Fr o m förra posten freestylar jag. Dvs jag har inte tillfredställande hunnit utforska och pröva tankarna. De är bara sannolika, inte helt säkra.
Ostrukturerat... Tidsbrist. Men ändå sägandes en del.
A och O skrev:Du menar att det är "helt enkelt" något annat som gör att jag ställer denna typ av fråga?
Jag menar att anledningen till att du ställer dina frågor till mig och filosofiforum här och nu, i sig också är anledningen till att du upplever ångest över t ex existensiella frågor. Det är två olika former, två olika manifestationer, men sprungna ur samma källa. Olika teknik, men samma princip. Jag menar att din anledning att fråga i sig är en manifestation av ett sk stöd, en upplevd sanning, en bild av verkligheten som du håller för oantastlig.
Metoden går ut på att släppa sina stöd. Detta är essensen. Om du skulle besluta dig för att försöka göra det, eftersom att du någonstans har blivit övertygad om perspektivet, så är denna övertygelse också något du behöver släppa för att faktiskt uppnå det. Övertygelsen är bara ett temporärt redskap för att börja någonstans. Den är också ett perspektiv, som kan orsaka allt som alla andra perspektiv också kan. Ju tidigare du kan släppa själva det, desto bättre.
Att tillåta sig att släppa sina stöd leder till en slags avslappning, eller snarare en avspändhet. Men i början kan relevans finnas att likna det vid avslappning. När du släpper stöd, slappnar du av - de två går ungefär hand i hand. Och att nå avslappning är inget som görs genom direkt anspänning, genom att kämpa (dvs genom att försöka uppnå något som är annorlunda än det som faktiskt är nu). Att kasta bort stöd fungerar inte, eftersom att själva bortkastandet är obalanserat (beroende av, och därför uppmuntrande av stöd). Om det görs av anledningen att nå någonstans, så är detta också ett uttryck av behovet av riktning, dvs obalans, dvs en vilja som faktiskt stödjer sig på och därför också föder ett faktiskt stöd.
En ungefärlig synonym av ett stöd är en spänning. De mentala stöden manifesteras bla i fysiska spänningar (gärna i magen, känn efter hur fritt du egentligen andas), varför en väg via fysisk och mental avslappning är en relevant teknisk väg att gå. Att släppa stöden, att slappna av där du är spänd, att lösa upp knutarna, handlar om att tillåta, snarare än att utföra något faktiskt. Detta är att gå mot ett avspänt, avslappnat, förhållningssätt.
Och detta i sig är meditation. Det är att sitta, för att sitta. Att gå, för att gå. Att diska, för att diska. Vägen i sig, är målet.
A och O skrev:Och att "svaret" jag därmed får inte kommer att lösa det som egentligen ligger bakom?
Ett svar, något du godtar som ett svar, eller ett 'giltigt'/korrekt påstående, är en sanning, en definition, ett perspektiv, ett stöd. Vilket är meningen att du till sist inte ska behöva. Vet detta om alla svar, att de inneboendes bär just den fatala bristen. Också det jag själv skriver, har skrivit.
A och O skrev:Eller menar du att jag gradvis kommer att vänja mig vid det nya "synsättet", utan det invanda stödet?
Om du uppmärksammar förhållningssättet, om något av det som sägs hålls kvar av dig - dvs om du investerar av din tid och energi i det, så kommer du tränas i det, dvs normaliseras med det. Men, normaliseringen kan pågå exakt hur länge som helst. Det hela beror på dig själv - How radical are you prepared to be?
Upplev inte behovet av att förändra det som är. Upplev inte heller ett behov av att ha en faktisk riktning, av att du måste vara sysselsatt med någonting. Tillåt det som är. Upplev det som är. Sätt inte upp murar. Definiera inte, erkänn inte, gränser. Släpp in verkligheten i dig. Betrakta, istället för att anse dig redan vetandes. För du tror bara att du vet. Det är eftersom ett stöd. Och senare, när du vill känna efter hur det går för dig, släpp ut dig själv i verkligheten.
Ju mer man anstränger sig för att slappna av, desto mindre avslappnad blir man. Ju mer man tänker att man ska slappna av, desto mindre avslappnad blir man. Avslappning kommer när man inte försöker göra det - liksom mycket annat. Det kan bara tillåtas komma till en. Inte tvingas fram.
Lär dig vandra framåt i rymden, utan att behöva marken som stöd. Var inte rädd för det som är. Bero inte av marken.
Marken under dina fötter, istället för att försöka sprattla sig någonstans i rymden. Utan stöd, ingen riktning. Med stöd (och i det här avseendet, ju fler desto bättre), tydligen lättare att anta kontrollerade riktningar. Men förkastligt när stöden inte längre jobbar med en, utan mot en.
A och O skrev:Skapar jag själv ett problem av något som inte är det?
A och O skrev:Men det jag inte riktigt förstår är hur kan jag "icke-göra" frågan då?