PeterK´s definition på sann psykiatri...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Pilatus » 18 sep 2014 00:06

förstår mig själv skrev:Någon mall är inte möjligt att följa för alla. Dessutom hittar du på fantasifall.

Det har anmärkts mycket på att patienter inte behandlas likvärdigt, beroende på olika bedömningsgrunder mellan olika landsting och sjukhus där de söker vård. Jag kan beskriva verkliga fall, men jag tycker det är bättre att försöka beskriva typfall. Var det något speciellt?
förstår mig själv skrev:Och vidare så beror det på vem läkaren är och vad den förstår och vad den vill och om den ser den andre som lika värd!

Jo, men en erfaren läkare kan väl relativt snabbt göra en bedömning om patienten skall hållas kvar. Kanske litet känsligare om det är en ung människa som insjuknat.
förstår mig själv skrev:Om du tittar i boken efter kriterier till Lpt då ser du sådant! Istället för att förstå vad den andre påstår som är galet och om det är galet och på djupet är det något som är gott eller ont för den galne.

Lagen är väl klar. Saknas grund för tvångsvård går patienten hem om han önskar. Men är risken stor att han går raka vägen och slänger sig framför tunnelbanetåget finns det inte någon som tvekar om vad som är rätt beslut.
förstår mig själv skrev:Att vilja väl och att patienten ska må bättre ja det är viktigt att detta är grunden och om man inte förstår vad som hjälper (och vad som skett när jag följer upp)så kan man inte hjälpa patienten. När detta insetts så behöver man inte göra något för att uppfylla någons förväntningar eller någon regel/lag

Riktigt så enkelt är det inte. I det akuta läget behöver inte patient och läkare vara överens om vad som mest adekvat. Jag har svårt att tro att denna typ av bedömningar hör till din dagliga verklighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Zokrates » 18 sep 2014 00:36

Vägen till helvetet är kantad med goda intentioner vilket många läkare och psykologer säkerligen insett på äldre dar,
men jag är definitivt övertygad om att lika många handlar direkt utifrån det onda i form av profit, karriär eller ett
maktbehov. I det första fallet handlar det ju om att de helt enkelt inte förstår vad de sysslar med, i det andra fallet
att de skiter i patienterna. Peterk's definition av sann psykiatri förefaller i all sin enkelhet vara en bra metod,
där behandlaren lyssnar in och därifrån bygger upp en relation utifrån patientens unika behov och situation utan att
pådyvla hur denne skall vara, bete sig eller handla utifrån en normaliserad mall som dessvärre ofta förefaller vara själva
roten till det onda från första början med krockande krav, förväntningar, brister och önskemål i relation till både vilja
och förmåga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Pilatus » 18 sep 2014 00:45

Zokrates skrev:Peterk's definition av sann psykiatri förefaller i all sin enkelhet vara en bra metod, där behandlaren lyssnar in och därifrån bygger upp en relation utifrån patientens unika behov och situation utan att pådyvla hur denne skall vara, bete sig eller handla utifrån en normaliserad mall som dessvärre ofta förefaller vara själva roten till det onda från första början med krockande krav, förväntningar, brister och önskemål i relation till både vilja och förmåga.

Även om vi accepterar den beskrivningen så finns det tillräckligt många fall där läkaren måste ta andra omedelbara hänsyn.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Zokrates » 18 sep 2014 00:54

Ja det finns det, akuta former där personen ifråga kan lida av allt möjligt, du tog ju upp det där med droger t.ex.
men ändå tror jag att det i stunden krävs en skicklighet parad med god empatisk förmåga för att kunna avgöra hur
långt de verkligen behöver gå när det t.ex gäller tvångsmedel, att göra en alltför hastig bedömning kan i sig vara till
mer skada än nytta, det är jag övertygad om, liksom att förlita sig för starkt på att alltid ta det säkra före det osäkra.

Del 1 av 6: "Okänd kvinna 2009-349701" av Anna Odell.
http://www.svt.se/skandal/se-program/avsnitt-1-331

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Pilatus » 18 sep 2014 01:46

Zokrates skrev:Ja det finns det, akuta former där personen ifråga kan lida av allt möjligt, du tog ju upp det där med droger t.ex. men ändå tror jag att det i stunden krävs en skicklighet parad med god empatisk förmåga för att kunna avgöra hur långt de verkligen behöver gå när det t.ex gäller tvångsmedel, att göra en alltför hastig bedömning kan i sig vara till mer skada än nytta, det är jag övertygad om, liksom att förlita sig för starkt på att alltid ta det säkra före det osäkra.

Visst, jag har just inte mycket annorlunda syn på saken. Men läkaren är givetvis rädd att göra fel. Det skulle bli ett helvetes liv, Uppdrag granskning och alla samhällsprogram skulle gå lös på läkarna om de släppte folk vind för våg. De handlingar en person gör sig skyldig till vid psykotiska tillstånd kan mycket väl läkaren lastas för, inte minst moraliskt. Läkarna är ju dessutom tvingade att följa lagen, de kan inte var för sig göra egna godtyckliga tolkningar. Vem som är farlig vet man efteråt.

I ett historiskt perspektiv har psykiatrin ett mycket dåligt rykte, värst var väl att man lobotomerade patienter som bedömdes som obotliga. Och man höll folk inlåsta under årtionden, de blev hospitaliserade. Och sedan plötsligt ändrades allt. Man stängde avdelningarna och skickade ut folk som inte hade en chans att klara livet utanför sjukhuset. Det var grymt.

Det förekommer fortfarande tvång, och tvångsbehandling och litet hårda tag om det behövs. Jag föreställer mig att allt kan man inte diskutera med patienter om eftersom en normal dialog inte alltid kan upprättas. Det finns dock en stor litteratur om läkare som lyckats fantastiskt bra, de har ofta haft mycket tid att ägna åt terapeutiska samtal. Många patienter kanske inte har sådan tur att de träffar en psykiater som lyckas upprätta en bra relation till dem. Varför blir unga människor plötsligt mycket sjuka? Visste man mer så kanske det skulle vara lättare att pröva bättre behandlingar.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Zokrates » 18 sep 2014 01:57

Tja, mitt standardsvar är, ett sjukt samhälle skapar sjuka individer, men med det svaret så behöver vi ju fundera
på genomgripande samhällsförändringar i ett första skede, istället för att som nu fokusera på effekterna efteråt.
Tänk dig en skorsten som spyr ut farliga rökgaser och läkare som tar hand om de som drabbas av detta i tur och
ordning, utan att någon ifrågasätter skorstenens vara. Vår ideologiska människosyn kan vara extremt förödande.

Trött.

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav PeterK » 18 sep 2014 07:20

förstår mig själv skrev:Bra skrivet!
Då vår upplevelse av världen är den rätta och absolut Sanna för den som upplever och att det gäller alla människor.
Ja, det är i varje fall utifrån var och ens egen upplevelse av de verkliga förhållandena som man har att möta desamma, samt härvid genom nya erfarenheter av dem utvecklas såväl intellektuellt som känslomässigt. Varvid ens egen upplevelse är synonym med den "bästa sanning" man är i besittning av — den är då ett uttryck för hur långt man kommit på sin väg från mörker och illusion i den fysiska världen, mot sitt kosmiskt sett (i absolut mening) sanna väsen såsom "ett" med "vägen", "sanningen" och "livet". Och således även då denna inte är i riktig överensstämmelse med verkligheten, sådan denna är funtad "i sig". Varvid var och ens egen upplevelse av de verkliga förhållandena, samt härvid vad som innebär ens "innersta uppfattning om livet" samt ens verkliga känslor, kan sägas utgöra ens "andliga hem", samt den bas och trygghet i livet man överhuvudtaget har att utgå ifrån, på sina vidare färder mot nya äventyr. Och då handlar det om att i läkekonsten inte rasera vad som mödosamt byggts upp, utan städja de grunder som skall bilda fundament för allt ett levande väsen alls kan företa sig. Ja, är inte läkaretikens första gyllene regel, att i första hand inte bringa skada och fördärv över dem man är satt att bistå i dessas lekamliga och själsliga nöd..?

Ja då innebär detta att ingen är "galen".
Nej, "kosmiskt sett" — dvs, i "absolut mening" — är det ju inte "galet" att reagera på de verkliga förhållandena, utifrån de mer eller mindre begränsade resurser man är i besittning av. Samt i den mån detta är ofrånkomligt..; att mentalt ta skada" eller "gå sönder". Varvid man i enlighet med min definition av "sann psykiatri" råkar i ofas med sin "innersta uppfattning om livet" samt härvid också med sina "verkliga känslor". Vilket i sin tur innebär att man av såväl sig själv som sin jordmänskliga omgivning, kan uppfattas som just "galen". Och detta ju med viss rätt... så att säga... Ett nödläge handlar det i alla fall om, samt något som är i analogi med när man exempelvis har fått en arm bruten och ur funktion... Eller en "lever" eller något annat livsviktigt "organ" eller "system".

Dvs varje människa bör i alla fall förstå att den vet vad den ser hör och känner(dvs det den upplever är deras sanning).
Ja, allt vad man uppnått har man uppnått i enlighet med livets lagar och principer, varvid detta djupast sett är så gott som något. Vilket dock inte behöver betyda, att det i första instans utgör en lycklig sits.

Att påstå något om vad någon annan upplever.
Ja, redan där börjar det ju luta åt rent "kvackande"...

Tex så vet vi ju att om inte ögonen fanns och påvisade existensen av något skulle vi ju se något slumpartat och obegripligt i stället för att se bilen på gatan såg man kanske gatan, eller så ser man kanske att vägen svänger åt annat håll än våra ögon ser vägen "svänga".
Vi kommer att lyda ögonen som om de alltid hade rätt. Dvs. "Kroppen" förhåller sig till det ögat ser som om den vore absolut Sanna. Spelar ingen roll vad vi vill göra utan hela kroppen ser och förhåller sig till ögat så att man kan sluta sig till att andra rör sig tittar osv på ett sådant sätt att man förstår att man vet att ögat ger sann information och ljuger inte för ägaren.
Det är ägarens sanning, en upplevelse.
Ägaren har facit vet.
Ja, ens upplevelse är ju betingad av livets för allt och alla givna allt övergripande realiteter, varvid precis alla yttringar härav är följdriktigt ordnade utifrån samma existentiella urgrund. Yttringar, vilka således yppas i sinnevärldens "tid", "rum" och "tillstånd", samt vilka inför alla med "ögon att se med" uppenbaras som ingenting annat mindre än sannskyldiga vittnesbörd om samma för allt och alla gällande eviga realiteter. Även om detta "uppenbarande" i förstone, kan te sig så kryptiskt att det i sammanhanget ännu otillräckligt utvecklade väsendet inte förmår läsa in mer än »objektiva krafters döda eller tillfälliga spel«, varvid allt framstår inför dettas mer eller mindre förvirrade blick såsom ett sammelsurium av de "obegripligheter" väsendet ifråga kallar "tillfälligheter".

Vi ska inte vars lika, vi är beroende av att vi har olika roller. Vi är ju olika och ska vara det. Hur skulle det gå annars för mänskligheten.
Ja, i vissa avseenden är vi ju olika, medan vi vad livets allt övergripande och för allt och alla gällande eviga realiteter anbelangar, är "ett". Dvs, inte bara "lika" utan "identiska". Varvid vi är "olika" i vårt "lokala", "relativa", "individuella", "timliga" eller "förgängliga" framträdande såsom detta uppenbarar sig i »vad vi upplever av sinsemellan kontrasterande upplevelseobjekt i sinnevärldens "tid", "rum" och "tillstånd"«.

Detta måste man förstå innan man kan göra gott som vårdare. Man måste tolerera den Andres lika värde.
Ja, ju mindre man förstår av detta, desto mer benägen är man ju att tillgripa "kemi" och "elektricitet" och/eller andra materiella eller psykiska "tvångsmedel", varvid man i samma mån litar till "dressyr" och "skrämseltaktik" eller via diverse "kryckor" upprätthållna innehållslösa "poser" eller "konstlade förhållningssätt"..; en slags "parodi" på läkekonst, således...

Vidare behöver man förstå att vilja göra gott för någon.
Ja, så fort man utgår ifrån annat än en innerlig önskan att bistå någon i nöd, kommer ens då mer eller mindre öppna/dolda avsikter att fjärma en ifrån den nära personliga kontakt, som utgör förutsättning för att kunna närma sig samt bistå den nödställde — självklarheter jordmänniskan ännu brottas med för att riktigt förstå...

Om man tex talar med den andre utgående från att den upplever det rätta för den och "vårdaren" upplever sin egen sanning. Om man anser att den egna sanningen ,bör den andre veta, ja iså fall om du tolererar den andre och även den andre vill förstå/förändras ja då gör du gott, du gör det rätta och det kommer du känna och märka.
Absolut..! Att köra med öppna/raka kort, är en absolut förutsättning för att lyckas i det gemensamma arbete det här är — eller i varje fall bör vara — frågan om.

Påtvingar man den andre sin egen sanning då beter man sig dåraktigt, dels verkar man ju mot naturens ordningar, lagar(vi ska ju vara olika för vår överlevnad detta har man inte förstått, dels är alla lika värda och inte heller det har man förstått(alla har sin egen sanning som styr individen).
Ja, då beter man sig ju, som omgivningen då det begav sig betett sig för att få "patienten" psykisk trasig eller "sjuk". Varvid man beter sig som en kirurg, vilken besudlar patientens mer eller mindre "öppna sår" med "smuts" och "bakterier" samt härvid "kontaminerar" dennes blessyrer istället för att "rena" desamma så att organismens förmåga till "självhjälp" får en chans... Mera självklarheter jordmänniskan ännu brottas med...

Vidare tycker jag man ska känna till hipokrates. Bota, lindra, trösta(inte göra skada,(orsaka lidande).
Ja, jag var ju också inne på läkaretiken... något vi jordmänniskor utan att blinka i ord bekänner oss till, men inte alltid i gärning...

Den som påstår tex "han saknar sjukdomsinsikt" han förstår inte att den andras ögon ser den andre med, öronen är den Andres, och den andre känner hur den mår, känner.
Ja, det handlar ju om att fiska rätt på den "insikt" som överhuvudtaget är för handen, samt härvid bygga vidare på vad som håller, istället för att börja behandlingen med att "kasta yxan i sjön". Något man också trycker skulle vara en självklarhet, men som mängder "psykiatriker" ännu inte ens kan stava till...

När man fokuserar på att behandla/bota enligt ett så förvirrat förnuft ja då kommer man göra ett "brott" mot den andre. Inte ett brott enligt våra lagar men mot naturens lagar.
Visst... något som också framgår i min definition av sann psykiatri...
Naturen motverkar sådant som leder till mänsklighetens överlevnad.
Njaa... synes blott så vara — i första instans...

Detta gör att den brottslige för blir i sitt omedvetna tillstånd.
Men bara till dess vederbörandes overkliga förhållande — samt härvid vederbörandes navigation i livet utifrån en med verkligheten illa överensstämmande och såtillvida felaktig karta — leder vederbörande till kollision med de verkliga förhållandena. En kollision som dels är upplysande för intellektet, samt dels innebär ett lidande som förädlar känslorna såtillvida att vederbörande får mera av de egna erfarenheter genom vilka vederbörande förmår leva sig in i sin nästas lidanden, väl och ve, för att uppleva detta som sitt eget... något som är en förutsättning för att i den verkliga världen framledes kunna framgångsrikt ta sig an överhuvudtaget någonting...

Får inte förnuft eller medvetande då dessa oändliga egenskaper används fel.(det hade inte fungerat om den som bestämde var den förnuftiga utan det måste vara dåren som tar på sig den uppgiften). Tänk hur många de bestämmande har skadat och dödat människor genom historien).
Ja, den primitiva "djuriska" inställning som här kommer till uttryck, kan naturligtvis inte annat än ödelägga allt i sin väg. Något som gäller inte minst inom "psykiatrin"...

Därmed förklarar vi historien och förstår varför de som bestämde bestämde att man skulle straffa och döda andra. Detta är en evig sanning, som förklarar det lidande som de orsakat. Deras teorier och fantasier har varit förvirrade vilket alltså är förklaringen inte "grym,ond", utan obefintlig förståelse av naturen
Ja, här ser vi hur vi själva sår de eländen och lidanden, vilka för eller senare skördas icke minst i form av psykiska lidanden och trasigheter. Varvid vi naturligtvis inte ställer någonting tillrätta genom att fara fram i samma fotspår. Nej, här gäller ju verkligen att — precis som du är inne på — börja lyssna till den verklighet vi kört över samt härvid få en glimt av det liv vi tagit av daga för att få detsamma att blomstra igen... Självklarheter, fram till vilka man inom "psykiatrin" till stor del ännu har en lång väg att gå... Men dit kommer man vad det lider — även om vägen är smal, krokig och stenig — sanna mina ord..!

Mvh/ PeterK

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav PeterK » 18 sep 2014 07:39

förstår mig själv skrev:
Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Den som påstår tex "han saknar sjukdomsinsikt" han förstår inte att den andras ögon ser den andre med, öronen är den Andres, och den andre känner hur den mår, känner.

Det finns mycket som kan gå snett under en paranoid schizofreni. Flera tillstånd kräver behandling oavsett egen insikt. Om du t ex ser en person som uppenbarligen har delirium tremens, avstår du från att ta in personen enligt Lagen om psykiatrisk tvångsvård (1991:1128) om denne starkt motsätter sig ett ingripande?

Om jag har något gott att erbjuda så motsäger sig inte patienten vård, den vill ha hjälp. Dock om jag inte har samma mål utan anser mig stå över patienten och att jag vet vad som är bäst för den.
Du målar upp en fantasisituation och vill veta vad jag skulle göra i din fantasisituation som du hittar på för att försvara de brott mot naturens lagar, som står även i Bibeln.
Detta har inte hänt mig, jag har alltid hittat bättre lösningar än straff. Detta får andra göra.
Dock går det att sluta sig till tex att alla vill leva om de mår bra och andas.
Detta gör vi omedvetet. Spelar ingen roll vad ditt medvetande fantiserar om här då du kan förstå genom att titta och se gemensamma rätt, gemensamma viljor (tex andas) ja då kan du med säkerhet när du analyserat naturen med förnuftet veta att det gäller den sjuke och den friske. Mig, dig ja alla. Eviga sanningar visar sig när man följer upp att det var rätt och båda mår bra. På samma sätt som tex "du ska inte döda","straffa""skada" är eviga sanningar då det är utvärderat och förstått av någon förnuftig att det alltid är rätt(tills den dör och då är det rätt att inte andas).
Viktigt att du förstår att patientens medverkan till vård beror inte på "sjukdom hos denne" utan på läkaren. Respekterar den inte den andre och har andra mål och missförstår den Andres önskan om att få må bra. Ja då kommer ju patiente inte vilja ha den vården och med rätta. Därmed kommer dåren att bli ännu galnare och lyda lagen och må dåligt och synda (frihetsberöva en jämnlik). Om läkaren tänker på att lyda lagen och de otäckheter som skulle kunna ske så kommer dessa olustkänslor vara förenliga med det vårdintyg som blir slutresultatet. Detta brott har inga medicinska orsaker, det är inte för patientens bästa och med kunskap och upplevelser om hur nöjda och glada de inblandade kommer att bli. Nej detta är att styras av det onda föreställningarna och då kommer man göra brott/ont mot sin patient under influens om den ännu större galningens ondska.
Detta är förklaringen att läkare historiskt sett gjort så mycket skada på annorlunda människor. Ja man förstod dem inte, man kunde inte ens försöka utan styrdes av olust inför någon hemsk fantasi som tyvärr fick konsekvenser i den andre.
Så fort en läkare pressas eller hotas, styrs med ondska ja då blir det en "elak" och farlig doktor. Den gör inte något för att bota, lindra utan skadar. Dvs bryter mot hipokrates etik. Men det begriper den inte, den tror att den under onda känslors krafter i stället själv förstått att bryta mot denna eviga etiska sanning. Historien visar ju tydligt att hipokrates etik är hållbar men de olika alternativ som skapats av någon lekmann eller en styrd dockor som lyder för att den var feg, rädd i efterhand "visade sig vara grym och fel"
Detta är märkligt att man missat att förstå men det enkla och förnuftiga kan en förvirrad människa styrd av djävulen inte förstå trotts att det är uppenbart. Någon sådan teori kommer dåren inte tycka om och undersöka, den förintar hellst sådant förnuft.
När du påstår här att jag ska göra det ena eller andra i någon fantasisituation bör du fundera över vad du själv skulle göra för gott om du var läkare. Tänk på att ditt älskade regelverk kräver att läkaren ska uppfylla alla krav och prestera på topp i skola och i sin 5,5 åriga utbildning. Och att den detaljstuderat kroppen och sjukdomar in i minsta detalj, upplevt i verkligheten alltså. Vidare lång erfarenhet av vad den förmå prestera i verkligheten,inte i fantasin. Läkaren har adekvat och Sanna upplevelser genom sina sinnen av det du påstår är rätt.
Vill du bli behandlad av en läkare som fantiserar och inte tror att du vet hur du mår? Vill du detta? Eller vill du vara din egen doktor, bestämma utredning och behandling operera osv.
Ja då är det så att det som händer dig blir enligt stympad, bristfällig fantasi. Kanske din upplevelse av bokstäver i Expressen får dig att tro att det räcker för dig? Att just för dig går det bra men kanske inte om det var jag (som läkare) hade dessa grunder.
Men är du riktigt dåraktig så kan du genom att hota läkaren eller genom ditt sätt att vara få läkaren att utföra detta och inte läkarens bästa utifrån all erfarenhet och som känns bäst för den(den vill ju bota,lindra) metod som läkaren förstått.
Ja detta är orsaken till vårdskadorna och dödsfallen. Men läkaren kan ju inte bli förstådd och förklara grunderna till dennes teori med en mening. Inte heller kan du styra läkaren angående hur den ska få dig att förstå. Ange metod(som du ju verkar syssla med här) du vet ju inte ens något alls och hade du vetat kunde du förstå hur läkaren skulle förklara men då hade det inte behövts.
Om du håller på att imponeras av forskning, kräver lika vård osv ja då får du tyvärr det du uppfattar som lika vård. Men verkligheten nödvändiggör (då du ju själv, med din kunskap som grund) inte får medicinsk vård utan din egen teori.
Anta att någon nära fick vård av en läkare utan utbildning eller erfarenhet men ändå tror sig kunna uppnå något gott, göra rätt i verkligheten.
Ja skulle det vara rätt? Eller anser du dig stå över detta. Just du men ingen annan skulle göra rätt? Ja det är endast genom att börja arbeta som läkare ja då skulle du kunna förstå "att det inte är lätt, du skulle inte veta något alls om utfallet du borde helt utan ideer av värde. Ändå skulle du troligen göra detta på patienten kanske tro att det var gott (då du ju inte vet annat än det du upplever). Du skulle förstå att människor verkar dö och lida. Att det berodde på dig skulle du inte förstå (du är ju psykotisk) utan kanske konstatera att "det verkar vara dålig prognos, svårbehandlade" ja som i psykiatrin då man följer dåraktiga (politiska krav), då blir allt helt ologiskt och bakvänt. Om man tex skär sönder corpus callosum så skulle man se en "hjärnskada" i verkligheten på ct. Och för en läkare är detta en hjärnskada, det syns på CT, en sjukdom fullständigt klart något oönskat och fel. En avvikelse en sjuk hjärna. Klart och absolut säkert. En funktionsnedsättning, något oönskat, skulle ge avvikelser. Skulle förlora IQ osv.
Men då tvångsvård är fel så kommer man göra ett undantag (för den vars hjärna man anser inte förstå, men som doktorn inte förstår annat än politiskt och genom ondska. Denna patient ska tillföras denna hjärnskada/blödning som den vare sig inte vill få. Ingen annan vill normalt sett att någon skär sönder hjärnan och detta tycker jag man borde om man nu vill vara rättvis, behandla lika, tolerera även den man sparkar på från alla håll borde ha rätt till.
Hur kan man tro något så jävla dåraktigt och dessutom utföra detta på riktigt?
Ja inte följer man förnuft, bibel eller hipokrates (som ju fungerar annars) nu gör man något "undantag" utan adekvat argument att ytterligare skador och lidande gör den "funktionsnedsatte" frisk.
Hur förklaras då detta märkliga och förnuftsvidriga brott?
Så att det blir klart och logiskt?
Jo nu förstår psykiatern patienten bättre. Den liknar psykiatern själv, (dvs hjärnskadan, framkallande av skada) tycks göra den annorlunde mer normal. Den styrs inte längre av glädjen i att förstå något ingen annan förstod.
Därmed är det fullständigt bevisat för den förnuftige på ett logiskt sätt varför det blir förvirrat och tvärt om då läkaren verkställer lyder (någon politiker, jurist) det blir vansinne och det medicinska sättet fungerar inte här utan gör man gott och förstår vad hjärnskada är så är det för att den friske tolkades som sjuk och läkaren som tolkades som frisk(då han inte förstod den andre, tvingade, skadade) var brottslingen som skadade. Detta hade man nog förstått på en medicin/strokeavdelning eller neurolog att detta måste vara fel att funktionen försämras om man förvärrar hjärnskadan. Märkligt nog kan inte dåren till psykiater förstå detta självklara. Han saknar ju insikt om det kriminella och sitt obefintliga förnuft. Han blir van vid att göra tvärt imot hipokrates etik hela tiden!
Det är inte läkarens fel att den gör såhär utan det är någon ännu mer förvirrad som hotar med elände för läkaren om han inte gör sådant.
Hur skulle det kunna bli annat än fel då läkaren inte styrs av medicin utan av annat?
Det är ju läkaren som borde veta bäst men vissa läkare förstår tyvärr inte detta (ja de mest förvirrade) och de kommer att bli de som lyder, verkställer.
Det är nog inte så lätt när hela systemet styr utan medicinska argument men med mycket våld, lagar att göra rätt här, kanske skulle ni själva "lyda följa lagen, göra erat jobb, verkställa, göra illa, straffa, ta barn osv" om ni annars skulle bryta mot lagen.
Pilatus är det inte en bra förklaring. Att de som verkställer/straffar/spärrar in gör detta på grund av att de inte själva styr vad de gör och förstår endast det otrevliga som skulle hända dem om de inte gör samma brott(som ju ingen ska göra enligt Bibeln) själva.
De vill inte att samma skulle hända dem, därför gör de nu detta hemska under psykotiska fantasier "fri vilja" "elak""han är ond" osv. Ja just med sådana här fantasier om andra(det är motsatsen mot tolerans, lika värde, ja tvärt imot) rättfärdigar de sitt handlande. Så förstår de människan. De vill att det ska vara så. Men naturen vill inte bli styrd utan den vill bli förstådd.
Tänker bara på Pilatus, samt att vi alla kan ställas inför ett problem vilket — eller en patient vilken — vi inte kan klara så som vi väl innerst inne skulle vilja. Varvid vi får lösa situationen så gott vi kan. Och mellan två "onda" ting, är det minst "onda" det "goda"... eller hur..? Kan ju i.a.f. vara bra att ha den dörren åtminstone öppen... Sedan kan det ju tyckas vara tragiskt att det för mången inom "psykiatrin" snarare är regel än undantag, att man inte ser mera öppningar än att man rutinmässigt utesluter möjligheten att verkligen "bota", varvid man redan från början är inriktad på att "medicinera", "operera" och "låsa in"... Men det där ger sig efterhand som jordmänskligheten utvecklas till mera inkännande och känslomässigt mogna stadier...

Menar i.a.f. PeterK

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 18 sep 2014 07:43

Hej tack för kommentarer.. Jag menade att "det finns naturlagar/ordningar som möjliggör/nödvändiggör människans existens".... När man upplever dessa så ser man den goda oändliga kraften som älskar alla oändligt mycket...

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 18 sep 2014 08:12

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Ja det finns det, akuta former där personen ifråga kan lida av allt möjligt, du tog ju upp det där med droger t.ex. men ändå tror jag att det i stunden krävs en skicklighet parad med god empatisk förmåga för att kunna avgöra hur långt de verkligen behöver gå när det t.ex gäller tvångsmedel, att göra en alltför hastig bedömning kan i sig vara till mer skada än nytta, det är jag övertygad om, liksom att förlita sig för starkt på att alltid ta det säkra före det osäkra.

Visst, jag har just inte mycket annorlunda syn på saken. Men läkaren är givetvis rädd att göra fel. Det skulle bli ett helvetes liv, Uppdrag granskning och alla samhällsprogram skulle gå lös på läkarna om de släppte folk vind för våg. De handlingar en person gör sig skyldig till vid psykotiska tillstånd kan mycket väl läkaren lastas för, inte minst moraliskt. Läkarna är ju dessutom tvingade att följa lagen, de kan inte var för sig göra egna godtyckliga tolkningar. Vem som är farlig vet man efteråt.

I ett historiskt perspektiv har psykiatrin ett mycket dåligt rykte, värst var väl att man lobotomerade patienter som bedömdes som obotliga. Och man höll folk inlåsta under årtionden, de blev hospitaliserade. Och sedan plötsligt ändrades allt. Man stängde avdelningarna och skickade ut folk som inte hade en chans att klara livet utanför sjukhuset. Det var grymt.

Det förekommer fortfarande tvång, och tvångsbehandling och litet hårda tag om det behövs. Jag föreställer mig att allt kan man inte diskutera med patienter om eftersom en normal dialog inte alltid kan upprättas. Det finns dock en stor litteratur om läkare som lyckats fantastiskt bra, de har ofta haft mycket tid att ägna åt terapeutiska samtal. Många patienter kanske inte har sådan tur att de träffar en psykiater som lyckas upprätta en bra relation till dem. Varför blir unga människor plötsligt mycket sjuka? Visste man mer så kanske det skulle vara lättare att pröva bättre behandlingar.

Hej det är en evig sanning att när man bryter mot läkaretiken kommer det senare visa sig vara "inte så bra, grymt, omänskligt".
Ska läkarens hjärna fyllas med massa problem? Problem är ett stort problem i nuet.. Ska en "oro" för att göra fel leda till ett handlande, ett medicinskt beslut? Glöm inte att läkarna finns för att människor blir tex psykotiska de har inte orsakat psykosen och kan inte ställas till svars för vad den psykotiske kan göra.... Fantasier om det otäcka problem som kan drabba läkaren... FANTASIER/VANFÖRESTÄLLNINGAR om det onda som kan ske ska inte existera i huvudet på läkaren då blir detta onda, denna fantasi(föreställning om vad som skulle kunna hända, dock osannolikt men möjligen).... Ska detta vara orsak till att man spärrar in oskyldiga? Läkarens neuros, massa jävla problem i huvudet på läkaren... Problemlösning gardera sig mot att det osannolika skulle hända genom att tvångsvårda någon.... Detta är sjukt, detta är inte en bra ide för att hjälpa patienten att må bättre.... Att spärra in för en osannolik ondskefull tanke som eventuellt kan bli ett problem för läkaren.. Dessa sjuka och onda tankar är orsaken till vårdintyg... Och samhället som inte vet vad en läkare kan prestera (det vet ju endast läkaren, det han upplever) ska ange detta och om inte läkaren motsvarar vad någon lekman anser den skulle ha gjort så "skulle han gjort något annat kunde patienten levt".... Förstår ni att dessa ord uttalas av någon som aldrig har gjort detta andra alternativ utan av en lekmann som inte vet något alls om vad denne säger..
Ska en sådan galning värdera tex vård denne som aldrig vårdat och därmed inte vet eller kan göra något rätt alls utan endast skada och döda sina patienter om den fick sätta sig i läkarens situation... Man måste ju ge rätt och god vård först innan man vet vad det är...
Därmed får läkaren skulden för att människor bryter benen, att människor blir sjuka, att de dör... Läkaren finns ju för att sådant sker, alla blir sjuka, dör... Utan läkare så gör läkaren inte något brott, gör ingen ting... Det är inte fel... Fel är att orsaka lidande och död...
Då den som värderar och förklarar för läkaren tex varför den är bra eller dålig är en apa som inte vet vad rätt är utan endast kan förstå problem, denne är ett stort problem i sig och sprider endast ondska och problem vidare genom sin oförmåga att få goda ideer utan endast problem och den olust som uppstår i denne och alla den möter.... Varför ska det alltid vara sådana som bestämmer... Förstår de inte att deras problem blir stora problem för andra... Det är helt omöjligt att lösa problem utan varje sekund dessa otrevliga tankar (problemet) finns i huvudet så blir medvetandet sjukare och sjukare... Att undvika, förhindra osv... När ska man förstå att detta ju alltid leder till fler och värre problem... Detta onda går inte att förinta genom att kriga lösa tänka på osv... Det enda som fungerar är en god idee som människor mår bra av, det man "VILL uppnå".. Det som bestämmer förstår ju inte goda ideer, det rätta... det som är orsaken till tex att vården finns... Därmed har de 0 förmåga att värdera någon utifrån vad bra/rätt denne gör,,, lindra bota trösta.... FULLSTÄNDIGT OMEDVETNA OM VAD DETTA ÄR OCH VAD DEN SOM DE SKA VÄRDERA GÖR... Om vi tex tar en bärblockare så är det ju bären som den plockar som är orsaken till att denne finns... Om vi tar en som tillverkar bilar så är ju dess uppgift, det goda, det rätta bilarna han producerar/tillverkar... Detta är de goda värdena... I vården är tex en lyckad PCI, ett opererat benbrott, en smärtlindring, en behandling av dyspne osv.. detta är vårdens värde..En lyckad förlossning.. osv. Detta har aldrig någon som bestämmer förstått och aldrig nämt för de vet inte hur man uppnår dessa resultat och vad för skillnad det innebär för den som vården har hjälpt... Istället talar man om pengar, massa problem, säkerhet och annat förbannat ovesäntligt skit som inte är någon som hellst orsak till att vårdpersonal finns.. Fylla i massa papper, statistik osv detta är inte anledningen till att läkare finns... Det är inte det samhället vill att de ska göra... Det är för att människor blir sjuka... Däri ligger värdet det rätta...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Pilatus » 18 sep 2014 08:20

Zokrates skrev:Tja, mitt standardsvar är, ett sjukt samhälle skapar sjuka individer, men med det svaret så behöver vi ju fundera på genomgripande samhällsförändringar i ett första skede, istället för att som nu fokusera på effekterna efteråt.

Det finns infektionspsykoser som meningit och encefalit som inte har med samhällets tillstånd att göra. Bipolära sjukdomar har betydande inslag av ärftlighet.

Samhället orsakar psykiska lidanden av neuroser, fobier och stressrelaterade sjukdomar, ibland krigspsykoser, psykiska trauman, missbruksproblem beroende på dåliga hemförhållanden, mobbning, skallskador etc.

Långt från alla psykoser har med samhället att göra.
Moderator

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav PeterK » 18 sep 2014 20:44

förstår mig själv skrev:Hej tack för kommentarer.. Jag menade att "det finns naturlagar/ordningar som möjliggör/nödvändiggör människans existens".... När man upplever dessa så ser man den goda oändliga kraften som älskar alla oändligt mycket...


Självklart; bara det att allting inte alltid är kulminerande lycka för det. Utan det levande väsendet behöver också gå igenom mörker, sorg och smärta, för att få de för livet i ljuset nödvändiga kontraster som markerar ljuset samt gör detta tillgängligt för förnimmelse...

Mvh/ PeterK

(...fråga 1; är du psykiatriker? fråga 2; är du invandrare..? PeterK: i så fall, fantastiskt (!) för vi behöver mera av sin sort i Sverige... tycker PeterK... ...är du dessutom kvinna blir PeterK salig, för att det behövs kvinnor med insikt för att få livet i denna världen på rätt köl — men även män, förstås... ;o)

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 19 sep 2014 02:39

PeterK skrev:
förstår mig själv skrev:Hej tack för kommentarer.. Jag menade att "det finns naturlagar/ordningar som möjliggör/nödvändiggör människans existens".... När man upplever dessa så ser man den goda oändliga kraften som älskar alla oändligt mycket...


Självklart; bara det att allting inte alltid är kulminerande lycka för det. Utan det levande väsendet behöver också gå igenom mörker, sorg och smärta, för att få de för livet i ljuset nödvändiga kontraster som markerar ljuset samt gör detta tillgängligt för förnimmelse...

Mvh/ PeterK

(...fråga 1; är du psykiatriker? fråga 2; är du invandrare..? PeterK: i så fall, fantastiskt (!) för vi behöver mera av sin sort i Sverige... tycker PeterK... ...är du dessutom kvinna blir PeterK salig, för att det behövs kvinnor med insikt för att få livet i denna världen på rätt köl — men även män, förstås... ;o)

Hej!
Naturen ger oss upplevelser, upplevelserna kommer så att det är ordningar. Allt vi upplever visar ordningar och ordningarna vi förstår kommer styra upplevelserna till nya ordningar.
Förnuftet ökar hela tiden. Våra upplevelser i sig (öga,öra,känsla,tanke är "fakta enheter", bokstäver att "förklara nya ordningar med". Ungefär som "alfabetet" eller siffrorna 0,1,2,3 osv9.. De måste användas för att visa sambanden/ordningarna/naturlagarna. Så att säga förnuftets verktyg. Att siffrorna/bokstäverna/informations enheterna. Att deras frekvens i användningen skulle följa något samband är möjligt. Att tex vissa används mer och mer och andra mindre. Jag tror det finns men är inte säker.
Med största sannolikhet ökar siffrorna/upplevelseenheterna/bokstäverna så att goda enheter upplevs mer. Det borde vara så! Kanske kan jag förstå säkert detta.
Det känns faktist ganska säkert, nu tänker vi i alla fall denna tanke och därmed blir den "medveten" och något vi kommer sannolikt förstå. Dock är vi ju inte där ännu.
Ett sådant samband när det blir klart och visar sig tydligt i naturen ja något godare, starkare kan jag inte tänka mig att det går att förstå.
"Allmänläkare".

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav PeterK » 20 sep 2014 14:30

förstår mig själv skrev:
PeterK skrev:
förstår mig själv skrev:Hej tack för kommentarer.. Jag menade att "det finns naturlagar/ordningar som möjliggör/nödvändiggör människans existens".... När man upplever dessa så ser man den goda oändliga kraften som älskar alla oändligt mycket...


Självklart; bara det att allting inte alltid är kulminerande lycka för det. Utan det levande väsendet behöver också gå igenom mörker, sorg och smärta, för att få de för livet i ljuset nödvändiga kontraster som markerar ljuset samt gör detta tillgängligt för förnimmelse...

Mvh/ PeterK

(...fråga 1; är du psykiatriker? fråga 2; är du invandrare..? PeterK: i så fall, fantastiskt (!) för vi behöver mera av sin sort i Sverige... tycker PeterK... ...är du dessutom kvinna blir PeterK salig, för att det behövs kvinnor med insikt för att få livet i denna världen på rätt köl — men även män, förstås... ;o)

Hej!
Naturen ger oss upplevelser, upplevelserna kommer så att det är ordningar. Allt vi upplever visar ordningar och ordningarna vi förstår kommer styra upplevelserna till nya ordningar.
Ja, detta hänger ihop med att livet är ändamålsenligt i alla sina aspekter, varvid livet är logiskt ordnat, varigenom det framträder i — som du är inne på — "ordningar" vilka förhåller sig begripligt till varandra.

Förnuftet ökar hela tiden. Våra upplevelser i sig (öga,öra,känsla,tanke är "fakta enheter", bokstäver att "förklara nya ordningar med". Ungefär som "alfabetet" eller siffrorna 0,1,2,3 osv9.. De måste användas för att visa sambanden/ordningarna/naturlagarna. Så att säga förnuftets verktyg. Att siffrorna/bokstäverna/informations enheterna. Att deras frekvens i användningen skulle följa något samband är möjligt. Att tex vissa används mer och mer och andra mindre. Jag tror det finns men är inte säker.
Med största sannolikhet ökar siffrorna/upplevelseenheterna/bokstäverna så att goda enheter upplevs mer. Det borde vara så!
Njaaa... det är lika viktigt att få mörka smärtsamma erfarenheter som ljusa och behagliga, eftersom allt kastar ljus över vartannat... samt är varandras förutsättningar på i princip samma sätt som "det lilla" ärv en förutsättning för "det stora", eller som "natten" är en förutsättning för "dagen", etc...
Kanske kan jag förstå säkert detta.
Kanske det, ja...

Det känns faktist ganska säkert, nu tänker vi i alla fall denna tanke och därmed blir den "medveten" och något vi kommer sannolikt förstå. Dock är vi ju inte där ännu.
Ett sådant samband när det blir klart och visar sig tydligt i naturen ja något godare, starkare kan jag inte tänka mig att det går att förstå.
Allt i livet är ändamålsenligt såtillvida att allt samverkar till livets eviga fortexistens, varvid allt är av lika stor betydelse. Och på samma sätt som "natten" markerar "dagen" samt gör denna dels tillgänglig för förnimmelse samt dels fylld av ett innehåll som inte skulle framstå som "ljust" om det "mörka" inte existerade, existerar "det onda" och "lidandeframkallande"... Varvid det egna lidandet utgör ett gott", såtillvida att vi först genom detta kan leva oss in i samt härvid uppleva vår nästas lidande som vårt eget. En fortsättning för freden, vilken är en förutsättning för den i längden hållbara lyckan...

"Allmänläkare".
"Allmänläkare"... ja, tänkte väl i.a.f. något ditåt — du verkar nämligen ha något av en "läkares" handlag och attityd i dessa diskussioner... Bra!

Tycker PeterK...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Anders » 25 sep 2014 02:59

förstår mig själv skrev:
PeterK skrev:
förstår mig själv skrev:Hej tack för kommentarer.. Jag menade att "det finns naturlagar/ordningar som möjliggör/nödvändiggör människans existens".... När man upplever dessa så ser man den goda oändliga kraften som älskar alla oändligt mycket...


Självklart; bara det att allting inte alltid är kulminerande lycka för det. Utan det levande väsendet behöver också gå igenom mörker, sorg och smärta, för att få de för livet i ljuset nödvändiga kontraster som markerar ljuset samt gör detta tillgängligt för förnimmelse...

Mvh/ PeterK

(...fråga 1; är du psykiatriker? fråga 2; är du invandrare..? PeterK: i så fall, fantastiskt (!) för vi behöver mera av sin sort i Sverige... tycker PeterK... ...är du dessutom kvinna blir PeterK salig, för att det behövs kvinnor med insikt för att få livet i denna världen på rätt köl — men även män, förstås... ;o)

Hej!
Naturen ger oss upplevelser, upplevelserna kommer så att det är ordningar. Allt vi upplever visar ordningar och ordningarna vi förstår kommer styra upplevelserna till nya ordningar.
Förnuftet ökar hela tiden. Våra upplevelser i sig (öga,öra,känsla,tanke är "fakta enheter", bokstäver att "förklara nya ordningar med". Ungefär som "alfabetet" eller siffrorna 0,1,2,3 osv9.. De måste användas för att visa sambanden/ordningarna/naturlagarna. Så att säga förnuftets verktyg. Att siffrorna/bokstäverna/informations enheterna. Att deras frekvens i användningen skulle följa något samband är möjligt. Att tex vissa används mer och mer och andra mindre. Jag tror det finns men är inte säker.
Med största sannolikhet ökar siffrorna/upplevelseenheterna/bokstäverna så att goda enheter upplevs mer. Det borde vara så! Kanske kan jag förstå säkert detta.
Det känns faktist ganska säkert, nu tänker vi i alla fall denna tanke och därmed blir den "medveten" och något vi kommer sannolikt förstå. Dock är vi ju inte där ännu.
Ett sådant samband när det blir klart och visar sig tydligt i naturen ja något godare, starkare kan jag inte tänka mig att det går att förstå.
"Allmänläkare".

Det där var nog det mest lättförståeliga du skrivit, och det var en väldigt positiv liten text, du låter verkligen som en allmänläkare för en gångs skull. Dock, jag tycker det är two steps forward, one step back med det här att saker faller på sina platser med en massa iakttagelser. Det kommer saker hela tiden som ställer det man trodde sig veta på ända. Jag visste fan mer då jag var elva än nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster