Okej. Men då undrar jag hur du definierar språket? Är språket "det fundamentala" i medvetandet/"människans upplevelsevärld"/"den absoluta kontexten"/"den absoluta grunden"/"den absoluta mängden" eller vad du vill kalla det "rum" där hela människans upplevelse "utspelar sig i"? Formulerat på ett annat sätt: Finns det något "utanför" språket?Stefan skrev:Frågan är: vad ska filosofen (i synnerhet språkfilosofen) syssla med? Ska denne utarbeta en mer eller mindre empirisk teori om hur språket fungerar, eller ska denne endast försöka klargöra hur språkets så att säga "logiska ramverk" fungerar?
Jag håller med om att språkfilosofi är ett legimt område, men jag upplever att språket inte är "fundamentalt", utan språket/logiken är bara en delmängd i människans medvetande/upplevelsevärld.
En annan fråga jag funderar på är: Hur upplever du att begrepp uppkommer?
Men du, du säger att "är Sokrates" och "springer" båda är predikat, innebär det att du upplever att "är Sokrates" är ett verb dvs en "konkret rörelse"? Eller upplever du att att predikat bara är en "abstrakt" företeelse i stil med Platons idé?Enligt den aristoteliska logiken är varje sats på "subjekt-predikat-form" (har jag för mig): i satsen "Sokrates springer" är "Sokrates" subjekt" och "springer" predikat. Enligt den moderna symboliska logiken, skapad av Frege, finns det i stället inga subjekt, utan man översätter denna sats med: "Det finns ett x sådant att x är Sokrates och x springer", där "är Sokrates" och "springer" båda är predikat. På så vis har han klarlagt satsernas struktur.
(Jag är nyfiken om du härleder logiken till något konkret eller abstrakt)
Men i vilka sammanhang använder man dessa logiska ramverk? Vad strävar man efter när man vill nå ett enklare språk? Är det någon slags klarhet, kunskap eller förståelse? Isf vad är det man vill ha förståelse över? Om det inte är hur människor tänker vad är det då man ordnar klarhet i?Detta kallar jag en "icke-psykologisk" syn på språkfilosofi. Det handlar inte om att det är så här mänskor faktiskt tänker, utan man skapar helt enkelt ett nytt, enklare språk, för att göra de gamla satserna maximalt enkla att arbeta med inom ett logiskt ramverk.
Men vem har "expertisen" för begreppen?Ett motsatt tankesätt har man när man talar om s.k. "natural kind terms", "naturliga sorter", som "vatten", olika sjukdomar som pest, etc. Dessa är mkt diskuterade inom språkfilosofin på sistone. Filosofer som Putnam och Kripke har hävdat att dessa termer, t ex "vatten", används av alla yttrare utan att de egentligen vet så mkt om den vetenskapliga definitionen av "vatten". Den överlåter de helt enkelt åt andra. Det finns således ett socialt samspel: vissa använder termer med hjälp av andras expertis.
Okej, så du menar att en "naturlig sort" måste kunna härledas till en logisk/matematisk beskriving av "sorten"? "Sorten" måste ha en tydlig förankring i "ren" vetenskap för att vara "naturlig"?Det är oxå (detta är mer diskuterat) att man använder termer som "vatten" innan man hittat en vetenskaplig förklaring till varför man ska bunta ihop just allt vatten som en klump. Man antar att en sån förklaring ska hittas eftersom allt vatten är relativt likt annat vatten. När man sen ser att vatten=H2O, så definieras vatten så. Det är det som är en "natural kind term"; en term anses va en "naturlig sort" och får således ett namn, framför onaturliga sorter.
Varför diskuerar man "naturliga" och "onaturliga" sorter? Är det bara för ordna en klarhet? Men som sagt, vad är det man vill ha klarhet i?
Världen består enligt mig av enorm komplexa företeelser, är det tänkt att man ska kunna kartlägga hela världen i "naturliga sorter"?
Jo jag upplever att du har en strikt logisk syn på saker.Det var här jag menade att vi hade olika infallsvinklar: jag har en rätt hårdför logisk syn på saker och ting, medan du har en mer klassisk sociologisk-psykologisk syn på dem.
Men du jag undrar, upplever du att världen är logisk?
Jag upplever att världen är enormt komplex. Visst världen kanske är implict logisk, men den är samtdigit väldigt mycke mer komplex (dvs innehåller flera variabler och förhållningsätt mellan variabler) än våran logik. Jag upplever att alla våra logiska försök är godtyckliga gränsdragnigar. En abstraktion är s.a.s. aldrig "perfekt" eller "ren", kanske på vissa "micronivåer" och "makronivåer" som atomär fysik och kemi. Men lagret emellan dvs mesonivån där psykologi och sociologin finns är det så många variablar som spelar in: Det är fysiska, kemiska, biologiska, psykologiska och detta skapar en enorm komplexitet som våran hjärna helt enkelt inte kan hantera.
Visst vatten är en "naturlig sort", men det är fortfarande kemi, välidgt få variablar. Går du upp till biologi och psykologi så tror jag det är väldigt svårt att förklara allt i strika logiska system. Så jag undrar, vart applicerar man denna logik? Är det bara i matematik, fysik och dyl?
Eller upplever du att du kan förstå världen på en mesonivå helt och hållet genom din strikta logik? Eller är det bara så att du upplever en klarhet i ditt tänkande kring begrepp och inte är så intresserad av "världen"?