Vad är en persons främsta mål?

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav reflex » 04 jul 2013 12:46

Ja, vad kan man ha för mål när man är pensionär?
Det verkar lite sent i livet att sätta upp mål. Att kunna få vara frisk, kan man ha ett sådant mål?
Att hålla kroppen i trim. Men om den redan är "i trim", då kan väl inte detta betraktas som ett mål heller?
I en av Barbro Hörbergs sånger sjunger hon: ..nyfiken vill jag inte dö. Jag förstår inte hur hon menar. Jag vill fortsätta att vara nyfiken ända in i döden.
Jag vill leva mitt liv "ända in i kaklet". Eller som Ingemar Johansson svarade i en intervju där dom frågade honom om inte vinsten över Floyd var han livs största ögonblick.
Nej, nej, sa han, så vill jag inte tänka, det ögonblicket hoppas jag att jag fortfarande har kvar att uppleva.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17428
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav Pilatus » 04 jul 2013 13:16

reflex skrev:Ja, vad kan man ha för mål när man är pensionär?
Det verkar lite sent i livet att sätta upp mål. Att kunna få vara frisk, kan man ha ett sådant mål?

Ett mål kan ju vara att lära sig något nytt. Att plantera några nya fruktträd i sin trädgård och lära sig göra vin, läsa de stora författarna, resa, gå med i en förening och träffa litet nya människor, flytta ut på landet etc.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav SigurdV » 04 jul 2013 16:26

Pilatus skrev:
reflex skrev:Ja, vad kan man ha för mål när man är pensionär?
Det verkar lite sent i livet att sätta upp mål. Att kunna få vara frisk, kan man ha ett sådant mål?

Ett mål kan ju vara att lära sig något nytt. Att plantera några nya fruktträd i sin trädgård och lära sig göra vin, läsa de stora författarna, resa, gå med i en förening och träffa litet nya människor, flytta ut på landet etc.
Jag är inte klar med allt jag föresatt mig...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav förstår mig själv » 05 jul 2013 07:24

Det är inte så stor skillnad skulle jag tro. Gammal eller ung. Att förstå sig själv bättre tex och andra. Det kan man hålla på med hela livet. Och kan förstå bättre och bättre. (det kräver ju att man förändras och kan frigöra sig från normer, regler, religioner osv. Det man inte kan förstå själv är inte värt att veta.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav Zokrates » 05 jul 2013 22:10

Fler som försökt/er förstå på sig själva och andra.
http://eztv.it/forum/32084/an-ecology-o ... -x264-aac/

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Vad är en persons främsta mål?

Inläggav SigurdV » 05 jul 2013 23:35

Zokrates skrev:Fler som försökt/er förstå på sig själva och andra.
http://eztv.it/forum/32084/an-ecology-o ... -x264-aac/

Jag läste nån bok av Bateson och jag minns att jag gillade den...men det var länge sen så jag minns inte varför :(


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster