Mohini skrev:den biologiska klockan tycker jag låter som en myt. skulle vi människor vara styrda av en biologisk klocka borde det vara ett bevis mot vår fria vilja... och den tror jag benhårt på.
Den är absolut ingen myt. Den biologiska klockan styr även vakenhet och sömn för flertalet djurarter.
Se följande länk för diverse teorier: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=591
Mohini skrev:det där om att söka pojkvän för att bryta sig fri från sin urfamilj får du gärna utveckla... jag kan eventuellt köpa det när det gäller den första kärleken, men när väl frigörelsen är etablerad, skulle man fortfarande söka partner av detta skäl...?
Nej. Är din frihet "etablerad" handlar det till stora delar om socialt beteende, att visa sig vara aktiv och sökande inom en särskild social nisch. Är den sociala nischen också etablerad så söker du efter en lämplig pappa till dina barn, med rätt utseende, fysik, status, etc. Alkohol kan däremot störa urskillningsprocessen, liksom desperation.
Mohini skrev:intressant tanke! även om vi i allmänhet mest umgås med människor inom samma socioekonomiska skikt är vi ju dock alla individer och borde kunna lära NÅGOT... om inte annat så hur vi inte vill ha det.
Ja, man kan spela teater tills man tröttnar eller tråkas ut; därefter blir skvallret en tillfällig lösning, som uppbyggnad till ett nytt scenario, med nya roller.
Mohini skrev:dock håller jag inte med om att ensamheten väljer en - snarast är det väl ofta så att TVÅSAMHETEN väljer en..?
Finns det något värre än desperat tvåsamhet?