Hur ser du på en buse?

Moderator: Moderatorgruppen

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Kristofer » 10 dec 2012 22:06

Angelina skrev:
Kristofer skrev:
Angelina skrev:Vad jag fundera på när det gäller psykopater är att om de är medvetna om sin störning, och kan manipulera omgivningen så bra att störningen inte upptäcks, är de då fortfarande psykopater?

Kan en psykopat förstå den av andra upplevda negativa aspekten av sitt beteende och vilja bättra sig?

Ur primitiv överlevnadssynpunkt, kan ett psykopatiskt beteende vara fördelaktigt?


En psykopat vet att han/hon ljuger/vilseleder/utnyttjar/skadar osv...det är inte där sjukdomsinsikten bör komma...deras världsbild är ofta att alla människor vill dom illa, är ngr trevliga är dom det bara för att vilseleda, utnyttja och få fördelar och är dom otrevliga visar dom sitt "rätta" jag...en form av paranoia (även om denna världsbild säkerligen varit en verklighet under stora delar av uppväxten)...därför gäller det för psykopaten att själv förekomma andra och på så sätt få större fördelar...väldigt förenklat förstås...deras känslomässiga avstängdhet och ageerande måste utifrån denna världssyn ses som "adekvat" och logisk...varför ska man visa medlidande med människor som, i sin tur, gladeligen skulle skada dig om detta skulle leda till ngn egen fördel för dem? i en värld där alla vill dig illa kan du inte utveckla empati...många psykopater är väldigt skickliga på att manipulera omgivningen och det står på intet sätt i kontrast till diagnosen i sig, som jag ser det.

jag tror inte att det är fördelaktigt ens ur en primitiv överlevnadssynpunkt...jag kan iofs tänka mig ett par scenarier...men generellt sätt...nej.


Ok, alla får ha sina åsikter, men såvitt jag förstått är psykopati inte en sjukdom utan ett medfött tillstånd. Man kan alltså inte uppfostras till att bli en psykopat, men uppfostran kan nära ett psykopatiskt beteende som inte är permanent utan kan växa bort under rätta omständigheter, som tex befinna sig i en trygg miljö bland pålitliga människor. Tänk tex ett barn som växer upp med föräldrar som är psykopater, barnet behöver själv inte vara psykopat men kan anamma ett psykopatiskt inlärt beteende.

Kan man bli psykopat? Det är inte så va?


Sjukdom och medfött tillstånd står inte i ngt motsatsförhållande till varandra. Men du har ju delvis rätt, det klassificeras inte som en sjukdom...även om det kanske borde göra det? men jag kan lova dig att det inte är ett medfött tillstånd...hur många av de egenskaper som förknippas med en psykopat har utvecklats hos en bebis? hjärnans konstitution när man föds är helt och hållet genetiskt betingad...hur hjärnan fortsätter att utvecklas genom livet är sedan även kopplat till de upplevelser och erfarenheter personen har/gör.

Jag tycker inte heller att du kan skilja på en psykopat och psykopatiskt beteende...försök beskriva en psykopat utan att använda dennes beteende i beskrivningen.

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Kristofer » 10 dec 2012 22:19

Sceptisk skrev:Angelina

Håller med. Nej man kan inte "bli" psykopat, jag är ganska övertygad om att man föds som psykopat.

Det tragiska är att den psykologi som dominerar popkulturen och även psykologer tillskriver nästan allt antisocialt beteende på sociala orsaker och omständigheter, vilket i psykopatens fall inte alls är sant. Det går inte att bedöma psykopater efter samma kriterier som man bedömer andra människor.


Nej, givetvis föds man inte till psykopat...en människa föds med vissa preferenser och potentialer...hur dessa utvecklas beror på väldigt många olika orsaker.

Vad menar du med att det är tragiskt att man sammankopplar antisocialt beteende med sociala orsaker? ett MKT konstigt påståeende i mina ögon...för det första har du förstås fel...men om man bortser från det och ser till konsekvenserna av ditt resonemang så menar du alltså att det är tragiskt att man inte "inser" att människor med antisocialt beteende är födda sådana och att det därför inte finns ngn orsak att anstränga sig för att hitta sätt att "hjälpa" dessa människor, då det är antisociala av naturen...och då detta inte kan kopplas till miljön, finns det heller ingen orsak att tro att denna "förutbestämda natur" kan påverkas genom miljörelaterade insatser, t ex terapi...

efter vilka kriterier bedömer man "andra människor"?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 10 dec 2012 23:08

Tycker att du vantolkar sceptiskt inlägg ordentligt kristofer, läs om tills du fattar skillnaden mellan
att födas som en psykopat och bete sig som en, det jag tror att sceptisk avser är att en del helt enkelt
föds som psykopater, någon gång under graviditeten har fostret fått en organisk skada som leder till
en permanet personlighetsstörning i livet, de som inte drabbats av detta är således inga riktiga
psykopater utan agerar istället på ett stört sätt. I den första gruppen finns det inget att göra åt deras
tillstånd då det är kroniskt, i det andra fallet går det att förändra deras beteenden, fast själv tror jag
att man visst kan göra något åt dem, prygla dem riktigt hårt och banka in vett i deras små barnskallar
för smärta känner de och det är bättre att dessa sängvätare växer upp i fruktan och håller sig undan
som en i en ren betingad reflex, så agerar åtminstonde många djurarter såvida de inte bara avlivar de
missanpassade, det är också ett alternativ.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 11 dec 2012 01:07

Nämen, nu är ni allt ute och cyklar. :lol:

Läs på lite innan ni öppnar munnen.

Ni får det att låta som att en människa väljer att bli psykopat, så är det inte. Men säkert finns det undantag, att vissa individer anser att ett psykopatiskt beteende är att föredra och därför anammar detta. Personer som befinner sig i krig tex, soldater. De har ingen större nytta av empati och lägger den säkert åt sidan för att kunna klara av sina jobb.

Om man vet att ett barn föds med en sådan hjärnskada som kan utvecklas till psykopati, tycker ni verkligen då att misshandel är rätt uppfostran? Zokrates?

Är det inte det motsatta som gäller för att få barnet att känna sig älskat och tryggt och inte ha något behov att av skada andra?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 11 dec 2012 03:26

Angelina skrev:
Om man vet att ett barn föds med en sådan hjärnskada som kan utvecklas till psykopati, tycker ni verkligen då att misshandel är rätt uppfostran? Zokrates?

Är det inte det motsatta som gäller för att få barnet att känna sig älskat och tryggt och inte ha något behov att av skada andra?


Önsketänkande, när man har att göra med en individ som inte kan utveckla empati, så utvecklas inte heller kärlek,
skräck och terror däremot föder respekt och att vara rädd om sitt eget skinn är förmodligen det enda som funkar
på denna typ av allvarlig störning, tyvärr gäller det nog att hålla dem kraftigt stången och få dem att känna sig
konstant övervakade och när det inte längre orkas i längden så har man garanterat en ny massmördare som
förhoppningsvis får livstid, de är ju faktiskt ändå helt själlösa.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Hur ser du på en buse?

Inläggav förstår mig själv » 11 dec 2012 09:25

Hallå till och med min pudel som är ett missfoster av rang( pudlar har ju avlats med avseende på tex päls och vissa andra egenskaper den vansinniga människan bestämmer) kan ju lära sig att hälsa och vara relativt trevlig. Den vet tex att smärta är fel.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 11 dec 2012 14:48

Zokrates skrev:
Angelina skrev:
Om man vet att ett barn föds med en sådan hjärnskada som kan utvecklas till psykopati, tycker ni verkligen då att misshandel är rätt uppfostran? Zokrates?

Är det inte det motsatta som gäller för att få barnet att känna sig älskat och tryggt och inte ha något behov att av skada andra?


Önsketänkande, när man har att göra med en individ som inte kan utveckla empati, så utvecklas inte heller kärlek,
skräck och terror däremot föder respekt och att vara rädd om sitt eget skinn är förmodligen det enda som funkar
på denna typ av allvarlig störning, tyvärr gäller det nog att hålla dem kraftigt stången och få dem att känna sig
konstant övervakade och när det inte längre orkas i längden så har man garanterat en ny massmördare som
förhoppningsvis får livstid, de är ju faktiskt ändå helt själlösa.


Hm, är du en psykopat Zokrates? Bara en psykopat skulle resonera så känslokallt.

Även någon med en medfödd störning kan lära sig att umgås relativt friktionsfritt med sin omgivning utan att genomlida din fruktansvärda "terapi". Det är den sortens behandling som skapar massmördare, och dessutom i kombination med en medfödd psykopatisk störning, så har du garanterat en fullständigt livsfarlig individ.

Själlösa? Tror du på djävulen och demoner också?
:lol:

Tror ni att alla psykopater är hemska, eller finns det psykopater som har självinsikt och åtminstone i teorin kan förstå det fördelaktiga med ett fredligt samspel?

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 11 dec 2012 15:02

Om man jämför en psykopat med en person med Aspergers tex, vilka likheter och skillnader finns det?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Hur ser du på en buse?

Inläggav förstår mig själv » 11 dec 2012 15:59

Ju mer vi styrs av kultur regler ju mer maskinmässig och psykotisk blir människan. Tillslut stöts de flesta ut ur samhället. Då får dessa utstötta bilda ett parti som är annorlunda. Det var därför spinoza ville ha demokrati. Frågan är dock är galningarna beredda att ge upp att styra över människor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18553
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 11 dec 2012 17:49

En mycket avslöjande tråd. Många står nakna här. Utan en tråd.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 11 dec 2012 20:05

Angelina skrev:
Zokrates skrev:
Angelina skrev:
Om man vet att ett barn föds med en sådan hjärnskada som kan utvecklas till psykopati, tycker ni verkligen då att misshandel är rätt uppfostran? Zokrates?

Är det inte det motsatta som gäller för att få barnet att känna sig älskat och tryggt och inte ha något behov att av skada andra?


Önsketänkande, när man har att göra med en individ som inte kan utveckla empati, så utvecklas inte heller kärlek,
skräck och terror däremot föder respekt och att vara rädd om sitt eget skinn är förmodligen det enda som funkar
på denna typ av allvarlig störning, tyvärr gäller det nog att hålla dem kraftigt stången och få dem att känna sig
konstant övervakade och när det inte längre orkas i längden så har man garanterat en ny massmördare som
förhoppningsvis får livstid, de är ju faktiskt ändå helt själlösa.


Hm, är du en psykopat Zokrates? Bara en psykopat skulle resonera så känslokallt.

Även någon med en medfödd störning kan lära sig att umgås relativt friktionsfritt med sin omgivning utan att genomlida din fruktansvärda "terapi". Det är den sortens behandling som skapar massmördare, och dessutom i kombination med en medfödd psykopatisk störning, så har du garanterat en fullständigt livsfarlig individ.

Själlösa? Tror du på djävulen och demoner också?
:lol:

Tror ni att alla psykopater är hemska, eller finns det psykopater som har självinsikt och åtminstone i teorin kan förstå det fördelaktiga med ett fredligt samspel?


Jag gjorde ett försök att svara lite som en psykopat skulle ha kunnat svara för att påvisa hur de själva är,
de bryr sig ju inte om andras rättigheter så hur kommer det sig då att vi bryr oss om dem och det särskilt
när vi själva drabbas negativt kanske just därför och i synnerhet ju mer vi bryr oss.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 11 dec 2012 20:54

Då kan man fråga sig varför man ska bry sig om sina medmänniskor överhuvudtaget? Ska man dumpa alla handikappade på soptippen för att de inte är till någon nytta? Det är lite den människosynen du vill föra fram eller?

En person som är född med en psykopatisk störning kan inte rå för detta lika lite som en person med annan medfödd "defekt". Man kan inte straffa ett barn för att det föds med en oönskad genetik. Att straffa någon i preventivt syfte, det är sjukt.

Ditt resonemang verkar inte bottna i någon större tankeverksamhet dock utan går mer ut på " de är dumma, slå dom".. :roll:

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 11 dec 2012 20:57

Algotezza skrev:En mycket avslöjande tråd. Många står nakna här. Utan en tråd.

/Algotezza


Nu fantiserar du igen. :lol:

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 11 dec 2012 22:06

Angelina skrev:Då kan man fråga sig varför man ska bry sig om sina medmänniskor överhuvudtaget? Ska man dumpa alla handikappade på soptippen för att de inte är till någon nytta? Det är lite den människosynen du vill föra fram eller?

En person som är född med en psykopatisk störning kan inte rå för detta lika lite som en person med annan medfödd "defekt". Man kan inte straffa ett barn för att det föds med en oönskad genetik. Att straffa någon i preventivt syfte, det är sjukt.

Ditt resonemang verkar inte bottna i någon större tankeverksamhet dock utan går mer ut på " de är dumma, slå dom".. :roll:


Bara för att något är frånstötande betyder det inte att det saknas en större tankeverksamhet bakom,
försök lista ut vad som redan sker och eskalerar på sikt med mänskligheten om vi accepterar varenda
gravt felaktig mutation som uppstår?
Nästa följdfråga är hur vi förhindrar detta förutsatt att du fattar vad som sker vilket jag betvivlar starkt.
Förmodligen begrep våra förfäder som helt sonika satte ut dylika barn i skogen eller lät dem dö mer trots
att det idag förefaller grymt, då det kan vara så att det är mer grymt på sikt att visa barmhärtighet.
Sedan handlar inte mitt svar om hur jag själv skulle agera som förälder i en sådan situation eller om jag
har eller saknar empati för svaga, handikappade eller rent ut sagt korkade människor i största allmänhet.

http://svt.se/2.108068/1.2761248/psykop ... ill_empati obs!länken funkade inte,
bild istället.
http://www.moralmolecule.com/images/sto ... empati.pdf

"De flesta skadliga mutationer i människans gener har uppkommit de senaste 10 000 åren.
Detta enligt en ny amerikansk studie, som också pekar på att mä..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5362355

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Hur ser du på en buse?

Inläggav förstår mig själv » 11 dec 2012 23:37

Zokrates tänk om du inte har kollen på vad som är sjukt och vad som är friskt. Att det var tvärt om mot vad du tror. Att det verkligen är så att den psykotiske saknar sjukdomsinsikt och att det är du som är "defekt". Att demokrati att vara som andra inte betyder förstå mest utan minst.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster