Hej!
1)Vad anser du om åsikten "att man hela tiden ska (försöka/eftersträva att) göra sitt bästa" i allt vad man än företar sig i?
2)Hur mycket kan denna inställning (att man hela tiden ska göra sitt bästa) leda till att man blir neurotisk/får prestationsångest och att man tappar förmågan "att lukta på blommorna" här och nu? Vad kan man missa om man lever så? Vad kan de ge för konsekvenser att leva så?
3) Tycker du uppmaningen "Gör ditt bästa!" istället ska vara kort och gott:"Gör det!"? Motivera!
Åsikten om att hela tiden göra sitt bästa
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Inom områden som man medverkar i som berör människors liv och hälsa så skall man alltid
göra sitt bästa för att minimera risker, inom områden som handlar om kvalitet på varor
och tjänster så skall man eftersträva att göra sitt bästa för att därigenom inte luras.
göra sitt bästa för att minimera risker, inom områden som handlar om kvalitet på varor
och tjänster så skall man eftersträva att göra sitt bästa för att därigenom inte luras.
Cosmic philosopher skrev:2)Hur mycket kan denna inställning (att man hela tiden ska göra sitt bästa) leda till att man blir neurotisk/får prestationsångest och att man tappar förmågan "att lukta på blommorna" här och nu? Vad kan man missa om man lever så? Vad kan de ge för konsekvenser att leva så?
Jo, det finns ett bra sätt att undvika utmattningsdepressioner och neurotiska störningar. Inställningen att man skall göra sitt bästa i alla lägen är kanske inte alltid så lämpligt i vårt kravfyllda och hektiska samhälle. Behövs det? Räcker det inte med att vi gör det vi skall tillräckligt bra?
Moderator
-
förstår mig själv
Cosmic philosopher skrev:Hej!
1)Vad anser du om åsikten "att man hela tiden ska (försöka/eftersträva att) göra sitt bästa" i allt vad man än företar sig i?
2)Hur mycket kan denna inställning (att man hela tiden ska göra sitt bästa) leda till att man blir neurotisk/får prestationsångest och att man tappar förmågan "att lukta på blommorna" här och nu? Vad kan man missa om man lever så? Vad kan de ge för konsekvenser att leva så?
3) Tycker du uppmaningen "Gör ditt bästa!" istället ska vara kort och gott:"Gör det!"? Motivera!
1)så tror jag att man alltid gör sitt bästa för att må bra( det misslyckas ibland)
2) om man hela tiden har idéer om måsten kan man hamna i en situation som kallas utbränd/utmattningsdepression. De är ofta kvinnor i medelåldern. Till slut hinner de inte med alla måsten(viktigt för deras känslor). De blir förvirrade, sämre minne, sämre sömn och kan få depressions symptom. Har sett detta väldigt ofta i verkligheten.
1,2) Att göra sitt bästa får inte innebära att man alltid ska pressa sig till sin yttersta förmåga. Detta kan visssserligen vara bra för andra, men knappast för dig själv. Man får inte glömma att livets mening är att lukta på blommorna(bl.a.)
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
reflex skrev:1,2) Att göra sitt bästa får inte innebära att man alltid ska pressa sig till sin yttersta förmåga. Detta kan visssserligen vara bra för andra, men knappast för dig själv. Man får inte glömma att livets mening är att lukta på blommorna(bl.a.)
Ja, det är fint att lukta på blommor. Min favoriter är grekisk lövkoja och gyllenlack. Inte så dumt heller att odla sin trädgård.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Johan Ågren
- Administratör
Att "göra sitt bästa" och det sker på bekostnad av något annat så har man som helhet inte gjort sitt bästa. Det går ju naturligtvis alltid att göra något eftertraktat på bekostnad av något annat, i sin ytterlighet illustrerat av slaveriet. Att agera komplext med hänsyn till helheten är bättre. En uppoffring måste kunna återställas. Man kan bara låna till en uppoffring om man har råd att betala igen senare.
Idag försöker människor leva upp till vissa förväntningar som de inte har råd med, och de blir därför utbrända. Det blir ett problem när det sätts i system. Då framstår en ansvarsfull människa, någon som agerar hållbart, som lat.
Själv har jag skaffat mig en ny typ av livsstil som består av mycket fritid och med korta intensiva projekt med mycket högt tempo. Jag har då råd att "göra mitt bästa" och prestera något som andra är villiga att betala bra för. Det skulle inte fungera om jag gjorde det hela tiden. Tror det kan vara en anledning till att många skjuter upp jobb också. De vill ha korta intensiva pass, och sedan kunna vara i sin egen värld igen. Inte blanda ihop det hela.
Idag försöker människor leva upp till vissa förväntningar som de inte har råd med, och de blir därför utbrända. Det blir ett problem när det sätts i system. Då framstår en ansvarsfull människa, någon som agerar hållbart, som lat.
Själv har jag skaffat mig en ny typ av livsstil som består av mycket fritid och med korta intensiva projekt med mycket högt tempo. Jag har då råd att "göra mitt bästa" och prestera något som andra är villiga att betala bra för. Det skulle inte fungera om jag gjorde det hela tiden. Tror det kan vara en anledning till att många skjuter upp jobb också. De vill ha korta intensiva pass, och sedan kunna vara i sin egen värld igen. Inte blanda ihop det hela.