Att handla julklappar!

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Att handla julklappar!

Inläggav förstår mig själv » 27 dec 2013 08:42

Var ute och handlade julklappar. Började med att gå till en bio och skulle köpa presentkort. Jag tänkte bara gå runt och uppleva "saker" sedan kommer ju tankarna upp, fritt och jag skulle kunna förstå vilken klapp jag skulle köpa och varför. Skulle kunna "värdera den" dvs veta vad den skulle innebära.
Ställde mig i kön, stod 4 framför mig. Det tog jätte lång tid efter en kvart stod samma människa kvar längst fram. Nu kände jag att de som stod framför "gick sönder" de hade väl "så mycket att uträtta". Föreställningen om detta, planerna gav stress och ilska. Själv hade jag inga måsten, det negativa uppstod inte i mig.
Till slut fick jag biljetterna. Sedan gick jag runt i ett varuhus och registrerade/upplevde "varorna". Efter ett tag såg jag några dyra teer. Jag visste att min ena dotter varje kväll gör te och vi sitter ofta tillsammans hela familjen och dricker det. Myser, njuter. Jag kunde nu "känna" vad teet kommer att ge. Värdera det som något gott. Jag visste alltså.
Då blev priset mindre viktigt, det blev roligt att ge. Roligt att slå in.
På liknande sätt värderade/förstod jag de andra klapparna. Blev 6st.
Genom att göra det man gör bra vet man vad man gör och kan få en "kick" av det. Att låta tanken uppstå utan massa krav/måsten så kan man ge någon sådant den inte kan ge sig själv. Man blir viktig genom sitt väsen och genom att kunna ge något den andre inte kan ge sig själv.
Låter man andra vara "fri" får man det.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Att handla julklappar!

Inläggav Anne » 27 dec 2013 23:15

Man blir viktig genom sitt väsen och genom att kunna ge något den andre inte kan ge sig själv, sa fms och jag håller fullkomligt med. Förhoppningsvis är det avsikten med den eskalerande konsumtionen som eskalerar vidare tills vi fattar en så simpel sak.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Att handla julklappar!

Inläggav Zokrates » 28 dec 2013 00:13

Facit: Antal köpta julklappar i år= 0

Har jag dåligt samvete för detta?
Svar: Nej!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster