Hur ser du på en buse?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv

Hur ser du på en buse?

Inläggav Rotkiv » 01 dec 2012 04:01

Zokrates skrev:
Rotkiv skrev:Lite läskigt att diskutera psykopater ur ett rent teoretiskt perspektiv. Ni som diskuterar detta, har ni varit i kontakt med en psykopat? Om ni nu gör det kan ni beskriva lite kort hur ni kände er efter att ni spenderat tid med denna person?

Om ni inte kan beskriva känslan då har ni med största sannolikhet inte träffat en psykopat. Då bli ämnet "psykopat" lika intressant som SD.

Nog har jag träffat på psykopater allt, men ditt resonemang 'är lite läskigt, vad sägs om en variant på det?
: Ingen idé att diskutera mördare om man inte själv blivit mördad!

visst, rätten är allas att diskutera fritt. De som argumenterar "så här är det" och applicerar detta på andra i sin omgivning och därefter dömer. Känner vi igen scenariot.

Problemet är inte att diskutera mördaren utan mer vem som kommer begå nästa mord. Det blir fel och lite läskigt. Skulle ni rösta SD så skulle de få arsenal och jag vara rädd.

Det är en fråga som de som är utbildade till och med har svårt att få grepp om. Då är det mer magkänsla som får gälla för varje enskild individ.

Användarvisningsbild
Zokrates

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 01 dec 2012 04:21

Att spekulera om vem som begår nästa mord är nog inte så enkelt även om vi utgår från följande kriterier,
ekonomiska, psykologiska, patologiska.
Ekonomiska motiv är nog vanligare i kriminella kretsar, varpå de som ej är med i sådana grupper ytterst sällan
skulle mörda någon på grund av pengar eller en skuld.
Psykologiska motiv hänger inte bara ihop med psykiska sjukdomar, utan omfattar även kulturella uppfattningar om
rätt och fel, varpå hederskulturer kommer in i bilden och därtill är inte steget långt till sex och kärlek.
Patologiska orsaker är en ofta underskattad faktor men det finns många kroppsliga sjukdomar som kan skapa
negativa förändringar i beteendet såsom t.ex humörsvängningar och aggresivitet.

Vi skulle kunna sammanfatta det hela till riskfaktorer varav man då kan tillhöra en grupp med högre riskfaktor,
såsom exempelvis en kriminell man från Afghanistan som misstänker att hans fru har varit otrogen, chansen att
denne skulle begå ett mord skulle kunna anses som oerhört stor.

Vad gäller SD skulle majoriteten frukta ett sådant styre, grottmänniskor är förmodligen inte mycket bättre än
mannen i mitt exempel.

Rotkiv

Hur ser du på en buse?

Inläggav Rotkiv » 01 dec 2012 04:44

Zokrates skrev:Att spekulera om vem som begår nästa mord är nog inte så enkelt även om vi utgår från följande kriterier,
ekonomiska, psykologiska, patologiska.
Ekonomiska motiv är nog vanligare i kriminella kretsar, varpå de som ej är med i sådana grupper ytterst sällan
skulle mörda någon på grund av pengar eller en skuld.
Psykologiska motiv hänger inte bara ihop med psykiska sjukdomar, utan omfattar även kulturella uppfattningar om
rätt och fel, varpå hederskulturer kommer in i bilden och därtill är inte steget långt till sex och kärlek.
Patologiska orsaker är en ofta underskattad faktor men det finns många kroppsliga sjukdomar som kan skapa
negativa förändringar i beteendet såsom t.ex humörsvängningar och aggresivitet.

Vem bryr sig? Skulle jag vill jag skriva. Det är inget som du, jag eller någon annan kan stoppa. Det finns många faktorer. Om vi tittar på alla fall som finns dokumenterade så ser vi nog att alla delar av kuben finnas med på ett eller annat sätt. Det är väl det som är problemet rent generellt, det går inte att säga vem som är vad och vad som kommer ske näst. Vi får helt enkelt lita på magkänsla. Det finns ett system som ska hjälpa oss med detta. Ibland måste vi lita på magkänsla och slå larm. Då ska systemet komma in och ta vid.

Det vi kan göra för att skydda oss själva och våra nära är via en enkel lista. Boka av och sen följ den stenhårt. Tryggt och enkelt kan tyckas. Men ack så låst och omänsklig tillvaron kommer att bli.

En Psykopat mördar en mördare som mördade en kille för att han drack och slog sin fru. Det enda vi vet är att frun inte vet var sin man är. Polisen letar fortfarande efter mannen. Imorgon hälsar psykopaten glatt på barnen när han möter upp dom i klassrummet.

Vi skulle kunna sammanfatta det hela till riskfaktorer varav man då kan tillhöra en grupp med högre riskfaktor,
såsom exempelvis en kriminell man från Afghanistan som misstänker att hans fru har varit otrogen, chansen att
denne skulle begå ett mord skulle kunna anses som oerhört stor.

Vad gäller SD skulle majoriteten frukta ett sådant styre, grottmänniskor är förmodligen inte mycket bättre än
mannen i mitt exempel.

Ja det går att gå efter en lista med riskfaktorer. Riskfaktor eller magkänsla?

Vem anser att risken till ett mord kommer ske i ditt scenario? Vem är denna kriminella man? Känner du honom?

Är mannen i ditt exempel en psykopat eller en vanlig afghan som ska göra rätt med sin fru?

Användarvisningsbild
Zokrates

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 01 dec 2012 04:59

Rotkiv skrev:
Vem anser att risken till ett mord kommer ske i ditt scenario? Vem är denna kriminella man? Känner du honom?

Är mannen i ditt exempel en psykopat eller en vanlig afghan som ska göra rätt med sin fru?

Det jag citerar gav min magkänsla en kraftig psykopatvarning, men vem bryr sig, vem är vem? Känner du honom? =D>

Rotkiv

Hur ser du på en buse?

Inläggav Rotkiv » 01 dec 2012 05:18

Zokrates skrev:
Rotkiv skrev:

Det jag citerar gav min magkänsla en kraftig psykopatvarning, men vem bryr sig, vem är vem? Känner du honom? =D>

Du får nog sätta upp mig på listan och i värsta fall larma :). Även om det var viktiga frågor att få svar på för att få förstå din jämförelse med den afghanske mannen.

Hur många har du på din lista?

Användarvisningsbild
Zokrates

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 01 dec 2012 05:21

Till att börja med har jag aldrig gjort en lista med punkter som, Idag skall jag inte mörda någon,
sådant kanske passar för en person med kraftig ADHD i kombination med droger och annan
destruktiv miljö runtomkring sig. Inte heller behöver jag göra en lista på andra våldsbrott som
jag inte tänker begå just på grund av att jag inte har sådana planer eller tendenser i mig.
De enda våldsamma situationer jag kan hamna i är således när andra riktar sitt våld mot mig
eller personer i min närhet, vilka är då dessa andra, ja det var det jag i all enkelhet listade upp
fast jag borde kanske även ha tagit med samhällets legaliserade våld i form av polisiärt utövande
som ytterligare en riskfaktor, är inte brottslingen en "buse" så är det garanterat en polis,
behöver jag tillägga att en buse även kan vara en närstående eller är det underförstått att
busar faktiskt finns överallt och det oavsett härkomst?

Läste du förresten länken jag hade med tidigare?

Rotkiv

Hur ser du på en buse?

Inläggav Rotkiv » 01 dec 2012 05:47

Zokrates skrev:Till att börja med har jag aldrig gjort en lista med punkter som, Idag skall jag inte mörda någon,
sådant kanske passar för en person med kraftig ADHD i kombination med droger och annan
destruktiv miljö runtomkring sig. Inte heller behöver jag göra en lista på andra våldsbrott som
jag inte tänker begå just på grund av att jag inte har sådana planer eller tendenser i mig.
De enda våldsamma situationer jag kan hamna i är således när andra riktar sitt våld mot mig
eller personer i min närhet, vilka är då dessa andra, ja det var det jag i all enkelhet listade upp
fast jag borde kanske även ha tagit med samhällets legaliserade våld i form av polisiärt utövande
som ytterligare en riskfaktor, är inte brottslingen en "buse" så är det garanterat en polis,
behöver jag tillägga att en buse även kan vara en närstående eller är det underförstått att
busar faktiskt finns överallt och det oavsett härkomst?

Läste du förresten länken jag hade med tidigare?

Att undgå frågan om du för lista över andra med att lista upp det du inte för lista över leder ingenstans. Jag tror inte att du är en psykopat. Men du tror fortfarande att afghanen är det och det vill jag veta varför du tycker som du gör i ditt exempel.

Ja busen kan vara närstående, polisen eller grannen. Det är det jag säger i några inlägg upp.

Vad vill du få fram med din länk?

Jag förstår inte din koppling med länken. Att de som läser amerikansk självhjälpslitteratur inte når sina mål? Det säger väl sig självt. Du kan få hjälp på vägen men du måste gå själv. Tänka kritiskt, köp inte allt som folk säger, jaga inte lyckan för lyckans skull. Det är vad jag fick ut av artikeln. Det vi pratar om där är små skillnader i procent som resultat. Kan du få 2% extra att dra bördan då har du kommit otroligt långt. Det missar den som skrivit artikeln. Och för att få dessa 2% måste du gå igenom en enorm mängd med människor.

Tänk callcenter och ett säljrum. Utav 100 som startar så kan du hoppas på 5. Har du då 20 platser behöver du minst 1500 pers i systemet om du vill maximera.

Sceptisk

Hur ser du på en buse?

Inläggav Sceptisk » 01 dec 2012 22:37

Vill bara lägga till att de flesta psykopater inte är mördare, men däremot många mördare, våldtäktsmän, pedofiler etc är psykopater. De flesta psykopater verkar vara helt vanliga människor med jobb. Vill även lägga till att psykopater är narcissister men alla narcissister är inte psykopater. Faktum är att de flesta människor har en viss narcissism. Efter att ha kontemplerat vad en psykopat är så spekulerar jag i att en psykopat är i första hand en parasit. Han behöver andra att manipulera, kontrollera och leva av för att själv må bra. Psykopaten har ingen självstyrning och ingen egen identitet. Kanske så saknar psykopaten identitet genom att han inte har någon social impuls eftersom den inte finns i deras hjärnor. Det sociala guidas helt genom reptilhjärnan så makt och status är det enda som är viktigt för psykopaten, hans drivkraft är rädsla och bara genom att kontrollera andra kan han känna sig trygg. Han är en smickrare och en personifikation av falska löften. Han slickar uppåt och sparkar nedåt och tar sig fram i hierarkierna genom list och smicker snarare än kompetens. Han drivs att skaffa sig jobb där han hänsynslöst styr över andra. Sheridan sa något väldigt intressant om dessa individer att föreställer sig att vara precis den person som du har ett känslomässigt behov av. Om du växt upp utan far så blir han den perfekta fadern, om du är äldre och förlorat din son så blir han den perfekte sonen. På så vis så blir du känslomässigt bunden och faktiskt kemiskt beroende av psykopaten. Det handlar om att föra in dig på hans spelplan och när det har lyckats så börjar nedtryckandet och dominansen som pågår till dess han inte längre har något nytta av dig.

För att kunna göra det han gör så har psykopaten även dessa bihangspatologier såsom narcissism och identitetsbrist. Narcissismen i honom fyller honom med grandiositet, övertygelsen att han är värd mer än andra och alla andra är enbart insekter i hans egna laboratorium. Han har ingen identitet utan konstruerar den identitet han behöver för stunden och den ena identiteten är helt orelaterad till den andra.

Sex är inte heller samma sak för psykopater som för vanliga människor. För psykopaten är sex också helt kopplat till makt. En psykopat kan plötsligt "komma ut" som homosexuell och lämna fru och barn för att han hittat en rik homosexuell man han kan utnyttja. Sedan när han fått det han vill ha från den personen så går han bara vidare och hittar någon annan att parasitera sig på. Så psykopaten har ingen sexualitet som vi människor har, det handlar bara om opportunism.

Men för att identifiera en psykopat så behöver man inte bara gå på dessa kriterier, även om de är hjälpsamma verktyg. För det finns studier som visar att psykopatens hjärna är annorlunda än normala människors hjärnor. Det finns ett område i frontalloben som helt saknas hos psykopater så det går att se objektivt vem som är en psykopat eller inte.

Angelina

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 02 dec 2012 01:27

Sceptisk skrev:Men för att identifiera en psykopat så behöver man inte bara gå på dessa kriterier, även om de är hjälpsamma verktyg. För det finns studier som visar att psykopatens hjärna är annorlunda än normala människors hjärnor. Det finns ett område i frontalloben som helt saknas hos psykopater så det går att se objektivt vem som är en psykopat eller inte.

Det här var intressant. Har du någon länk till varifrån du hämtat informationen?

Rotkiv, om 4% av befolkningen är psykopater så har mest troligt alla träffat minst en handfull, såtillvida man inte lever totalt isolerad från omgivningen i någon avskild by med endast 50 invånare, men även där finns ingen garanti för att ingen av dessa 50 inte heller skulle vara en psykopat.

Men om vi återgår till ämnet, vad har du gjort?

Rotkiv

Hur ser du på en buse?

Inläggav Rotkiv » 02 dec 2012 17:08

Angelina skrev:
Rotkiv, om 4% av befolkningen är psykopater så har mest troligt alla träffat minst en handfull, såtillvida man inte lever totalt isolerad från omgivningen i någon avskild by med endast 50 invånare, men även där finns ingen garanti för att ingen av dessa 50 inte heller skulle vara en psykopat.

Hej!

Sant att de flesta har utan att veta om det stött på en psykopat. Men det är nog färre som stött på en psykopat i vardagen och blivit "utsatt". Det var väl det jag menade med, "känslan som finns efter ett möte med en psykopat".

Det är känsligt att gå in och förklara i detalj vad jag gjort, då detta ändå är ett öppet forum. Men det har inget med planering, överlagt, våld eller liknande att göra. Jag har sårat människor och nu kommer jag att få min dom. Det kanske inte blir fängelse men det finns med på skalan som möjlig påföljd. Sen är det en social aspekt och det är den som jag tror kommer få störst konsekvens över tid.

På något sätt är det intressant att prata om synen på en "buse". Håller med om det du skrev tidigare, att det är svårt att diskutera ämnet i detalj om vi inte har några exempel på brott som begåtts. Det kan vara skillnad på känslor kring olika brott.

Lyft gärna ett exempel på var din gräns går kring att försöka förstå och att inte behöva förstå.

SantaClausia

Hur ser du på en buse?

Inläggav SantaClausia » 02 dec 2012 18:39

Sceptisk skrev:Rotkniv

Det finns vissa kriterier som måste uppfyllas för att någon ska kunna klassas som psykopat och jag är ingen expert på området. Studerade bara det i en kriminologikurs på universitet. Men de kriterier som brukar anges är att psykopater är grandiosa, dvs är självupptagna och har en extrem syn på sin egen förträfflighet. De har en ytlig charm, de är kompulsiva lögnare, manipulativa kontrollfreaks, hänsynslösa och känner ingen ånger och tar inget ansvar för sina handlingar. Förutom det så har de en parasitisk livsstil, är väldigt promiskuösa, blir lätt uttråkade och kräver ständigt nya kickar. Det är droger, sex, rock 'n roll hela tiden vilket gör att många känner sig attraherade till dem.

Men om vi talar om andra människor så tror jag vi alla har både goda och onda impulser. Normala människor kan förstå vad som är gott och ont och tenderar att undvika ondska. Psykopaten har en mekanisk syn på tillvaron och sig själva. Allt är bara statistik, siffror, orsak/verkan, kemikalier, det finns ingen mänsklig dimension för dem. Busar som inte är psykopater tror jag är personer som av någon anledning inte har något grepp om sin egen moraliska kompass eller fått den förvrängd för de kan inse när de skadat eller sårat någon och sedan känna skam och ånger. Det är den stora skillnaden. Psykopater känner INGEN ånger. Det kanske är värt att nämna i sammanhanget att samhället vi lever i idag är på många sätt psykopatiskt och tenderar att belöna psykopatiska drag och speglar på många sätt den psykopatiska patologin. Å ena sidan ytlighet, konsumerism, självupptagenhet, promiskuitet, ständigt festande, osv, och å andra sidan ständig kontroll, kontroll av barn, kontroll av arbetare ("arbetsresurser"), kontroll av maten vi äter, övervakning, status quo och psykiatrin som beskriver den mänskliga dimensionen i termer av ren kemi, kemisk balans eller obalans. Så många får lära sig att det sjuka är det friska. Det onda framställs som det goda och många som inte har en klar känsla över skillnaden kan nog bli förvirrade, hamna i fel sällskap för att bli accepterade och göra saker som de sedan får ångra.

Din tolkning av psykopater låter som självaste djävulen i all sin prakt...och kanske är det precis så...Satan som manipulerat hjärnan hos dessa människor.

SantaClausia

Hur ser du på en buse?

Inläggav SantaClausia » 02 dec 2012 19:22

Rotkiv skrev:Lite läskigt att diskutera psykopater ur ett rent teoretiskt perspektiv. Ni som diskuterar detta, har ni varit i kontakt med en psykopat? Om ni nu gör det kan ni beskriva lite kort hur ni kände er efter att ni spenderat tid med denna person?

Om ni inte kan beskriva känslan då har ni med största sannolikhet inte träffat en psykopat. Då bli ämnet "psykopat" lika intressant som SD.

Såhär är känslan: Varma ögon som plötsligt förvandlas till kalla, föraktfulla ögon med en glimt som får dig att bli osäker på vad som händer. Är det ett skämt eller allvar? Intuitionen säger dig det sistnämnda men du förstår inte.Rädslan kommer krypande och du inser att den som för ngra sekunder sedan var din trygghet har förvandlats till en opålitlig och ondsint främling vars främsta mål är att förgöra dig på ett eller annat sätt. Du har aldrig ngnsin känt dig så liten och obetydlig..och det beror inte bara på att du är ett barn.
Du är rädd. Rädslan tränger in i varje liten cell. Du ifrågasätter allt och du förstår fortfarande inte. Vad var det som hände?
Sorg infinner sig när du inser att du har förlorat ngt som varit dig kärt. Eller!? Har du ngnsin ägt det?
Du måste gå vidare. Förlåta kan du glömma. Vem skulle du förlåta? De varma ögonen eller de kalla?

Angelina

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 02 dec 2012 22:10

Rotkiv skrev:
Sceptisk skrev:

Hej!

Sant att de flesta har utan att veta om det stött på en psykopat. Men det är nog färre som stött på en psykopat i vardagen och blivit "utsatt". Det var väl det jag menade med, "känslan som finns efter ett möte med en psykopat".

Det är känsligt att gå in och förklara i detalj vad jag gjort, då detta ändå är ett öppet forum. Men det har inget med planering, överlagt, våld eller liknande att göra. Jag har sårat människor och nu kommer jag att få min dom. Det kanske inte blir fängelse men det finns med på skalan som möjlig påföljd. Sen är det en social aspekt och det är den som jag tror kommer få störst konsekvens över tid.

På något sätt är det intressant att prata om synen på en "buse". Håller med om det du skrev tidigare, att det är svårt att diskutera ämnet i detalj om vi inte har några exempel på brott som begåtts. Det kan vara skillnad på känslor kring olika brott.

Lyft gärna ett exempel på var din gräns går kring att försöka förstå och att inte behöva förstå.
Ja, jag har också blivit utsatt för ett mindre antal psykopater och känslan efter möten med dessa är vidrig. Personer man undviker i framtiden.

Gränsen för mig för att behöva förstå befinner sig i relation till brottets omedelbara närhet till min person. Det är emotionellt lättare att förstå och sätta sig in i orsak och verkar kring en händelse långt borta utan personliga kopplingar. Däremot är det nästintill omöjligt att ens vilja förstå brott begångna mot en själv eller personer i ens närhet, pga det emotionella traumat som det innebär att vara ett brottsoffer. Att intellektuellt förstå och att emotionellt begripa är inte samma sak,

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 03 dec 2012 12:37

Det sägs att många chefer är psykopater. De har lärt sig hur de skall bete sig för att inte avslöjas. De har en yta av social kompetens. Samtidigt är de mycket duktiga på härskarteknik.

Jag har ju haft en del chefer...

Energitjuvar och känsloätare har jag träffat rätt många av...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Hur man undviker att bli psykopat

Inläggav Algotezza » 03 dec 2012 13:00

1. Älska andra som dig själv.
2. Om inte det går, odla ditt självhat. =P~

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"