Tokig? Breivik har rätt!

Moderator: Moderatorgruppen

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 23 apr 2012 20:50

Det finns ett behov av väckelserörelse, rent allmänt sett. Så att vi skärper till oss och gör vår värld bra. Vidare är icke-muslimska män pressade av Islams struktur för växt. Muslimska män gynnas av Islam vad gäller fortplantning på grund av Islams mycket tydliga könssegregering. Detta är vad islamofobin handlar om till 95 %. Breiviks handlande känns för mig rätt så otillräkneligt i detta mitt perspektiv. Förvisso har jag aldrig varit så inne på gamla kristna hjältar/exploatörer (beroende på vem som ser på saken). Men jag tror mer på att odla sin trädgård, jag menar som infödd svensk har vi så mycket fördelar samtidigt. Bättre då att förvalta detta vårt försprång och resa oss samman i mer samhällsuppbyggande konstruktivitet.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 24 apr 2012 22:22

Så till frågan om jag ser att den muslimska invandringen, tillåten på grund av socialdemokratins makthavande i mångt och mycket skadar oss i vår svenska ursprungskultur. Och ja, jag tror faktiskt det, men till en bråkdel av vad reklamfinansierad media skadar oss. Vidare, vill jag då eftersom jag ser att vi bär börda av muslimsk invandring införa kraftiga åtgärder för att minska den? Nej, jag vill nog snarare att vi blir bättre på att sjunga och spela svensk kulturkonservativ musik samtidigt som muslimmiljöerna spelar sin, dvs sufism etc. Men vad kan jag påverka? Mindre än vad Breivik har gjort och ändå så är världen så obestämbar att vare sig jag, Breivik eller någon annan kan räkna ut och styra vad våra handlingar får för konsekvenser i ett större perspektiv. Kanske Breivik har en bättre förmåga än mig där, men hallå om att snacka 80 år fram i tiden. Lika svårt att förutspå något om detta som att förutspå vädret. Så mitt i detta skickar han hundratals personer in i ett svart hål av smärta.

haakon

Inläggav haakon » 28 apr 2012 00:06

Breivik är enligt min mening otvivelaktigt sjuk. Att man som medmänniska klarar av att avhumanisera ~90 oskyldiga ungdomar och därefter avrätta dessa utan det minsta tvivel eller empatisk förmåga tyder ju på att någonting inte står rätt till. Vi är inte varken evolutionärt betingande eller miljömässigt konstruerade till att genomföra detta, utan en allvarlig störning.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 apr 2012 00:40

haakon skrev:Breivik är enligt min mening otvivelaktigt sjuk. Att man som medmänniska klarar av att avhumanisera ~90 oskyldiga ungdomar och därefter avrätta dessa utan det minsta tvivel eller empatisk förmåga tyder ju på att någonting inte står rätt till. Vi är inte varken evolutionärt betingande eller miljömässigt konstruerade till att genomföra detta, utan en allvarlig störning.

Ja, visst är det sjukt, men läs följande länkar och säg mig om inte det också är sjukt.

1: Avancerat skatteupplägg
http://svt.se/2.22620/1.2787905/sandvik ... jardavdrag

2: Miljonfallskärm till SÄS-chef
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5085207

3: Självmordshot
http://svt.se/2.22620/1.2787724/fler_sj ... t_f-kassan

4: Övergreppen liknar Ondskan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14747713.ab

1, 2, 3 och 4 kan alla kopplas till dem som styr i samhället, tidigare elever som gått på till exempel Sigtuna
och liknande internat och läroverk som idag sitter och styr som politiska högdjur, chefer i styrelser, bolag,
myndigheter. De har alla betett sig som penalistiska svin och matats med sjuka ideal, dessutom undgått
straff fast de egentligen precis som i länk 4 borde ha häktats redan som tonåringar.

Cyniskt, länk 3, försäkringskassans personal får stöd för att slippa känna ångest över sina beslut.
Sjukt, länk 2, chefer som kvitterar ut miljoner samtidigt som sjukvården gör besparingar på löner
och antal vårdplatser.
Sinnessjukast av allt är de avancerade skatteupplägg som innebär att staten går miste om miljarder som
kunde ha gått till välfärd så att vi hade sluppit samhällsklyftorna som ger näring åt typer som Breivik,
vem bär ansvaret för denna "sinnesjukdom"?

Hamburgerkingmentalitet mot hummermentalitet
Med facit i hand och i en jämförelse mellan det rika Norge och det skuldtyngda Sverige, så borde vi redan
haft 10 liknande dåd i vårt land, men här har dessa "galningar" varken råd med konstgödsel eller en egen
gård och de kan absolut inte låna några pengar, så istället får de nöja sig med att skjuta ihjäl varandra på
någon bakgård i en förort samtidigt som de som skapat problemen lugnt vräker på mer glidmedel på sina
skinnlösa ollon.

haakon

Inläggav haakon » 28 apr 2012 01:27

Zokrates skrev:
haakon skrev:Breivik är enligt min mening otvivelaktigt sjuk. Att man som medmänniska klarar av att avhumanisera ~90 oskyldiga ungdomar och därefter avrätta dessa utan det minsta tvivel eller empatisk förmåga tyder ju på att någonting inte står rätt till. Vi är inte varken evolutionärt betingande eller miljömässigt konstruerade till att genomföra detta, utan en allvarlig störning.

Ja, visst är det sjukt, men läs följande länkar och säg mig om inte det också är sjukt.

1: Avancerat skatteupplägg
http://svt.se/2.22620/1.2787905/sandvik ... jardavdrag

2: Miljonfallskärm till SÄS-chef
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5085207

3: Självmordshot
http://svt.se/2.22620/1.2787724/fler_sj ... t_f-kassan

4: Övergreppen liknar Ondskan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14747713.ab

1, 2, 3 och 4 kan alla kopplas till dem som styr i samhället, tidigare elever som gått på till exempel Sigtuna
och liknande internat och läroverk som idag sitter och styr som politiska högdjur, chefer i styrelser, bolag,
myndigheter. De har alla betett sig som penalistiska svin och matats med sjuka ideal, dessutom undgått
straff fast de egentligen precis som i länk 4 borde ha häktats redan som tonåringar.

Cyniskt, länk 3, försäkringskassans personal får stöd för att slippa känna ångest över sina beslut.
Sjukt, länk 2, chefer som kvitterar ut miljoner samtidigt som sjukvården gör besparingar på löner
och antal vårdplatser.
Sinnessjukast av allt är de avancerade skatteupplägg som innebär att staten går miste om miljarder som
kunde ha gått till välfärd så att vi hade sluppit samhällsklyftorna som ger näring åt typer som Breivik,
vem bär ansvaret för denna "sinnesjukdom"?

Hamburgerkingmentalitet mot hummermentalitet
Med facit i hand och i en jämförelse mellan det rika Norge och det skuldtyngda Sverige, så borde vi redan
haft 10 liknande dåd i vårt land, men här har dessa "galningar" varken råd med konstgödsel eller en egen
gård och de kan absolut inte låna några pengar, så istället får de nöja sig med att skjuta ihjäl varandra på
någon bakgård i en förort samtidigt som de som skapat problemen lugnt vräker på mer glidmedel på sina
skinnlösa ollon.

Det är onekligen riktigt sjukt det också. Att F-kassans självmordshot/hot om att skada sig själv hade ökat så förbannat på bara 5 år säger en hel del om regeringens mentalitet.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 apr 2012 02:00

Felet är väl att vi har för många lättmanipulerade idioter som delar åsikter med Breivik och ser Islam
som vårt största samhällshot, en god liknelse är en person som mödosamt klämmer ut en finne på hakan,
men skiter i den gigantiska varbölden som sliter sönder arslet.

Förmodligen tycker muslimhatarna att dessa landsförrädarna är ett bättre alternativ, men de borde
kläs av nakna, doppas i olja och rullas runt i fjädrar och därefter steglas, vad fan är det för jävla as
vi har som chefer??? Fan, det var längesedan jag totaläcklades så mycket över hur vanskapta de är,
visar han ånger, inte det minsta. Dessa typer är en av orsakerna till de problem vi har i samhället,
kanske till och med den största. Hela koncernledningar bör bytas ut, sådant går bara om vi byter
inriktning inom politiken, inga mer broilers tack.

<object width="416" height="258"><param name="movie" value="http://svt.se/embededflash/2787990/play.swf"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><param name="allowfullscreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="sameDomain"></param><embed src="http://svt.se/embededflash/2787990/play.swf" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="sameDomain" width="416" height="258"></embed></object>

Ok, nu när ni som orkar bry er om SVERIGE har sett den, stegling kanske var lite för mycket av
önsketänkande, men om vi hade haft en fungerande rättsstat så hade det aldrig varit frågan om
en skattetvist, det hade handlat om åtal för bedrägeri, hela styrelsen samt rådgivare mm. hade
gripits, åtalats och redan varit dömda till skyhöga böter och långa fängelsestraff, men tyvärr,
så länge de med stora aktieposter gynnas så är det fritt fram att förskingra från staten, läs folket.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 28 apr 2012 22:26

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/fY3dS0fbjeM" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 apr 2012 22:37

De visar i varje fall känslor, när företagen blåser Sverige på skatter motsvarande
en femtedel av statsskulden, 250 miljarder på några år, så sitter både journalister,
vanligt folk stumma av beundran inför deras förslagenhet, i kölvattnet av detta
far en galning som Breivik fram, visserligen i Norge, men herregud om du visste
något om hur dessa ägarstrukturer såg ut, så skulle även du fatta varför,
Breivik är sinnessjuk, kriminalitet bland invandrare rasar i höjden liksom kostnaden
för flyktingpolitiken, samtidigt som pengarna som skulle ha kunnat lösa detta utan
minsta motstånd har förskingrats av grupper som skyddas av ett övervakningssystem
endast riktat mot de utslagna, ett löjets skimmer sprider sig över samhället, ruttet!

Det spelar ingen roll  vilken tråd jag skriver i, svaren, debatten uteblir, det läses av en
handfull som inte ens har vett att argumentera för eller emot, när det väl kommer ett svar
så är det oftast som goddag yxskaft, eller varför "gnäller" du? En massiv hjärntvätt som en
dag måste ta slut, om vi ens skall kunna tro på en bättre humanare framtid, eller värld!

Börjar fundera på om det inte redan burit frukt, få svenskarna att inte fatta skillnaden på
en melon, en miljon och en miljard, nya röstande nötter på G!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svens ... 117183.svd

Undrar allvarligt vad ett gäng på 15 psykologer skulle ställa för diagnos på styrelseordförande för SandvikenAB?
Majoriteten av det svenska folket lider av mindervärdeskomplex, de styrande av storhetsvansinne, två sidor
av samma mynt, vi styrs ofelbart av idioter, indirekt via demokratin och direkt genom de folkvalda!
Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 apr 2012 02:17

Zokrates skrev:Det spelar ingen roll  vilken tråd jag skriver i, svaren, debatten uteblir, det läses av en
handfull som inte ens har vett att argumentera för eller emot, när det väl kommer ett svar
så är det oftast som goddag yxskaft, eller varför "gnäller" du?

Det kanske finns andra fora som kanske passar bättre och vill diskutera frågor som du är intresserad av.
Exempelvis någon av news-grupperna, t ex swnet.politik

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2012 02:31

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Det spelar ingen roll  vilken tråd jag skriver i, svaren, debatten uteblir, det läses av en
så är det oftast som goddag yxskaft, eller varför "gnäller" du?

Det kanske finns andra fora som kanske passar bättre och vill diskutera frågor som du är intresserad av.
Exempelvis någon av news-grupperna, t ex swnet.politik

Jaha, så inte heller du hade något att kommentera angående det jag hittillls framfört ovan
mer än att hänvisa till ett annat forum.

Pilatus, varför skriver du här överhuvudtaget då du inte framför något eget alls, kan du ens
tänka, dra slutsatser, eller handlar allt bara om att citera vad andra filosofer etc. framfört?
..........................................................................................................................varför
skriver du inte det du anser, försvarar att det är rätt med korruption, skattesmitning, social
utslagning, för det är ju det du så uppenbart stödjer så ge mig nu din motivering till varför
det är rätt, eller knip käft och dra själv till tråden du hänvisade till.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 apr 2012 02:54

Zokrates skrev:Jaha, så inte heller du hade något att kommentera angående det jag hittillls framfört ovan

Nej, jag har inga kommentarer till dina politiska spekulationer. Kanske är de inte så intressanta här. Filosofiforum har ju ett speciellt index för politik. Pröva där! :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2012 03:08

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Jaha, så inte heller du hade något att kommentera angående det jag hittillls framfört ovan

Nej, jag har inga kommentarer till dina politiska spekulationer. Kanske är de inte så intressanta här. Filosofiforum har ju ett speciellt index för politik. Pröva där! :roll:

Nja, detta är tråden för psykologi, här ställdes frågan om massmördaren Breivik är sinnesjuk eller ej,
men ett sjukt samhälle skapar sjuka individer och det jag kastat in är helt berättigat.

Vad som är intressant är hur människor som du resonerar, just ur ett psykologiskt plan, dvs. hur
rättfärdigar du kriminalitet som leder till att sådana som Breivik tar form, är det värdet på din
aktieportfölj som avgör, eller vad? ( kom inte och säg att du inte har en sådan).

Vilka dominoeffekter leder fram till ett visst samhälle, går det ens att diskutera vettigt utan att det
nedvärderas som spekulationer? Det finns i huvudsak tre sätt att bemöta det som sker, hålla med,
säga emot, eller skita i vilket.

Exempel på psykologi som har sin grund i politiska beslut, det är alltså både politik och psykologi.
"-Vår studie är visserligen liten, men resultaten är ändå så tydliga att vi kan avvisa alla påståenden om att barnen simulerat sina symtom.
Förändrade halter av olika så kallade steroidhormoner är inte något som kan simuleras fram, säger Jonas Bergquist, professor i analytisk
kemi och neurokemi vid Uppsala universitet till UNT."
http://svt.se/2.22620/1.2788397/forskar ... erade_inte

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2012 07:20

haakon skrev:Det är onekligen riktigt sjukt det också. Att F-kassans självmordshot/hot om att skada sig själv hade ökat så förbannat på bara 5 år säger en hel del om regeringens mentalitet.

Det är så med psykopater, ju mer de lär sig om människan desto bättre blir de på att manipulera henne,
jag antar att Stalin var rätt insatt i människans psyke och samtidigt en av de värsta massmördarna som
funnits, det bara är så, dessa galningar har inga moraliska spärrar alls, belästa dårar finns det alltså gott om
men Anders Borg däremot tillhör endast undantaget som bekräftar regeln, han hade en etta i matte, fan,
det är närapå ett sämre resultat än om man bara chansar hej vilt på prov, sicka blådårar.

Det räcker med att 77 personer tar livet av sig på grund av kraftigt försämrade levnadsvillkor, så är regeringen
värre än Breivik i antalet dödsoffer, att det handlar om självmord istället för kulor och granater är detaljen
som utgör skillnaden mellan social ingenjörskonst och galenskap.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 apr 2012 11:51

Min tur!

Ur sitt eget perspektiv så har han rätt.
Han är även klok enligt sig själv.
En annan behöver inte dela hans uppfattningar,
men utifrån dessa hans egna uppfattningar så är han även frisk.

Det som gäller Breivik gäller även många andra människor
- man bara har rätt, man har inte missuppfattat samhället,
att andra har andra uppfattningar än en själv innebär att
det är de andras uppfattningar som är fel.

Breivik kan inte ta till sig uppfattningar som strider mot sina egna,
hans egna uppfattningar är så viktiga för honom att kan tillåta sig att
ta livet ifrån meningsmotståndare.

Utifrån föreställningen att det är rätt att döda meningsmotståndare
för att på så sätt besegra de, och att någon annan form av kommunikation
inte behövs när meningsmotståndaren en gång identifierats...
så är Breivik frisk.

Många människor har den synen på sin omvärld,
och många politiska/religösa och statsterritoriella
organisationer lever ut just denna föreställning mot människorna,
både innanför och utanför just den egna bubblan.

Man tror helt enkelt inte på att människor har lika värde,
egentligen medger man inte människornas liv något värde alls
annat än som spelpjäser - de som är med, eller emot, eller är i vägen,
eller kan manipuleras, eller är nollor.

Människoproblem löses genom att man dödar.

Den som är villig att döda för att uppnå sina mål får tillfälligt
en automatisk fördel gentemot de som inte är villiga att göra,
tills den personen/persongruppen stoppas.

Dessvärre ser världen ut så som den på grund av att många av dessa illgärningsmän
ej stoppades - de nådde sina tillfälliga mål, och det enda de är
rädda för är att åka fast, och de har inga skrupler inför att döda fler människor
bara för att inte åka fast.

Då en sådan grupp representerar ett regim så kontrollerar man även media,
och media beskriver regimen i positiva ordalag,
samt regimens särskilt utvalda fiender som skurkar eller förrädare.

Att klassa vissa beteenden som sjuka, när det egentligen är fråga om strategier
är som klassa vissa strategier som sjuka.

Tron på en överhet, en god eller ond sådan kan vara sjukklassad av någon.
Tron på den egne moraliske överlägsenheten kan vara sjukklassad av någon.
Tron på oövervinnerlighet är kan vara sjuklassad av någon.

Någon tycker något om någonting, sympatiserar, rycks med, vill vara med.
Någon annan vill motverkar en föreställning, tror sig ha en bättre att komma med.

Jag håller inte med om att han inte kan vara galen för att han kunde planera.
Skulle spontanitet vara ett teckan på att man är sjuk?
Skulle huruvida jag grubblat och fantiserat över dådet i åratal innan jag verkställde gör mig friskare
än om jag bara hunnit tänka tanken i en sekund innan jag utförde det?

Galen betyder att det är inte normal,
i en annan tråd kom man mer eller mindre fram till att normalitet
var en politsk värdering, därmed är även galenskap det.

Det som anses friskt idag kan anses sjukt imorgen, och tvärtom.

Du som kommit så här långt har gjort dig förtjänt till lite avkoppling,
jag sökte efter hur_galen_är_du? och hittade följande quiz:
http://quiz.passagen.se/showQuiz.do?id=2533
svarade seriöst och fick resultat: Helt ofarlig är du inte, men ingen match för en baby.
Nå, testet kanske inte är så seriöst, kanske även bubbelmänniskan Breivik skulle fått samma
(i hans fall felaktiga) resultat, hans utvalda fiender verkar saknas i den.

Galen målsättning,
galen metod,
men gärningsmannen kan inte vara galen eftersom
galenskap inte existerar annat än i dennes betraktares sinne?

Målsättningen: egen berömmelse, och försöket att frysa samhället i det tillståndet som
just han minns hur det var när han växte upp i det, och att förkasta att allt förandras
- Norge för hundra år sen är inte vad Norge kommer att vara om hundra år.

Metoden: explosioner - nå, vilken kille gillar inte explosioner?
Att sen folk råkar dö gör det ju det hela bara mera dramatiskt,
mera betydelsfullt, själva budskapet ges mera betydelse eftersom  det levrerats
med sådan eftertryck.
Bara man skriker så blir ens ord hörde och budkapet når in i märgen.

För mig gäller dock snarare att om jag ser någon som skriker så slår det lock för öronen,
och jag ser bara en gaphals. Han har inte tillfört något vettigt.

Ni som uppfattar muslimer som ett hot tycker jag ska ställa er denna fråga:
Vem är det som vill få kristna och muslimer att slåss?
Ett tips: det är inte kristna eller muslimer, de tror ju faktiskt på Jesus.
Vem står bakom hetset?

Breivik nappade på erbjudandet, och somliga kommer att nappa på Breivik,
precis så som han önskar det, och det behövs inte många copycats för att det ska bli kaos.

Detta är terrorism, enligt min definition för dagen: att försöka sprida skräck,
att få gemene man att tvivla på samhällsordningen.

Vi får se hur det går, ska man vara optimistisk eller pessimistik?
Jag tycker man bör vara uppmärksam och inte tro på allt som förmedlas.

I det demokratiska samhället kan det vara den som presenterar den lättast begripliga,
den mest tilltalande lögnen som ror hem segern för dagen.

Demokratins svaghet kanske är, att de förhållande lättlurade alltid är i majoritet,
och det är de som ska smickras, adresseras med en tillrättalagd verklighetshetsbeskrivning.

Kan vi lita på att de mindre lättlurade lyckas motverka osanningen,
när dessa sannoliken inte står på samma sida av sanningen allihopa?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 apr 2012 11:53

Zokrates skrev:Nja, detta är tråden för psykologi, här ställdes frågan om massmördaren Breivik är sinnesjuk eller ej,
men ett sjukt samhälle skapar sjuka individer och det jag kastat in är helt berättigat.

Det finns åtskilligt med information om Anders Behring Breiviks uppväxt och bakgrund. Det förefaller lämpligt att fokus är inställt på att försöka förstå Breiviks uppväxt och personliga mognad. Vad är den primära orsaken till att Breivik förlorar de mentala spärrar vi normalt har mot att skada andra individer? Det finns naturligtvis en politisk sida i hans utveckling, men det kan knappast förklara att en person utvecklas till en massmördare, kapabel att skjuta ihjäl 69 personer, de flesta tonåringar.

Återgå till "Psykologi"