Ensamhet, värde?

Moderator: Moderatorgruppen

Libertin

Inläggav Libertin » 04 okt 2006 23:57

Mohini skrev:den biologiska klockan tycker jag låter som en myt. skulle vi människor vara styrda av en biologisk klocka borde det vara ett bevis mot vår fria vilja... och den tror jag benhårt på.

Den är absolut ingen myt. Den biologiska klockan styr även vakenhet och sömn för flertalet djurarter.

Se följande länk för diverse teorier: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=591

Mohini skrev:det där om att söka pojkvän för att bryta sig fri från sin urfamilj får du gärna utveckla... jag kan eventuellt köpa det när det gäller den första kärleken, men när väl frigörelsen är etablerad, skulle man fortfarande söka partner av detta skäl...?

Nej. Är din frihet "etablerad" handlar det till stora delar om socialt beteende, att visa sig vara aktiv och sökande inom en särskild social nisch. Är den sociala nischen också etablerad så söker du efter en lämplig pappa till dina barn, med rätt utseende, fysik, status, etc. Alkohol kan däremot störa urskillningsprocessen, liksom desperation.

Mohini skrev:intressant tanke! även om vi i allmänhet mest umgås med människor inom samma socioekonomiska skikt är vi ju dock alla individer och borde kunna lära NÅGOT... om inte annat så hur vi inte vill ha det.

Ja, man kan spela teater tills man tröttnar eller tråkas ut; därefter blir skvallret en tillfällig lösning, som uppbyggnad till ett nytt scenario, med nya roller.

Mohini skrev:dock håller jag inte med om att ensamheten väljer en - snarast är det väl ofta så att TVÅSAMHETEN väljer en..?

Finns det något värre än desperat tvåsamhet?

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 05 okt 2006 03:46

den "biologiska klockan" kan kanske styra grundläggande behov som vakenhet och sömn, men knappast vårt val av yrke, partner etc. No no!

Libertin skrev:
Nej. Är din frihet "etablerad" handlar det till stora delar om socialt beteende, att visa sig vara aktiv och sökande inom en särskild social nisch. Är den sociala nischen också etablerad så söker du efter en lämplig pappa till dina barn, med rätt utseende, fysik, status, etc. Alkohol kan däremot störa urskillningsprocessen, liksom desperation.

jag håller med om att sökandet efter en partner är ett socialt beteende, men dock är detta inte ORSAKEN. vi söker inte för att vara sociala, men sedan kan kanske själva jakten ses som en social rit. ingen söker väl för sökandets skull? eller du menar att det alltid finns "baktankar"?
jag tycker att du verkar blanda ihop orsaker med bisaker. vi söker inte partner FÖR ATT bryta oss loss ur vår ursprungsfamilj, etablera oss som sociala varelser, få en viss status, få en framtida pappa till de framtida barnen - men visst kan detta ske parallellt. skulle vår partner enbart ha ett instrumentellt värde...?

Mohini skrev:
dock håller jag inte med om att ensamheten väljer en - snarast är det väl ofta så att TVÅSAMHETEN väljer en..?
Libertin skrev:
Finns det något värre än desperat tvåsamhet?

allt desperat beteende är ju ganska illa. dock var det inte så jag menade. jag menade helt enkelt att för att få ingå i en tvåsamhet måste man bli utvald, dvs. tvåsamheten väljer en. du kan inte välja tvåsamhet om ingen vill ingå den med dig... till skillnad från ensamhet, som du kan välja helt själv.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

Libertin

Inläggav Libertin » 06 okt 2006 03:38

Mohini skrev:den "biologiska klockan" kan kanske styra grundläggande behov som vakenhet och sömn, men knappast vårt val av yrke, partner etc. No no!

Yrke och partner beror av helt andra orsaker.
Genetiskt betingas vi människor olika, så vi föds med en determinerad potential (Forrest Gump/Göran Persson var för dum för att bli socionom, men använde sin röststyrka och kroppshydda för att kompensera sitt mindervärde och blev en historisk politiker, eller var det pingisspelare?).

Ditt val av partner beror helt och fullt på din fadersrelation, och ju starkare band som funnits mellan er, desto större är sannolikheten att din blivande partner är en kopia av honom.

Mohini skrev: jag håller med om att sökandet efter en partner är ett socialt beteende, men dock är detta inte ORSAKEN. vi söker inte för att vara sociala, men sedan kan kanske själva jakten ses som en social rit. ingen söker väl för sökandets skull? eller du menar att det alltid finns "baktankar"?

Orsaken i sig är både biologisk och psykologisk: dina naturliga och subjektiva begär behöver en social plattform. När du väl insett detta växer cynismen fram och om du nått en ålder då du över allt annat vill ha barn, men inte finner någon lämplig pappa, så söker du ett "instrument".

Mohini skrev:allt desperat beteende är ju ganska illa. dock var det inte så jag menade. jag menade helt enkelt att för att få ingå i en tvåsamhet måste man bli utvald, dvs. tvåsamheten väljer en. du kan inte välja tvåsamhet om ingen vill ingå den med dig... till skillnad från ensamhet, som du kan välja helt själv.

Jag anser däremot att ensamheten är precis lika omöjlig att välja självmant som tvåsamheten. I konkret existentiell mening är vi alla ensamma och evigt övergivna, men ur ett socialt perspektiv är det en omöjlighet såvida du inte uppfyller några av de krav jag nämnde tidigare i tråden (sexuell störning, patologisk narcissism, sociopati, etc.).

Hur ensam är du när telefonen ringer, mejlen fylls med meddelanden eller när någon knackar dörr och för tredje gången i rad frågar om du vill festa i helgen? Du är inte ensam så länge du avböjer sällskap; timeout, är ordet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 okt 2006 15:25

Mohini skrev:JR AUK skrev:
Ensamhet har inget intrinsikalt värde men väl det man ofta gör i sin ensamhet.
Introspektivt skådande.
Klarlägg dina ställningstaganden och vanföreställningar och du lär känna dig själv. Efter det har du bättre odds att finna någon som inte tar av din tid utan bara tillför.

intressant tanke! "men väl det man ofta gör i sin ensamhet" - jag undrar om det finns saker som man _måste_ vara ensam för att göra? eller kan man lära känna sig själv och "titta inåt" lika väl i sällskap med andra..?

Självfallet kan man göra det med andra, det är väl gruppterapins ide; att genom andra tränga genom blockeringar och medvetandegöra sig.

Att vara ensam är ju inte en fysisk belägenhet utan snarare en psykisk.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Katana

Re: Ensamhet, värde?

Inläggav Katana » 08 okt 2006 19:52

Klipp

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 okt 2006 20:51

Katana skrev:
Mohini skrev:Därför har jag börjat reflektera över det här med ensamhet. Har ensamhet ett intrinsikalt värde, är det bra att vara ensam bara för att? Eller har det ett instrumentellt värde, då det kan vara bra för att man får tid att känna efter - vem är jag, vad vill jag, hur vill jag tillbringa min tid?

Eller är ensamhet inte speciellt bra alls? Det som jag också märkte i somras var att mitt eget sällskap blev ganska tråkigt... efter ett tag. I samspelet med andra utvecklas man ju också och lär känna nya sidor av sig själv.

Vad tycker ni andra...?

asså dethär med ensamhet handlar inte enbart om att ha trist eller kul utan även om man klarar sig själv. och det kan ju vara bra att få reda på hur pass man pallar ensam även utan möjligheter. kan vara en fördel att tänja sina inre gränser kanske ? i övr är det väl i längden inte bra för hälsan för visst är människan en social varelse som behöver lite feedback å stimuli även av det POSITIVA slaget. finns eg. mkt att säga om saken..
det handlar mkt om vad man är för typ av människa om man klarar av och om det är bra att vara själv. bjäbb bjäbb bjäbb
(sorry sjuk - förkyld orkar tyvär verkligen inte tänka på HUR jag skriver)

Första höstförkylningen? Mycket skräp i omlopp i luften numera, efter valet. Är det reinfeldt-effekten? Man får vara försiktig i umgänget med andra. Om nu ensamhet hjälper en att komma bort från smittkällorna.

Sköt om dig! Sitt inte i drag! Drick lite buljong!

Men framför allt: Bli frisk!

PS Hur är det med katten?

A
Algotezza aka Algotezza

Katana

Inläggav Katana » 08 okt 2006 21:00

Klipp

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 okt 2006 21:03

Katana skrev:Ja haft överskott av antikroppar, värsta armén så jag har kommit undan i decennier (ett år då) tills idag. Undrar just vad som hjälper EMOT förkylningen då kroppen gjort sitt. Buljong ? Kyckling eller grönsak eller vad ? Låter äckligt men låt gå...

Katten har symptom, skall undersökas den 17.e för föga 1200 spänn å i värsta fall oppereras för 10.000. Orkar verkliiigen inte tänka på d nu. Is i maggropen, feber i kroppen å damm i plånboken. Hon har iaf inte ont !!

Ngn. som har lite pengar över ??? Lukas kanske !!?  :D

Fan nu klampa du in på mitt PRIVATLIV ju.

Själv då ??????

Fan va jag önskade mig ha en lap. fast budgetvarianten är att ha sängen vid datorn... LUUUUkas !!!

För tillfället frisk nog att jobba. Katten också frisk, liksom resten av familjen.

Sorry att jag klampade in. Klampar ut igen... :oops:

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"