Är moral en klassfråga för morgondagen?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 16:58

Är en moralisk person god?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 17:13

klorofyll skrev:Är en moralisk person god?


Hur definierar du moralisk?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 17:36

Jag vet inte så noga, men jag skulle nog definiera moralisk som att bete sig som man förhåller sig, vad det nu betyder, enligt mig kan en moralisk person bete sig mycket illa.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 17:43

klorofyll skrev:Jag vet inte så noga, men jag skulle nog definiera moralisk som att bete sig som man förhåller sig, vad det nu betyder, enligt mig kan en moralisk person bete sig mycket illa.


Moralisk brukar vara motsats till omoralisk.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 17:54

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte så noga, men jag skulle nog definiera moralisk som att bete sig som man förhåller sig, vad det nu betyder, enligt mig kan en moralisk person bete sig mycket illa.


Moralisk brukar vara motsats till omoralisk.

Men är inte omoral en form av moral? Eller vad tycker du kännetecknar moral?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 18:24

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte så noga, men jag skulle nog definiera moralisk som att bete sig som man förhåller sig, vad det nu betyder, enligt mig kan en moralisk person bete sig mycket illa.


Moralisk brukar vara motsats till omoralisk.

Men är inte omoral en form av moral? Eller vad tycker du kännetecknar moral?


Moral kan definieras som hur vi förhåller oss till omvärlden. Det gör vi alla eller hur... Så alla har en moral.

Med omoralisk menar vi ofta att någon har och handlar efter en moral som strider mot den egna moralen. Men den som vi kalla omoralisk behöver ju inte hålla med. Den personen kan ju se sig själv som moralisk då den följer sin egen moral.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 18:52

Algotezza skrev:Med omoralisk menar vi ofta att någon har och handlar efter en moral som strider mot den egna moralen.

Man kan tycka att historien skulle sett annorlunda ut om det varit en universell moral som handlat om goda beteenden och som överensstämmer med goda seder.

Om du hittar en borttappad plånbok med ett par tusenlappar, plockar du då diskret ut tusenlapparna och låter plånboken ligga där du fann den? Eller ...
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 18:55

Algotezza

Jag håller med dig. Ett exempel, tänk om en person från år 1900 dök upp här och nu, visst skulle han vara lika god nu som då, men moraliskt skulle han nog få svårigheter, han skulle nog vara tvungen att ställa endel frågor.

I trådrubriken ingick även ordet klass, och i relation till det du skrev att moral är olika för olika personer, vem är det som sätter moralen, rangordnar den, det är som trassel, men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 19:09

klorofyll skrev:... men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?

Håller med dig om att det är viktigt hur moralen utvecklas. Kommer vi att vara likgiltiga för slaktmetoder, omskärelse, sena aborter, eutanasi, dopning, kroppsmodifierande operationer, fosforbomber mot skolor, att utpeka politiska motståndare till terrorister, att föda inseminerade barn där fadern är anonym etc?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:14

klorofyll skrev:Algotezza

Jag håller med dig. Ett exempel, tänk om en person från år 1900 dök upp här och nu, visst skulle han vara lika god nu som då, men moraliskt skulle han nog få svårigheter, han skulle nog vara tvungen att ställa endel frågor.

I trådrubriken ingick även ordet klass, och i relation till det du skrev att moral är olika för olika personer, vem är det som sätter moralen, rangordnar den, det är som trassel, men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?


Redan idag har väl olika samhällsklasser olika moral, eller...? Kommer säkert att utvecklas...
Algotezza aka Algotezza

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Väderkvarn » 01 okt 2014 19:18

Bild

En annan ingångspunkt för att förstå hur man kan tänka kring det här är att läsa
Teodorics brev till alla goter för att samla styrkor mot frankerna och Teodorics brev
till herulernas kung.
Första brevet, ett litet smak prov på moral: "För fram era unga män för tuktan under krigsguden Mars.
Låt dem få se er utföra stordåd de älska att berätta för sina barn. En skicklighet som inte lärs i
unga år är en skicklighet som saknas i mogen ålder. Den hänsynslösa höken vars föda är
plundring förlitar sig på sin svaghet och erbjuder ynglingar ut ur sina bon, att de inte blir vana vid att sova lugnt."

Sen har vi ju Gandhi, Martin Luther king .....

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:23

stridsmoral resp. frids-/fredsmoral...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav klorofyll » 01 okt 2014 19:25

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Algotezza

Jag håller med dig. Ett exempel, tänk om en person från år 1900 dök upp här och nu, visst skulle han vara lika god nu som då, men moraliskt skulle han nog få svårigheter, han skulle nog vara tvungen att ställa endel frågor.

I trådrubriken ingick även ordet klass, och i relation till det du skrev att moral är olika för olika personer, vem är det som sätter moralen, rangordnar den, det är som trassel, men jag tycker att det vore intressant att vet vad som är moral idag och vad som är klass imorgon?


Redan idag har väl olika samhällsklasser olika moral, eller...? Kommer säkert att utvecklas...

Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Klass är väl egentligen skillnad, här avser jag egentligen moralisk klass, vilket egentligen betyder godhet, jag tror att klassificerad moral är godhet. Ibland sker det klasskiften, det sker ju hela tiden såklart. De som har status och popularitet idag kan förlora den om moralen ändras.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Algotezza » 01 okt 2014 19:27

En besläktad fråga: Vilken skillnad är det mellan etik och moral?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är moral en klassfråga för morgondagen?

Inläggav Pilatus » 01 okt 2014 19:28

Algotezza skrev:Redan idag har väl olika samhällsklasser olika moral, eller...? Kommer säkert att utvecklas...

Redan Bibelns folk hade en relativ moral. Att dräpa en egyptier hindrade inte att Mose blev en ledare för de stammar som lämnade Egypten. Eller Saulus (Paulus) som var med vid steningen av Stefanus att bli den store kristne religionsstiftaren, som mycket ofta citeras i kyrkorna.

Är det konfiskation eller rättvisa att staten ser det som sin rätt att ständigt höja skattekvoten?
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster