Det är inte vad du säger utan hur du säger det

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv

Inläggav Rotkiv » 15 feb 2014 20:24

Vad spelar det för roll vad du säger. Du vill få fram att du är hungrig eller att du ska rösta på mig. Rösta på mig! Jag är hungrig!

Vad spelar det för roll vad vi säger? Är det inte hur vi säger saker och ting som är viktigt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 feb 2014 20:58

Rotkiv skrev:Vad spelar det för roll vad du säger. Du vill få fram att du är hungrig eller att du ska rösta på mig. Rösta på mig! Jag är hungrig!

Vad spelar det för roll vad vi säger? Är det inte hur vi säger saker och ting som är viktigt?

Hur gör du då när du skall beställa en Grand de Luxe Bacon BBQ Dream?
Moderator

förbryllad

Inläggav förbryllad » 16 feb 2014 01:13

Du menar att vi ska prata i undertoner?

Min favorit är när folk säger "hej?", med frågetecken, som om de inte var säkra på att deras hej var legitimt. Man ska försöka säga det man
menar och mena det man säger.
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 16 feb 2014 03:08

.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 feb 2014 20:44

Kommunikation behöver väl både form och innehåll, syfte, situation - och minst två som försöker kommunicera. Men när det gäller humor, är HUR den viktiga frågan. Du kan skämta om allt om du gör det på ett sätt som "går hem".

Med glad röst kan du dessutom förolämpa folk utan att de fattar det.

Man kan också sätta glada gubbar efter sina skrivna kränkningar så blir de fina ironier. :D :) :lol:

När den fege ångrar en - eller elakhet säger HEN: Jag bara skojade!!!
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 16 feb 2014 23:00

Det handlar också om VEM som säger vad. Min pappa sa, när jag frågade hur det va, att "jodå, det är väl bra... kanske lite stel i benet." Han hade brutit lårbenshalsen. Många andra åker till doktorn i tid och otid och skriker varg. Det finns många dimensioner av detta. När kommunikation sker enbart över text betvivlar jag inte vissas smilies som ska förtydliga känslouttryck, men ibland blir jag fundersam.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 feb 2014 08:38

"säga" är ju inget direkt okomplext. För att förmedla avsikt, mening skulle inte ens en usb-sladd mellan dej och mej klara av det. Ens motiv är ju så grumliga, alla års input och all bearbetning ligger som en smet i skallen och det som kommer ut blir ju mer som luft som trycks ur tryckkokaren. Man får ta till det man har. Och den som tar emot får använda alla signaler den kan få från den andre. (Ett helvete då man inte är väldens bästa lyssnare)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rotkiv

Inläggav Rotkiv » 21 feb 2014 09:27

Pilatus skrev:

Hur gör du då när du skall beställa en Grand de Luxe Bacon BBQ Dream?[/quote]

Om v iskulle genomföra skriftliga analyser vidare i den här tråden på medlemmars inlägg så kanske vi kommer fram till något spännande.

Svar Pilatus: Jag skulle peka på bilden på den stora tavlan och säga att jag skulle vilja ha plusmeny.

Min text för någon att analysera:

"Hur menar du nu? Bara för att vi bor ihop och delar samma levnadskostnader så har jag mitt eget liv. Det är inte så att vi är tillsammans."

Återgå till "Psykologi"