Att skapa det goda

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Att skapa det goda

Inläggav förstår mig själv » 21 jun 2013 17:59

Om vi antar att vi skulle verka så att alla mådde bra. Hur skulle samhället se ut då. Om alla ville alla väl skulle vi inte ha tex lagar och inte straffa. Det skulle inte finnas några "onda" eller intolerabla människor. Hur ska detta uppnås? Tex att en människas handlingar ledde till att någon annan mådde lite eller mycket bättre. Ja yrken som straffar tex polis, jurist, lapplisa olika kontrollanter osv, de skulle få göra sina jobb lite annorlunda. Polisen skulle tex kunna vara ute bland människor och sprida glädje och hjälpa. Sedan har de ju erfarenheter av människor och skulle kunna vara människa på ett sådant sätt att bråk inte uppstod. Juristen skulle kunna vara tillhjälp vid eventuella konflikter och medla så att alla blev nöjda istället för att straffa människor för att de bryter mot regler. Lapplisorna skulle kunna förklara innebörden av att ställa sig fel och visa en bättre plats att stå.

Ja om detta skedde skulle vi älska poliser, advokater och lapplisor (mm). Deras arbete skulle kännas meningsfullt och istället för att skapa lidande skulle de kunna få människor att må bättre. Det skulle alltså vara bra för alla.

Tyvärr är det inte såhär utan olika "grupper" beter sig "suboptimalt" mot varandra. Detta orsakar naturligtvis lidande för alla.
När vi var små blev vi arga (kanske) när någon i sandlådan tog ifrån oss vår spade. Vi kanske blev arg och gjorde den andre illa(straffade) på något sätt. Sedan blev den andre ett "problem" för oss och vi ett "problem" för den andre. Vi kunde inte göra på annat sätt för vi förstod inte bättre. Att istället för att ge igen( vilket gör den andre "elak") så borde vi funnit det goda i den andre vilket hade gjort den "snäll".
Försöker man förstå och förstår sig själv kan man styra människor att bli något bra för sig själv. Följer man fel idéer (etik,moral,religion,lag mm) ja då går det illa. Människan behöver få följa sitt förnuft och uppnå sin fulla potential. Annars uppstår lidande/utrotning/helvetet.

SigurdV

Att skapa det goda

Inläggav SigurdV » 24 jun 2013 13:22

förstår mig själv skrev:Om vi antar att vi skulle verka så att alla mådde bra

Det GÅR nog inte än! Eftersom somliga av oss är genetiskt felkonstruerade så att de ENDAST mår bra när de orsakat att någon annan mår dåligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Att skapa det goda

Inläggav Pilatus » 24 jun 2013 14:16

förstår mig själv skrev:Om alla ville alla väl skulle vi inte ha tex lagar och inte straffa. Det skulle inte finnas några "onda" eller intolerabla människor. Hur ska detta uppnås? Tex att en människas handlingar ledde till att någon annan mådde lite eller mycket bättre.

Även om alla ville alla väl så uppkommer konflikter. Grannen odlar något elände som sprider sig in på min tomt. Hans gräsklippare låter så det skär i öronen. Grannen har en motorbåt med en 300 hk Evinrude som han kör med så barnen inte vågar bada. Grannen har målat sitt hus i en skrikigt röd färg. Ingenting av detta hypotetiska scenario gör han för att vara otrevlig. Å andra sidan kokar grannen av ilska på grund av våra cocktailpartyn och att vi ibland då vädret tillåter går mycket lätt klädda. Vi brukar även ha en del fester och spela electro swing. Naturligtvis i det enda syftet att skapa något gott och trevligt. Likväl väste grannen mellan tänderna att han önskade att han ägde en gatlinkulspruta. Vi lever inte i paradiset, det kommer aldrig att finnas. Vi är litet dumma och obetänksamma emellanåt. Tolerans är bra, men allt kan inte tolereras. Nu tar jag släggan och krossar grannens gräsklippare. :)
Moderator

förstår mig själv

Att skapa det goda

Inläggav förstår mig själv » 24 jun 2013 18:02

En granne som man tycker om stör inte så mycket. Dels så bryr den sig mer om dig( om ni gillar varandra) och dels så hör man tex inte ljud/stör sig inte från en man tycker om. Är man "ovän" med en granne tex hör man och stör man sig mycket mer på eventuella ljud. Om dina barn tex leker på övervåningen så störs man inte lika mycket av dessa ljud. Börjar man klaga/bråka med grannen så kan man nästan med säkerhet säga att det hela kommer att bli värre.

förstår mig själv

Att skapa det goda

Inläggav förstår mig själv » 24 jun 2013 18:04

SigurdV skrev:

Det GÅR nog inte än! Eftersom somliga av oss är genetiskt felkonstruerade så att de ENDAST mår bra när de orsakat att någon annan mår dåligt.

Håller absolut inte med om detta. Därimot kan det finnas robott aktiga människor som inte förstår bättre. De kommer inte heller komma i kontakt med högre kunskaper om sig själva. Dess utom kommer de att skapa en "ondskefull" värld åt sig själva att leva i. Detta är ungefär motsattsen till att skapa det goda.

SigurdV

Att skapa det goda

Inläggav SigurdV » 24 jun 2013 19:09

förstår mig själv skrev:
SigurdV skrev:

Håller absolut inte med om detta. Därimot kan det finnas robott aktiga människor som inte förstår bättre. De kommer inte heller komma i kontakt med högre kunskaper om sig själva. Dess utom kommer de att skapa en "ondskefull" värld åt sig själva att leva i. Detta är ungefär motsattsen till att skapa det goda.

Så hur fungerar seriemördare? Hur kan de gilla det de gör? Om de inte är fel konstruerade?? Tänk efter lite grann: Utilitarismen säger att det rätta är det som ger mest lycka åt så många som möjligt...och visst känns väl det vettigt...eller hur? FATTAR du att det FINNS några som föredrar så mycket sorg åt så många som möjligt?? Förstår du hur de känner och tänker?
Och hur de måste dölja sina sanna känslor?
Den romerske kejsaren Caligula önskade att alla huvuden satt på en och samma hals så att ett enda svärdshugg skulle räcka för att döda alla...

förstår mig själv

Att skapa det goda

Inläggav förstår mig själv » 25 jun 2013 11:26

En handling ger ju många resultat. Är man "maskinmässig" i sitt handlande kan man inte öppna sig och se det som uppstår som resultat av det man gjort. När man öppnar sina sinnen så kommer man se sambanden och få en glimt av den högre ordningen. Man inser att man har orsakat en del av det man upplever. Det går inte att förstå hur eller varför detta sker annat än att man vet att något gott ospecificerat kommer att uppstå.
Livet kan tolkas som att överföra känslor till varandra. Om man förstår detta och ju bättre man förstår destå mer gott kommer att ske i "rummet". Eftersom allt har en orsak har även känslorna en orsak. Det som man känner motsvaras av något i rummet och vise versa.

SigurdV

Att skapa det goda

Inläggav SigurdV » 26 jun 2013 11:56

förstår mig själv skrev:En handling ger ju många resultat.
Och det är bra om man förstår skillnaden mellan händelser och handlingar!
förstår mig själv skrev:Man inser att man har orsakat en del av det man upplever.

Om man är orsak till en händelse så är det en handling.
Nu hävdar du väl att vi själva har orsak och att handlingar således inte finns?

förstår mig själv

Att skapa det goda

Inläggav förstår mig själv » 26 jun 2013 12:34

SigurdV skrev:
förstår mig själv skrev:En handling ger ju många resultat.
Och det är bra om man förstår skillnaden mellan händelser och handlingar!
förstår mig själv skrev:Man inser att man har orsakat en del av det man upplever.

Om man är orsak till en händelse så är det en handling.
Nu hävdar du väl att vi själva har orsak och att handlingar således inte finns?

Alla handlingar är händelser men alla händelser är inte handlingar.

SigurdV

Att skapa det goda

Inläggav SigurdV » 26 jun 2013 15:18

förstår mig själv skrev:Alla handlingar är händelser men alla händelser är inte handlingar.

Håller med. (Bortsett från att det verkar praktiskt omöjligt att bevisa att inte alla händelser är handlingar.)
Hur bevisas det att handlingar verkligen finns?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Att skapa det goda

Inläggav Algotezza » 26 jun 2013 16:45

Ja, om världen var helt igenom god, skulle världen vara just god. Och vi med som delar av världen. Världen är det emellertid inte. Ej heller vi. Men kan vi nå dit? Steg för steg? Vill alla nå dit? Nej, inte de som profiterar på och tjänar på ondskan. Den stora ondskan och den lilla vardagliga. Ondskan finns därför att någon tjänar på den, på andras smärta och lidande. Vad gör du själv?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Att skapa det goda

Inläggav SigurdV » 26 jun 2013 17:22

Algotezza skrev:Ja, om världen var helt igenom god, skulle världen vara just god. Och vi med som delar av världen. Världen är det emellertid inte. Ej heller vi. Men kan vi nå dit? Steg för steg? Vill alla nå dit? Nej, inte de som profiterar på och tjänar på ondskan. Den stora ondskan och den lilla vardagliga. Ondskan finns därför att någon tjänar på den, på andras smärta och lidande. Vad gör du själv?

/Algotezza
Har dåligt samvete för att jag inte är vegetarian.

holoteist

Att skapa det goda

Inläggav holoteist » 26 jun 2013 17:35

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Ja, om världen var helt igenom god, skulle världen vara just god. Och vi med som delar av världen. Världen är det emellertid inte. Ej heller vi. Men kan vi nå dit? Steg för steg? Vill alla nå dit? Nej, inte de som profiterar på och tjänar på ondskan. Den stora ondskan och den lilla vardagliga. Ondskan finns därför att någon tjänar på den, på andras smärta och lidande. Vad gör du själv?

/Algotezza
Har dåligt samvete för att jag inte är vegetarian.

Jag har varit vegetarian till och ifrån i mitt liv, men jag har inte dåligt samvete för att jag har ätit kött till och från. Det är naturligt och normalt med en viss växelverkan. ;)

Återgå till "Psykologi"