapsbegär och vår frihet att fatta egna beslut, konsekvenser och ansvar för våra handlingar och insikten om vår dödlighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jul 2025 21:19

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Sedan finns det ju dessutom sådana som finner "koder" i Bibeln...

Adam och Evas fördrivning ur paradiset är en berättelse om människans situation och moralens ursprung, vårt kunskapsbegär och vår frihet att fatta egna beslut, konsekvenser och ansvar för våra handlingar och insikten om vår dödlighet.

Jag menar folk som räknar bokstäver och liknande för att få fram kodade budskap som döljer sig i texterna.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jul 2025 22:31

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Jag menar folk som räknar bokstäver och liknande för att få fram kodade budskap som döljer sig i texterna.

Kabbala, varje bokstav i hebreiskan har ett numeriskt värde varigenom man kan finna dolda betydelser, mönster och samband i bibeltexten.

Tree of Life, Medieval.jpg
Tree of Life, Medieval.jpg (76.2 KiB) Visad 3106 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jul 2025 06:08

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Augustinus skriver om arvsynden.

Kabbala, varje bokstav i hebreiskan har ett numeriskt värde varigenom man kan finna dolda betydelser, mönster och samband i bibeltexten.

Det lär ha gått förlorat vid översättning.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 jul 2025 08:53

Mlw, du beskriver inte ”Svenskar”, du beskriver akademiska svenskar av god familj, kanske … 10% av de svenskar som har alla farföräldrar födda i Sverige. En ytterst röststark men dock liten grupp av svenskarna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 24 jul 2025 09:58

Svepande anklagelser mot en folkgrupp liknar rasism
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jul 2025 11:36

David H skrev:Svepande anklagelser mot en folkgrupp liknar rasism

Precis!
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 24 jul 2025 16:48

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Augustinus skriver om arvsynden.

Ja, det strider mot all logik, men jag kan tro på vad som helst. I princip. Jag vill inte säga tyvärr men, vad är logik? Något som vill begränsa oss?

Återgå till "Psykologi"