Om psykiatrin

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

Om psykiatrin

Inläggav tomtartroll » 09 jul 2014 18:34

vi har hört om våldsdåd och mord, vi har hört att många av dessa individer sökt om hjälp, innan de utfört sina tragiska och
efter stora konsekvenser handlingar, som om inte psykiatrin uppmärksammat dem inte inträffat, är en insats inräknad i detta att vi som hazard
får räkna med en felkvot i att ta dessa berättelser på alvar, och tillskriva psykiatriker det omdöme som krävs för att ta beslut om dessa rop på hjälp
människor som utför dessa handlingar kan inte maskera sitt illamående, och ta en vistelse på akut-psykvården som trippar i jakt på benzodiasipiner
inte en trolig väg, i jakten på upplevelser, krävs det att en uppskuren arm, får förtur eller ett så skadat psyke som förlorat greppet om tillvaron
att det inte föreligger några tvivel om en akutvård bör sättas in. Vilka kriterier är då uppenbara, att ett samtal att få gråta ut att få bli arg,
värkar farligt i ett känslokallt samhällsklimat Vad är psykiatriutredningens utgång har vi ens hört om några konsekvenser som gett intryck i rutiner och i psykavdelningarnas sätt att bemöta sina patienter, vilken kvalitet vill vi ha i den akut och eftervård och rehabilitering Ett samhälle skapar sina monster, jag anser att det rör sig om en sund reaktion på ett uppifrån styrt patriarkat, lamt och i otackt med alternativ och öppen vård
där frustrationen över dessa luddiga psykiatrireformer, bland personal som fångar upp och ser verkligen ser dessa trasiga själar får ro i motvind för om man agerar annorlunda kan bli motarbetade och bakom styrt av medicinjättar som sätter in sina tungt vägande kriterier Jag tar avstånd från alla våldshandlingar och de mobbingklimat som råder,det kan liknas med inre ställt mot yttre klimat, köpenhamnsföredraget avhandlande miljö regnskog och rovdrift gav inte ett skit.gällande psykiatrireformen, jag kan se det som inte skett och denna psykiatrireform tycks arbeta i en tystnad
som talar för sig själv, tack. jag har dyslexi gällande min tråd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

om psykiatrin

Inläggav klorofyll » 09 jul 2014 18:52

vissa människor tror att människor som är psykiskt sjuka är svaga, det är mycket fel, dom saknar erfarenhet att sätta sig på så höga hästar, men själva känner de sig redan svaga och de kommer att dölja det så illa det går, med sina liv, men det går inte, livet är inte bara det som syns utåt, något de psykiskt sjuka inser, när en klandervärd psykiatriker går i pension är han inte värd mer än det klander, det finns dock många bra och underbara psykiatriker, dem är vi skyldiga stort tack.

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

om psykiatrin

Inläggav tomtartroll » 09 jul 2014 20:40

styrka och svaghet lyder för mig under omständigheternas makt ibland känner vi oss starka
v v vi kan vara starka på någon annans bekostnad, sann styrka för mig är att vi varit svaga då vi varit på fel
ställe på fel tidpunkt vi kan lämna detta, eller vara kvar för att vi vill vara med i striden av ledar-position
eller som MR Leonard Cohen säger följ mig,säger den vise mannen, men han går bakom,
syftet är att rangordna hierarkin, för mig är styrka och svaghet relativa begrepp, har du lärt dig något av svaghet
kan din styrka stråla samman med ödmjukhet, och det kan vara en styrka att våga visa sig svag
tack.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

om psykiatrin

Inläggav klorofyll » 09 jul 2014 21:43

Det finns två likheter mellan den helt igenom svage och den helt igenom starke och det är att båda är konsekventa samt att ingen av dem står för någonting. Så fort man står för någonting så blir man svag och så fort man uttrycker någonting får man ta konsekvenserna.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

om psykiatrin

Inläggav förstår mig själv » 10 jul 2014 10:33

Principen för ett arbete är att utvärdera vad man har gjort rätt. Dessa rätt är orsaken till att arbetet finns. Helhetsvärdet kan då bedömas. Det finns även etiska regler (hippokrates) som man bör följa anser jag (dvs inte skada, bota eller lindra).
Det är olyckligt tex om man spärrar in massa patienter under förevändning att "de möjligen är farliga". Detta görs då oftast pga att läkaren är rädd för sitt eget "skin". Detta är en mycket olycklig utveckling att spärra in oskyldiga/sådana som anses sjuka.
Det kommer bara leda till ännu större lidande ju mer intolerant samhället/psykiatrin blir. Brist på tolerans är en "första ondska" som då fortplantas i samhället i olika varianter. Följer man jesus eller hipokrates så sker inte detta.

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

om psykiatrin

Inläggav tomtartroll » 10 jul 2014 11:20

om grunddragen är att en absolut ondska, finns och en absolut godhet, du gör ditt val, tillexempel nazismen gör att vi bör ta ställning, luddigheten och inte förnekande av dessa faktum står att finna i energien svart-mörk energien mot den ljusa och positiva, att ta ställning är att bli tydlig
för sin omgivning,det är också att vara sårbar, jag vet att livet också finns i nyanserna att brottas med gud om utgången är detta helhet och ett psyke som är sammansatt, grunden är vilka energien du appellerar till detta att brottas med den eviga guden kan ta ett helt liv
många lever i en gråson som inte innehåller ett behov av att ta ställning. Altruism är att se till psykets egoism existentialismen har blivit en egoism
vi ser mer till att upprätthålla en god människosyn men ställningstagandet är att medvetandegöra vilka grundenergien jag bör ta ställning till tack.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

om psykiatrin

Inläggav förstår mig själv » 10 jul 2014 12:40

tomtartroll skrev:om grunddragen är att en absolut ondska, finns och en absolut godhet, du gör ditt val, tillexempel nazismen gör att vi bör ta ställning, luddigheten och inte förnekande av dessa faktum står att finna i energien svart-mörk energien mot den ljusa och positiva, att ta ställning är att bli tydlig
för sin omgivning,det är också att vara sårbar, jag vet att livet också finns i nyanserna att brottas med gud om utgången är detta helhet och ett psyke som är sammansatt, grunden är vilka energien du appellerar till detta att brottas med den eviga guden kan ta ett helt liv
många lever i en gråson som inte innehåller ett behov av att ta ställning. Altruism är att se till psykets egoism existentialismen har blivit en egoism
vi ser mer till att upprätthålla en god människosyn men ställningstagandet är att medvetandegöra vilka grundenergien jag bör ta ställning till tack.

Jag menar att man tar ställning genom "ickevåld" för något gott. dvs man lever efter dessa(tex jesus/hippokrates) principer själv. Annars blir man ju "ond själv" enlig min mening. Syftet kanske är "gott" men metoderna är inte goda enligt mitt sätt att se på det. Man finner inte orsaken till det onda genom tex "krig" eller straff utan genom tolerans och fokusering på det goda i människor. Genom att utveckla det goda kommer det "onda" tryckas bort och försvinna. Minska och bli mindre och mindre del av den andres tankar och handlingar.

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

Om psykiatrin

Inläggav tomtartroll » 12 jul 2014 21:02

det finns så många positiva möjligheter för psykiatrin jag skall inte blunda för dem, och ett inlägg angående gott och ont, en god handling
kan få negativa konsekvenser, så som en ond avsikt kan få goda, Ingmar Bergman skrev boken om den goda viljan vi kan mena så gott
men ändå kan det leda till en kvävande,efterkänsla att vara fri är inte att vara ensam, men ibland behöver vi hjälp och vården ger
denna, så gott den kan, återkommer om positiva förslag om detta tack.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster