Psykets betydelse
Moderator: Moderatorgruppen
Psykets betydelse
Jag tycker att vi underskattar psykets betydelse. Man frågar varför person X mår dåligt? Man antar att det beror på något materiellt, X saknar något eller har en konflikt med någon, och då tänker man antingen att det är ett naturligt tillstånd eller så tänker man att den ene har rätt och den andre fel. Om X har mått dåligt under lång tid och inget tycks hjälpa är det depression, en obalans av signalsubstanser i hjärnan. Överallt matas vi med information, vi ska utbilda oss och vi lär oss avancerade saker, språk, fysik, rutiner, erfarenheter, vi lär oss att anpassa oss och att ta ansvar, vi lär oss till och med att det finns något som heter att tänka utanför boxen. Det finns frågor som alla förutsätter att vi ska ha svaret på från början: Vi ska veta vad vi bryr oss om, vad vi strävar efter, vad vi behöver, vad vi vill. Men det är ju nästan en bragd att veta det. Sedan förutsätter man att människan är en logisk och förnuftig varelse som aldrig misstolkar någonting, missuppfattar någonting, alltid förstår allting och känner in hela sin omgivning. Men vi ser inte skogen för alla träden.
Psykets betydelse
Psykologin har vunnit mycket på att studera psykiskt avvikande...dock har inte många lyckliga människor studerats. Kanske lite synd?klorofyll skrev:Jag tycker att vi underskattar psykets betydelse. Man frågar varför person X mår dåligt? Man antar att det beror på något materiellt, X saknar något eller har en konflikt med någon, och då tänker man antingen att det är ett naturligt tillstånd eller så tänker man att den ene har rätt och den andre fel. Om X har mått dåligt under lång tid och inget tycks hjälpa är det depression, en obalans av signalsubstanser i hjärnan. Överallt matas vi med information, vi ska utbilda oss och vi lär oss avancerade saker, språk, fysik, rutiner, erfarenheter, vi lär oss att anpassa oss och att ta ansvar, vi lär oss till och med att det finns något som heter att tänka utanför boxen. Det finns frågor som alla förutsätter att vi ska ha svaret på från början: Vi ska veta vad vi bryr oss om, vad vi strävar efter, vad vi behöver, vad vi vill. Men det är ju nästan en bragd att veta det. Sedan förutsätter man att människan är en logisk och förnuftig varelse som aldrig misstolkar någonting, missuppfattar någonting, alltid förstår allting och känner in hela sin omgivning. Men vi ser inte skogen för alla träden.
Psykets betydelse
Ja. Vi överöses med information och allt går i en väldig takt. Hjältarna kan väl sägas vara de framgångsrika vetenskapsmännen i historien. Gick dessa hjältar ens en vanlig skolgång? Jag tror att kulturen förmedlar de moraliska idealen. Men hur lär man sig att bli en god medborgare?
-
förstår mig själv
Psykets betydelse
klorofyll skrev:Ja. Vi överöses med information och allt går i en väldig takt. Hjältarna kan väl sägas vara de framgångsrika vetenskapsmännen i historien. Gick dessa hjältar ens en vanlig skolgång? Jag tror att kulturen förmedlar de moraliska idealen. Men hur lär man sig att bli en god medborgare?
Genom att förstå medborgarna. Förstå de annorlunda(också). Alla har sin egen förståelse av världen. Sitt sätt att leva och vara och sitt sätt att utrycka sitt väsen. Förstår du andra/tolerans så får du deras visdom, deras ögon öron och känslor. Dvs massa "mät data" information så du kan utvecklas och förstå bättre. Livet handlar ju om att må bra och det kan bara uppnås genom att förstå naturen.
Psykets betydelse
förstår mig själv skrev:klorofyll skrev:Ja. Vi överöses med information och allt går i en väldig takt. Hjältarna kan väl sägas vara de framgångsrika vetenskapsmännen i historien. Gick dessa hjältar ens en vanlig skolgång? Jag tror att kulturen förmedlar de moraliska idealen. Men hur lär man sig att bli en god medborgare?
Genom att förstå medborgarna. Förstå de annorlunda(också). Alla har sin egen förståelse av världen. Sitt sätt att leva och vara och sitt sätt att utrycka sitt väsen. Förstår du andra/tolerans så får du deras visdom, deras ögon öron och känslor. Dvs massa "mät data" information så du kan utvecklas och förstå bättre. Livet handlar ju om att må bra och det kan bara uppnås genom att förstå naturen.
Kan du utveckla det mer? Vad menar du med förståelse? Tror du att det finns någon orättvisa i världen och hur skall man förstå den? Skall man tänka runt den, se den ur ett större perspektiv, och istället förstå att den har orsaker? För jag tror inte att det är meningen att vi skall förstå orättvisan i sig. Jag blev glad av att läsa ditt inlägg. Det känns som något värt att tänka på. Klokt helt enkelt.
Psykets betydelse
Det resonemanget om att förstå andra, fastnar lätt i acceptansgropen, vi vill ju i ärlighetens namn inte ha vissa beteenden.
-
förstår mig själv
Psykets betydelse
Zokrates skrev:Det resonemanget om att förstå andra, fastnar lätt i acceptansgropen, vi vill ju i ärlighetens namn inte ha vissa beteenden.
Så är det. Vi vare sig vill eller förstår. Det jag menar är att man ändå bör försöka se det de andra ser. Visa för de andra vad man själv ser. Då kommer båda förstå allt bättre och förändras till det bättre.
Psykets betydelse
Jag anser att man ska försöka att komma överens med alla människor.
-
förstår mig själv
Psykets betydelse
klorofyll skrev:Jag anser att man ska försöka att komma överens med alla människor.
Bra ide. Då ser man fina sidor. Kommer man inte överens kommer man antagligen få en nedvärderande teori om hela människan. Om vi värderar tex en vän. Inte sätter vi dit den om den tex begått ett brott. Vi ser ju det goda i den människan och förstår att inte göra den illa.
En läkare som tex gör något som lekmannen betraktar som ett fel. För det första kanske den inte gjort fel (lekmannen har ju inte den utbildning och erfarenhet som läkaren har). Även om läkaren genom att inte förstå något tillräckligt bra "orsakat" något tex ett lidande eller ett dödsfall. (Kanske det fanns ett bättre sätt att handlägga patienten). Läkaren kan straffas med fängelse för detta "misstag" läkaren kan ha gjort mycket gott räddat livet på hundratals och lindrat mycket lidande. Detta förstår man inte. Att människor gör både gott och ont. Känner man någon ser man helheten, då förstår man i allmänhet att straff är fel. De som straffar ser inte hela människan, helheten. Hade de gjort det så hade de inte straffat.
Psykets betydelse
Jag ser inte straff på det viset. Om någon döms till fängelse så ser jag det som att allmänheten skyddas, och sedan anser jag att den fängslade inte skall släppas fri förrän den är ofarlig för samhället. Jag tycker att alla fängslade skall få psykiatrisk vård. Om rättssystemet inte ser ut så i praktiken, t.ex. att en riskabel person blir fri, eller att det är en dålig miljö i fängelset osv, så tycker jag att det är fel. Ett straff kan vara fördelaktigt för alla parter.
-
förstår mig själv
Psykets betydelse
klorofyll skrev:Jag ser inte straff på det viset. Om någon döms till fängelse så ser jag det som att allmänheten skyddas, och sedan anser jag att den fängslade inte skall släppas fri förrän den är ofarlig för samhället. Jag tycker att alla fängslade skall få psykiatrisk vård. Om rättssystemet inte ser ut så i praktiken, t.ex. att en riskabel person blir fri, eller att det är en dålig miljö i fängelset osv, så tycker jag att det är fel. Ett straff kan vara fördelaktigt för alla parter.
Läskigt. Tänk om du har fel då? Om din pappa kör för fort eller kanske bränner hemma. Myglat med något ekonomiskt. Blivit arg och och kanske skrämt någon gång. Tagit någons sömntablett. Ja vad som hellst som är olagligt. Eller kanske blir "sjuk" har andra ideer-verklighets uppfattning än du.
Genom att sätta dit honom kan du ju ge honom ett straff. Eller kanske sätta dit dig själv om du nu skulle ha ett lik i garderoben. Lagar ändras hela tiden (till skillnad från naturlagarna). Förr fick man slå tex sin tjänare ha slavar. Döda homosexuella. De flesta ville såsom nu att detta skulle straffas. Sedan förstod man lite bättre. Förändrade straffen. Nu styr man mer, dvs anger vad som är rätt och fel (kanske skulle man läsa Bibeln och inse att det gäller alla människor. Att låsa in någon, plåga eller döda är en synd. Man skiljer inte på människor. Utan det gäller alla. När man anser att man kan välja ut människor (bildar en teori om den, tex ond) sedan straffar man, skyller på den fria viljan eller något annat förvirrat.
Lagen säger ju att gör man någon ont kommer det onda tillbaka. Ingen vill ha något ont utan må bra. Alla försöker, på ett förvirrat sätt. Det står klart och tydligt i tex Bibeln.
Psykets betydelse
Jag kan inte lagarna så bra, men krävs det inte ett ganska allvarligt brott för fängelse, typ grov misshandel eller mord? En våldsam person måste enligt mig tas omhand så att den inte skadar någon mer för ofta förstår de inte detta eller så kan de inte kontrollera sig själva. Om en person som begått kriminella handlingar kan hantera sina problem på egen hand, utan att skada andra, eller inte, måste väl vara en fråga som domstolen ska ta ställning till.
Psykets betydelse
klorofyll skrev:Jag kan inte lagarna så bra, men krävs det inte ett ganska allvarligt brott för fängelse, typ grov misshandel eller mord? En våldsam person måste enligt mig tas omhand så att den inte skadar någon mer för ofta förstår de inte detta eller så kan de inte kontrollera sig själva. Om en person som begått kriminella handlingar kan hantera sina problem på egen hand, utan att skada andra, eller inte, måste väl vara en fråga som domstolen ska ta ställning till.
Man behöver ju inte kunna lagarna för att förstå vad som är rätt och fel, det mesta talar för sig självt. När det gäller allvarliga brott så skiljer jag generellt på yrkeskriminalitet av allvarlig art och personer som begår en allvarlig brottslig handling, den förstnämnda kategorin begår oftast brott för pengars skull medan den andre gruppen oftast gör det på grund av känslor.Skall någon ha ett hårdare straff så är det definitivt den första gruppen och dit in räknar jag även topparna i finanseliten som ofta ligger bakom och styr all sådan skit, det skulle inte alls förvåna mig om våra rikaste familjer finansierar kriminella organisationer utöver sina övriga bolag, "Franchise är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas av (distribueras av) en oberoende näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren. Metoden kan användas inom praktiskt taget varje område av vårt näringsliv där försäljning av varor, tjänster eller service finns."