De krafter som styr oss.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

De krafter som styr oss.

Inläggav förstår mig själv » 04 jun 2013 13:57

Jag har ju hävdat att vi vill må så bra som möjligt=leva=kännas bra.
Einstein har ju berättat hur vi ska förstå naturen. Vi ska observera den och bilda teorier(se samband). Människan tillhör naturen och måste därför förstås på samma sätt.
Vi har en teori(=ide) om något och sedan kan man observera i naturen och se om den verkar stämma. Vi vet ju att människokroppen hela tiden har nästan oändligt med rörelser och tankar den kan göra. Därför borde det nästan vara omöjligt att förutspå beteendet hos människan. Om vi kan förutsäga/utesluta en del rörelser så vore vi duktiga.
Kanske tycker ni det är självklart att bilarna håller sig på vägen. Att inte tjejen på tunnelbanan tar av sig och visar brösten. Att mamma står i köket och lagar middag när ni kommer hem. Oändligt med möjliga rörelser alltså, men endast en sker och ni är bra på att förutsäga människokroppens rörelser.
Varför är det så? Jo det är för att vi dels är lika(samma art) detta är det viktigaste och dels är vi intelligenta(ser samband). För att vi ska förstå måste människan följa naturlag.
Ta en känsla tex RÄDD. Denna kan ju styra människor från en situation. Den kan göra oss paralyserade. Den kan hindra oss från att tex gå in i mörkret. Eller tex hindra oss från att handla rationellt. Detta betyder att rädd kan styra oss.
Ta tex blyg som tex kan uppstå av föreställningen om vad andra ska tycka om mig. Ta tex SKAMM som kan uppstå av föreställningen om vad andra ska tycka om det jag gjort. Dessa känslor påverkar ju vårdat beteende dvs våra rörelser. Titta på ett barn tex, hur det tittar bort och döljer sitt ansikte när det är blygt.
Ta tex ARG denna syns också på ansikte och kropp och påverkar rörelser hos människan.
Det finns säkert 50 talet känslor vilka alla beroende av situation påverkar människokroppens rörelser och tankar.
Spinoza skriver att man ska bli herre över sina känslor. Dvs se sambanden mellan det vi gör och det vi känner. Därmed eftersom känslorna styr skulle vi kunna bli "fria", dock eftersom det bara finns ett mål kommer vi anstränga oss för att uppnå detta maximalt och därmed är vi inte fria ändå. Anta att du har en 100meterslöpare som springer så fort den kan så är den inte fri den springer ju så fort den kan varken snabbare eller långsammare.
Vill man förstå mer är det viktigt att förstå att känslorna inte bara är resultatet av vad vi gör.dvs meningen med livet utan också inse att känslorna även är en registrering. När vi förstår detta kommer vi bli mer medvetna om att vi känner och varför vi känner. Därmed kommer vi förstå det som sker bättre och även röra oss annorlunda och tänka annorlunda än tidigare.

Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster