Zokrates skrev:Att spekulera om vem som begår nästa mord är nog inte så enkelt även om vi utgår från följande kriterier,
ekonomiska, psykologiska, patologiska.
Ekonomiska motiv är nog vanligare i kriminella kretsar, varpå de som ej är med i sådana grupper ytterst sällan
skulle mörda någon på grund av pengar eller en skuld.
Psykologiska motiv hänger inte bara ihop med psykiska sjukdomar, utan omfattar även kulturella uppfattningar om
rätt och fel, varpå hederskulturer kommer in i bilden och därtill är inte steget långt till sex och kärlek.
Patologiska orsaker är en ofta underskattad faktor men det finns många kroppsliga sjukdomar som kan skapa
negativa förändringar i beteendet såsom t.ex humörsvängningar och aggresivitet.
Vem bryr sig? Skulle jag vill jag skriva. Det är inget som du, jag eller någon annan kan stoppa. Det finns många faktorer. Om vi tittar på alla fall som finns dokumenterade så ser vi nog att alla delar av kuben finnas med på ett eller annat sätt. Det är väl det som är problemet rent generellt, det går inte att säga vem som är vad och vad som kommer ske näst. Vi får helt enkelt lita på magkänsla. Det finns ett system som ska hjälpa oss med detta. Ibland måste vi lita på magkänsla och slå larm. Då ska systemet komma in och ta vid.
Det vi kan göra för att skydda oss själva och våra nära är via en enkel lista. Boka av och sen följ den stenhårt. Tryggt och enkelt kan tyckas. Men ack så låst och omänsklig tillvaron kommer att bli.
En Psykopat mördar en mördare som mördade en kille för att han drack och slog sin fru. Det enda vi vet är att frun inte vet var sin man är. Polisen letar fortfarande efter mannen. Imorgon hälsar psykopaten glatt på barnen när han möter upp dom i klassrummet.
Vi skulle kunna sammanfatta det hela till riskfaktorer varav man då kan tillhöra en grupp med högre riskfaktor,
såsom exempelvis en kriminell man från Afghanistan som misstänker att hans fru har varit otrogen, chansen att
denne skulle begå ett mord skulle kunna anses som oerhört stor.
Vad gäller SD skulle majoriteten frukta ett sådant styre, grottmänniskor är förmodligen inte mycket bättre än
mannen i mitt exempel.
Ja det går att gå efter en lista med riskfaktorer. Riskfaktor eller magkänsla?
Vem anser att risken till ett mord kommer ske i ditt scenario? Vem är denna kriminella man? Känner du honom?
Är mannen i ditt exempel en psykopat eller en vanlig afghan som ska göra rätt med sin fru?