Kan vi greppa detta?
Moderator: Moderatorgruppen
Kan vi greppa detta?
Att något är mentalt greppbart bortom den omedelbara upplevelsen innebär att det är förpackat i mentalt gripbara enheter, dvs att det genom någon typ av verksamhet, distansering, genomgått en omvandlingsprocess. Att göra mentalt gripbart är att inordna under regler. Leibniz gjorde upptäckten att varje punktmängd, oavsett under vilken slump den uppkommit, alltid med matematik låter sig ordnads enligt någon regel. Hur kaotisk och slumpartad verkligheten än uppträder här och nu visar den sig likväl, om avståndet blir tillräckligt stort, kunna reduceras till något fattbart. Tesen kan alltså löst sammanfattas med att problemet med greppbarhet är omvänt proportionellt mot avståndet. Ju närmare ju mer komplext. Jämför med makro och mikrokosmos och det slumpartade sätt på vilket mikrokosmos tycks uppträda. En annan och kanske bättre jämförelse kan göras med de medeltida begreppen celest och sublunär. Den celesta gudomliga sfären som exempel på matematik och rena idéer och den sublunära sfären, människans sfär, notoriskt utsatt för Fru Fortunas nycker.
- freddemalte
Kan vi greppa detta?
Vertumnus skrev:Att något är mentalt greppbart bortom den omedelbara upplevelsen innebär att det är förpackat i mentalt gripbara enheter, dvs att det genom någon typ av verksamhet, distansering, genomgått en omvandlingsprocess. Att göra mentalt gripbart är att inordna under regler. Leibniz gjorde upptäckten att varje punktmängd, oavsett under vilken slump den uppkommit, alltid med matematik låter sig ordnads enligt någon regel. Hur kaotisk och slumpartad verkligheten än uppträder här och nu visar den sig likväl, om avståndet blir tillräckligt stort, kunna reduceras till något fattbart. Tesen kan alltså löst sammanfattas med att problemet med greppbarhet är omvänt proportionellt mot avståndet. Ju närmare ju mer komplext. Jämför med makro och mikrokosmos och det slumpartade sätt på vilket mikrokosmos tycks uppträda. En annan och kanske bättre jämförelse kan göras med de medeltida begreppen celest och sublunär. Den celesta gudomliga sfären som exempel på matematik och rena idéer och den sublunära sfären, människans sfär, notoriskt utsatt för Fru Fortunas nycker.
Hej Vertumnus
Stort tack för ditt givande och spännande svar! Detta ska jag fundera på och återkommer om jag har något extra att fråga eller tillägga. Det verkar fullt rimligt att se det på det sätt som du beskriver det - dvs att man måste förpacka det som ska "förstås" på ett begripligt sätt för att kunna hantera och representera det i det egna medvetandet. Frågan blir ju då om vår förpackningar stämmer något sånär med det vi antar existerar som en objektiv verklighet?
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Kan vi greppa detta?
hundra år, det låter väldigt långt,
36 500 dagar, det låter ganska långt
5214 fredagskvällar, det låter mindre långt
ett långt och lyckligt liv, det låter kort
det krävs nog stor kärlek för att greppa den där galaxen,
- freddemalte
Kan vi greppa detta?
klorofyll skrev:hundra år, det låter väldigt långt,
Hej klorofyll
Jag är inte direkt någon stor lyrikkonsument men det där var banne mig en riktigt bra dikt!
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."