PeterK´s definition på sann psykiatri...

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav SigurdV » 28 sep 2014 00:15

Sann psykiatri?
Är det nåt som löser sanna psykoser?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Algotezza » 28 sep 2014 17:10

SigurdV skrev:Sann psykiatri?
Är det nåt som löser sanna psykoser?



Dom som gör livet mer intressant men även mer obehagligt och smärtsamt för paschenter, skånska för patienter, och anhöriga. Medan det blir mer intressant och behagligt för psykdoktorer vars livsluft är mentalsjukdomar. Och för andra känsloätare i vården...
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 28 sep 2014 18:39

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Sann psykiatri?
Är det nåt som löser sanna psykoser?



Dom som gör livet mer intressant men även mer obehagligt för paschenter och anhöriga. Medan det blir mer intressant och behagligt för psykdoktorer vars livsluft är mentaljsukdomer.

Det finns endast oändlig dumhet som innebär endast förmåga att utföra något definerat arbete tex schack, sådana uppgifter som kan göras utan de egna grunderna, tex schackspel, politik, statistik, ekonom, jurist osv. Ja de flesta lönearbeten har ju inte så mycket sinnena /känslorna till grunder, allt som innebär förslavning,regler, styrning straff är katastrof och leder till psykiskt illamående,nedstämdhet, osv.
Det handlar om individens inneboende strävan att uppnå det goda och inte lyda något annat än sina erfarenheter och förnuft. Då kommer individen att kunna utveckla oändligt förnuft och stanna i sin ålder i evighet. Ordningen i samhället börjar högst upp, dessa är lydigast när de är små. De har lättast att lyda och uppskattar inte så högt det goda. De busar inte lika mycket när de är små. Dessa olyckliga barn uppskattar inte friheten och fick inte lära sig vad det goda var (det rätta, dvs det som kändes bra, kickar,spänning,glädje och insåg inte fick aldrig förstå värdet av det rätta. Detta rätta är ju det som ska ske i naturen (som upplevs som gott).
Det är alltså de som känt motstånd mot att lyda andra, de som skolkade, drack, de som ville må bra och alltid kände motvilja mot tex religionsläror, sådant som saknade orsak, särskillt sådana som ville bestämma över andra har dessa svårt att lyda. Dessa vill gjärna göra något de mår bra av(dvs uppnå något "roligt",gott". Busungarna som inte gjorde som någon sa, besvärlig. Ja dessa friare individer. Dvs de som får plåga sig att göra något tråkigt. Ja dessa som kanske är dåliga på att minnas något på befallning. Men som kommer ihåg som regel något annat längre. Ofta är dessa "blandraser", dvs har en bredare genetisk grund, ja ofta mångsidiga, och ofta en kropp som är mångsidig. Dvs de barn som inte vill lära sig det självklara skolgrunderna dessa, tex ADHD barn,Asperger, ja ju värre de är som regel destå friare vill de vara och ju bättre lämpad är dessa barn/ungdomar som ju alltså är de som tidigt visat sig följa förnuft och sinnen. Ja dessa som vill ha grunder till något som de tror på. Och som märker att de "duktiga barnen" inte tycker så mycket om dem. Dessa barn är ofta ute och leker hela dagarna och finner energi i naturen. Påhittiga och besvärliga. Ja de hittar kickar osv. Samhällets uppbyggnad ja i princip hela orsaken till all kultur politik styrning går ut på att straffa och plåga dessa i grunden vänliga och sunda, friska individer att begränsa sin oändliga utvecklings potential. Det beror på den obegripliga oändliga dåraktiga onda känslor som styr. Dessa förstår knappt något av värde. Denne "mönsterexemplar" är alltså den lydigaste eleven som har mest oklara eller felaktiga grunder att bygga upp sina "upplevelser med". Dessa kan endast vara skyddade och få räkmacka. Deras iver att lyda det man anser vara grundkunskaperna.(dvs man anser sig veta och definera människors, förmågor,uppgifter,osv.
Vidare är det bestämmande för vad som utgör människans uppgifter. Detta som byggs upp av det så obegripligt oändligt dumma, som inte inser något ens av det enklare av värde i livet. Helt omedvetna om en någorlunda frisk och fri människas oändliga möjligheter. Denna katastrof leder till att vi hamnar kvar i startgruppen och är orsak till allt oändligt lidande. Orsaken till att endast någon människa kan blomma ut något och inse möjligheterna till ett evigt liv i himmelen. Den enkla och exakta sanningen till att vi inte vore i himmelen och att vi alla får ett oändligt mycket bättre liv.
Den enkla orsaken är att för de människor som kommer att först förstå och utveckla sitt förnuft och sedan på riktigt sprida förnuftet måste förstå det ganska svåra faktumet att det oändligt dumma(politik,humanism,juridiken och lagar) är nästan obegripligt att förstå med förnuftet. Hur förstår man en tex politik/tes/eller påståenden,utan argument? Ja för att de är i den förnuftiges ögon så oändligt psykotiska, dvs det är psykoser som styr allt som hindrar oss. Psykosens grunder tex fri vilja,tyckanden,och diverse grunder allt vilar på är ju omöjliga för förnuftet att förstå att man inte inser detta.
Det räcker med att börja med att definera sig själv som frisk och då inser man omedelbart att hjärnan har en uppgift att förstå.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 28 sep 2014 18:39

Algotezza skrev:
SigurdV skrev:Sann psykiatri?
Är det nåt som löser sanna psykoser?



Dom som gör livet mer intressant men även mer obehagligt för paschenter och anhöriga. Medan det blir mer intressant och behagligt för psykdoktorer vars livsluft är mentaljsukdomer.

Det finns endast oändlig dumhet som innebär endast förmåga att utföra något definerat arbete tex schack, sådana uppgifter som kan göras utan de egna grunderna, tex schackspel, politik, statistik, ekonom, jurist osv. Ja de flesta lönearbeten har ju inte så mycket sinnena /känslorna till grunder, allt som innebär förslavning,regler, styrning straff är katastrof och leder till psykiskt illamående,nedstämdhet, osv.
Det handlar om individens inneboende strävan att uppnå det goda och inte lyda något annat än sina erfarenheter och förnuft. Då kommer individen att kunna utveckla oändligt förnuft och stanna i sin ålder i evighet. Ordningen i samhället börjar högst upp, dessa är lydigast när de är små. De har lättast att lyda och uppskattar inte så högt det goda. De busar inte lika mycket när de är små. Dessa olyckliga barn uppskattar inte friheten och fick inte lära sig vad det goda var (det rätta, dvs det som kändes bra, kickar,spänning,glädje och insåg inte fick aldrig förstå värdet av det rätta. Detta rätta är ju det som ska ske i naturen (som upplevs som gott).
Det är alltså de som känt motstånd mot att lyda andra, de som skolkade, drack, de som ville må bra och alltid kände motvilja mot tex religionsläror, sådant som saknade orsak, särskillt sådana som ville bestämma över andra har dessa svårt att lyda. Dessa vill gjärna göra något de mår bra av(dvs uppnå något "roligt",gott". Busungarna som inte gjorde som någon sa, besvärlig. Ja dessa friare individer. Dvs de som får plåga sig att göra något tråkigt. Ja dessa som kanske är dåliga på att minnas något på befallning. Men som kommer ihåg som regel något annat längre. Ofta är dessa "blandraser", dvs har en bredare genetisk grund, ja ofta mångsidiga, och ofta en kropp som är mångsidig. Dvs de barn som inte vill lära sig det självklara skolgrunderna dessa, tex ADHD barn,Asperger, ja ju värre de är som regel destå friare vill de vara och ju bättre lämpad är dessa barn/ungdomar som ju alltså är de som tidigt visat sig följa förnuft och sinnen. Ja dessa som vill ha grunder till något som de tror på. Och som märker att de "duktiga barnen" inte tycker så mycket om dem. Dessa barn är ofta ute och leker hela dagarna och finner energi i naturen. Påhittiga och besvärliga. Ja de hittar kickar osv. Samhällets uppbyggnad ja i princip hela orsaken till all kultur politik styrning går ut på att straffa och plåga dessa i grunden vänliga och sunda, friska individer att begränsa sin oändliga utvecklings potential. Det beror på den obegripliga oändliga dåraktiga onda känslor som styr. Dessa förstår knappt något av värde. Denne "mönsterexemplar" är alltså den lydigaste eleven som har mest oklara eller felaktiga grunder att bygga upp sina "upplevelser med". Dessa kan endast vara skyddade och få räkmacka. Deras iver att lyda det man anser vara grundkunskaperna.(dvs man anser sig veta och definera människors, förmågor,uppgifter,osv.
Vidare är det bestämmande för vad som utgör människans uppgifter. Detta som byggs upp av det så obegripligt oändligt dumma, som inte inser något ens av det enklare av värde i livet. Helt omedvetna om en någorlunda frisk och fri människas oändliga möjligheter. Denna katastrof leder till att vi hamnar kvar i startgruppen och är orsak till allt oändligt lidande. Orsaken till att endast någon människa kan blomma ut något och inse möjligheterna till ett evigt liv i himmelen. Den enkla och exakta sanningen till att vi inte vore i himmelen och att vi alla får ett oändligt mycket bättre liv.
Den enkla orsaken är att för de människor som kommer att först förstå och utveckla sitt förnuft och sedan på riktigt sprida förnuftet måste förstå det ganska svåra faktumet att det oändligt dumma(politik,humanism,juridiken och lagar) är nästan obegripligt att förstå med förnuftet. Hur förstår man en tex politik/tes/eller påståenden,utan argument? Ja för att de är i den förnuftiges ögon så oändligt psykotiska, dvs det är psykoser som styr allt som hindrar oss. Psykosens grunder tex fri vilja,tyckanden,och diverse grunder allt vilar på är ju omöjliga för förnuftet att förstå att man inte inser detta.
Det räcker med att börja med att definera sig själv som frisk och då inser man omedelbart att hjärnan har en uppgift att förstå.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Algotezza » 28 sep 2014 18:42

Mit der Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens. Schiller
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav förstår mig själv » 08 okt 2014 01:37

Jag vill något modifiera och utveckla det jag skrivit.
Som jag ser det nu finns det en modell att beskriva "psykiatrin" (kanske går den att utvidga, utveckla).
Som jag ser det finns det två sätt som utmärker människor två delar. Båda är naturligt vis lika viktiga.
Dessa kan vi kalla den som är åt det maniska hållet och den som är åt det psykotiska hållet.
Båda dessa riktningar kan bli mycket starka. vi är lagda åt olika håll, båda är lika viktiga. Dessa är "goda krafter i oss". Dock tenderar de att motverka varandra då de lätt drar åt olika håll.
Sedan finns en tredje kraft som binder samman dessa "ytterligheter" och det är kärleken.
Manin, psykosen och kärleken är friska krafter i oss som om de är i balans och är "upplevelse kongruenta" dvs de uttrycks adekvat i förhållande till verkligheten.
Dock är de flesta intoleranta mot den motsatta kraften "karaktärsdraget". Detta leder till obalans och "inadekvata" "beteenden" i situationer. Den maniske kan vara "pigg/glad" oavsett vad dom händer.(tex vara lycklig och ha goda ideer omsen faller ur flygplanet). Osv. När en sida dominerar utmärker den sig alltså "onormalt", särskillt i den "psykotiske människans perspektiv" och i samhällets perspektiv. Och vise versa. Dock menar jag att vi alla har manin, och psykosen som verktyg att använda tex i svåra situationer. Har man blivit medveten om dessa så kan man genom att tolerera den olika bli medveten om den andra sidan och förstå se och använda denna tidigare omedvetna psykos eller mani. Kärleken gör det möjligt att så att säga bli "i fullständig balans".
Dock håller jag med PeterK att lidandet krävs för att "återgå" tillbalansen. Men det blir lättare då man "förstått med förnuftet" värdet av lidandet. För mig är min "psykotiska" sida ett "kvitto, ett bevis" på att man är accepterad av naturen/Gud och är "skyddad" av naturen och har "licens" och även "skyldighet" att verka som tjänare åt naturen.
Det har varit en svår väg att gå men jag har kommit dit (nästan). "Där satt den(psykosen)" så kändes det för mig, stressen släppte, fullständigt lugn och avslappad.
Förvisso är detta något man kan göra bättre och bättre men när man väl förstått och bejakat den sidan så är man "hel,renad"
God natt vänner, lycka till!
Säger FMS.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Anne » 13 okt 2014 16:42

En viktig grej i många problematiksituationer är att skippa ordet INTE. I en fobisk situation att tänka t ex "jag får inte börja darra nu" och mala på den tanken som dessvärre ofta leder till motsatsen, liksom t ex en missbrukare "jag ska inte ta något idag". Lättare sagt än gjort, men det underlättar en hel del. Att ändra sitt tänk, även om jag jag inte sätter KBT som viktigare är traditionell psykodynamisk terapi. VARFÖR? Ja, det är viktigt för mig iallafall.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav SigurdV » 13 okt 2014 16:49

Nej fan jag ska inte klaga...
Inte så mycket i alla fall . Andra har det ju värre.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav Anne » 13 okt 2014 16:58

:lol: ... eeeh, nu tänkte jag lite annorlunda. Men faktiskt drar det där inte-tänket ofta igång en motsatt önskad process - inte alltid!, älskare av paradoxer där :). Men du behöver förstås inte lyssna på vad jag säger :-"

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Re: PeterK´s definition på sann psykiatri...

Inläggav ifosoliv » 19 aug 2016 14:52

Kanske att Peters vision bättre skulle kunna genomföras om läkaren/ psykologen befann sig mer frikopplade ifrån staten, med lite samma spelregler som en katolsk bikt.

Man kan också tänka sig ett mer öppet samhälle där enskilda individer får större rum att ta tillvara sin egen individualitet, för då kanske att detta skulle medföra en motverkan emot att människor går så djupt ner i sina problem, så att dom upplever sig behöva professionell hjälp.

Att en terapeut är en förlängning av patientens egen vilja tycker jag låter bra, men det verkar tydligen svårt att ordna detta för dom personer som verkligen skulle behöva det. Tvärtom, det som patienten meddelar används istället emot denne i stor mån.

Det kan överhuvudtaget tänkas bisarrt att samtal ska kunna åstadkomma särskilt mycket.

Att man överhuvudtaget får lov att använda tvångsåtgärder inom psykiatrin kan ifrågasättas. Att man gör detta betyder att man inte accepterar konsekvenserna som blir till följd av olika företeelser i samhället. Ska en psyksjuk ( en sjukdom som ej ens behöver bevisas organiskt ) bära hundhuvudet för andras handlingar? T.o.m innan denne har gjort något lagbrott? Hur är det i såfall med den organiserade brottsligheten, ska samhället gripa in i preventivt syfte där också och ta in högt uppsatta bossar innan dom hunnit gjort sig skyldiga till brott? Ska vi vidga cirkeln ännu mer, så varför inte låsa in väldigt många.

Man kan försöka förhindra naturkatastrofer, men att börja med samma tankesätt på människor som ej anses tillförlitliga kan tänkas oerhört inskränkt och förnedrande. Förresten, vad ska hända med forskningen, är det inte så att originella tänkare också kan ha nåt att komma med, inte ska vi då låsa in dessa potentiella storheter.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster