Hälsningsritualer

Moderator: Moderatorgruppen

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Hälsningsritualer

Inläggav reflex » 14 nov 2013 06:04

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/rat ... mot-plikt/
Är det någon mer än jag som finner denna fråga intressant?
För min del känns det inte helt naturligt att skaka hand eller att kramas med främmande människor. Jag gör det bara för att jag känner att det förväntas av mig.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hälsningsritualer

Inläggav Algotezza » 14 nov 2013 09:07

Det kan väl inte vara tvång att skaka hand? Man kan ju vägra det av andra skäl än religion. Knepigt blir det dock att förstå och motivera om man kan skaka hand med alla andra men inte med kvinnor. Men inget märkligt iofs om man inte gör det med någon alls. Jag tar sällan initiativ till kramar - men kollar vad som förväntas så som du är inne på.

Sedan finns t.ex. ryska kindpussar och maoris nosgnidning. Hundar har sin stil. Katter fräser mot varandra eller har sex om det är brunsttid.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Hälsningsritualer

Inläggav Anne » 14 nov 2013 10:09

Ja, jag tycker att det är en intressant fråga. Och, ja, jag upplever detta handskakande som ett tvång; tvång därför att jag tycker att det känns onaturligt för mig och eftersom det är typ praxis bland främlingar att skaka hand och jag vill ju inte såra andra. Jag själv skulle börja fundera på ett obehagligt sätt om jag sa "hej" till en granne och detta hej bemöts med tystnad. Jag skakar inte hand med mina vänner. Det behövs inte. Ställer mig frågan om det är sunda värderingar i bakhuvudet om en främling måste sträcka fram sin hand och man får känna och kontrollera ömsesidigt att det inte finns några vapen där :roll: Däremot kan jag tycka att ett handslag är på sin plats när man har gjort en muntlig överenskommelse som innefattar ett löfte med någon man inte känner så bra. Muntligt hej eller kram är bra för mig. Men alla känner sig ju inte helt bekväma med kramar heller... Gäller att försöka vara lyhörd. Intressant fråga som sagt var.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hälsningsritualer

Inläggav Anders » 14 nov 2013 13:22

Det här är väl inte frågan om vad man tycker eller inte tycker om något, det är artighet helt enkelt. Hatar att krama andra än hustrun, men visst kramar jag den som skall kramas. Där får man tiga och lida.

Och självklart kräver det finess om personer från olika hälsnings-kulturer möts. Då är väl det korrekta att visa den osäkerhet som situationen innebär.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Hälsningsritualer

Inläggav reflex » 14 nov 2013 13:56

Anders skrev:Det här är väl inte frågan om vad man tycker eller inte tycker om något, det är artighet helt enkelt. Hatar att krama andra än hustrun, men visst kramar jag den som skall kramas. Där får man tiga och lida.

Och självklart kräver det finess om personer från olika hälsnings-kulturer möts. Då är väl det korrekta att visa den osäkerhet som situationen innebär.


Det finns två kategorier av människor som jag finner det naturligt att krama. En kvinna som jag är tillsammans med och framför allt små barn. Ju större barnen blir desto mindre naturligt känns det.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Hälsningsritualer

Inläggav reflex » 14 nov 2013 14:02

En annan sak man kan undra över är att här på landsbygden hälsar man på alla man möter när man promenerar på vägen. Gjorde man så på en gata i en stad skulle man betraktas som knäpp. Någonstans mellan dessa ytterligheter finns en gräns där behovet (tvånget) att hälsa på främlingar upphör.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hälsningsritualer

Inläggav Algotezza » 14 nov 2013 14:21

Ibland har jag en känsla av att okända barn hälsar på en, säger hej, därför att de tänker: "En farbror som säjer hej till mej kan inte vara farlig."

Oftast löser dej i situationen där och då när det gäller hur man ska hälsa. Tar man det liter avslappnat och med humor och viss öppenhet löser det sej alltid. Få undantag finns - kan inte minnas något tillfälle för egen del...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hälsningsritualer

Inläggav xion » 20 maj 2016 13:30

Tänkte på det här med kramar och handskakning. När man skakar hand med någon är budskapet ungefär, vi är inte fientligt sinnade mot varandra och det finns inget som innebär en akut tvist oss emellan. När man kramas är budskapet ungefär, vi hör ihop. Man kan kramas på svenska, vilket innebär att man samtidigt står så långt ifrån varandra som möjligt. Jag minns en maorikvinna som brukade kramas på ett annat sätt, länge och med mera känsla. Budskapet var där samhörighet på ett djupare plan, samtidigt åt Yin/yang-hållet som, tillsammans representerar vi människans "ide".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hälsningsritualer

Inläggav Anne » 20 maj 2016 15:08

Skakar ni hand med era vänner? Jag tycker att den där miljöpartisten gav ett fint alternativ genom att lägga sina händer över sitt hjärta som hälsningsfras. Och sånt - av allt man nu kan haka upp sig på - betraktas av vissa som diskriminerande.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster