Introvert eller extrovert?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Introvert eller extrovert?

Inläggav Rotkiv » 09 apr 2013 21:55

Agerar du som en extrovert men under skalet lurar en introvert person?

Är du introvert eller extrovert?

Susan Cain - Quiet: the power of introverts in a world that can't stop talking
http://www.youtube.com/watch?v=PhDCz0V9FcA

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0307352145

http://en.wikipedia.org/wiki/Quiet:_The ... op_Talking

Jag tror att jag är extrovert men vill vara introvert, bara så ni vet!

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Introvert eller extrovert?

Inläggav SigurdV » 11 apr 2013 00:37

Har ingen aning är liksom inte intressant på det sättet för mig själv.

Mäster BrightEye
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2013 08:25

Introvert eller extrovert?

Inläggav Mäster BrightEye » 11 apr 2013 01:50

Varför inte både och ? Introvert för att föra en vettig dialog med sig själv , samt utforska den inre världen . Extrovert för att på ett bra sätt intressera sig för allt annat ...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Introvert eller extrovert?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2013 14:14

Rotkiv skrev:Agerar du som en extrovert men under skalet lurar en introvert person?

Är du introvert eller extrovert?


Jag tror att jag är extrovert men vill vara introvert, bara så ni vet!


Det beror på situation och sällskap - eller avsaknad därav. Jag trivs med andra och trivs med att vara ensam. Omväxling förnöjer är mitt livs motto.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

foobarbaz
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 mar 2013 22:46

Introvert eller extrovert?

Inläggav foobarbaz » 11 apr 2013 17:12

Jag har garanterat mer drag som tyder på en introvert personlighetstyp, men som Algotezza skriver så beror det även för mig på situationen. I de sällskap eller situationer där jag känner mig trygg/bekväm så kan jag många gånger naturligt agera och känna mig extrovert, men detta förhållningssätt är starkt relaterad till mitt humör. Ett glatt och energifullt humör renderar mig extrovert, medan ett tillstånd av trötthet, ångest, tristess etc. gör mig väldigt introvert. Jag får oftast min energi från ensamtid, och dränerar den i sociala sammanhang. (Påtagligt mer i de sammanhang där jag styrs av neuroser och osäkerhet, medan i rätt sammanhang kan jag nog t.o.m. påstå att jag kan få energi.)

Jag önskar att jag vore mer extrovert -- men det kanske är för att jag över lag inte är på det sättet -- för det kan vara påfrestande att vara tillbakadragen, och jag tycker verkligen om de tillfällen då jag inte är socialt hämmad. För mig är det viktigaste hur som helst en balans: för mycket ensam = jobbigt, för mycket social interaktion = jobbigt, lagom = bäst.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav Kreativ » 19 maj 2017 13:33

foobarbaz skrev:Jag har garanterat mer drag som tyder på en introvert personlighetstyp, men som Algotezza skriver så beror det även för mig på situationen. I de sällskap eller situationer där jag känner mig trygg/bekväm så kan jag många gånger naturligt agera och känna mig extrovert, men detta förhållningssätt är starkt relaterad till mitt humör. Ett glatt och energifullt humör renderar mig extrovert, medan ett tillstånd av trötthet, ångest, tristess etc. gör mig väldigt introvert. Jag får oftast min energi från ensamtid, och dränerar den i sociala sammanhang. (Påtagligt mer i de sammanhang där jag styrs av neuroser och osäkerhet, medan i rätt sammanhang kan jag nog t.o.m. påstå att jag kan få energi.)

Det här är en stor feltolkning av vad introvert och extravert från början betydde av upphovsmannen Carl Jung i sin bok "Psychological Types". Man kan kalla det en modern förvrängning, men som blivit mycket mindre användbar. (Stavningen var också från början "extravert" och inte extrovert, så därför använder jag den stavningen om ni undrar.)

Alla människor behöver socialt umgänge och tid för sig själva för att tänka efter emellanåt,
men hos extroverta nervärderas de egna drifterna och idéerna till förmån för social anpassning.
Hos introverta nervärderas de sociala normerna och förebilderna till förmån för egna idéer och drifter.

foobarbaz skrev:och jag tycker verkligen om de tillfällen då jag inte är socialt hämmad.

Det stämmer att introverta tenderar att vara mer hämmade i sina uttrycksförmågor och verbal förmåga, men många extraverta kan också bli oflexibla och hämmade eller begränsade i sina bekymmer att vara samhällets ideal och normer och förväntningar till lags.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2017 18:50

Skillnaden mellan en extrovert och introvert personlighet är att den förste litar till sin omgivning medan den andre känner den.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav Algotezza » 22 maj 2017 06:27

Varför antingen eller? I vissa fall kan man vara/agera mer åt det introverta och i andra mer åt det extroverta...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2017 18:06

Algotezza skrev:Varför antingen eller? I vissa fall kan man vara/agera mer åt det introverta och i andra mer åt det extroverta...

Precis, skulle man kunna upphöja det till lag, att egenskaper beror på omständigheter?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav Algotezza » 23 maj 2017 18:30

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Varför antingen eller? I vissa fall kan man vara/agera mer åt det introverta och i andra mer åt det extroverta...

Precis, skulle man kunna upphöja det till lag, att egenskaper beror på omständigheter?


Precis. Vi har alla en inre palett att måla med och en mental-social klaviatur att spela på. Vissa har få färger och få oktaver. Och vi använder dessa utifrån situationens krav...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introvert eller extrovert?

Inläggav Pilatus » 30 maj 2017 14:30

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Precis, skulle man kunna upphöja det till lag, att egenskaper beror på omständigheter?

Precis. Vi har alla en inre palett att måla med och en mental-social klaviatur att spela på. Vissa har få färger och få oktaver. Och vi använder dessa utifrån situationens krav...

Jag ser dessa personlighetstyper något annorlunda, på så sätt att utåtriktade människor mer ofta söker sig till verksamheter där kontakten med andra är ett viktigt inslag, affärsbiträde, lärare, idrottsledare etc. Den mer introverte väljer hellre sysslor som tekniker, skribent, nattvakt och liknande. Det hindrar ju inte att en introvert människa kan fungera bra i sociala sammanhang, men det kan trötta den introverte att vistas i sådana miljöer. Den utåtriktade stimuleras mer av att arbeta med människor och kan finna det trist att sitta på kammaren och försöka uträtta något.

Det är absolut ingen lag att omständigheterna råder över personlighetstypen. Vad som förklarar ett sådant omdöme är ju att vi kan anta att nära sjuttio procent befinner sig inom en standardavvikelse vid normalfördelning. Men vi kan ju vara flexibla och tillräckligt elastiska för att kunna göra sådant som inte ligger för oss, trots att vi kan vara utpräglade intro- eller extroverta.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster