Inläggav JDM » 17 jun 2007 03:17
Hej!
Detta är mitt första inlägg på denna sida och jag hoppas att jag kan tillföra något som upplevs som vettigt av någon annan på denna sida.
Så som jag förstår det efterfrågas här en objektiv definition av begreppet intelligens, mer specifikt logisk förmåga. Det är därför nödvändigt att svaret på denna fråga är av objektiv karaktär. Det enda objektivt mätbara är beteenden av olika slag, ex: logiska IQ-tester. Min definition av intelligens är därför: Att göra vad en intelligent människa gör. Eftersom alla ords innebörder är godtyckliga är även ordet intelligens innebörd godtycklig. Med andra ord är det fritt att definiera ordet intelligens som vilket beteende man än önskar, ex som svar på logiska IQ-tester. Dock måste vi välja samma beteende om vi eftersträvar en objektiv definition av begreppet intelligens, ty om vi inte väljer detta är definitionen subjektiv. Definitioner som varierar mellan olika subjekt kan dock förenklas såpass simpelt som att påstå att dem exemplifierar två olika objektiva definitioner.
Inom psykologin studerar man s k psykologiska konstruktioner (PK), vilka identifieras med en viss summa beteende. Exempelvis identifieras den PK "intelligens" med vissa svar på vissa psykologiska tester. (Det bör dock som en parantes sägas att intelligens och logisk förmåga ej är identiska begrepp, det finns många olika typer av intelligens, i.e. typer av beteende som faller under begreppet intelligens.) Exempel på andra PK kan vara neurotiscism, öppenhet, aggressivitet, könsidentitet, känslighet och så vidare. Man kan se dessa som delar av ett stort nätverk av psykologiska konstruktioner som tillsammans utgör en individs personlighet, där relationerna kan vara olika starka mellan olika PK och mellan olika personer. En PK definieras av sina relationer till andra PK, dvs andra beteenden. En PK kan därför ses som en specifik punkt eller ett område i ett stort nätverk av beteenden, nämligen det nätverk som utgör människans fullständiga beteende eller annorlunda uttryckt hennes personlighet. En PK är en abstrakt entitet som kan modelleras som en matematisk funktion: ex f(b1,b2 ... b100) = b1+b2 ... b100. (f(b1,b2 ... b100) = logisk förmåga (IQ), b = typ av beteende, 1-100 är antalet frågor i testet)
Syftet med att få ut f(b1,b2 ... b100) är att kunna sätta in detta resultat i andra funktioner efter önskning: ex f(IQ,EQ,M,K,V,E,U ... ) = IQ + EQ + M + K + V + E + U ... . (f(IQ,EQ,M,K,V,E,U ... ) = Hur bra någon klarar av arbetet som filosof (exempelvis!). EQ = social och emotionell intelligens och kompetens, M = motivation, K = kreativitet, V = vishet, E = erfarenhet, U = uthållighet, varav alla dessa är PK) Syftet med begreppet intelligens är alltså att förutsäga beteende, ex hur någon kan förväntas klara av ett visst arbete, prestera i skolan, lösa en viss typ av problem osv.
En intelligent människa är alltså en människa som gör vad en intelligent människa gör, och om vi pratar om logisk förmåga som typ av intelligens så är en intelligent människa en människa som svarar si och så på en viss mängd och typ av frågor. Inget mer, och inget mindre! Vi kan naturligtvis välja att definiera intelligens som något annat beteende, men vi pratar då om en annan PK. Det är bara så att vi när vi diskuterar dessa två distinkta PK med föreställningen att dem är samma PK så är denna föreställning felaktig.
, Jonatan