Är moral en klassfråga för morgondagen?

Moderator: Moderatorgruppen

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Väderkvarn » 01 okt 2014 21:03

klorofyll skrev:Väderkvarn

Enligt mig så behöver inte den godaste klassen ha högst moral, den kan likaväl ha sämst moral. En morals höghet styrs, vad jag tror, bara av vilken status eller popularitet den för tillfället har.

Det jag skriver i den här tråden är jag inte säker på, jag skriver vad jag just nu tror och testar mina tankar.


Bra!
Jag tror inte det finns någon naturlig godhet sett utifrån moral.

Jag såg en film där Kenneth Branagh spelade Reinhard Heydrich.
De förde ett mycket logiskt resonemang helt i avsaknad av religiösa aspekter.
Men deras moral och människosyn var åt helvete tycker jag, de som de gestaltade
tyckte säkert annorlunda.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Väderkvarn » 01 okt 2014 21:11

klorofyll skrev:Väderkvarn

Enligt mig så behöver inte den godaste klassen ha högst moral, den kan likaväl ha sämst moral. En morals höghet styrs, vad jag tror, bara av vilken status eller popularitet den för tillfället har.

Det jag skriver i den här tråden är jag inte säker på, jag skriver vad jag just nu tror och testar mina tankar.


Vad jag menar är att vi rör oss i ett område som inte går
att förklara utifrån intellektuella krav. Om du tycker det är ok att
äta grisrumpa så ingår det i din världsbild, eller hur ska jag uttrycka det...
Du tillhör en gemenskap som bestämmer vad som är ok och inte ok.
Utifrån det bedömer du vad som är gott eller ont.
Vilket gör det helt puckat att tro att en människa kan förhålla sig värdeneutralt.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Väderkvarn » 01 okt 2014 21:22

Värdeord som är är värda att bevara enligt mig:

Tillit
Jämställdhet
Respekt
Gemenskap
Hänsyn
Rättvisa

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 21:48

Väderkvarn skrev:Värdeord som är är värda att bevara enligt mig:

Tillit
Jämställdhet
Respekt
Gemenskap
Hänsyn
Rättvisa

De kallas honnörsord, de är viktiga att få med vid tacktalet som du ombeds hålla vid släktens årliga sammankomst. Efteråt har alla en tår i ögat.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 22:05

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Fråga ditt samvete. Skit i maktens personer och deras syn på etik!

Men jag förväntar mig något litet mer än att försöka handla rätt i ett samhälle som verkar osäkert på vad som är det goda?

Vad skulle det vara?

Vad som är gott? För dagen gäller det att kunna leverera negativa omdömen om allt och alla som vi ogillar. Det finns trådar här på forumet som är ägnade åt sådant. Innebär det att man numera är god om man reagerar mot allt som man finner misshag i? Senast var det Rossana Dinamarca (V) som bar en t-shirt med texten ”SD = rasister” vid talmansvalet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 23:00

Väderkvarn skrev:
klorofyll skrev:Väderkvarn

Enligt mig så behöver inte den godaste klassen ha högst moral, den kan likaväl ha sämst moral. En morals höghet styrs, vad jag tror, bara av vilken status eller popularitet den för tillfället har.

Det jag skriver i den här tråden är jag inte säker på, jag skriver vad jag just nu tror och testar mina tankar.


Vad jag menar är att vi rör oss i ett område som inte går
att förklara utifrån intellektuella krav. Om du tycker det är ok att
äta grisrumpa så ingår det i din världsbild, eller hur ska jag uttrycka det...
Du tillhör en gemenskap som bestämmer vad som är ok och inte ok.
Utifrån det bedömer du vad som är gott eller ont.
Vilket gör det helt puckat att tro att en människa kan förhålla sig värdeneutralt.

Men samtidigt, menar du verkligen att en människa kan vara ond helt utan att vara medveten om det?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 23:07

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:En besläktad fråga: Vilken skillnad är det mellan etik och moral?

Jag tycker etik är värdelöst! :D


Våffö då då?

Jag vet inte riktigt, det är väl bra att tala om etik så att man får bättre förståelse, men det finns också en risk för att "regler" krånglar till det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 23:39

klorofyll skrev:Jag vet inte riktigt, det är väl bra att tala om etik så att man får bättre förståelse, men det finns också en risk för att "regler" krånglar till det.

Pippi Långstrump får inte längre kalla sin pappa för ”Negerkung”, visst kommer det som en chock i det Nya Kränkta Samhället Sverige. Därför skall man ändra i böckerna så att det blir rätt. För inte har vi haft en sådan kolonialistisk syn på människor att vi använt oss av N-ordet?

På ett sätt har du rätt i att det kan krångla till tillvaron för folk som vill att allt skall vara enkelt. Men allt är kanske inte så enkelt?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 02 okt 2014 13:32

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte riktigt, det är väl bra att tala om etik så att man får bättre förståelse, men det finns också en risk för att "regler" krånglar till det.

Pippi Långstrump får inte längre kalla sin pappa för ”Negerkung”, visst kommer det som en chock i det Nya Kränkta Samhället Sverige. Därför skall man ändra i böckerna så att det blir rätt. För inte har vi haft en sådan kolonialistisk syn på människor att vi använt oss av N-ordet?

På ett sätt har du rätt i att det kan krångla till tillvaron för folk som vill att allt skall vara enkelt. Men allt är kanske inte så enkelt?

Etiska resonemang får inte sluta i ett konstaterande av att "så här har vi alltid gjort", då är det meningslöst. Etik är jätteviktigt.. En person som agerar etiskt kan stå för sina handlingar och vinner med tiden respekt. Samtidigt har jag en känsla av att att "den etiska kulturen" blomstrar i en miljö utan moral, ingen värdering i det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2014 14:13

klorofyll skrev:Etik är jätteviktigt.. En person som agerar etiskt kan stå för sina handlingar och vinner med tiden respekt.

Verkligen en etisk metanivå. Om moralen är en klassfråga, borde vi inte då diskutera på vilket sätt det är en klassfråga, alternativt visa att frågeställningen är falsk. Gärna med hjälp av exempel på moraliska frågor som har klasskaraktär.

Antje Jackelén höll en predikan inför riksdagsledamöterna i Storkyrkan där hon riktade in sig på behovet av att hjälpa människorna i "världens diken" och drog paralleller mellan den barmhärtige samariten i Bibeln och vår tid. Det var ett mycket konkret exempel och var avsett att rikta sig mot Sverigedemokraterna. Linus Bylund viftade undan frågan och menade att predikan inte alls var provocerande.

Predikan handlade i alla fall om någonting!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18489
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 02 okt 2014 14:27

klorofyll skrev:Jag vet inte riktigt, det är väl bra att tala om etik så att man får bättre förståelse, men det finns också en risk för att "regler" krånglar till det.


En tolkning av etik och moral som jag anser är klargörande: Moral handlar om hur vi spontant förhåller oss till vår omvärld. Utan att direkt ha reflekterat över det. Alla har därmed en moral. Etik innebär att ha skapat eller anslutit sig till en viss morallära. Något mer genomtänkt och medvetet. Man kan då vara utilitarist, pliktetiker, dygdeetiker - allt efter vad som tilltalar en emotionellt och intellektuellt. Alla har inte en etik.

Filosofiskt brukar man därför koncentrera sig mer på etik, medan man ur ett psykologiskt perspektiv kan fokusera mer på moral.

Vissa etiker menar dock att enda skillnaden mellan dessa uttryck är att etik är grekiska och moral latin, t.ex. Göran Hermerén.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18489
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 02 okt 2014 14:32

Pilatus skrev:Vad som är gott? För dagen gäller det att kunna leverera negativa omdömen om allt och alla som vi ogillar. Det finns trådar här på forumet som är ägnade åt sådant. Innebär det att man numera är god om man reagerar mot allt som man finner misshag i? Senast var det Rossana Dinamarca (V) som bar en t-shirt med texten ”SD = rasister” vid talmansvalet.


PK-godheten... + få saker kan verka mer förenande för en grupp människor som drar åt olika håll än att finna och peka ut en gemensam fiende. Det enda som alla partier utom SD verkar kunna vara överens om är att i ord ta avstånd från SD. Men knappast i praktiken när en SD-person blivit talman.

Eller som Fröding skrev i En fattig munk från Skara:

Den gode han är väl ej så god,
som själv han tror i sitt övermod.

Den onde han är ej så ond ändå,
som själv han tror, när kvalen slå.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 02 okt 2014 14:47

Är inte moralen vad klassen har gemensamt, oavsett om den är uttalad bygger den på gemensam moral/samhörighet, man har även lättare att förstå sin egen klass på grund av att man delar moralen. Alla har sin egen individuella bild av hur rangordningen på stegen ser ut men vi påverkas även kollektivt av andras uppfattningar och nycker. Det är uppenbart man kan vara god oavsett vilken gemenskap man tillhör och att alla i en gemenskap inte är lika goda. Jag tror heller inte att det är så man måste vara god eller ond, en del kanske är amoraliska.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav reflex » 02 okt 2014 15:30

Etik är väl som det anses att vi bör bete oss.
Moral är som vi beter oss i praktiken.
Undrar vilken klass jag tillhör? Fattigpensionärsklassen? Finns det nån sån?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2014 15:47

Algotezza skrev:PK-godheten... + få saker kan verka mer förenande för en grupp människor som drar åt olika håll än att finna och peka ut en gemensam fiende. Det enda som alla partier utom SD verkar kunna vara överens om är att i ord ta avstånd från SD. Men knappast i praktiken när en SD-person blivit talman.

Bra, äntligen litet konkretion!

Vi beter oss inte alltid så väl, det är en självklarhet. Värdet med att diskutera vad som är moraliskt godtagbart är att försöka se sina handlingar från det håll varifrån vi sårar någon oförskyllt. Det händer säkert. Många går dessutom in för att kränka andra på ett fullt medvetet sätt. Om Rossana Dinamarca bröt mot etiketten i riksdagen så är det minst lika illa att fylla hennes e-postlåda med hatfyllda meddelanden, "slyna, hora, idiot, stolpskott, fitta".

Vi är inte alla, moraliskt sett, lika goda kålsupare. Att vara politiskt korrekt har många gånger lett till tragedier och massmord. Så, hurdana skall vi då vara? Min far påpekade ofta att vi måste försöka vara sådana vi är, vi kan ändå inte göra alla andra till viljes. Vi skulle bara bli neurotiska och till sist inte veta vilka vi är därinne. Men vi kan ju ibland försöka se på oss själva med litet distans. Får vi reagera litet känslomässigt ibland, som Rossana Dinamarca gjorde med sin t-shirt, eller skall vi alltid se till att vara välkammade?
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster